Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 2992 ggr
dubbelouseven
0

Hur mycket drikker ni?

Vatten altså. Jag fick för mig ibörjan av veckan att jag drack för lite. Gjorde ett försök att drikka oftare över dagen, i två dagar. Men det slutade bara att lag samlade på mig en massa vatten, mina ben och fötter höll på att sprängas.
Nu till frågan - behöver jag dricka lika mycket vatten med nu med LCHF(sedan januari) som jag drack då jag försökte äta nyttigt? Det var det rekommenderade 2liter, ibland mer tex vid träning.

Hur kommer det sig att jag samlade så mycket vatten? Det skilde två kg på kvälls och morgonvikten.

007

piccola
0

jag dricker jàmt mkt, men sedan jag bòrjat med LCHF àr jag ànnu tòrstigare, dricker MINST 2 liter per dag, oftast mer. och àn àr det bara vinter, vànta till sommaren, dà gàr jag làtt òver 3 liter per dag fòr dàr jag bor àr det VARMT!!! men det àr inget jag behòver tvinga mig till, det gàr per automatik.

andreas0
0

Jag dricker när jag är törstig. Det blir kanske 1.5 liter per dag, något mer på sommaren. Jag har en vattenflaska stående vid skrivbordet och tar en slurk när jag blir törstig.

Det är inte bra att dricka för lite, men inte att dricka för mycket heller. Dricker man väldigt mycket vatten så bör man dricka någon sportdryck eller liknande istället (sockerfri såklart) så man ersätter essentiella salter osv. som kan bli för utspädda i kroppen annars. Är man inte törstig så bör man altså inte dricka vatten bara för själva drickandets skull.

Dock ökar behovet något på LCHF kost eftersom man får i sig mindre vatten från maten jämfört med vad man får om man äter kolhydratrik kost.

JAUS
0

Istället för sportdryck kan man ha lite seltin i vattenflaskan. Flört

piccola
0

#2: det var en bra fòrklaring, tack fòr den, jag undrade oxà varfòr jag àr tòrstigare nu àn innan; ingen frukt och inga kolisar som suger àt sig vatten vid tillagning!!! of course! dà vet jag det!

Jea59
0

Går du till dom som tränar så får du rådet att dricka minst 2l vatten, men tränar man så svettas man.

Går du bara promenader o lever som vanligt så ska du dricka när du blir törstig.

Frågade en läkare om detta med vattendrickandet, han tyckte det var överdrivet, man ska dricka när man är törstig, för mycktet vatten kan även rubba saltbalansen.

Har kollat med mig själv hur det är med vätska under dagen, då jag tränat så har jag druckit när jag blivit törstig och fått i mig 1,5l vätska, då ingår även kaffe.

Dom dagar jag promenerar kommer jag knappt upp till en liter.

Man får ju kolla allt vätskeintag man gör inte bara vattnet, så man får nog i sig tillräckligt

TjockaBerta
0

Det blir nästan inget vatten alls på dagarna. Ibland kommer jag ihåg att jag ska dricka och tvingar i mig ett glas vatten. Jag har dragit ner på mjölkdrickandet och vet inte riktigt vad jag ska dricka i stället. När jag blir toktörstig åker mjölktetran fram i alla fall. Någon  gång i veckan faller jag för frestelsen och dricker en halv liter.

Det sägs att törsten är en så stark drift att man inte kan dricka för lite men jag undrar jag. Ofta upptäcker jag på kvällarna att mina händer är alldeles skrynkliga eftersom jag druckit för lite.

>>>Malum domesticum<<<

bazz
0

Jag har alltid druckit rättså mycket. På jobbet är luften väldigt torr och jag har märkt redan innan LCHF att jag får ont i huvudet om jag inte dricker tillräckligt. Dricker nog ca 3 l per dag…+ te….svettas jag så ännu mer. Jag dricker tills jag är otörstig och tvingar inte i mig vatten på något sätt.

En fara med att dricka mycket vatten är natrium washout dvs kroppens natrium spolas ut via njurarna och kalium ökar därmed dramatiskt (det doktorn menade med att man kan rubba saltbalansen). För högt kalium ger rubbningar i hjärtrytmen och kan vara fatal om det inte behandlas. Min kropp har dock vant sig vid detta under mycket lång tid så jag funkar på att dricka så mycket. Och ja, jag har kollat min kaliumnivå när när någon läkare fick spunk på mitt myckna vattendrickande. Saltar man ordentligt på maten brukar det inte vara något problem eftersom vanligt salt innehåller natrium (NaCl).

ankianka
0

Jag dricer ett glas vatten till maten, och vet att det är fel. Men jag blir bara törstig om jag dricker äggmjölk…märkligt  och fel,fel,fel.

Siggebus
0

Jag dricker nog minst 1 1/2 liter om dagen, ibland lite mer - har en bringare i kylen.

Var egentligen inte så förtjust i vatten tidigare men droppar i lite lime så blir det faktiskt riktigt gott. Glad

Men jag har inte i förväg bestämt att jag ska dricka si eller så mycket för jag känner väldigt tydligt i kroppen om jag druckit för lite.

andreas0
0

#8, Varför skulle det vara fel att dricka ett glas vatten till maten?

Medlem
0

Jag dricker när jag känner mig törstig. Det blir säkert mer än 2 liter dagligen.

ankianka
0

#10 för att det är det enda glaset jag dricker på hela dan..

ragnhildar
0

Håller med om att det är överdrivet det där med att dricka litervis. Också läst att det är direkt farligt. Drick när ni är törstiga och kanske att stort glas vatten på morgonen före frukost. På varja arbetsplats ser man nu flaskor och tillbringare med vatten som folk lapar i sig i tid och otid. Kisset skall vara gult och inte färglöst.

almera
0

jag dricker ca 2liter om dagen

Cissit
0

Jag dricker nog för mkt egentligen, har alltid druckit mycket vatten och liksom vant mig vid det tror jag. Känner mig väldigt ofta törstig (tror att det beror på torra slemhinnor kanske) så jag har nästan alltid ett stort glas vatten framför mig. Men jag dricker nog inte så himla mkt mer nu än innan lchf så nu kanske mitt vätskeintag är lite mer normalt, förut drack jag ju många liter vatten PLUS all vätska i maten. Jag är otroligt känslig för vätskebrist, blir jättedålig på en gång om jag druckit för lite. Jag har sk stressblåsa så jag borde nog lära mig dra ner på vattnet lite, kanske. :)

bazz
0

#15  Kan sympatisera med problemet…Allt man druckit skall ju ut också. Det märkliga är att det ofta är under natten…..Försöker därför minska drickandet på kvällen men är jättetörstig på morgonen istället och måste ibland gå upp o dricka på natten också.

Cissit
0

#16 ja…jag har försökt låta bli att dricka på kvällen men det går verkligen inte, jag blir dödstörstig och får ont i huvudet…och vaknar på natten och känner mig helt uttorkad. Så jag får nog ta kisspauserna istället…Nu sover jag iofs bättre om natten sen jag la om kosten så jag vaknar inte lika lätt utan det brukar räcka med att kissa en gång tidigt på morgonen. Brukar också få dricka på nätterna ibland, men även det har blivit bättre.

piccola
0

#7 men om man inte dricker pà tvàng utan bara av tòrstkànslor sà borde det vàl inte vara nàn risk fòr att man dricker fòr mkt?? det àr ju kroppens signal att vi behòver det dàr vattnet. jag tror inte heller pà dem som sàger "man ska dricka INNAN man blir tòrstig fòr dà àr det redan "fòrsent"…larvigt tycker jag, kroppen àr vàl inte funtad sà att den signalerar ett behov nàr det àr fòrsent?? jag tror pà kroppens signaler. om man bara lyssnar pà den borde det inte fel…

Cissit
0

#18 Nej det känns lite som att man ska äta innan man blir hungrig, vilket iofs vissa säger att man ska göra, men jag tror inte på det. Törst och hunger är ju kroppens sätt att göra oss uppmärksamma på att det börjar bli dags att fylla på…sen kanske man inte ska vänta tills man är helt uttorkad eller är så hungrig att man inte orkar stå på benen :P