Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2100 ggr
AnnaLotta
0

Fusk vaniljglass

Idag gjorde jag en underbar efterrätt.

Jag blandade en ask mascarpone (250g) med ca 1 tsk vaniljessens. Detta fick stå och dra i kylen en stund sen severade jag den med lite hallon. Underbart! Smakade som vanlijglass fast mäktigare.

Mascarponen går säkert att frysa om man vill ha den riktigt kall, men jag har inte provat ( då ska man nog blanda ut den med lite grädde och köra i glassmaskin)

JAUS
0

Intressesant att se att så många "kommer på" samma recept med mascarpone och hallon, när det är precis så som mascarpone traditionellt alltid har serverats i Italien.Flört Lägg till käffedoppade kex och äggulor så har du en tiramisu.

Karin20
0

Wow vad det lät gott

//Karin

Adnila
0

Hej! helt ny här :)

Vad är mascarpone?

magma
0

En slags ost, finns i samma slags förpackning som t.ex Philadelpiha om jag minns rätt? Nu var det väldigt länge sedan jag köpte den.

JAUS
0

Det går även att göra själv av grädde och lite citron.

Lotte
0

Då måste jag ju fråga: Vaniljessens, finns det i vanlig svensk affär?? Ser det ofta när man tittar på t ex engelska matlagningsprogram, men har aldrig sett det här hemma!:) Vore ju kul att prova!

Anninni
0

#6 Ja det finns små flaskor bland bakgrejeorna i affären. Själv brukar jag använda vaniljpulver istället. Tycket det är godare.

lizaohman
0

Finns det vaniljpulver utan socker/kolhydrater? Eller använder man så lite att det inte spelar roll, dvs är det väldigt koncentrarat?

Anninni
0

Det heter ekologiskt vaniljpullver och säljs på coop. innehåller bara nermald vaniljstång.

bettin65
0

Vanilj pulvret säljs också på ica maxi, vet inte om det är samma märke men det jag tänker på har 1 kolhydrat per 1 tsk men man behöver ju inte alltid ta en hel. smakar mycket ändå tycker jag.

lizaohman
0

Tungan ute

Tack för info - nu blir det vaniljglass idag!!!!

Efva
0

Åh så gott det lät. Vaniljglass… det har jag inte ätit sen i somras. Måste inhandla Mascarpone och testa jag också.

Skrattande

emiilia
0

Eftersom jag älskar vaniljglass tänkte jag testa det här igårmen var lite tveksam och gjorde bara lite. Och tur var det för hua, detta var inget för mig Rynkar på näsan Undrar om jag kan ha gjort nåt fel för det smakade inte alls bra. Tog bara vanlig mascarpone, vaniljpulver och lite sötning. Ska det vara nåt annat i?

JAUS
0

Vispa mascarponen ordentligt så det kommer luft i. Vad använde du för att söta med? Sukrin funkar utmärkt i mascarpone. Du kan även ha i äggulor för att få en annan smaK. Prova att byta mascarpone till ett annat märke de varierar kraftigt i smak.

lizaohman
0

Jag tog en rågad tesked med vaniljpulver till min ask Mascarpone, mixade ordentligt (ska nog ta vispen nästa gång) - ingen sötning, men en skvätt grädde. In i frysen medan hallonen tinade. Uuuuunderbart krämigt och gott!

monica1942
0

Gräddglass!

Jag gjorde gräddglass med gott resultat i går.

Vispade 3 dl grädde

vispade 3 äggulor (man kan nog vispa en del av vitorna och blanda i också)

Blandade ihop grädde och gulor

tillsatte 1 msk florsockeer och 3 droppar Stevia

hackade mörk choklad och blandade i.

Rörde om allihopa och hällde upp i en skål och in i frysen.

På 4 timmar var det en jättegod glass.

Nästa gång ska jag byta ut florsockret mot vaniljpulver.

Aliki
0

Satt precis och funderade på vanilj….

Det finns altså inget tillsatt socker i vaniljpulver/ essens?

…och antalet kolhydrater är ok?

LindaV-norr
0

Har alltid varit osäker på doseringen av vaniljpulvret jag köpte. 

#15 En rågad tsk till en burk mascarpone lät mycket. Vågar jag prova Skrattande

Magica1970
0

#1 Hallon i Tiramisù?

Jag gör glass på Tiramisù-smeten och smaksätter med lite mald frystorkat kaffe och strör lite kakao på vid servering.

Icegirl
0

Gör jättegod glass ibland av. 2 dl vispad grädde, ett par matskedar marscarpone, litet sötningsmedel, 3 äggulor och vaniljpulver, ibland hackad choklad. Kör i glassmaskin, hur gott som helst.

JAUS
0

#19 Ja.

Magica1970
0

#21 "… när det är precis så som mascarpone traditionellt alltid har serverats i Italien."

Har sett recept med hallon i, men inte uppfattat det som det ursprungliga. Jag är bara nyfiken :)

Lotte
0

Jag hittade ricotta ost på extra pris idag och tänkte att det borde ju gå bra med det för att testa på den här vaniljglassen! och det gick så bra så!

Tog det paketet/burken, 3 äggulor och en dryg halv tsk vaniljpulver, rörde ihop. Kunde ha smaskats i direkt, men ville testa glasskonsistensen. Så det glufsade jag och maken i oss ikväll, med liten aning tinade hallon till. SÅ gott:)

Har även mascarpone i kylskåpet, så det ska testas nästa gång:) Mmmm!

Lotte
0

Jag hittade ricotta ost på extra pris idag och tänkte att det borde ju gå bra med det för att testa på den här vaniljglassen! och det gick så bra så!

Tog det paketet/burken, 3 äggulor och en dryg halv tsk vaniljpulver, rörde ihop. Kunde ha smaskats i direkt, men ville testa glasskonsistensen. Så det glufsade jag och maken i oss ikväll, med liten aning tinade hallon till. SÅ gott:)

Har även mascarpone i kylskåpet, så det ska testas nästa gång:) Mmmm!

Lotte
0

Tjohej vad jag hakade upp mig.. datorn i allafall! Ursäkta.)

lizaohman
0

Mascarponeglassen var jättegod. Men sedan hade de extrapris på Mascarpone som jag förstås laddade kundkorgen full utav. Sedan gjorde vi "glass" och stoppade tillbaka i burkarna och in i frysen. När jag några dagar senare tog fram en burk så var den alldeles smulig. Jag la smulorna i botten på en form och la bär över. In i ugnen tills det smält ihop. Gott! Jag la märke till att Mascarponen (innan ugns-resan) smakade lite - ja, jag kan bara beskriva det som fårost! Huvva!

Caena
0

hur smakade det efteråt då?
ost eller??

lizaohman
0

Efter ugnsuppvärmning med bär så var det lika gott som innan frysningen.