GB? Förstår inte riktigt!
Är nu inne på vecka 5 och det är otroligt skönt att kunna gå in här och läsa om alla er tappra fighters! Det är inte jättelätt alla dagar, men jag tuffar vidare emot drömmålet som nu är tvåsiffrigt.
Jag försöker att se min "resa" i femkilos intervaller och hade tänkt att jag skulle få en belöning vid varje -5, "många belöningar blir det"…=)
Jag undrar om det är någon här som vet lite om GB (glykemisk belastning) och vad det spelar för roll i viktnedgången.
Jag ligger runt 4-5 om dagen, men har svårt att få i mig tillräckligt med proteiner. Jag är medlem i GI-Viktkoll och jag tycker att det är bra att kunna titta i funktionen, håll koll, och se vad jag äter varje dag.
Det är ett diagram där man kan se protein, fett, kolhydrater, och antalet kalorier man äter per dag.
För mig känns det som ett bra redskap då jag är så ny vad det gäller GI, men GB, det har jag inte fått någon riktig kläm på.
Som inbiten viktväktare är det svårt att tänka i nya banor, så håll koll funktionen känns bra.
Ha en härlig dag på väg mot målet allihop.
www.minmat.net är också ett bra hjälpmedel. Man behöver inte registrera sig som medlem om man bara ska kolla dagsintaget. Registrerar man sig (gratis) kan man spara inmatningarna och skapa egna rader med rätter/livsmedel så går det snabbt att kolla matintaget.

Glykemisk belastning är en uppskattning av hur kraftig inverkan en portion av ett livsmedel har på blodsockernivån. Massan (vikten) av kolhydrater i en portion multipliceras med glykemsikt index (GI) och divideras med 100.
1 enhet GL motsvarar den blodsockerhöjande effekt som 1 g rent glukos har.
GI viktkoll kostar väl pengar? På www.minmat.net kan du hålla koll på matintaget gratis. Ett litet tips bara.
GB är inget som jag tror nån lchf:are bryr sig om. GI-metoden skiljer på snabba och långsamma kolhydrater, inom lchf är en kolhydrat alltid en kolhydrat.
Så strunta i GB och se till att ligga på en totalnivå av kolhydrater som du tycker fungerar bra!
Lycka till!

GB är en kombination av GI och mängden. Om man äter mycket av en mat med lågt GI har det samma belastning som lite med högt GI. Höll själv på med det där trasslet en gång i tiden, nu äter jag LCHF och då slipper jag det uträknandet och mår prima!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Har du läst Vanliga frågor och svar om GI vs. LCHF: Här står det att GB handlar om att begränsa kolhydrater oavsett om de är snabba eller inte. Enkelt uttryckt: Om du äter ett livsmedel som är kolhydrattätt (hög glykemisk belastning) kan du bara äta mycket lite av det.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
man behöver inte räkna och hålla koll så länge man äter utav de godkända livmedeln:
Du kan äta:
ÄGG i alla former,kokta,stekta,äggröra,omelett,helst ekologiska beroende
på fördelningen av omega 3 och omega 6.
FISK OCH SKALDJUR räkor,krabba,musslor,makrill,strömming,lax.
KÖTT lamm,vlilt,gris,nöt. skär inte bort det nyttiga fettet.
FÅGEL kyckling,kalkon,grillat,stekt i ugn,i grytor,behåll skinnet.
SÅSER,dressingar,majonäs,olivolja,rapsolja,Bearnaisesås,hollandaise,gör gärna själv.
OVANJORDGRÖNSAKER kål av alla sorter,grönkål,vitkål,sparris,broccoli,squash,tomat,gurka,paprika,oliver,sallad,svamp,avokado
MEJERIPRODUKTER riktigt smör,bregott
ost med hög fetthalt,philadelphia,Haloumi Feta,Mozzarella,keso,grädde,gremefraiche,youghurt både vanlig och grekisk/turkisk ,mjölk,fil. välj de fetaste sorterna där alla näringsämnene och det nyttiga fettet finns kvar.Helst ekologiskt och närproducerat.
UNNA DIG VID FEST: mörk choklad,alkohol,torrt vin,whiskey,konjak
nötter,macadamia,mandel,paranötter.
men den som vill kan ju roa sig med att hålla koll på hur många KOLHYDRATER man får i sig på en dag,det är ju ganska lätt gjort.
Tusen tack för era svar och för tålamodet…..=)
Jag som "gröngöling" skall försöka att läsa mig till så mycket jag kan här.
Men som sagt, det är som att byta språk, det tar ett tag att lära om. Viktväktarna och LCHF (GI) är ju helt skilda världar. Man får verkligen brottas med det som är inlärt och sitter i ryggmärgen idag, dvs Viktväktartänket, för mig känns det som att "bryta emot lagen" i nästan allt jag gör nu.
Min mamma "bantade" ner sig med kolhydratmetoden på sextiotalet. Det gick undan vill jag lova och jag minns att vi barn verkligen förundrades över takten vi såg vår mamma förvandlas.
Hon gick hos en läkare som förespråkade metoden, så jag förstår att det alltid funnits anhängare och de som vetat vad som är naturligt rätt för oss människor att äta.
Mamma hade en liten bok, i den stod det i marginalen hur många gr kolhydrater specifika livsmedel hade. Tyvärr kan jag inte hitta boken, kanske försvann den i någon flytt.
Jag har tyvärr svårt med räkningen…..=) trodde i min enfald att GB var sättet man räknade hur många gr kolhydrater man får i sig per dag. Man skall ju ligga under 10.
Jag skall titta i trådarna här och se om jag kan förstå mig på hur man räknar.
Man kan också notera att det finns en del kolhydrater även i feta mejeriprodukter och i en del av grönsakerna, som nämns i #6, t.ex. tomat.
Men vi är väldigt olika. En del, som nyttigajag, tål detta lite bättre (lyckost!), men andra, som jag, tål det inte lika bra.
Och OM du är som jag kan det vara bra att hålla nere mjölkprodukter och de mer kolhydrattäta grönsakerna också!
Hihi, jag skulle precis svara något här, men det hade jag tydligen redan gjort innan. :)
Det står lite kort om det med kolhydrater på "Vilken fördelning skall jag ha?" -- 10-20-30-100g är upp till dig själv. Många upplever att de mår bättre ju färre de äter, andra tvärtom.
#9 Den största insikten hos Copykatten
är att man inte ska gå över ån efter vatten!
Katten Pejst?