Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3464 ggr
Jennokt
0

Vad är potkäs?

Jag har läst det ordet några gånger och förstått att det kanske är nåt smaskigt. Men vad är det?

sigyn
0

Hittade denna beskrivning på nätet.
Potkäs är en bredbar ostmassa som kan göras av alla slags ostar. Ett gott sätt att ta tillvara på alla slattar jag brukar spara i frysen. Riv och mosa ihop alla ostar - gärna i ett vackert lerkärl. Lite färskost mjukar upp det hela. Smaksätt gärna med lite smakfull snaps som Östgöta sädes som har whiskeykaraktär. Färska hackade örter som en aning timjan, gräslök och dragon blir också gott i. Blir godast efter någon dag.

Ingredienser till recept

* 1 kg blandad ost, ostslattar, ostrester av ex. lagrad ost som herrgård, edamer osv. gärna lite blåmögelost som ger smak också.
* 200 gram färskost
* Brännvin ex. Östgöta sädesbrännvin valfritt
* Något tsk örter som timjan, gröslök och dragon

Tillagning av recept

1. Riv ost i en matberedare (är lite svårt att riva slattar på rivjärn). Blanda allt i ett lerkärln och ställ i kylen någon dag. Blir bara godare och godare.

missaz
0

Man kan även göra som #1 fast använda grädde istället för färskost att blanda med och lite whiskey att smaksätta med (om man vill) GOTT!

Puhlo
0

Man behöver inte ha smaksatt brännvin heller. Spriten är mest för att det ska hålla längre. Vodka eller brännvin special går utmärkt också.

Maia
0

Detta borde man ha till jul, tycker jag! Mmmm.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

[Karro]
0

Pappa är bäst på att göra potkäs jättegott är det!

missaz
0

#4 Min mamma brukar göra detta till jul. Skrattande Gott som 17!!!

Cissit
0

Äter man det som det är eller till något? Det låter mumsigt!

Melindrea
0

Jag åt det bara som det var =)

andreas0
0

Här finns en lång tråd där vi pratat om potkäs tidigare, inklusive recept: Potkäs

Dicken
0

Måste prova!

Om man pytsar i exta sprit får man ju ostgrogg! Låter mums…

molana
0

Skrattande