Ökad alkoholkänslighet
Är det månne så att de negativa effekterna av alkohol ökar, pga av ökad känslighet eller minskar det eftersom man inte dricker lika mycket som innan LCHF?

Jag har för mig att Skaldeman menar att man får en ökad känslighet för alkohol med LCHF. Men jag minns i så fall inte hur.
"Every point of view is a view from a point."
Jag känner av ett glas vin mycket mer nu än innan LCHF så jag har fått en ökad känslighet.
Känner av de negativa effekterna sedan jag började med LCHF.Tidigare kunde jag dricka 2 glas rött och må som en prinsessa dagen efter. Idag vaknar jag ofta med huvudvärk om jag dricker samma mängd…
Vad det beror på kan jag inte säga. Känns bara som att kroppen blivit känsligare och inte vill ha längre.
Fast ibland är det gott med ett glas till en saftig köttbit och en gräddig sås!

Jag kan tala med egen erfarenhet från igår kväll..min kropp tål inte lika mycket, i alla fall så stod jag med huvudet ner i toaletten ca 1 timma efter att jag druckit 3 glas vin….På ett sätt är jag glad att kroppen säger ifrån när den inte vill ha mer ,men det känns inte alltid så kul när gästerna sitter i köket…..

Jag undrar också. Klart är att man inte tål lika mycket längre, men ibland går det alldeles utmärkt.
Den fråga som jag fundrar om är om kroppen "förstörs" mera? Av alkohol alltså. Tål levern lika mycket eller får man lättare leverskador? Och hjärnan som ju absolut inte tål alkohol hur mycket som helst. En "fylla" tar visst bort ett antal hjärnceller.
Men samtidigt hinner man ju inte få i sig så mycket nuförtiden och levern borde ju må så mycket bättre redan idag utan en massa socker att jobba med.
Så det är nog bättre med detta också
//Karin
Jag blir inte full på samma sätt när jag dricker nu, blir liksom "lite" full, sedan går det snabbt över och jag blir trött och seg. Dessutom tycker jag att alkoholhaltiga drycker smakar så äckligt nu att jag förmodligen inte kommer att dricka så mycket mer.
Jag har aldrig varit en stordrickare. Men i höstas gjorde jag enstor satsning och drack vin varje kväll. Jag tyckte det var tråkigt att jag tålde så lite. Min konsumtion ökade från en halv dc/ kväll till nästan en dc. Sen tröttnade jag och är tillbaka i vattendrickande. Men jag tycker att jag tål vin ännu sämre än innan lchf. Blir påverkad och ostadig. Drack vinet tillsammans med mat.
Skall förtydliga, det är ett faktum att jag tål mindre idag!
Frågan är, tar man mer skada av alkoholen nu än innan?
Fredrik Nyström, överläkare i Linköping, som gjorde snabbmatstudien som Kostdoktorn länkat till har fått OK på att göra en studie på rödvin. Det blir intressant.
Tror inte levern tar mer skada men levern är upptagen med att oskadliggöra alkoholen.
Den tar hand om etanolen först eftersom det är ett gift (och tillverkar triglycerider av de kolhydrater som finns) innan den gör något annat. Äter du kolhydrater så finns ju en viss mängd glukos för kroppen att använda. Ketonkropparna tillverkas också i levern men så länge det finns alkohol (etanol) så är ju levern upptagen med annat. Det är troligen därför man tål mindre (och nyktrar till snabbare pga mindre intag).