Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3914 ggr
Lillianna
0

800mg Magnesium per dygn

Skrev ett inlägg om att jag nu testade 800mg Magnesium om dygnet, men ingen kommenterade.

Finns det verkligen ingen som har kommentarer på det???

Skillnanden är markant! Jag sover som en stock och slipper nu krmap i tårna. Kanske kan tipsa nån annan om detta iallafall. Jag är jätteglad över detta!!!

/Lillianna

~ Lillianna ~

Mervi
0

Jag har också tagit en hög dos magnesium tidigare, hade massa benkramper som försvann med det. Just nu tar jag ungefär halva dosen och kan känna av kramperna ibland. Jag har ätit magnesium tillskott i många år.

umbra55
0

tja, vad ska man säga? Du avgör själv vilken dos du vill ha, och dina erfarenheter bekräftar vad många av oss redan upptäckt.*L*

Ofelia
0

Lilliana,

min fråga är; sov du dåligt på grund av benkramper o dyl, eller menar du att du sov dåligt i största allmänhet? I de senare fallet är jag mycket intresserad av att höra mera då jag själv har stora sömnproblem. Trodde ett tag att kosten botat dessa men tyvärr har problemen återkommit starkt.

Har inga benkramper  men kan Magnesium ha nån påverkan på sömnen som sådan?

skogsstjrna
0

Jag tar normalt 375 mg magnesium + 750 mg kalcium. Ibland räcker inte det och då kompletterar jag med en B-calm med bl.a. 150 mg magnesium + 225 mg kalcium.

Ofelia, vet inte, har aldrig läst om annan verkan än muskelkramper.

Margareta
0

Man sover dåligt med benkramper och slipper man dem mår man bättre. Jag har aldrig behövt ta så mycket som 800mg, det är dubbel dos för mig. Max 400mg har jag alltid klarat mig på.

Numer pensionär i Nynäshamn

Lillianna
0

Ofelia, jag tyckte nog att jag sov bra i början på Lc, men sen blev det jobbigare och jobbigare. Har svårt att somna fast jag är helt slutkörd. Väcks flera ggr per natt (av barnen) och tidigare somnade jag om jättesnabbt men det var nu ett bra tag sen det gick bra. Ligger vaken och det springer i benen, både låren och underbenen. Kan ligga s¨å i flera timmar och då missar jag ju en himla massa sömn. Enda sättet att kunna somna är då att ligga på mage med helt utsräckta ben och fötterna utanför sängen, annars omöjligt. Ligger jag på annat sätt kanjag inte ligga stilla med benen. Måste röra dem. Jag tyckte detta hade blivit värre den senaste månaden och ville gärna testa högre dos av Mg eftersom jag förstått från mailinglistan att Mg kan påverka sömnen. Och resultatet är slående. Borta är springet i benen!!! Jag har inte haft sendrag eller nåt sånt utan det har känts som om det brinner i hela benen, måste sprattla eller röra mycket på mig för att det ska gå över. Har inte motionerat dagligen, men är på benen i stort sett hela dagen.

Jag tar 1500mg Kalium Retard, 500mg kalcium, 800mg Magnesium(en efter lunch och en efter kvällsmaten).

Prova du oxå! 

/Lillianna

~ Lillianna ~

Ofelia
0

Tack för svar!

Äter redan magnecium men inte så mycket, tror jag provar det ett tag. Har inga "krypningar" men däremot måste jag "snurra" på mig hela tiden. Lägger mig tillrätta, ligger jäätteskönt tycker jag men 5 minuter senare MÅSTE jag vända mig om och lägga mig tillrätta igen….suck. Har hållit på med detta de senaste åren, hela tiden efter klimakteriet. Första veckorna på LC-kost sov jag hela nätterna och var överlycklig men säg den lycka som varar.

Har testat allt; akupuntur, homeopati, sömntabletter(hemskt, mådde urdåligt), östrogen ,kostomläggningen då, motion, yoga o nu blir det magnecium! Nån gång ska det väl ge sig? Hoppas jag….

Nästa sak att i kö att prövas är ännu mindre kolhydrater! Äter nu mellan 20 och 40 gram/dag, oftast nånting på 20 och har inte velat minska mer. Väger vad jag ska nu och vill inte riktigt avstå grönsakerna, får för mycket äckelkänslor om jag bara äter kött och fisk och slutar till slut att vilja äta alls utan mina salladsblad, broccolin o dyl. Lägger till ost o så men är kraftigt lactosintolerant så det fungerar inte med för mycket ostar heller.

Har ni fler "sovtips" , får ni väldigt gärna avslöjja dem!