Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1394 ggr
nillisen
0

Gunillas frågor

Jag får för mig att jag äter helt galet.

Ett exempel - gårdagen:

Energi kcal:

1385,11

Energi kJ:

5787,37

Proteiner:

99,85

Fiber:

4,23

Kolhydrater:

11,70

Vatten:

572,41

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

104,32

Kolesterol:

1286,72

E-mättade:

36,59

Mättade:

42,16

F-mättade:

15,11

Vitaminer:

A:

1265,68

B1:

0,89

B2:

1,74

B3:

23,98

B6:

1,42

B9:

179,28

B12:

8,30

C:

21,60

D:

9,89

E:

9,69

Mineraler:

Fosfor:

1296,56

Järn:

9,81

Kalcium:

502,20

Kalium:

1420,30

Magnesium:

142,08

Natrium:

1339,25

Selen:

124,89

Zink:

9,90

Ser ju ut som mycket fett. Kolhydraterna är ju finemang, men proteinet då? Kalorimässigt är väl okej? Jag orkade faktiskt inte äta mer igår. Jag som alltid är hungrig annars.

Men nästan 100 gr protein!? Är inte det alldeles för mycket? Vad händer om jag äter för mycket protein? Behöver fråga, det är så mycket att läsa här inne, så jag blir alldeles snurrig o trött i huvudet.

(Jag har 16 kg att gå ner för att komma på den övre BMI-gränsen om det nu säger något hur jag ska ligga i tabellen)

Muskrat
0

Är själv nybörjare, så är lite vag själv ibland :) Enligt cirkel diagrammet ser det ju okay ut… men läser jag datat rätt så ser det för mig ut som en ca 50-50 fett-protein vilket är inte optimalt. Och lite lite kalorier, MITT största problem dock, och det är inte med dig.. utan med mig själv är att jag inte kan lägga av med cola zero ;) går inte upp men går inte ner heller.

Läsk… härligt, härligt.. men farligt, farligt… ganska vanligt men oförsvarligt!

Somebody STOP ME!

bazz
0

Hur lång är du? Hur mycket väger du? Hur länge har du ätit LCHF?

Ser ut att vara för lite kalorier. Ge gärna exempel på dagens matsedel så kan du få lite mer konkret hjälp.

Har du läst Vanliga frågor & svar i menyn uppe till vänster?

B-Maria
0

Gunilla, har du fixat till diagrammet själv? Jag får inte till något så det är svårt att se vad jag får i mig. Har du något tips på diagrammet som visar procenten av vad vi äter.

För mig ser det ut som om du äter bra men jag är också ny här. Jag tror att man måste prova sig fram till vad som är bäst för en själv.

Hoppas många svarar på din tråd då jag också behöver råd om fördelning av fett-protein-kolhydrater och även hur jag bäst får till ett cirkeldiagram som visar %

Lev i nuet.

Hausswolff
0

B-Maria>> Gå in på www.minmat.net så kan du registrera idg och lägga in din mat där. :)

B-Maria
0

#4 Jag är redan registrerad på MinMat men tyvärr tycker jag den är så krånglig. Tar ju så lång tid att få in allt vad man äter.

Jag får försöka göra ett eget diagram, har väl någon på jobbet som kan hjälpa mig. Men tack i alla fall.

Lev i nuet.

tamari
0

Pröva på www.piggelino.se där kan man registrera maten och få fram tabeller o diagram. Man kan också registrera sin träning. Jag har nyligen börjat där och har inte helt koll ännu, men det verkar att vara en användbar sajt. Gratis också.

lillan66
0

Nillisen

Du behöver upp i kalorimängd. Minst 2000 kcal skall du ha under en dag.

Fett mängden ser ut att vara låg, du skall upp i ca 75%.

Proteinet skall du ligga på ungefär 1-1,5g per kilo kroppsvikt, så det brukar ligga runt ca 20E%.

Kolhydraterna ser bra ut, den skall ju vara så lågt som möjligt under 5E%.

Det blir lättare att hjälpa dig om du skriver in vad du ätit då ser vi vad vi kan hjälpa upp med för exempel.

Sen är ju också frågan om vad du vill med LCHF.

Är du överviktig? Har diabetes? Högt Blodtryck? Höga blodfetter? Väldigt kolhydratkänslig?

Det är ju också saker som kan påverka hur vi kan hjälpa dig.

Vissa klarar mer kolhydrater än andra, vissa klarar i stort sätt inga, en del klarar mer än 20 gram per dag så det är så olika.

Skriv lite mer om dig själv så blir det lättare för oss, om du vill dela med dig av dig själv förstås. Det är absolut frivilligt.

// Lillan

nillisen
0

Okej. Jag ska klistra in vad jag åt:

(bäst att tillägga att jag alltid haft svårt för att äta kött. Klarar t ex inte bacon och hela köttbitar)

130Gram Ägg rått
8Gram Vispgrädde 40% fett
15Gram Ost hårdost 26% fett
15Gram Mjukost smältost 20% fett
8Gram Smör 80% fett
150Gram Köttfärs blandfärs (50% nöt 50% gris)
30Gram Squash
30Gram Tomat
20Gram Pestosås basilika parmesan valnöt
120Gram Tonfisk i vatten konserv avrunnen
120Gram Ägg kokt
30Gram Lättmajonnäs 32,5% fett
20Gram Gräddfil 12% fett
20Gram Gurka
50Gram Björnbär
35Gram Vispgrädde 40% fett

Jag är 1.63 - väger 83 - har högt bltr och medicinerar för detta. Blodfetterna är bra, ingen diabetes.

Vad menas med kolhydratskänslig? Jag är en pasta/ris och bröd-människa. Eller var får jag väl hoppas. Jag har hållt på med kosten i 10 dagar. Den är väl mer åt GI-hållet. Lite för feg för fettet än så länge.

lillan66
0

Nillisen

Att vara kolhydratkänslig är precis som jag skrev, man klarar mer eller mindre kolhydrater.

Jag t ex klarar inte av att äta mer än max 30 gram kolhydrater per dag innan jag triggar i gång sötsuget eller börjar samla på mig vätska igen så jag måste hålla det nere medan min man kan äta 100-125 gram utan att något händer….

När jag tittar på din lilla lista så kan jag ge dig några små tips till byte.

Lättmajonäs: till Majonäs Orginal 80% fett. du får upp fett mängden rejält och ner kolhydraterna 6g/100g och ingen större skillnad i konsistens och smak.

Osten: byt till Gräddost du får genast upp fett% till 38% och en mycket godare ost.

Tonfisk: använd den i olja. och låt den rinna av lite

Gräddfil: byt ut till helst Creme Fraich 34% annars Turkisk Yogurt 10% eller MEZE yogurt 10%

Björnbär: är mumsigt gott försök att hitta varianter av frysta bär som har kolhydrater under 5g/100g. De är lite svåra att hitta men finns, jag brukar hitta på Willys.

Och sedan använda dessa till ett minimum.

Använd mer smör när du lagar maten.

Du kan även köpa Cocosa kokosfett på hälsokosten som finns med både naturell smak och kokossmak.

Man kan använda detta vid matlagning samt även en liten klick i teet för att få upp fett% lite. 

För att du skall börja tappa vikt så måste du upp i fett%, det är detta som startar fettförbränningen och du bör upp i minst 75E% annars ställer kroppen in sig på svält och det ända du tappar är muskelmassa.

Du kommer säkert att få flera bra tips här under dagen.

// Lillan

Lena123
0

#6 tack för tipset om piggelino,har registrerat mig där nu.Bra med en sida där man kan registrera sin dagliga träning också.

http://www.winthers-skafferi.se/

nillisen
0

Tack för tipsen!

Maia
0

Hej!

Du, det ser utmärkt ut. Inte för lite fett, där kan du öka lite. Lillan66 hade massa bra tips på sådant. Lättmajonäs är det bara massa konstigheter i, så det kan man gott undvika. Riktig är godare.

Om du känner att du verkligen är stoppmätt på den mängd du beskriver här så är jag tveksam till att du ska proppa i dig mer. Om du bara justerar det där med fettet, så kommer du automatiskt upp i lite mer kalorier, utan att du behöver stoppa större mängder i magen ;-)

Du ligger den här dagen på 11 g kolhydrater. Känner du att du klarar dig på det? Inget sug? Hur känns det efter björnbären? Om du klarar att äta björnbär utan att du går lös på sockerskålen eller familjens glass efteråt så kan du gott äta det. (Jag klarar det inte i dagsläget. Jag går inte loss på familjens glass precis, men jag vill väldans gärna ha mycket mer bär efteråt…)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

nillisen
0

Hej Maia:)

Jag tog lättmajonnäs för jag hade ingen riktig hemma. Ska köpa det imorron.

Jag kände mig helt nöjd på kvällen efter jag hade ätit björnbär o grädde. De triggade inte igång något igår iallafall. Jag blir lätt matrastlös o sugen på kvällarna, den tiden är den värsta på hela dagen. Så jag hade siktat in mig på att ta lite bär o grädde innan jag ev. skulle få ett sug. Vet inte om det var p g a grädden eller maten tidigare på dagen som gjorde att jag kände mig lugn i kroppen o magen.

En sak jag känt de senaste 4-5 dagarna, är att jag varit så sugen på fett. Alltså, jag skulle kunna dricka ren vispgrädde. Jag har aldrig, vad jag kommer ihåg, känt sug efter fett förr. Socker är en sak, men fett…? Nån annan som känt samma?

Antar att hungern kan variera från dag till dag. Idag har jag hittills ätit 0% i kolhydrater. 30% i protein och 69% i fett. Har matat på med fett och känner mig inte panikhungrig, men jag börjar känna att det är dags för middag. Har tidigare skummat igenom Skaldemansboken, men har nu börjat från början och läser ordentligt. Ska försöka komma ihåg vad som sägs där.

Idag har jag gjort ostkaka (var tvungen att provsmaka. Jättegod!) Sen testade jag fiberhuskbröd i stekpanna. En sån ska jag ta till kvällsmat ikväll.

Tack för svaren. Jag lär mig nog så småningom Glad

Maia
0

Jag känner mer sug efter proteinrika livsmedel, t.ex. när jag har tränat, men när det gäller  just vispgrädde och sug tycker jag mer känns som om det är suget efter mjölksockret. Man har ju hållit på så länge och ätit otroliga mängder med mjölkprodukter, fil, yoghurt, mjölk och så vidare. Det sitter kvar i huvudet på något sätt.

Lägg gärna in flera dagar i följd här om du fortsätter registrera på MinMat.

(Jag tycker du verkar ha lärt dig jättebra redan! Synd att det är för långt för att jag ska komma och äta upp din ostkaka tillsammans med dig!)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]