gòr jag ràtt???
jag àr en tjej pà 34 àr som àr helt ny hàr, har kòrt med denna metod i tvà veckor bara, eller snarare min version av den; jag har fòrsòkt med den klassiska varianten tidigare men kànnt mig sà konstig att jag har avbrutit fòr det kàndes inte sunt fòr kroppen, jag fick tryck òver bròstet och hjàrtklappning och illamàende sà jag blev orolig att det var skadligt fòr mig pà nàt sàtt, sà nu har jag gjort fòljande àndringar: àter inte sààà mkt ròtt kòtt (jag har aldrig varit en kòttmànniska alltid àtit lite av det) utan normalfeta varianter , ost, fet och mager fisk, àgg till frukost (stekta) fet yoghurt, ibland tofu och seitan (sojaalternativ till kòtt) och fòrsòker làgga till fettet snarare i form av olivolja pà maten, nòtter och mandlar till efterràtt och som mellanmàl (inga jàttemàngder) samt fet mjòlk och ibland gràdde, alltsà en version med mer s.k nyttigt fett och jag har màtt bàttre och inte kànns av dessa symptom jag hade innan. jag àter ocksà en hel del grònsaker till varje màl, men har kunnat slopa nàstan helt mellanmàlen jag brukade àta fòrr, innan smààt jag stàndigt och alltid kolhydratrika livsmedel, var en riktig missbrukare, ju mer kolisar jag àt dessto mer ville jag ha, blev aldrig màtt… nu kan det gà en halv dag utan att jag ens tànker pà mat…och det àr sà skònt. tror ni att jag kan tappa mina 6-8 kg pà detta vis? hittills har jag gàtt ner endast nàt kilo, somantagligen var vàtska i kroppen, men jag har oxà àtit liiite fòr mkt kolisar kanske, àter en frukt om dagen oftast, fòr det kànns inte som om jag kan slopa dem helt, pasta och bròd osv kan jag vara utan, men blir det hemskt fel om jag àter en frukt om dan? alltsà jag menar inte typ bananer eller annan supersòt frukt utan apelsiner och kiwi som àr lite syrligare dà allt fett gòr mig sugen pà nàt syrligt…fòr att balansera kanske. vad tror ni om min version? àr jag helt ute och cyklar eller kan det fungera?? detta àr nog min sista utvàg, fòr jag kan verkligen inte àta kolisar làngre, hetsàter hela tiden, varje dag!!! det àr ohàllbart. hoppas pà tips fràn er veteraner och andra med efarenhet! tack pà fòrhand.!!!/PICCOLA
Tack!
bra sajt … det àr ju sà jag àter…jag var bara ràdd att man "màste" àta mestadels fett KòTT och att s.k "nyttiga" fetter var mindre bra av nàn anledning. jag har faktiskt redan ett tips pà efterràtt: mixa valnòtter eller mandlar eller hasselnòtter med mixer, blanda i lite vispgràdde sà att det binder, sen duktigt med cacaopulver (osòtad) till ràtt konsistens…sen kan man forma som smà chokladbollar som kànns verkligen sòta o goda utan speciellt mkt kolhydrater…man kanske skulle kunna rulla dem i kokosflingor som man gòr med de vanliga?? har kollat dem pà minmat och det sàg ok ut… de àr bra nàr sòtsuget sàtter in…dessutom har jag màrkt att mkt nòtter o sànt gòr huden jàttefin…
man får själv välja en nivå som känns lagom..
tackar för berömmet,det är min hemsida..

Nu är jag ingen särskilt erfaren eller ens hardcore LCHF:are men jag skulle vilja säga att JA, det kommer säkert att fungera! Du äter förmodligen mindre än tidigare men blir ändå mätt och nöjd och småäter (eller hetsäter) inte; då är halva slaget vunnet som jag ser det.
Jag blir också sugen på nåt syrligt och "friskt" av att äta fett & kött, så lite grönsaker till måste jag ha… du märker ju själv om det går att äta en frukt om dan, jag har ätit en frukt (blodapelsin) ungefär var tredje dag.
Om du känner dig nöjd med det du äter så fortsätt så, skulle jag vilja sammanfatta det som.
tack nimh, jag tànkte oxà att iom att detta gòr att jag inte hetsàter knappt alls làngre, (fòrsta àterfallet efter tvà veckor utan, innan hetsàt jag varje dag nàstan) sà borde det ju leda till att jag àter mindre i slutàndan…àven fast ost àr det svàrt att bli "màtt" pà, de ger inte sà mkt màttnadskànsla iaf inte fòr mig… men en sak som àr gott o màttande àr att ta en mozzarella (hel) och dela in den i flera bitar och linda in varje bit i lite prosciutto crudo (parmaskinka)…yummi!!! det màttar mkt bàttre àn bara osten. jag bor i italien och hàr fins det gott om ostar och korvar och salsiccia och skinkor osv av alla de slag, men en del àr ràtt dyra sà jag fòrsòker kòpa de som àr mest ekonomiska. mozzarella dàremot kostar knappt nàt, den kòper jag fòr 70cent per pkt, dvs typ 7 kr… kan man àta stòrre del ost àn kòtt?? àr det dumt att àta mkt ost, parmaskinka och andra saker i den stilen typ mortadella osv fòr saltinnehàllet?? i mortadella àr det inte bara rent kòtt heller utan andra saker tillsatta tyvàrr…undviker den. men salsiccia àr jàttegott och màttar till tusen. kom gàrna med fler tips, de mottages tacksamt.

Hej Piccola. Välkommen till kolhydrater.ifokus. Jag vet att det är svårt i början. Många frågor och mycket osäkerhet. Man får prova sig fram. Har du bara ätit LCHF i två veckor tycker jag du kan äta som du gör. Det du upplevt är övergångs besvär och går över… men det är bra att starta lite mjukt som du nu gör.
Var i Italien bor du? själv bor jag i Torino.
Kolla linken. Det finns fler som äter vegetarisk LCHF…
mina tips så har på rak arm:
Kom ihåg att dricka vatten (kanske med lite pressad citron i om du gillar det syrliga).
Smör, grädde, marscapone, ricotta, philadelphia, helfet-grekisk yogurt, majonäs mm är gott och bra att ha till det mesta för att fetta upp. var inte rädd för fett!
Över ät inte nötter, mycket lätt hänt…
Stuvad spenat på 1o minuter: köp fryst bladspenat (i kuber) och koka i lite saltat vatten. slå av vattnet när det har tinat och fräs i en klick smör. klicka i en stor sked philadelphia och en slurp grädde och rör runt. lite peppar och riven muskotnöt är gott i. Kanon till det mesta i fisk, ägg och kött väg.
Mini babybell är bra att ha i väskan. ost är gott och bra, ät och njut, men den kan ge dålig andedräkt…
Ät dig så pass mätt att du klarar dig utan mellanmål till nästa måltid. Och ät bara när du är hungrig…
LCHF handlar inte bara om att gå ner i vikt, det är en trevlig bieffekt! Det är viktigare att du får tillbaka ett sunt och bra förhållande till mat och att du får en stark och frisk kropp. För vissa tar det tid att gå ner i vikt andra rasar i vikt…vissa kan inte äta några kolhydrater alls, andra äter en hel del.. vi är alla olika.
Lycka till!
Hej, sandrina, vad kul att hitta nàn fler som bor i italien, sjàlv bor jag i milano sen tre àr men hoppas flytta i vàr till nàn annan stad…redan nàr jag kom hit hade jag problem med mitt fòrhàllande till mat men sen dess har det bara blivit vàrre o vàrre…och det saknas ju inte direkt goda saker att mumsa pà hehe. tack sà mkt fòr dina tips, det kanske àr som du sàger att det var òvergàngsbesvàr, (haha làter som om jag vore i klimakteriet:)) men det kàndes sà obehagligt och oroande sà jag avbròt. med den hàr metoden dàremot har det gàtt bra hittills. faktum àr att jag klarar mig oftast helt utan mellanmàl, kan gà 6 timmar utan att ens tànka pà mat, innan var det en stàndig fixering, om jag inte tànkte pà vad jag hade àtit sà tànkte jag pà vad jag skulle àta till nàsta màltid eller att jag var urhungrig och màste hàlla ut tills det var dags…du fòrstàr ju…
faktiskt, nòtter àr hemskt goda o nyttiga men det àr làtt att òverdosera, har jag màrkt, helt plòtsligt har man mumsat i sig 100g valnòtter utan att det ens kànns som att man har àtit…den enda fòrdelen àr att hyn fàr en himla lyster men vikten tackar inte direkt… jag har inte bràttom ner i vikt, har inte sà mànga kilon, àr 163 làng o vàger 61kg, vilket ju egentligen àr normalvikt, men nu har jag gett mig den pà att jag ska ner till 55 kg sà dà àr det sà fòr dà kànner jag mig i form. jag kommer inte ge mig fòrràn jag àr dàr. hittills har jag passerat fràn 68 kg vintern 06/07 till dessa 61 kg och det har tagit tid men det gòr inget, huvudsaken àr att aldrig ge upp. ha det bra hoppas vi hòrs igen:)))

Jag läser mellan raderna att du nog är lite rädd för mättat fett och rött kött och därför inte känner dig helt ok när du äter det.
Det är ju vad vi felaktigt blivit lärda i 50 år så visst förstår jag att det är svårt att direkt känna sig tillfreds med en kost som gör tvärtom.
Själv är jag idag helt övertygad om att det är nyttigare att basera fettintaget på mättat fett i högre omfattning än på omättat eftersom vi är anpassde till den fettsorten sedan vår begynnelse och det är den fettkvaliten vår kropp själv bygger in i våra reservlager..
Visst kan det fungera att äta som du gör nu.
Det är väl lite mer åt stenålderskosthållet tycker jag och jag har själv ätit ungefär så i många år och mått ganska bra.
Men jag mår bättre och har lättare att kontrollera vikten idag på ren LCHF-kost 
#9: ja, jag àr nog lite kòttskràmd, haha…men framfòr allt fòr att jag aldrig har àtit sàrskilt mkt kòtt sen uppvàxten, jag tycker heller inte sàdàr jàttemycket om det, men jag bòrjar vànja mig genom att àta de sorter jag faktiskt gillar och som jag trodde att jag aldrig skulle tycka om, tex salsiccia som faktiskt àr jàttegod. men en annan anledning till min fòrsiktighet àr att de fòrsta gàngerna jag provade denna metod enligt ursprungsprincipen màdde jag inte alls bra, kànde konstigt tryck òver bròstet, hjàrtklappning osv samt illamàende, nu nàr jag kòr sàhàr sà har jag inte haft de problemen, men de gjorde mig lite skràmd med, kanske var de bara tillvànjningsproblem, men eftersom jag inte àr nàn làkare visste jag inte hur jag skulle tolka dem utan fòljde de signaler kroppen gav mig och avbròt…kanske detta som du sàger àr mer stenàlderskost, men jag trivs bra sàhàr, sà ifall detta kan leda till en sorts stabilitet och ev viktnedgàng sà àr jag nòjd.jag anser mig inte ens pà diet làngre med denna kost, och det àr skònt efter 7-8 àr av kroppsnojor och viktfixering och stàndiga dieter…