Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 5654 ggr
nyttigajag
0

SUPER HY-VITES!

SUPER HY-VITES Extra starka.

dessa köps på hälsokosten.

Ett komplett multi-vitamin och multi-mineral tilskott med 28 vitala näringsämnen.

Gradvis utsöndring i 12-16timmar

coaktivt B-complex.

inga tilsatser av socker,salt,stärkelse,jäst,konstgjorda färgämnene,smakämnen eller konserveringsmedel.

jag har ätit dessa i 1års tid och jag har aldrig varit piggare!!

1burk innehåller 90tabletter och räcker i 3månader för 1person(1tablett om dagen)

Blow
0

Vitaminer fås ofta på ett mycket bättre sätt genom hälsosam och varierad kost.

Det kan dock vara svårt att få tillräckligt med D-vitamin via livsmedel. Men den variant som finns i Super Hy Vites är D2, som finns i svamp, medan kroppen istället behöver D3 och dessutom i en mycket högre dos. Ett bättre tillskottsalternativ är då Holistics D3-vitamin, i en dos på kanske 2000-4000 IE per dag.

Det kan också finnas ett problem i att Super Hy Vites använder karotenoider, istället för A-vitamin, då upptaget hos människor ofta har visat sig vara alltför dåligt.

Vissa känner kanske att de även vill ta tillskott av t.ex. C-vitamin och magnesium. Askorbinsyra i påsförpackning är ett billigt alternativ och när det gäller magnesium tar väl de flesta en dos på kanske 300-700 mg? 4 mg låter extremt lågt.

Vad menar du när du skriver att detta är ett komplett vitamin- och mineraltillskott?

Dessutom innehåller Super Hy Vites tillsatsen xantangummi, vilken väl får betraktas som en sorts socker.

nyttigajag
0

#1 jag skrev vad som står på burken jag har framför mig.

du verkar vara insatt,men jag har inga avsikter med att vara så noggrann som du verkar vara,det är överkurs..

så länge jag märker att det funkar så är jag nöjd.

nyttigajag
0

#1 nej hy vites innehåller faktiskt d3 ser jag nu.

hittade du infon på nätete eller?)

vitamin D3 (kolekalciferol) 400IE

nyttigajag
0

NÄRINGSDEKLARATION SUPER HY VITES:

LÄSER FERÅN BURKEN:

en tablett ger följande:

Vitamin A (karotenoidkomplex) 10000IE (300% 1v RDI)

vitamin C (askorbat/akorbylpalmitat) 250mg (420% av RDI)

Kalcium(hydrolyserat proteinkelat) 30mg (5% av RDI)

Järn (hydrolyserat proteinkelat) 1mg (10% av RDI)

vitamin D3 (kolekalciferol) 400IE (200% av RDI)

vitamin E (d-alfa-tokoferol-siccinat) 150IE (1100% av RDI)

Vitamin B1 (tiamin mononitrat/tiamin cocarboxylas) 75mg (5360% av RDI)

vitamin B2 (riboflavin/riboflavin 5 fosfat) 75mg (4410% av RDI)

Niacinamide (niacinamide/inositolhexaniacinat) 75mg (420% av RDI)

Vitamin B6 (pyridoxin HCL/pyridoxal5 fosfat) 75mg (3570% av RDI)

Folsyra(folacin) 400mcg (200% av RDI)

vitamin B12 (cyanocobalamin/dibencozide) 75mcg (2500% av RDI)

Biotin 75mcg (40% av RDI)

Pantotensyra (kalcium pantotenat) 75mg

Jod(kelp)150mcg (100% av RDI)

Magnesium (hydrolyserat proteinkelat) 4mg(1%av RDI)

Zink(hydroloserat proteinkelat) 1,5mg (10% av RDI)

koppar(hydroloserat proteinkelat) 20mcg (1% av RDI)

Mangan(hydroloserat proteinkelat) 1,5mg (75% av RDI)

kalium (hydroloserat proteinkelat) 5mg)( <1% av RDI)

så för mig är detta bättre än ingenting..

Blow
1

#2 Det är ju bra att det fungerar för dig. Anledningen till att jag kommenterade ditt inlägg var att du både här och i andra trådar gör reklam för Super Hy Vites, och att jag inte anser att det är en bra produkt.

Även om du själv inte är så noggrann vad gäller produktens innehåll, så rekommenderar du ju ändå den till andra.

#3 Jag läste innehållsdeklarationen på Great Earths hemsida.

wimawe
0

#5 Använder också Great Earths produkter, men är absolut öppen för diskussion och andra förslag. Varför anser du att GEs vitaminer/mineraler är dåliga och vilka skulle du rekommendera istället?

mikaelj
0

400IE D3 är väldigt lite.

Ny forskning pekar på att minst 2000IE är rek. dagsdos, under okt-apr, men även på sommaren om du inte är ute mycket.

Som Blow påpekade finns resten i balanserad mat; det enda man saknar på LCHF är eventuellt kalium, men RDI är satt rätt generöst. Genom att salta med t.ex. Seltin som har 40% natrium, 50% kalium och 10% magnesium täcker du det behovet utan problem.

nyttigajag
0
#5 du får tycka vad du vill,och jag får tycka vad jag vill..

jag har använt den här produkten i nåt år nu och den gav mig styrkan och orken tillbaka..LCHF har jag bara ätit i en vecka än så det tycker jag är för tidigt att uttala mig om egentligen,men pigg och alert det är jag så det förslår..

blir lite irriterad på att man inte får tycka att nåt är bra,för genast så kommer nån viktigpetter och smäller en på fingrarna…tråkigt.

mikaelj
0

nyttigajag,

Ta det inte personligt när någon kritiserar en produkt du talar dig varmt om. Det är inte dig vi tycker dåligt om, utan produkten.

Skilj på dig som person och de utttalanden du gör.

nyttigajag
0

#9 ok.

bazz
0

Här får man räkna med att folk har synpunkter Flört vilket liksom är hela grejen!

Maja2
0

oj, nyttigajag, har du bara ätit LCHF en vecka….  jag har tolkat det, i andra trådar, som att du hållit på ett bra tag. Du kanske skulle tjäna på att tona ner dig lite ett tag till…..  läsa och lära… skaffa erfarenhet kring LCHF genom att ha ätit det ett tag, innan du ger råd till andra.

nyttigajag
0

#9 hur går det föreesten med dina 100g kokosfett/dag (asgarv)Tungan ute

hörde(läste att det inte gick så bra,dvs sitta på dass i bägge ändar)

nyttigajag
0

#12 nädå jag har den kunskapen jag behöver och vill ha,men du har rätt i man blir alldrig fulllärd,men om man vill ta till sig och använda informationen man får är en annan sak.

kolla in min hemsida och ge gärna synpunkter..

http://www.gardens.dinstudio.se/

som sagt vi har bara hållt på en vecka,men jag har läst på annikas sida och lchf foldern är den jag har på min hemsida.

var och en får inom LCHF kosten använda den mängd kolhydrater som passar var och en.

Melindrea
0

#13 Jag har inte lagt mig i förut, men det där kändes som en mycket onödig kommentar.

Maja2
0

Nu var du inte okunnig, utan rent elak. #13

mikaelj
0

nyttigajag / #13

Din otrevliga ton som du visar både nu och i andra trådar hör inte hemma på Kolhydrater iFokus. Se det här som en varning.

Du får en chans till att börja skriva sakligt, lyssna vad folk säger och ta till dig av det.  Om du inte lyckas med det blir du blockerad från Kolhydrater iFokus.

Sånt här beteende tolererar vi inte.

-- Medarbetare Mikael Jansson.

nyttigajag
0

#17 varnad för att jag skriver nåt som du delat med dig av i en tråd?? nu är du bara löjlig.

själv tycker jag att visst av ditt ätande går åt ätstörninghållet..äter du nåt normalt??

du är väl ingen moderator?(har inte sett ett ord om det nånstans)

så man får inte tycka/ ha egen åsikt på kolhydrater i fokus???

mikaelj
0

Givetvis är det allmän information; hela skillnaden ligger i hur man uttrycker sig.

Listan på Medarbetare finner du i artikeln "Om Kolhydrater iFokus"

nyttigajag
0

#19 ja jag såg att du va Medarbetare där..

hur man uttrycker sig? frågar är väl hur den som tar emot meddelandet tolkar det??

sedan är det svårt att uttrycka sig på rätt sätt på internet,det blir ofta fel.

Maja2
0

nyttigajag….. vet du vad ödmjukhet är för något?

nyttigajag
0

#21 jadå det vet jag.

men får jag inte tycka det är väl konstigt att äta 100g kokosfett,det är inte normalt i mina ögon…det finns ingen anledning att göra det helt enkelt.

jag har diagnosen FAS=fetalt alkoholsyndrom(mamma drack hela graviditeten och jag matades 9månader i magen med många flaskor sprit/dag,kanske därför jag är som jag är)

by the way,ni kan läsa mer om det här:

www.fasforeningen.nu

Maja2
0

Man får visst tycka att nåt är konstigt, man får visst ha åsikter, men det handlar väl om hur man framför dem. I många trådar finns dina åsikter och du ger råd om sånt som du inte egentligen kan så mycket om. När man är nybörjare kan man luta sig tillbaka och fråga, lyssna, lära mer än att ge ut goda råd och låta dryg och nertryckande.

Vi har alla våra bekymmer, alla är vi som vi är…. men visst ska vi försöka ha en positiv attityd till varandra här på forum. Här ska vi hjälpas åt, och peppa varandra. INTE trycka ner varandra och vara Besserwissrar.

nyttigajag
0

#23 håller med dig fullständigt,men varför försöker då vissa  att vara bättre än andra? vilken "nivå" på kolhydrater man lägger sig på är individuellt.vissa kör så man precis ligger i ketos,dvs under 150g kolhydrater/dag.

jag ger bara mina tips och funderingar om hur jag gör och vad jag har lärt mig under de här åren.

för jag är inte nybörjare,jag är bara ny medlem här på denna sidan.Glad jag vet vad som gäller och jag går efter LCHF foldern(som finns på min hemsida oxå.)

jag har läst på annikas sida i flera år och airams blogg är en guldgruva att plocka ur.

min hemsida:

http://www.gardens.dinstudio.se

ta dig en titt.Cool

Maja2
0

Du har alltså studerat LCHF i flera år, men bara ätit en vecka. Ok.

Det här med att vissa ska vara bättre… ja … vissa HAR mer kunskap. Det kan man väl lyssna på och ta till sig. Du säger att du kan det du behöver kunna. Det låter lite trist i mina öron.

I andra trådar låter du nedvärderande många gånger åxå, och det ger en tråkig stämning. Du kanske inte är medveten om att du låter nedvärderande? Det kanske inte alls är din mening?

Du säger att du vet vad som gäller. Här försöker vi ju hjälpa varandra att se att det är många gånger olika från person till person. För vissa är det si, för andra är det så. Det gäller att lyssna och ta till sig, inte slå sig för bröstet och tro att man kan allt.

bazz
0

Tja, kan inte påstå att du låter bättre på din hemsida…….

"för jag är inte nybörjare,jag är bara ny medlem här på denna sidan" Start LCHF-ätande 1 mars 2009 enligt din egen hesida.

Sorry! Du är nybörjare

nyttigajag
0

#26 ja jag HAR bara ätit LCHF sedan 1mars,men läst om lchf i flera år..vad är det som är så konstigt med det?

hur länge är man nybörjare enligt dig? i 3år??

bazz
0

#27 Japp! Typ så länge.

Hausswolff
0

Du anser dig inte vara nybörjar trots att din praktiska erfarenhet av LCHF endast spänner över några dagar… Det måste du ju själv inse att många anser vara lite märkligt. Eller skulle du anlita en hantverkare att renovera ditt badrum om han medgav att hans kunskaper i våtrumsrenovering grundade sig på några böcker (med bilder) som han läst i flera år?

"Äh, alltså, jag har ju typ inte renoverat något förr, men jag har läst i böcker hur det fungerar". Jodu, tjena….

Dina åsikter är välkomna här, precis som alla andras, men din attityd kan vi vara utan. Vad gäller "kokosfett-projektet" är vi många som följer det med spänning och som därtill är tacksamma över att Mikael tagit på sig rollen som testperson (så att vi andra slipper). Det är alltid roligt med experiment. Skrattande