Lundsabins 50:e -11:e omstart
Hej!
Jag tänkte starta en egen och ny tråd, nu när jag börjat om för femtioelfte gången.
Jag startade en annan tråd om äggmjölksfasta för några dagar sedan, och för er som möjligtvis läste den kan jag meddela att det aldrig blev någon äggmjölksfasta. Jag har druckit äggmjölk på morgonen, men sedan ätit annat till lunch och kvällsmat - minimalt med grönsaker, bara på kvällen. Det är nog ganska mycket fakir men inte riktigt eftersom jag inte ligger på 0 kh, och dessutom har lite grädde i kaffet.
I alla fall - det har gått bra och känns mycket bättre nu än efter helgen (då jag hade lite kakfrossa). Det enda är att jag har blivit väldigt matt i kroppen och fruktansvärt trött på eftermiddagen - kvällen, men det känner jag igen från tidigare starter. Sedan vaknade jag å andra sidan kl 3 inatt, pigg som en lärka, och kunde inte somna om. Vad gör man då?
Tänkte kanske lägga till liiiite grönsaker på lunchen idag också, få se lite vad jag känner för då.
Sedan får jag se hur jag går vidare - har i alla fall inte haft ngt större problem att hålla mig från kakor och choklad, förutom första dagen men då klarade jag mig på ren viljestyrka.
Det var allt för nu!
Vad är det som gjort att du hoppat av förut? Det som är så bra är ju att man alltid kan börja igen
, men varför sluta nån gång? Här får du pepp så du fortsätter i alla fall
Tack för den peppen Maja2!
Tja, varför har jag hoppat av…? Kan nog analyseras i det oändliga.
har nog aldrig återgått till ngn tallriksmodellsätande, äter aldrig ris, sällan potatis o pasta. Har nog mer att göra med att jag är lite allt eller inget-människa. När jag väl har ätit ngt som inte är så bra enl LCHF så släpper alla hämningar… Kanske inte direkt att jag får ett fruktansvärt sockersug av t.ex. bröd, men att jag tänker att jaja, har jag tagit en så kan jag ta en till… och så tänker jag att det inte att det bara är ett litet avsteg, utan tänker mer i stil med att allt är förstört.
IBland har det också att göra med mina barn, att jag inte har ngt färdigt, går snabbt att ta t.ex. en smörgås, eller att jag inte har försökt att laga alternativa rätter enl LCHF som man kan hitta här…
Tja, jag vet inte riktigt, men nu är jag åtminstonde hittills på gång igen!
Uppdaterar min lilla inte särskilt aktiva tråd.
Åt lite mer liberalt igår med avokade till lunchen (förutom lax och majonnäs), och sedan ryggbiff med sallad och smör på kvällen. Men sedan släppte jag på "allt" och åt flera skedar jordnötssmör (sockerfritt i och för sig), för att sedan inte äta mer på kvällen.
Idag har varit ok, men har svårt för att låta bli jordnötssmöret. Förresten har det inte alls varit ok, för jag åt tre finn crisp (bl.a.) i morse, och det var ju inte så bra med tanke på att jag vill hålla KH lågt även om jag inte äter fakir.
Irriterande att jag ska släppa så lätt på det - behöver jag verkligen fakira för att kunna ha koll på allt?
Har i och för sig inte varit sugen på godis, choklad eller kakor. Eller ens glass, som resten av familjen åt idag (som annars är min stora svaghet), så på sätt är det bra. Men jag har alltså svårt för det där med att begränsa vissa saker…
Nu gör jag i alla fall oopsies, men misslyckades med rörandet, så smeten blev väldigt ojämn. Men de har svällt bra i ugnen, får se hur det blir!
Godnatt alla!
Prova en matdagbok! Det hjälpte mig mycket. Jag skrev och beräknade veckans matsedel i förväg. Såg till att bara handla hem det som skulle finnas hemma. Lagade den mat som kunde lagas i förväg och portionsförpackade lunchmaten. Portionsförpackade även t.ex. nötter att äta framför TV, o.dyl.Sen förde jag matdagbok att jag verkligen åt bara detta samt ev motion.
Nästa vecka. Gå igenom föregående vecka. Hur gick det? Vad funkade inte. Vad funkade bra. Ev förändringar. Gör veckomatsedel, etc, etc.
En del av oss behöver mer struktur i livet för att få till stånd en ordentlig förändring. Jag fixar inte att fladdra ostrukturerat från dag till dag. Då blir det ingen ordning på torpet! Tycker det låter som om du har liknande problem som jag så mitt sätt kan kanske vara en hjälp?
Have Faith! Du vet ju att LCHF funkar och att du mår bra av att äta såhär.
Bazz, långt om länge, tack för ditt svar! Bara för att jag inte hann svara igår så försvann det till ungefär tjugonde sidan på KiF - hjälp vilken aktivitet! Själv var jag helupptagen hela dagen igår så hann knappt läsa ditt svar ens.
I alla fall, du har så rätt så rätt, det är vad jag borde göra för att strukturera upp min tillvaro lite. Problemet är att jag är urdålig på att planera, är lite "ta det jag har" både när det gäller mat, kläder och annat. Har väldigt lätt för att ändra mig från ena dagen till nästa.
Men ska försöka planera nu i alla fall av den mat som vi har hemma, som faktiskt är en hel del, så att jag vet de närmaste dagarna.
Och jo, jag vet ju att det fungerar och att jag mår bra av det, så jag kör på!
Tar lite tid att vänja sig om man inte är en listmännsika men, som med så mycket annat, är det "bara" att bestämma sig!
Lycka till!
Bazz, jo jag vet jag vet! Men har hoppat på lchf till och från i flera år, så tycker att jag borde kunna bestämma mig…
Nåja, går ganska bra ändå, trots vissa snedsteg i helgen.
MEN - ett av (som jag har sett det) problemen jag har haft innan är att jag inte har testat recept som finns här på KiF, utan kört "vanligt" utan kolhydrater bara.
Så nu tänkte jag att jag ska vara riktigt duktig så att jag inte känner att det inte finns ngt att äta. Alltså har jag avverkat (hittills) tre recept, varav två har inte blivit särskilt lyckade (ett riktigt misslyckat).
Ägg- o baconmuffins - blev bra och gott!
Oopsies - katastrof. Ställer kanske frågan i tråden för oopsies, men frågar här också - hur vänder man ner äggule-o ost-smeten i äggvitorna UTAN att förstöra vitorna men ändå få det någorlunda blandat? Det blev väldigt ojämnt, rinnigt o konstigt. Testar kanske i formar nästa gång (men smakade OK).
Ostkaka - blev i och för sig ok och smakade gott - MEN väldigt mycket vätska. Ska det vara så? Själva ostkakan var ju fast och fin, men runt om och när jag tog en bit så kom det mycket klar vätska, som vatten, som jag fick hälla av. KAn det vara från keson - ska man låta den rinna av innan? Eller ska den stå inne i ugnen längre? Var ju tillräcklgit gräddad på ytan och inne i….
Det var mina små bekymemr - idag till frukost har jag ätit ägg o baconmuffin - räcker jättebra fram till lunch!