Vaniljcheesecake på chokladtryffelbotten
Följande recept har jag precis funderat ihop, och således inte provat än, men skall givetvis göra det. Den som hinner före får gärna rapportera om det blev bra!
Cheesecake
200 gram philadelpiaost eller annan cream cheese
3 äggulor
3 äggvitor
3 dl vispgrädde
Vaniljpulver
Flytande sötningsmedel
Rör osten, äggulorna och sötningsmedlet till en jämn smet. Vispa grädden tills den är fast, och rör ner i ostsmeten. Vispa äggvitorna till ett fast skum, och vänd ner i smeten. Häll allt försiktigt i en form och ställ formen i frysen i minst sex timmar, gärna över natten.
Chokladtryffelbotten
Ca 200 gr mörk choklad
Ca 3 dl grädde
Smält ca 200 gr mörk choklad i ca 3 dl grädde. Låt svalna och häll sedan över den frusna cheesecaken. Ställ in i frysen igen och låt stelna.
Stjälp sedan upp kakan så att chokladlocket blir en chokladbotten. Ta ut en stund innan servering.
*dreggel* Åh vad det där lät gott!
Mums! Det där lät smaskigt!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Lät väldigt gott!!
Några frågor:
Skulle man kunna hoppa över sötningsmedlet?
Vad är vaniljpulver?
Någon som vet hur mycket kolhydrater det är i?
Skulle man kunna skippa choklad-bottnen och bara ha ''cheesecaken'', eftersom där är de mesta kolhydraterna i chokladen…? Eller blir den inte god då?
Tacksam om någon kan svara på detta
Låter verkligen jättesmaskens!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Någon…som har svar på mina frågor???
Leos - jag kan göra ett försök men jag är inte rätt person eftersom jag inte testat receptet:
Man gör alltid som man vill med sötningsmedel - hur det är i det här receptet är svårt att svara på.
Vaniljpulver köper man på tex Coop i en liten glasburk som förvaras i en pappkartong. Man kan också skrapa från en vaniljstång
Om man skippar något i ett recept väljer man ju själv - det kan ingen som inte testat avgöra
Numer pensionär i Nynäshamn
Leos - jag kan göra ett försök men jag är inte rätt person eftersom jag inte testat receptet:
Man gör alltid som man vill med sötningsmedel - hur det är i det här receptet är svårt att svara på.
Vaniljpulver köper man på tex Coop i en liten glasburk som förvaras i en pappkartong. Man kan också skrapa från en vaniljstång
Om man skippar något i ett recept väljer man ju själv - det kan ingen som inte testat avgöra
#3 Jag ska också försöka svara på dina frågor.
Klart man KAN hoppa över sötningsmedel, om man inte vill använda det. Kan tänka mig att det även går utmärkt att sätta smak med några hallon t ex.
Vaniljpulver köper du på mataffären vid kryddhyllan.
Det är klart du kan skippa chokladbottnen. Du väljer helt själv. Detta är inget vardagsrecept för mig och då tar jag de kolhydrater som blir av chokladen. I den choklad jag använder finns 19 gr kolhydrater/ 100 gr, dvs 38 av bara chokladen på hela tårtan. Ca nio till av grädden i tryffeln, 6 st i osten + 9 till från grädden i cheesecaken. In alles får jag det till 62, dvs ca 6 gr kolhydrater per bit om kakan delas på tio, vilket den MINST räcker till kan jag tänka mig.
Det lät riktigt gott det där! 
*BOKMÄRKA* !!!!
*BOKMÄRKA* !!!!
#6 Okej, tack
#9 Tack så mycket, ska testa det
Någon som har testat göra den?
Hejsan!
Jag är ny medlem här men har kikat runt här sen hösten -08.
Anledningen till att jag gick med till slut är för att jag gjort kakan :)
Och då måste jag ju få dela med mig, eller hur!
Den enda ändringen jag gjorde på receptet är att jag valde lite flytande Akacia-honung istället för annat sötningsmedel.
Och jag kan säga att både sambon och jag tyckte om detta. Fast vi välte aldrig på kakan så chokladen låg överst…men jag tycker nog nästan det blev bättre för när den fått stå framme lite så började chokladen smälta så himla snyggt ner över det vita….rent estetisk orsak alltså :)
Philadelphian gav det lite sälta som ihop med den mörka chokladen var kanon!
Jag råkade ju faktiskt tabba mig lite och glömma vaniljpulver så det försökte jag blanda i när det vita redan varit i frysen en stund…haha, men det gick ändå.
Nåja, kontentan: kanongott!!

och så får man bokmärka mera…
Fabricati diem, pvnc!
#15 Vad kul att ni provat och gillade det!! Jag har fortfarande inte gjort det, men snart är det nog dags, för svärmor kommer på besök… :-)