Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3836 ggr
Wildrat
0

Coop och fläsksvålarna

Var till mitt lilla coop nära igår och skulle handla en påse fläsksvålar. Såg att de hade det för ett par veckor sedan MEN naturligtvis var de slut nu när jag skulle ha.

Iaf, jag frågade en anställd om dem och hon sa att fläsksvålar INTE ingår i deras ordinarie sortiment men att de brukar ta in dem för det finns en efterfrågan. Problemet är att leverantören har lite svårigheter att leverera ibland. En del gånger kan det ta veckor innan de får nåt, ibland kommer det flera sändningar i samma vecka.

Eftersom alla coop nära har samma beställningslistor förklarar det varför vissa säjer att de inte kan beställa fläsksvålar till sin butik och att tillgången hos de som har är ojämn.

Margareta
0

Det som kallas för Baconchips på bio är något annat - för de har någon smet på - men ett betydligt trevligare namn än Fläsksvålar.

Vi köpte på Coop Bromma förra helgen - (Lyka) Det var första gången jag smakade och jag tyckte det var ok - men jag kan vara utan - kommer inte att köpa igen för min egen del.

Numer pensionär i Nynäshamn

Wildrat
0

Jag har det i mina köttfärsbiffar. Höjer fett och proteinhalten samtidigt som det ger smeten och biffarna en lite bättre konsistens…

Margareta
0

Wildrat - det skall jag testa med det som finns kvar i påsen. Det låter som ett bra användningområde. Har faktiskt färs på tining just nu

Wildrat
0

Fläsksvålar är ganska svåra att mala. Enklast är i matberedare eller en sån där tillsats till stavmixern. Men eftersom det är så mycket fett i klibbar pulvret ihop… Men det behövs inte så mycket, jag brukar använda ungefär 30g till 800g köttfärs. Har i ett par matskedar krossat linfrö också…

Margareta
0

Kan man använda morteln tror du?

Wildrat
0

Kanske, men som sagt det är väldigt fett och klumpar lätt ihop sig.

Mandelkvarn fungerar sådär, det blev ganska många stora bitar.

Mega
0

Ni borde inte få skriva om fläsksvålar…..

Jag sitter här i Ungern och blir så sugen sååååååå. Har inte lyckats hitta det här ännu och fick inte med mig några från Sverige då jag senast var där.

Jennix
0

Inte riktigt samma sak men man kan göra goda snacks av att steka/fritera vanligt salt fläsk också. Knaprigt och gott! Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Margareta
0

Välkommen hit Mega - jag såg att du varit medlem ett tag - men vi har inte haft den äran att kommunicera med dig innan.

Jättekul när anonyma medlemmar ger sig till känna.

Starta gärna en egen tråd under gruppen "Medlemmar" och skriv och berätta om Dig själv och varför Du är i Ungern.

Arnedanc
0

Kan någon skaffa fram en bild på påsen, jag är lite osäker på vad ni talar om (kan vara därför att jag är norrmann *S*)

Sara40
0

Det måste ha att göra med att du är norrman, eller hur. Flört Glad

Men här är en länk till deras hemsida. Själv har jag köpt ett annat märke med helblå förpackning (på Willys i Länna söder om Stockholm) som jag inte kommer ihåg namnet på. Vissa är riktigt goda andra mindre goda, vissa stenhårda (tandvarning) andra smälter i munnen och dessa varianter förekommer i samma paket, i alla fall i den sorten jag köpt.

Arnedanc
0

Har sätt något liknande i Norge nån gång, tror det fortfarande finns. Kanske Millis kan kolla upp det, hon som bor i Bergen.

Wildrat
0

Fläsksvålarna i den blåa påsen luktar värre och är hårdare. De går att använda men om man hittar Lykas fläsksvålar så är de att rekommendera. (Jag gillar inte lukten av svål)

Margareta
0

Den vänstra är den jag köpte på Coop i Bromma.

MillisB
0

Hej Arnedanc!

Klart vi har fläsksvålar i Norge, två olika sorter har jag hittat med bara kryddor och veg fett som tillägg till fläsket. Tyvärr finns det också en sort som har en massa mjöl och annat på också, men de behöver man ju inte köpa. Ska undersöka vem som tillverkar så återkommer jag med mer info.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Bookjones
0

Kolla Airams recept på hemgjorda… Snålvattnet rinner!

felixifokus
0

de där "gammeldags fläsksvålar" från Lyca har jag inte sett i affärerna *måste börja leta*

Mega
0

#16 Tusen Tack!!! för det receptet.
Hade inte en tanke på att man kan fixa dem själv.

Här ska´s till affären och handlas och det relativt omgående!

Det bästa med detta landet (Ungern) är att man verkligen kan köpa alla delar på djuren alltid.

monkan
0

Jag är inte Millis, men bor i Norge jag med. Har aldrig sett Lyka i butiken - bara Maruud Gammeldags baconsvor. Är helt enig i att det är ganska kladdigt att få dessa till pulver. Jag la de i en plastpåse och bankade sönder dem med brödkaveln - så kom den till nytta igen… Blev lite stora bitar som jag försökte mosa med fingrarna / en gaffel.

Gracce
0

Vill man ha svålarna i tex biffar, föreslår jag att man mixar svålarna med tex ett ägg, eller en skvätt grädde som man ändå kanske har som ingrediens i sina biffar.

Samma sak gör jag med kokosflingorna när jag gör kokospannkakor. Mixar med stavmixer ägg och kokos tillsammans, så slipper jag kokos i hela köket… Flört