Våra urfädrer och mödrar
Såg ett program på kunskapskanalen som handlade om sömnproblem, men man pratade mycket om människans ursprung.
De sa att när människa och chimpans gick var sin utvecklingsväg, så var människan till största delen växtätare, men gradvist gick man över till kött. Man åt från början redan döda djur, men efterhand började man tillverka redskap och jaga själv. Man åt kött - och den feta märgen - varje dag. Därför ändrade också käkarna utseende och funktion. Vi behöver inte så jättestora kindtänder för att mala sönder växtdelar tex.
Detta är alltså ca 2,5 miljoner år sen. Vem var det som frågade efter "långtidsstudier"?
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jag har sett dokumentärer om hur chimpanser driver medveten planerad klappjakt på villebråd, smarta jägare som rivaliserar oss själva. Många tar lätt för givet att primat = växtätare.

Programmet handlade om sömnapné, alltså att man slutar andas när man sover. Det intressanta var att forskarna pekade på just förändringen av käkstorleken.
Pga att vi började äta mjukare mat (kött och märg är mjukare än rötter), så ändrade käkarna form och blev mindre. Därför pressas tungan bakåt, och kan blockera för lufttillförseln.
Men käkarnas form betyder mycket för talet. Kan det vara så att vi började tala för att vi "plötsligt" kunde, pga att vi började äta kött? Alltså den fysiska delen kom före "intelligensen".
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Är det inte feta människor som löper större risk för sömnapné?
#3 Min pojkvän har sömnapné, han är 190 cm och väger 75 kg, jag känner många smala som har det, men det är klart att det säkert blir värre och dessutom kan uppstå av övervikt.