mejrams matresa mot mindre midja
Hej alla KiF:are.
Jaha, så är man nog igång på riktigt då, efter att ha smygstartat i ett par veckor. Så det är väl bäst att skaffa sig en egen liten tråd att uppdatera frågor och tankar i.
Bakgrund: 33 år, 170 cm, ca 83kg. Alltid varit en tjockis. Uppvuxen på rostat franskbröd med kaviar och oboy (tack mamma…
). Älskar mat. Har gått ner rejält med VV 2 gånger, men gått upp alltihop igen. Fött 2 underbara barn, -04 och -08. Helammar bebisen och vill fortsätta med det länge till.
Men sista graviditeten har gjort mig uppmärksam på mitt Blodtryck som ligger i överkant, dock ej alarmerande högt. Så mitt största och första mål med LCHF är att få ner trycket utan medicinering.
Mina käppar i hjulen är min familj. Gubben som inte tycker att en måltid är komplett utan potatis/ris/pasta och dottern som älskar frukt. Hade jag levt ensam hade det ju varit busenkelt att rensa bort allt farligt ur skåpen, men nu går det inte riktigt. Jag får använda in kvinnliga list för att långsamt vänja maken vid vår nya kost. Han behöver också minska midjemåttet rejält.
Skriver inte mer just nu, bebisen kallar. Ville bara få igång en tråd för att kunna återkomma lätt när jag får nya infall och idéer.
Hej mejram! Vilken fin rubrik - alla ord på m! 
Känner igen det du beskriver, fast jag fick mina barn för mer än 20 år sedan och de var stora när jag blev LCHF-are.
Om familjen:
Ifall det är du som lagar maten: Kan du lägga över ansvaret för tillagning av gubbens "gegga" (mitt samlingsnamn på sån där mat) på honom själv? Det är ju flerdubbel börda för dig att tillaga sånt som är ett problem för dig, när du inte ens ska ha det själv. Vill han nu prompt ha det - så får han fixa det själv. 
Sedan kan du ju utan att utöva påtryckningar i ord, göra jättegoda andra tillbehör: blomkålsmix, cole-slaw-sallad, kesoröror, creme fr/youghurtröror, salsor, mm, som du ställer fram. Kanske de så småningom konkurrerar ut "geggan"..
Dottern och frukt. Kanske kan hon få sin frukt. Eller också försöker du fresta henne med några frysta osockrade bär med en skvätt grädde istället.
Oj, jag blir långrandig.. Detta var några tankar i alla fall. Välkomen hit till sajten och lycka till med maten!
Ja, där fick jag allt till det 
Visst ska dottern ha sin frukt. Problemet är att jag är föräldraledig och en skål med doftande clementiner hemma är en potentiell livsfara för mig… Det är karaktären som ska jobbas med.
Jag lagar i princip all mat hemma, så jag lagar det jag vill och sen slänger jag ner ett par potatisar eller ris eller pasta i lite kokande vatten. Inte så jobbigt egentligen. Det roliga är att dottern ofta väljer bort det själv när det kommer på bordet - hon är en riktig grottmänniska, älskar att tugga på köttiga ben.
Det är nog myckert en mental sak för mig att inse att jag inte ska äta klyftpotatis, lasagne och raggmunk. Och att lära mig göra bra alternativ.
Hej, Mejram!
Om det är du som lagar mat så är det du som väljer maten. Om du provar att dra ner på mängden potatis och ris och låter grytan med de här tillbehören stå kvar på spisen, så att man måste resa sig för att hämta det? Lite civilt motstånd ;-)
Lycka till!
/Maia
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Det finns tricks som att t.ex. göra någon creme fraiche-pastasås och låta pastan bestå av strimlad squash. Konsistensmässigt och visuellt är det som pasta. Jag gör sådana rätter med strimlad kyckling och rejält kryddad CF.
BLODTRYCK
Hade gränsblodtryck hela första graviditeten -04. Behövde aldrig gå på extrakontroller eller behandla detta på något vis. Blev gravid igen -07 och återigen BT i överkant. Eftersom jag inte kollat det mellan graviditeterna så vet jag inte om det legat där hela tiden. Har haft en hel del huvudvärk/migrän som jag nu funderar på om den är blodtrycksrelaterad. Dessutom har jag det i släkten på pappas sida där både han och hans syster medicinerar. Farfar hade också högt.
I överkant för mig innebär ca 140/95. Men det har alltid sjunkit rejält efter fem minuters vila på barnmorskans brits.
Efter förlossningen -08 fick jag ligga kvar på BB fyra dygn. Hade feber och fick antibiotika intravenöst tre gånger/dygn. Och så otaliga BT-kontroller. Och undertrycket låg över 90 hela tiden, även mitt i natten när jag sov. (Fast hur bra sover man på BB när man delar rum och har en nyfödd bebis att oroa sig för?…). Avgav ett löfte till BB-läkaren att jag skulle följa upp mitt BT på vårdcentralen.
Tiden gick, jag är inte den som springer till doktorn för minsta lilla. Återbesök hos barnmorskan tre månader efter förlossningen. Då hade jag 159/110 sittande och hon blev lite skärrad. Så jag fick en remiss och en spark i baken att ta mig till läkare snarast.
Sagt och gjort. I tisdags var jag hos läkare för första gången på 20 år. Hon lyssnade på hjärta och lungor, tog trycket och frågade om ditten och datten. Jag ska få genomgå en dygnsmätning för att se hur trycket varierar och ta blodprov för att kolla blodfetter, sköldkörtel, blodsocker, Hb och säkert något mer som jag glömt.
Jag sa inget till läkaren om att jag nyss börjat med LCHF, dumt kanske, men jag var rädd att hon skulle förbjuda mig att fortsätta. Tycker ju att jag mår bra av att äta så här.
Nu är i alla fall processen i gång och det ska bli riktigt intressant att få veta mina blodprovsvärden. Under tiden försöker jag läsa allt jag kommer över om Blodtryck och dess faror
Ajaj, ont i magen. Har i går och i dag haft rejält magknip. Varför? Kan det ha varit för att jag nallade på halloweengodiset i fredags? Men kommer verkligen effekten så här tre dagar efteråt?
Oroar mig lite för nästa veckas semesterresa till Egypten. Vill inte ha sån här magknip då. Måste kanske ta med matsäck på planet.
Magknipet gör också att jag blir trött, ingen lust att laga mat.
Maken har i alla fall mjuknat. Han är villig att testa. Men vill inte läsa så mycket, så han har en lite negativ inställning. Och nu mår han urdåligt, så jag försöker peppa honom med att rabbla övergångssymptom.

Välkomen!
Det bästa är att föregå med gott exempel själv.. dvs att äta sig frisk o slank o glad.. säg vilken gubbe som inte skulle acceptera det som vetenskpligt bevis????
Sen så tycker jag att man inte skall krånla till det allt för mycket för övriga familjen.. jag äter samma mat som förut.. fast utan den däringa utfyllnaden med potatis/ris/pasta/bröd.
Jag har heller inga som helst problem att koka en potatis när min far är här, det konstiga är att han inte kan leva utan sin potatis säger han men när han äter min mat hoppar ändå oftast över den o tar av mina tillbehör istället! Det sitter mest i huvudet.. enmassa vanor o sånt.. snart blir LCHF en matvana det oxå.. som allt annat!
Sen så är det inte så farligt om den övriga familjen åt några kolhydrater.. såtillvida de inte har några problem med glukosmetabolismen.. detta är ingen religion där alla skall frälsas!
Skaldemans familj äter inte LCHF.. inte Annika Dahlqvist man heller iallfall ingen strikt sådan, för dom behöver inte det, dom är normalt smala utan att tänka speciellt på maten!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tack för alla tankar om att äta "familjevänligt". Det går bättre och bättre här. Maken har faktiskt kört igång ordentligt. Men han är fortfarande ovillig att läsa speciellt mycket. Har ströbläddrat lite i GI-noll och Ät fet mat. Han frågar mig i stället - kan jag äta det? Det blir lite jobbigt i längden, för jag tycker ju att jag får min motivation och drivkraft genom att hela tiden läsa mer om kosten och hur kroppen fungerar. Jag vill ju att han ska ta till sig mer än bara en lista på mat som är OK.
Men, men, skynda långsamt. Det är gott nog att han vill testa, han har många kilo att ta av, så jag tassar litte på tå för att inte döda hans entusiasm.
Har lärt mig att hårdost=hård mage. Den hårda vägen, ajajaj. Otkuber är med andra ord inte det idealiska bilgodiset.
Har spenderat helgen hos svärmor. Hon var rent förtvivlad när jag berättade vad vi åt och vände ut och in på sig själv för att vi skulle bli nöjda. Så när vi kom dit stod där 1,5 liter grädde, 24 ägg, 2 paket bacon, turkisk yoghurt, smör, keso, gustafskorv, skinka och fet mjölk i kylen. Hos norra Sveriges mest fettskrämda kvinna
.
Hon blev i alla fall inspirerad av mig, tTyckte att jag hade blivit såååå smal. Det är ju alltid trevligt att höra. Hon har haft Annika Dahlqvists bok liggandes hos sig ett par månader, men började läsa i den först kvällen innan vi kom. Får se om jag lyckades omvända henne från CK till LCHF. Jag har ju lyckats få henne att sluta med schampo, så det här ska väl vara en baggis. ;-)
Fuskades gjorde det också i helgen. Allt blev ju inte helt rätt hos svärmor. Hon hade köpt en stor doftande ananas, så den halkade jag dit på - jättegott. Sen åt jag en kula glass också, men den kunde jag lika gärna ha varit utan. Hu, så sött det var.
Händer inte så mycket på vågen nu. Men jag misströstar inte. Målet är att vara i toppform tills jag ska börja jobba igen i augusti. Ett kilo i månaden skulle vara lagom.
Fick komplimang av dotterns dagisfröken i dag. hon tyckte att jag har blivit så smal. Jippi!!
Men det blir nog en tuff vecka som kommer. En vecka semester i Hurghada, Egypten. All inclusive. Hoppas, hoppas att det finns bra mat. Jag har laddat med kokta ägg och bacon/majonnäsröra till frukost på flygplatsen i alla fall.
Semestern gick bra. Vågen visar minus. Inga problem att äta low carb på buffén på resorten. Jag var flitig gäst hos omelettkocken på morgnarna.
Värre var att äta high fat. Det blev mycket grönsaker och en hel del baljväxter, en och annan öl och några få besök vid det makalösa gottebordet.
Sitter nu med blodtrycksmanschett runt armen och mätare i en liten väska runt halsen. Den pumpar upp sig var 20:e minut och skall bbäras i ett dygn. Skall bli intressant att se hur trycket ligger till över en längre period. Kommer nog inte att sova så bra i natt….
Maken är i full gång, men minskar inte i vikt. Vi misstänker att stress är boven i dramat. Det är tufft för honom när det inte händer något, men skam den som ger sig.
Roligt att det gick bra på semestern. Duktigt! 
Spännande med blodtrycket. Som du vet kan LCHF hjälpa dig med det. Var rädd om dig!
Fick provsvar i dag.
B-hemoglobin 155
fkP-Glukos 3.3
fS-Triglycerider 1.0
S-kolesterol 6.4
fS-HDL-kolesterol 1.6
fS-LDL-kolesterol 4.4
fS-LDL/HDL-kvot 2.7
S-TSH, tyrotropin 2.37
Allt var tydligen inom gränsvärdena, utom hemoglobinet. Är det samma Hb-värde som man tar hos barnmorskan? Kan det vara för högt? Jag har alltid trott, ju högre, desto bättre…
Jag hade 150 i Hb och läkaren var inte orolig för det, men sa: Du kanske skulle dricka lite mer. Kanske var du uttorkad när värdet togs? (Ja, det var jag för jag var fastande och hade inte heller druckit något sedan dagen innan). Jag tror att gränsvärdet är strax ovan det du och jag har.
Låt oss dricka lite mer!
#13 Jotack,det var fastande värde, vrålhungrig var jag… OK, mer vatten kanske inte skadar i vilket fall.
#14 Jag googlade lite på det och om inte läkaren är mer orolig så är det nog inte så farligt, även om översta gränsvärdet för kvinnor ligger på sisådär 150. Men det är klart, nästa gång kanske man ska se till att ta just Hb vid nån annan tid på dagen. Och dricka lite mer.
Undrar om det finns nån annan med högt Hb…
BREAKTHROUGH!!!!
Jag är åter en ärbar kvinna. Efter fyra år av barnafödande och viktuppgång kan jag nu åter bära min vigselring på fingret. Halleluja!!
Underbart! Jag har själv burit ringarna i kedja runt halsen i åratal och njuter nu varje dag av att få dem på ringfingret. Grattis!!!
Är så trött, så trött….
Bebisen har ökningsperiod, för han vill äta hela tiden. Vaknar 4-5 gånger på natten och är allmänt missnöjd om dagarna. För det kan väl inte vara så att min mjölk sinar på grund av kosten?? Det vägrar jag att tro.
Är så nära att börja försöka få i honom vanlig mat nu. Men jag vill egentligen vänta till efter nyår.
Borde bälga i mig lite mer vatten och gå och lägga mig nu. Allt för att gynna mjölkproduktionen.
Hejsan o välkommen !!
Jag är glad för din skull att det funkar med maten
Lider lite med dig för tillväxtperioden .. sånna har jag varit med om
mitt bästa råd är att maraton amma på dagen massa lite omvänd psykologi !! Det är bra att jobba på dagen då är man ju vaken .. äta lite extra innan säng gång o amma innan man går o lägger sig lite när dom sover än.
Det är klart olika hur man ser på det men "mjölken sinar inte" det är bara att barnet måste suga bättre tillgång Öka sina protioner o detta kväver en del av både dig o barnet , det gäller att inte stressa upp sig o försöka vara lugn o ha lite tålamod.
gillar du kamomill är det bra att dricka lycka till !
Tack Facklan. Ja, jag är nog lite dålig att släppa till på dagen, det är ju så mycket annat som ska göras då. Ska bli bättre på det.
Är annars farligt nära att tappa greppet - lussekatt, pepparkaka och glögg kan ställa till det, märker jag i dag…
Asch - fick resultat från dygnsmätningen av blodtrycket i dag. Det visade tydligen på lätt förhöjt tryck, så jag måste tillbaka till läkaren.
Hur länge kan det dröja innan kosten får genomslag, tro? Jag minskar ju i alla fall i vikt, bara det borde ju hälpa.
Lycka Till !!
Det är hur lång tid det tar kan jag inget om.
att minska i vikt är klart possitivt i alla fall !
Du får göra som jag jag vart super pepparkaks sugen köpte pepparkakskryddor, grädde o gelatin blad o gjorde en papparkaks-kryddad pannakotta klart god dock sjönk kryddorna ordentligt !
det var ett bra substitut …
Pratade med min läkare i dag och hon ville börja medicinera mig mot högt Blodtryck. Men jag protesterade, vill inte knapra piller när jag ammar. dessutom förklarade jag att jag håller på att minska i vikt. Så vi kom överens om att vänta ett par månader och se om det sjunker spontant.
To be continued…
Nyårsstass införskaffad! Snygg snäv kjol i stl 40!!!!! Och lika snygg blus. Vet inte hur många år sedan det var jag kunde ha stl 40 runt rumpan.
Vikten kryper sakta neråt. Jag är ganska frikostig med kolhydrater nu. Var på barnkalas i dag och åt både glass och korv med bröd. Pepparkakor och glögg är gott…
Har även tappat matlagningsinspirationen. Känns som att jag bara planerar inför jul nu. Måste skaffa en lax, har lovat att grava en bit.
Det går trögt för maken, händer inget med vikten och inte känner han av några andra positiva effekter heller. Han kämpar tappert på.
Näää, nu går det trögt på alla plan.
Dags för uppryckning. Julen bjöd på alldeles för mycket fel mat och godis. Törs inte ställa mig på vågen, har säkert gått upp minst tre kilo, jag som var nere på 75 ett tag 
Men skam den som ger sig. Julen har även bjudit på inspiration i form av böcker - Äkta vara, Ideologin Pengarna Kostråden och Fett och kolesterol. Mycket matnyttig läsning. 
Mejram - avunds för böckerna, bra med inspiration.. Vill ha dem allihop.. 
Vi är ju några som ska upp på banan nu - vi får stötta varann. Mina avsteg var inte så stora, men jag känner av dem. Små "söta" finnar utspridda i ansiktet, lite magknip, lite hjärtklappning och upp två kilo (vatten troligen) på vågen, suck. De är på väg bort dock..
Just nu känner jag lite stink-andedräkt, men kroppen anpassar väl sig snart igen, med ketonproduktionen.. hoppas jag..

#26 Så bra böcker ! uppryckningen kommer gå som en dans
Jag ska genast boka några av dom på bibblan ..
ha en skön läsniing !!
Ha en bra helg !

Japp. dags för uppryckning!
Kanske får man tillåta sig att "balla ur" lite under julen, för att sedan ta tag i sig ordentligt efter nyår.
Grattis till kjol i strl 40!
Nyåret blev ju inte mycket bättre än julen…. Dubbel uppryckning!! Men nu har jag i alla fall läst en del och är riktigt peppad. Och på hemmaplan igen efter besök hos fikagalna föräldrar.
Men det snurrar av annat i huvudet. Bebispojken har varit prickig i ansiktet en tid. Jag misstänkte ägg eftersom jag konsumerar det rikligt, men det blev inte bättre när jag uteslöt dem en vecka. Nu grunnar jag på om det är mjölkallergi. Men jag drar mig för att kolla upp det. Hoppas väl på att problemet försvinner om jag inte bryr mig om det
. LCHF utan mjölk verkar lite krångligt, men det är väl många som gör det utan problem. Jag vill nog försöka göra mat som inte behöver mjölk eller liknande produkter. Är inte överförtjust i substituten. Varför rekommenderas mjölkfritt margarin? Vad är det för fel på ister och kokosfett till matlagningen?
Huva, nyårslöftet kanske ska bli att ta sig till en allergiläkare med den stackars gossen.

Kul att läsa om din framgång! Trist med lillpojken. Kanske värt att testa ersättning istället?
#31 Nja, han är ju ändå 6 månader och jag hade tänkt mig att inte introducera någon flaska till honom. Möjligtvis skyndar jag på introduktionen av vanlig mat i stället. men jag vill samtidigt amma länge. Vilket dilemma.
Nåja, ska väl konstatera en allergi först innan jag förstorar problemet.
#30 Här på sajten rekommenderas väl inte margarin allt, men menar du en allmän rekommendation för ammande mammor? Jag steker min omelett i kokosfett och det är kanongott. Silverpaketets fett smakar ju ingenting.
Testa att utesluta mjölkprodukter i fem dagar, det måste ju fungera. Det är värt det om det visar sig att det fungerar för honom, eller hur?
Å, sådant är jobbigt! Lycka till!
mejram kan det vara tvättmedel alt sköljmedel han reagerar på? Min dotter var prickig i ansiktet av just sådant. Jag fick köpa ellergitestat tvättmedel och då försvann hennes utslag i ansiktet. 

Bebisar har en tendens att bli prickiga i tid och otid. Ena stunden finns de där för att vara borta i nästa stund och helt oförklarligt dessutom.
#33 Nej, absolut inte här på sajten, utan hos bvc och i alla andra barnhälsosammanhang rekommenderas flytande margarin. Och som mjölkfritt tar man bara upp mjölkfria margarin som alternativ. Det går ju som sagt utmärkt att använda kokosfett eller ister, helt naturliga produkter. Och att man rekommenderas att köpa en massa ersättningsprodukter av havre, soja, ris och allt vad det är i stället för att laga mat som inte behöver mjölk/grädde. Mycket mutpengar i omlopp känns det som.
Jag planerar ett uppehåll med mjölkprodukter, det kräver bara lite planering i inköpen och matsedeln, något som varit helt snurrigt nu under julen/nyår.
#34 Då borde han ju vara prickig över hela kroppen, nu är det bara i ansiktet. Men det kan absolut vara värt att testa att byta tvättmedel. Använder Grumme nu.
#35 Det var det jag tyckte från början, därför har jag inte gjort något åt det. Men nu har de funnits där så länge utan förändring, så jag misstänker något annat.
Positivt är att han verkar vara en matglad kille. I morse åt han två äggulor och fick säkert i sig en hel, resten hamnade på kläder, bord, stol och golv ;-) Och till kvällen åt han havregrynsgröt med bröstmjölk med god aptit.
Undrar om jag fokuserar så mycket på hans mat just nu för att det går så dåligt för mig själv??

#36 Det skulle kunna bero på torr luft inomhus och kallt ute. Men så länge han äter och mår allmänt bra så är det troligtvis inget allvarligt :)
#36 Min dotter hade det bara i ansiktet, jag tror det handlar lite om dreggel och upplösning av "vad det nu är i tvättmedel hon inte tålde" som gjorde att bara ansiktet blev drabbat.
Något har hänt. Mitt Blodtryck verkar ha sjunkit! Har mätt flera gånger nu senaste dagarna, på olika tidpunkter och det högsta värde jag fått är 130/82. Kan det verkligen vara kosten?? Det är ju fantastiskt i så fall. Hoppas att det håller i sig nu, så jag kan komma till läkaren och stoltsera hur duktig jag är. 
Återstår bara att skärpa till sig med kosten. Jul, nyår och influensa är fortfarande lite bromskloss för matplaneringsorken.
Först så går det upp, så går det ner, så går det upp…. Känns som att jag står och stampar. Svävar ut lite för ofta. Men så länge trenden är neråt kan jag väl stå ut. Jag äter ju som jag känner att jag kan göra resten av livet.
Det är i alla fall roligt att shoppa kläder och faktiskt komma i byxorna, en omöjlighet innan med min stora rumpa.