Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 6211 ggr
flikkan77
0

Flikkans Tråd Nr 4

Så är det dags för tråd nummer fyra. Inte klokt vad fort det går! Tycker alla ni som stöttar, hjälper, tjatar, tipsar eller bra säger hej är alldeles underbara. Glad

För att summera lite och berätta om mig själv: Jag 30 år, i nästan två veckor till, och 175 cm lång. Nu mera väger jag 87.8 istället för 93 som jag vägde i början av september. Har aldrig bantat men dock varit anorektiker i en del år tills för ungefär 7 år sedan. Sen började jag äta och gick upp i vikt, ungefär så enkelt var det. Sen blev jag diagnostiserad bipolär (manodepressiv) och en del mediciner gav viktuppgång eller ökad hunger, eller både och för den delen.

För var tredje kilo jag går ner så ska jag unna mig något. Efter de första tre köpte jag mig en mössa och vantar (ena vanten har dock min lillskrutta till hund tuggat sönder…Skrikandes) och när jag väger 87 kilo så ska jag köpa mig en barnbok, samlar på sådana.

Under flera år har jag varit köttskrämd. Det är nog delvis skolmaten som ligger bakom det, och möjligtvis barnmatsburkarna när jag var liten, enligt mamma spottade jag ut köttbitarna ur dem. Nu testar jag lite då och då att äta nått köttigt. Kycklingbröstfiléer, bacon, falukorv, prinskorv och nu lax går faktiskt att äta.Förvånad

"You just have to belive…"

bigfatmama
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej flikkan, hänger med även på denna tråden.

flikkan77
0

Om jag gör rätt nu som kommer här länkar till tråd nummer 3 och tråd nummer 2, orkar inte leta upp tråd nummer 1. Oskyldig

flikkan77
0

Hej bigfatmama! Kul att du fortsätter följa med! Underbart mysig bild, känns som riktig vinter det där.

flikkan77
0

Nån som vet vem man ska säga till när man öppnat en ny tråd? Så att inte den gamla fortsätter också.

MariaTherese
0

Hej Flikkan

Har följt med och läst dina andra trådar, ska bli kul att läsa denna oxåGlad

Bra förslag om julkalendrar förresten, barnen tycker att chokladen är jätte god i årFlört

Gillar du Majas alfabet…?

Jennix
0

För det mesta ser vi Medarbetare vad som händer, annars kan man PMa någon av oss. Vilka som är Medarbetare ska stå på första sidan av KIF. :D

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

jobi55
0

Grattis trollunge till din fina minskning komme att följa tråden och i morgon ska jag testa att göra sötnosisens biskvier

flikkan77
0

MariaTherese: Roligt att du följer mig! Sånt blir jag så glad av att höra. Kul att mitt tips om chokladkalendrar kom till användning för fler. Glad

Majas alfabet var länge sen jag läste. Vet att jag hade den när jag var liten men nu har jag den inte längre. Tycker den och den boken med alfabetssångerna.

Jennix: Åh, har KIF en första sida? Det har jag aldrig tänkt på. Oskyldig Jag ramlar alltid direkt in bland nya inlägg.

Jobi:Tack trollmamma! Hoppas det blir bra med biskvierna, du får rapportera sen.

flikkan77
0

Nu, exakt precis nu, har jag en kris. Förvånad

Jag vill ha coca cola och är riktigt, riktigt sugen på någon form av potatis. Innan jag kom igång och lagade mat, broccoligratäng som står i ugnen, hade jag en fundering på att sluta äta så här. En tallrik kall fil med flingor eller en rostad smörgås med massor av smör på… det hade varit så gott! Är lite trött på att alltid laga maten, känns som om jag inte har nått enkelt alternativ. Har försökt med keso på ganska många olika sätt men jag har svårt för konsistensen, det går liksom bara inte.

Ska unna mig själv ett glas med grädde och mjölk i kväll, den eftergiften kan jag ge mig. Är ganska envis och vill inte sluta men ibland är det lite jobbigt. Obestämd

Jennix
0

Är du riktigt sugen så kan det vara smart att göra en lista på allt du vill äta och sen välja det som är smartast att äta. DVS CocaColan ligger sist ner… Vad som helst är bättre än läsk.

Grädde och mjölk låter mycket bättre, fil är också bättre.

Jag tror du känner av riktigt stort sockersug. Ät MER MAT och MER FETT 0 PROTEIN. Det brukar hjälpa.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

flikkan77
0

Jennix: Nejje, coca colan ska stå först på listan ju! Flört

Blev ingen mjölk för den var slut. Fast jag har ätit broccoligratäng med falukorv till, så nu är jag mätt. Tror mitt problem ligger i att jag inte känner när jag börjar bli hungrig utan helt plötsligt så är jag hysteriskt superhungrig istället och då vill jag ha socker. Det fungerade ju förr…

Sen så tröttnar jag väldigt lätt på en maträtt och klarar knappt av att äta det längre då. Det problemet har jag alltid haft och nu har min fantasi på lchf-maten börjat tryta lite. Har ju inte så där överdrivet med saker att välja på efter som jag är så kräsen när det gäller köttet.

Blir trött på mig själv.

Jennix
0

Aj då! OK, det låter som att du får göra lite som jag, planera bättre. Ha en mat-planering när du ska äta så du äter mer regelbundet.

Att du tröttnar vet jag inte vad du ska göra åt men det kanske är någon slags psykologiskt arbete som krävs för att du ska kunna förändra det… Eller så får du hitta på fler rätter. Skrattande

kaisakavat
0

Flikkan - nog finns det dagar när man känner sig trött på maten..

I mitt fall är det helt klart de dagar som kommer strax efter såna dagar då jag inte har (hur böjer man ordet ids? att idas? sen då??) engagera mig. Alltså, det hänger på mig själv.

Boten är alltså: Att bli sträng med mig själv, mycket strängare än jag brukar vara med DIG! Skrattande Flört

Själv har jag dock dummat mig ordentligt idag. Ätit en halv skiva mjuk pepparkaka - jo! sån med mjöl i. Mår smått blä, känns som om jag har världens luft-klump i halsen.  Så onödigt och korkat!!!! Rynkar på näsan

flikkan77
0

Jennix: Ja, planera lite vore nog inte helt fel. Är så totalt helkass på planeringar bara, det har alltid varit en av mina sämsta sidor. Planeringar är på nått sätt till för att brytas. Oskyldig

Behöver nog hitta på fler rätter. Känner mig bara så urkass på att laga kötträtter. Ge mig grönsaker och jag slänger ihop nått hur enkelt som helst men när det blir kött så är det svårare. Men jag lär mig säkert.

flikkan77
0

Kaisakavat: Ids, idas, idats? Flört Det kan ju vara så att det inte går att böja.

Jo, jag får väl bli lite sträng. Fast det är lättare att låta bli att äta. Oskyldig Idag har jag ätit broccoligratäng till frukost. Utan nått till men jag vaknade men en hjärna som blivit förstor för huvudet och försöker krypa ut genom öron och ögon. Ont med andra ord.

Oj, mjöl! Det är ju lite dumt. Fast jag kan tänka mig att det var gott ändå, just när du åt. Det tycker jag är lite tråkigt, att vissa goda saker är det svårt att äta ens lite av utan att må dåligt sen. Ska bli spännande att se hur jag överlever julen…

kaisakavat
0

Flikkan - Var inte orolig för det där med julen och käk. Man måste ju bara se till att det finns riktigt fina alternativ.

Jag är helt övertygad om att LCHF-varianten på mjuk pepparkaka som det finns recept på här i KiF, är GODARE än den jag åt igår kväll. Tänk bara - alla julvarianter det går att göra; t ex på keso-kakan, nötbrödet, kycklingleverpaten, m m.

Så visst finns det lösningar på våra "problem". När man läser tråden "Julmat" så börjar man ju nästan dregla..

(

flikkan77
0

kaisakavat: Jag får börja lusläsa jultråden så jag är förberedd. I år kanske jag vågar smaka lite på skinkan med.

Det jag kommer att sakna är potatis och rödbetssallad och morfars stuvade grönkål som jag som tur är hann lära mig innan han försvann. Fast det är ju socker i den. Får se om jag gör ett litet sockerundantag på julafton för just det.

flikkan77
0

Har haft en hysterisk huvudvärk hela dagen och tackar mig själv för att jag gjorde broccoligratäng så det har räkt till i dag med. Orkade steka lite quorn att ha till vid lunch men bara ljudet av fräsandet fick huvudet att dunka.

Mår bra om jag inte rör på mig. Sitta stilla eller ligga ner fungerar utmärkt det är sen problemen kommer. Funderade på om jag drack dåligt igår eftersom jag hade huvudvärk när jag vaknade men när jag fått i mig en liter vatten i förmiddags och huvudvärken var kvar så var det nog inte det. Har testat tre olika värktabletter som inte heller fungerar.

Imorgon ska jag må bra och äta mer protein. Om jag överlever turen med vovvarn nu vill säga… Flört

glitterfisk
0

Tråkigt att höra att du har huvudvärk. Hoppas att du snart känner dig bättre.

Och när du gör det och börjar kunna fungera igen tror jag att du börjar tänka på mera variationer av mat. Då tycker jag att du ska tänka på nötfärs, det är rent, lättlagat och lättätet.

Du kan bara steka lite i stekpannan och dela med en gaffel så att det blir "grynigt". Sedan kan du hälla på dn vanliga sås med grädde och kryddor, och hälla allt över lite sallad. Ev kan du steka med bacon, så liknar det den rätt du brukar göra med kyckling och bacon.

Tycker att du är duktig som börjar variera dig mer. Väldigt nöjd att du vågade dig på lax.

Trevlig helg, sa Glitterfisk

flikkan77
0

glitterfisk: Nu mår jag alldeles bra igen!

Är lite osäker på färs överhuvudtaget. Är helt säker på att det finns broskbitar i den och det kan vara otäckt att tugga på. Har dock mina funderingar på det. Testade ju köttbullar på fläskfärs med det var knappt jag kunde svälja men enligt maken så smakar inte nötfärs likadant. Ska fundera på saken…

Idag ska jag äta lax. Behöver bara köpa citron. Förr när jag åt fiskpinnar så var det godare med cintron på så det borde ju gälla för lax med. Har för mig att fisk och citron är bra kompisar!

Trevlig helg på dig med! Glad

jobi55
0

trollungen…det finns ju quarnfärs oxå har jag sett…. o ja håller med att det är olika smak på olika sorters färs…..fnast blir den som är riktigt finmalen……o tack vare glitterfisk så km jag på en rätt jag ofta fick som barn stek köttfärs i detta fallet var det nog blandfärs som kryddades med kryddpeppar o salt sen pudrade pappa över vetemjöl och hällde sen på mjölk  så det blev en sås… detta måste gå att omvandla genom att utesluta  mjölet o ta grädde i stället

flikkan77
0

Höll på att tappa bort min "laga lax-tråd" alldeles nyss men som tur var så hittade jag den! Har lagt lax i varmvatten så den tinar lite och sen ska jag göra nått med den i ugnen är tanken. Har slarvat massa med maten idag. Var ute och pysslade med kaniner och hundar alldeles för länge så jag liksom glömde äta från klockan 9 till 17, då åt jag två kokta ägg med c.f. till. Nu är det dock lax som gäller!

flikkan77
0

Jobi: Jo, men quornfärs innehåller ganska mycket kolhydrater i jämfört med proteinet. Äter dock quornfileér när jag inte kommer på nått annat. Äter faktiskt mest "köttiga" saker nu, eller ja.. mest korv. Flört

Tror mormor gjorde köttfärssås på det där sättet. Stekte den och hällde på grädde. Hon hade grädde i allt den tanten och det är hon som mest lärde mig att laga mat. Mamma lärde mig också men hon hade ju lärt sig från mormor hon med. Glad

kaisakavat
0

Du e duktig du - kan länka till gamla trådar också.  Det kan inte jag - kollade på det men gav upp..

Jag har också käkat lax.

Dina förmödrar verkar kloka.

DU FÅR INTE SLARVA MED MATEN!! Skrattande

flikkan77
0

Kaisakavat: Gjorde lax i ugnen igår med c.f. och grädde på. Blev supergott! Har inte riktigt fått kläm på hur mycket jag måste krydda på laxen än men det lär jag mig nog.

Det är inte så svårt att länka som man tror! Det är bara att trycka på den där kedjeikonen. I den rutan man får upp då så klistrar man in det som länken ska innehålla i det översta fältet, jag kopierar hela adressen uppe i adressfältet och klistrar in. I fältet under skriver man det ord som man vill ska vara ordet man trycker på för att komma till det länkade stället, här eller tråd eller vad man nu vill. Sen trycker man på infoga länk också är allt klart! (Hmm, känns dock som om det blev svårare med min beskrivning än vad det är… Oskyldig)

Mormor var superbra på att laga mat, åt till exempel hennes grönpepparbiffar. Det var nästan det enda i köttväg jag riktigt tyckte om.

Jag slarvade inte med maten… jag glömde! Skillnad på det där. Flört

MimLan
0

#25 Blanda CF och grädde med fetaost och lägg över laxen! Supergott.

Däng dit oliver och några körsbärstomathalvor och basilikablad vid serveringen så har du en fräsch och piffig måltid.

flikkan77
0

MimLan: Då har vi nog en måltid där. Har fetaost i kylskåpet som jag glömt bort tills nu! Dock är den enda basilikan jag har väldigt torkad och köpt på burk. Blir ett attans pillande om jag ska få ihop ett blad… Flört

kaisakavat
0

MimLan - Det lät verkligen gott! Glad

Flikkan - Tack för instruktionerna om att länka.. Det verkar gå till som jag t r o d d e att det skulle göra, men jag blev så osäker så jag gav upp. Just det där med att länkadressen blir två mil lång och det om vilket "ord" som ska va klickord.. Tror nog jag kan försöka mig på det där.. Obestämd

flikkan77
0

MimLan: Tror du inte jag glömde fetaosten? Åt alaskan pollock idag och den smakar inte riktigt lika mycket fisk som laxen gör. Gott faktiskt! Fast jag tycker nog bättre om konsistensen på lax. Dessutom så var det ben i min fisk…

Kaisakavat: Jag fattade inte heller först hur man gjorde förrän jag fick det tydligt förklarat för mig. Blev förvirrad av att länkadressen är så lång men så det ju tydligen…

MimLan
0

Vitfisk har sina charmiga poänger. Man kan äta äggsås till. Eller senapsås. Sånt är också gott.

Och fetaosten finns ju kvar till en annan gång!

flikkan77
0

MimLan: Senapsås har jag ju till korv så det känns lite mysko att det skulle passa till fisk. Men jag får testa nästa gång jag ska äta det. Senap är supergott! Vilket det är lite kul att jag tycker för det tyckte jag inte innan. Lchf gör konstiga saker med smaklökarna tror jag.

MimLan
0

#31 Det är ganska vanligt med senapssås till fisk, iaf i Skåne. Där äts t.ex. lutfisken med senapssås gjord på grov skånsk senap. Förut åt jag alltid torsk med massor med gröna ärtor till senapssåsen, men nu får det ju vara lite behärskat med den mängden.

flikkan77
0

MimLan: Åh, gröna ärtor! Det var mitt älsklingsgodis när jag var liten. Kunde sitta i landet hos mormor och morfar och bara äta. Oskyldig

Möjligt att vi hade senapsås till lutfisken vi med. Jag är född i Halland men sen är det en evig röra på resten av släkten. Morfar kommer från Danmark så vi har seder därifrån med så maten är en salig blandning från norra Sverige till Danmark.

jobi55
0

tänk det har jag aldrig fattat att ha senapssås till lutfisk o gröna ärtor..jag vill allt ha pappas vitsås o sen krydda med salt o kryddpeppar….fast i år får jag väl hoppa över julbordet då allt det goda inte är lchf *suckar lite*

Flikkan inte visste jag att quarn var så kolhydratrikt???? Men så är jag ingen älskare av det heller……nu har jag vart riktig duktig dessutom som tvättat o nu håller på med maten fläskkarré blir det idag med 4 pepparost o gräddsås

flikkan77
0

jobi: Vitsås med kryddpeppar är gott! Det kan jag ju också ha till fisken. Måste bara köpa mer fisk. Köpte bara ett paket alaskan pollock sist eftersom jag inte visst om det gick att äta. Flört Trodde dock inte att det skulle vara ben i frysta fiskblocksfiléer.

Quarn har 5 kolhydrater i sig så det blir rätt mycket, äter fileérna lite då och då bara. De ska ju inte tinas innan tillagning så när jag inte orkar så blir det sånt.

flikkan77
0

Har varit alldeles trött idag. Seg men inte sömnig, mest kroppen som inte orkar det hjärnan vill. Supertråkigt! Hade tänkt testbaka lite tills jag ska fylla år, nått ska jag ju bjuda på och än vet jag inte vad. Vet ingenting just nu tror jag.

Säger dock som jag brukar säga:

Imorgon ska det bli en bra dag!

flikkan77
0

Idag ska det alltså bli en bra dag! Glad

Igårkväll  kom jag på att man kan äta falukorven utan att steka den. Lindade den i en ostskiva och doppade i lite senap. Ganska gott när jag inte orkar laga nån mat.

flikkan77
0

Det är inte alls en bättre dag, nästan tvärt om. Kroppen känns som om den har influensa, förutom feber och snuva då. Trött, matt och seg. Har ingen koncentration och har tappat lite motorik på nått sätt. Måste tänka på vad handen ska göra annars missar jag. Troligen är allt biverkningar från den nya medicinen men det gör det inte mindre jobbigt. Min älskade make fick laga mat innan för jag orkade inte ens sitta upp i soffan. Stekt korv och två ägg gav mig ändå lite mer energi. Testar att baka en chokladtårta just nu. Får sätta mig och vila mellan varven med det ska nog gå vägen.

kaisakavat
0

Stackars Flikkan..

Chokladtårta - ååå så gott. Varför finns det inte nån här i min lya som vill baka chokladtårta??

…hm, detta får mig att tänka på filmen Chocolat - med Johnny Depp.. Ojojoj… Tungan ute Genast skojjigare!

flikkan77
0

kaisakavat: Mmm, idag är det nästan stackars flikka igen. Har knappt sovit en blund. Kroppen är trött men huvudet vaket.

Chocolat är en av mina favoritfilmer! Det var länge sen jag såg den nu, tror dessutom att mamma har den och då är det svårt att se den. Appropå favorit filmer så säger det kanske inte så mycket, "När lammen tystnar" är också en stor favorit. (Fast sen så är Johnny Depp nog favorit skådespelaren, fast Vin Diesel är nog på delad plats.)

Tårtan blev rätt god. Ska testa den med hallongrädde till idag.

flikkan77
0

Idag har jag tröstätit. Gjorde en chokladtårta igår, receptet finns här någonstans, och idag när allt var jobbigt så åt jag 1½ bit. Det var inte så mycket egentligen men känslan av att trösta mig med mat fanns där. På nått sätt behövde jag det, hittade inget annat som hjälpte just då.

flikkan77
0

Har gått upp 0.4 kg sen förr veckan. Inte så konstigt heller, har ätit fel och för lite. Inte helt fel men för mycket korv har det nog blivit… rättare sagt nästan bara korv och stekt ägg. Det är det som min man lättast kan laga till mig när jag inte orkar.

Har inte sovit i natt heller, är inne på tredej dygnet utan sömn nu. Inte konstigt att kroppen tjurar.

kaisakavat
0

Men hallå stumpan - varför sover inte du??  Förvånad

Jag sover inte heller, eller jo, några timmar igår på dan, men det är ju inte det bästa och inte tillräckligt mkt. Har ont i huvvet p g a sömnbrist. Vad ska inte du ha efter flera nätter..?

Kanske vi skulle prata på internet när vi inte kan sova. Det är så trååååkigt att ligga där och vänta på att nåt ska hända - alltså somna eller att det blir morgon.. Ibland ligger jag och funderar ut vad jag skulle kunna göra om jag steg upp - mitt i natten. Oj vad jag hittar på, men oftast är jag för trött för att verkligen gå upp. Glad

flikkan77
0

Det är en mycket bra fråga, men det kan vara så att medicinen som jag ska bli pigg av liksom tar i för mycket. Kan dock nte påstå att jag är särskilt pigg just nu. Vaken men inte pigg. Lyckades sova i nästan 2 timmar nu på förmiddagen i alla fall.

Det är supertråkigt att vara vaken på nätterna, kan ju inte göra nästan nått alls för att inte väcka resten av huset. Släpade ut vovvan på en minirunda klockan fem och attans vad sakta hon gick. Oskyldig Jag har varit vaken sen klockan 8 i förrgår, känns som en enda lång dag. I natt tycker jag i alla fall att jag borde sova.

flikkan77
0

Är fortfarande vaken… men ska med lite fuskande nog sova i natt.

Det har blivit lite si och så med maten idag. Har inte orkat eller haft mentalkapacitet till att göra något riktigt vettigt. Har ätit fil med mandlar i till lunch och till kvällsmat hjälpte maken mig att göra blomkålsgratäng.

Har ätit en chokladbit ur en alladinask med. Supergod var den! Maken satt och åt vid datorn och det luktade så himmelskt så en bit slank ner, det där lövet med kaffesmak. Tänker inte ens ha dåligt samvete för det. Jag valde själv att ta en bit och njöt av den. Glad

kaisakavat
0

Söta du. Så bra att det var gott när du nu slog till!

Själv har jag fuskat med lite smörgåsgurka som piff till käket.. Blev dock bara enkommanånting kh i min mat, så det struntar jag i! Skrattande

kaisakavat
0

Fliiikkkaaaaann! Var äääääär du? Saknar dig! Rynkar på näsan

flikkan77
0

Har mått lite dåligt några dagar men nu är det nog lite bättre. Råkade till min lycka upptäcka att jag inte är så känslig för mjölkprodukter. Orkade inte ens tänka på mat några dagar och åt en hel del fil som jag blandade med grädde och åt med mandlar i. Var helt säker på att jag hade gått upp när jag vägde mig i förrgår men jag hade gått ner nästan ett halvt kilo.

Så nu vågar jag äta fil ibland! Skönt att ha som omväxling.

kaisakavat
0

Hej! Skönt att höra av dig. Skrattande

Jag kan faktiskt bli sugen på fil numera, som jag aldrig tyckte om innan LCHF. Något drar, tydligen. Men när jag tänker på vad jag kan ha till så blir jag lite ställd. Rostade nötter/mandel är ju säkert gott och man kan ju ta en liten portion..

Bra att säga adjöss till ett halvkilo, men glöm nu inte att ÄTA!!

Kram till dej!

flikkan77
0

Fil med grädde i är riktigt gott. Vispade grädde med lite björnbär i och hade på tårtan jag bjöd på idag och resterna av grädden ska jag äta med fil till frukost imorgon. Nu ska jag äta korv och stekt ägg till det äter jag c.f med senap. Supergott!

Just det, bjöd på tårta för att jag fyller år idag. Hela 31 år blev jag! Fick bland annat två mössor, en halsduk och ett par vantar. Hur bra som helst.

Kram på dig med!

jobi55
0

Grattis trollungen …….jäklar jag o födesledagar

kaisakavat
0

GRATTIS FLIKKAN!!!!

Hurra och Klang och Jubel! Hoppas din dag är jättefin!

P.S. 31 år - din lilla fjortis! Flört

Aniara4
0

Grattis på födelsedagen!

bigfatmama
0

GladGrattis i efterskott

flikkan77
0

Tack allihop! Hade en jättebra dag igår, fast kan man ha annat när man får mössor? Flört

flikkan77
0

Hmm, vägde mig idag och har gått upp från 87.4 till 88.1 sen den 15:e. Funderar på vad jag ätit för annorlunde man kommer inte på nått jag inte ätit de senaste veckorna ändå. Mysko! Ja,ja det går säkert neråt snart igen. Har gått upp en gång innan och vecka efter det så tappade jag lite mer än ett kilo.

Ah, nu kom jag på! En bit sockerkaka slank ner i tisdags. Kan ju kanske vara den.

flikkan77
0

Nu väger jag 87.2 bara 0.2 kilo att gå ner till imorgon alltså. Flört Det var min plan att väga 87 på julafton och det är ju väldigt, väldigt nära. Är så glad att jag har kommit på att jag kan äta fil utan att gå upp i vikt med. Hälften grädde och hälften fil är en bra frukost! Också massa kanel på med och gärna lite hackade mandlar och kokosflingor.

LN35
0

Grattis till viktnedgången!!!

Jag har faktiskt inte skrivit på ett bra tag, pga att det varit mycket hela hösten, men jag har varit inne och läst ibland.

Verkligen grattis till dina resultat. Jag har ännu inte gått ner i vikt, men har äntligen gått ner och står på samma som när jag började med LCHF, vilket är en bedrift i sig.

Har kommit fram till att jag måste undvika mejeriprodukter förutom laktosfria och get produkter…. Det blir annars vätskepåslag i kroppen och förmodligen kan de 2- 2,5 kgs ökning varit just det för mig. Märker detta tydligt då om jag slarvar inte kan ha ringar på mig…

Så nu håller jag på och testar mig fram och funderar allvarligt på att börja äta skaldjur/fisk. Blir annars väldigt enformigt. Dock märker jag att jag "tål" mer grönsaker nu när jag utesluter mjölken, vilket är väldigt positivt, då jag tidigare knappt vågat äta grönsaker eftersom jag trodde de var boven…

Jag önskar dig i alla fall en riktigt GOD JUL och lyckat till framöver.

kaisakavat
0

Hej flikkan!

Roligt att se dig.. Gratulationer till viktnedgången, säger även jag.

Du tänker på skaldjur/fisk. Din kropp längtar efter att du ska följa din hjärna och agera!!  Skrattande

Ha en helmysig jul!

Kram!

/Kaisakavat - Tjattant

flikkan77
0

LN35: Har inte heller skrivit så mycket på ett tag nu. Det blir så ibland, jag läser och läser men får inte riktigt till de svar jag skulle vilja ge och då orkar jag inte.

Då har du gått ner lite ändå. Din kropp kanske tyckte att den behövde ta ett steg upp för att sen kunna ramla ner. Flört Jag har inte märkt att jag är så känslig mot något alls egentligen. Tror jag reagerade på en sockerkaksbit men det var ändå svårt att säga. Ett halvt kilo upp kan ju vara nått annat med.

Jag har ätit lite fisk. Både lax och någon vit fisk. Har två paket med fryst vit fisk i frysen vet inte om jag vågar äta bara. Det var ben i den första förpackningen. Visserligen bara ett ben men lite otäckt ändå!

Lite roligt det där med mjölken och grönsakerna för dig. Man lär sig vad man kan äta och inte efterhand.

God Jul på dig med!!

flikkan77
0

KaisaKavat: Jag är här rätt ofta får bara inte till länken mellan hjärnan och fingrarna. Tänker ut bra svar men de når inte fram när jag vill skriva. Det är säkert nån mysko bieffekt av den nya medicinen, men sånt brukar försvinna så jag hoppas på bättre skrivförmåga.

Det är inte jag som ska äta skaldjur och fisk, det var LN35 som skulle det. Jag har ju ätit fisk tre gånger nu, fast fryst vit fisk var otäckt för det var ben i fileérna. Usch!

Imorgon ska jag dock äta lax för det finns på julbordet hos oss. Kanske en gnutta sill med, fast sill är också otäckt med alla fula små ben i.

God Jul-Kram!

/flikkan- fjorttis!Flört

jobi55
0

God Jul min lilla trollunge….här ska ätas som vanligt på julafton hemma hs mamma men redan an efter är jag på G igenmed LCHF

O grattis till minskningen själv har jag inte vågat ställa mig på vågen…..nu ska jag se till mina revbensspjäll i ugnen o sen göra en ostkaka med saffran

Caena
0

oj, har missat din tråd, förlåt!
grattis i efterskott, och hoppas du har en helt underbar julhelg!!!..

god fortsättning och gott nytt år !!!

flikkan77
0

Jobi: Jag äter så lchf:igt som det går. Undantag för lite godis och sånt men annars äter jag nog bra.

Caena: Missat min tråd? Det var det värsta! Flört Tack för gratulerandet och jag hoppas du får en bra jul du med. Kram!

flikkan77
0

Gjorde jansson på blomkål igår och attans vad god den blev! Gjorde såsen på philadelfiaost, creme fraishe och grädde som fick koka ihop lite. Gratängen blev krämig och fin. Kunde ätit hela gratängen själv om det inte var för att jag blev så mätt! Glad

kaisakavat
0

Hej Flikkan!

Har du "överlevt" helgen och mår bra?? Din Blomkålsjansson låter jättegod.

Själv mår jag gott - har fuskat lite med choklad, men annars har allt gått som "smör-smort"!

flikkan77
0

Jo, jag överlevde julen, fast det blev en massa avsteg åt alla håll och kanter så jag gick upp 2 kilo. Det var dock ett litet test på hur mycket avsteg jag kan göra och hur det märks så allt godis var fullt medvetet.

Maten har jag däremot hållt ganska stirkt på, förutom lite rödbetssallad. Det är nämligen ingen jul utan sån! Sen behövs det en nypa socker i grönkålen med. Glad

Idag när jag vägde mig så hade jag gått ner 0.5 kilo igen så det är nog en massa vatten som ligger och skvalpar i magen på mig. Eller var det nu har lagt sig. Kissnödig är jag i alla fall.Flört

kaisakavat
0

Fniss.. Jag är nog lite trött.. Svarade på det du skrivit här - men i min tråd…Skäms

flikkan77
0

Tur att jag vet var jag kan hitta din tråd då. Glad

flikkan77
0

Hur kan blomkål vara så olika dyrt? I Halmstad kostar det 19.90 kr/kg, här kostar det som minst 30kr/kg och idag hittade jag för 50kr/kg. Tycker blomkålsmos är gott ju! Men det är knappt jag har råd med det längre.Gråter

kaisakavat
0

Jag är sur över att fänkålen är så dyr. Tycker om att piffa upp min cole slaw med fänkål.. 40 kr per kg.. Rynkar på näsan

flikkan77
0

Mat är dyrt! Himla dumt faktiskt efter som man bör äta varje dag. Flört

Fänkål var det länge sen jag åt, minns inte ens vad jag hade det till när jag åt det. Vet att jag kunde gå och äta småbitar av den när jag var godissugen.

jobi55
0

Gott Nytt År trollungen min till dig o Guben….o vovvarna/Tomas o mia

flikkan77
0

Jobi: Gott nytt år på dig och maken med! *kram*

flikkan77
0

Gott Nytt År till alla som läser detta med! Glad

flikkan77
0

Gör avsteg åt alla håll och kanter just nu. Eller ja, jag äter fortfarande inte potatis, pasta, bröd osv, men fil och lite russin harkommit in i bilden och lite godis och lite läsk. Skuttar ett kilo upp och ett kilo ner mest hela tiden. Ska väl bättra mig igen så småningom men just nu lägger jag inte så stor vikt vid det.

Jag orker inte hålla mig till "den nyttiga maten" längre. Har inte så mycket att välja på. Äter bacon, kyckling och lax och jag har tröttnat lite på det. Falukorv är visserligen det nyaste tillskottet men det börjar jag nästan tröttna på det med.

Sen är kyckling och lax inte direkt det billigaste man kan äta heller och ekonomin just nu går inte riktigt ihop. Tråkigt men sant.

MimLan
0

Än mer tråkigt och än mer sant är att grejen med godis och läsk är ändå att de enbart är utgifter, både för plånbok, kropp och hälsa.

flikkan77
0

Det har du alldeles rätt i. Kunde bara inte hålla mig helt över nyår och jul, nu är dock läsk och godis uppätet. Sen var det inte direkt så jag hällde i mig nått av det. Åt kanske en fjärdedels alladin ask och kanske en liter läsk. Det är dock lika dåligt för det.

Nu är det dock mat som gäller, eller ja, fil och lite russin är det mest. Men visst hade jag kunnat köpa riktig mat för pengarna som gick till godiset, kände bara att behövde ett avsteg med.

Ibland måste man göra fel för att orka göra rätt! Flört

flikkan77
0

Går så där för mig just nu. Äter inte direkt dåligt men inte så bra som jag skulle kunna göra heller. Idag åt jag dock köttbullar! Skam den som ger sig, någon gång borde det ju smaka bra och idag gjorde det det. Mamma var här och gjorde köttbullar i julas och de var rätt okej så idag gjorde jag egna. Steker mina lite lättare än mamma och det gick ju att ära.

Har kommit på att jag får i mig lite för lite fett med, jag tror det i alla fall för jag orkar inte räkna maten längre. Vet inte riktigt var jag ska stoppa in fettet för att få det i mig. Får leta i trådarna här för jag vet att det finns tips.

flikkan77
0

Gjorde köttbullar idag med, fortfaranade ganska gått. Klarar inte av att tugga dem bara så jag mosar runt dem lite med tungan. Smaken är okej men konsistensen är.. mysko?

Blir inte mätt så länge på köttbullar heller. Just nu är jag inne i en ätperiod men det går ganska bra ändå. Avsteget har dock blivit min skål med fil, grädde, lite russin och kokosflingor. Är nästan beroende men nöjer mig med en skål om dagen.

kaisakavat
0

Hej min kära flikka!

Så roligt att titta in i din tråd. Du grejjar på och är duktig..

Få i sig fett - tja, jag har inga problem med det egentligen, bara jag kommer ihåg att äta överhuvudtaget - har lite problem med det än..

Får i mig fett genom att ha grädde i kaffe och steka omeletter, kött, fisk, m m i smör. Behöver inga stora mängder för att komma uppåt i antal gram eller e%. Dricker du kaffe/the (jag=dåligt minne)?? Häll på grädde isåfall.. När du värmt/tillagat maten du ska äta, lägg på en extra liten klick smör… Ost/smörrullar..

Köttfärsrätter ÄR mysko. Måste äta rätt mkt för att hålla mig mätt på dem, men ibland kan jag inte äta nåt alls, typ två tuggor, sen blir jag äcklad av det. Aldrig tyckte jag det innan LCHF..

Hur är läget på det stora hela?

flikkan77
0

Dricker varken kaffe eller te, ibland "fuskar" jag till det och dricker grädde med mjölk i. Annars är det nu mera vatten som gäller. Idag bjöd min man mig på en köttbulle som han kryddat "lite", då blev det ganska mycket mjölk. Trodde tungan skulle lossna!

Steker all min mat i massor med smör, köttbullarna idag blev mer smörkokta än stekta men det är lite svårt att veta vad jag får i mig. Omelett har jag för tillfället förätit mig på annars gick det ju att få i en massa smör där, just nu vet jag inte riktigt…

Gick upp två kilo från julafon till i söndags men nu har jag gått ner ett av dem. Gissar på att det var vatten.

Tror jag ska börja må bättre nu. Fick en ju en ny medicin i början av december men den fungerade inte så bra. Senaste två veckorna hade jag tvångstankar och trodde att jag skulle skada eller döda folk. Så min läkare ringde idag och tyckte jag skulle sluta med den medicinen. Skönt!

kaisakavat
0

Men om du nu använder fett i matlagningen - hm varför tror du att du äter för lite fett då?? Obestämd

Bra att du får ny meducin - det är bra när meducin är bra - sämre när meducin är sämre..

Håller mina tummar för dig.. Skrattande

flikkan77
0

Det är bara en känsla… Oskyldig Innan hade jag i massor med smör i omelett och sånt men när jag nu förätit mig på det så blir det ju inte lika mycket. Dessutom så måste jag ju ha nått att oroa mig över när det gäller mat. Flört

kaisakavat
0

Sant!  Det gäller att vara konstruktiv och välja sina problem med omsorg..Flört

flikkan77
0

Ja, nu får jag ju i mig protein och jag äter lagom mycket och lagom ofta, alltså blir det fettet att oroa sig över. Kolhydraterna har jag helt slutat räkna och då blev det bättre.

Tänka sig vad jag kan!Glad

flikkan77
0

Funderar på att göra ett test med äggmjölken igen. Ska bara komma ihåg att köpa osaltat smör, har för mig att det blev godast då.

Tycker faktiskt att jag är rätt duktig på att försöka saker fler gånger än en… eller tre. Bara för att något inte fungerade första gången så kan det ju bli bättre den 4:e. Flört Köttbullar är ett bra exempel på mig. Första gången kunda jag knappt svälja, nu kan jag äta dem bara jag inte tuggar. Oskyldig

MillisB
0

Hej Flikkan!

Kul att du vågar prova ut nya matsorter, det är jättebra! Och så ska du bara ta det med ro med fettet. Har du testat MinMat? Att registrera en dag eller två bara för att kolla hur du ligger an? För då kanske du får veta att du äter alldeles tillräckligt med allt menar jag, så slipper du fundera mer över det.

Lycka till i alla fall. Du är jätteduktigt!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

flikkan77
0

Hej Millis!

Jag räknade all mat i MinMat innan men sen orkade jag inte mer. Tror egentligen jag får i mig lagom med fett jag har bara varit ovanligt hungrig på sistone och tror att det beror på fettet. Äter ganska mycket falukorv och den är minsan fet.Glad Visserligen innehåller den ganska mycket kolhydrater men den är billig och god så just nu blir det mycket av den varan.

flikkan77
0

Har drukit äggmjölk smaksatt med kardemumma och kanel. Riktigt gott och magen har inte protesterat än. Fick dock hälla i lite grädde för att den inte skulle bli för blaskig. Vill ha lite sötma i den med men stevian jag har tycker jag inte om, den där mysko bismaken sitter kvar så länge i munnen. Nästa gång blir den en nypa helt vanligt vanlijsocker.

Maia
0

Det blir faktiskt tillräckligt sött med bara lite, lite vaniljpulver. Jag har inte det i äggmjölken alltid, för det blir en ganska kraftig smak Skrattande

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Agyr07
0

Måste bara få fråga, var får ni tag på vaniljpulver. Jag hittar bara vaniljsocker i butiken.

flikkan77
0

Har inte heller hittat vaniljpulver annars hade jag använt det istället. Men jag tror att det ska stå bland det "vanliga" vaniljsockret och sånt i affären, i de affärer som har då.

Tror faktiskt jag hittade det en gång men hade inte råd att köpa det då, minns bara inte var det var någonstans. Typiskt!! Oskyldig

Jennix
0

Jag tror pulvret finns att köpa på Coop/Konsum… En liten glasburk. :)

Caena
0

Ha! jag fick faktistk en liten glasburk av mitt ex här idag!.. 
yay!!.. äkta vaniljpulver ligger tydligen som nr 2 på listan av världens dyraste kryddor.. saffran ligger högst ..

kaisakavat
0

Flikkan - Var ääääääär du? Saknar dig! Hoppas att allt är bra med dig.

flikkan77
0

kaisakavat: Jag är här! I alla fall just nu. Flört Finns risk att jag håller på att frysa ihäl men annars mår jag bra.

Vi har 14.7 grader inne och jag som brukar frysa i vanliga fall håller på att… tja… dö! Har fyra sockor, tre byxor, fem tröjor, vantar och mössa. Men så går det när man inte orkar elda på kvällen, då blir det kyligt inne. Drack äggmjölk till frukost men inte katten blav jag varmare av det.

Sen börjar jag bli lite förvirrad när fok börjar prata om kolesterol och det farliga att inte äta tillräckligt med kolhydrater. Är så kass på att komma ihåg fakta så jag kan ju inte försvara mig. Suck!Skrikandes

flikkan77
0

Kanske svarade en lite modifierad sanning. Har slutat med min ena medicin och är äckligt yr i huvudet och fryser som aldrig förr. Hjälper inte vad jag än äter. Inte ens äggmjölk med 70 gram smör i får mig det minsta varm.

Sen börjar jag undra om kosten verkligen är nått för mig. Saknar ganska mycket av det gamla. Maken köpte chips i dag och jag åt fem stycken, hade varit skönt att göra det utan att ha dåligt samvete. Potatis är också nått jag saknar. Just nu går det bra men på somrarna brukar jag leva på nypotatis…

Just nu småfuskar jag nästan hela tiden, studsar mellan 87.4 och 88.5. Ingen större fara egentligen men retligt eftersom jag vet att det beror på mig.

Har börjat dricka äggmjölk, mest för att det är billigt, men behöver en halv tesked vanligsocker för att få ner det. Utan någon sötning så smakar det konstigt. Stevia fungerar inte och sukrin är alldeles för dyrt just nu med frakten och allt.

Känns helt enkelt lite hopplöst och allt är mitt fel. Obestämd

Regina78
0

Det är okej att allt är fel ibland. Det är okej!

Jag har kolhydratfrossat hela december och halva januari utan att ha det minsta dåligt samvete.

Ibland blir det bara så. Och då är det okej.

Jag drack äggmjölk för första gången idag.

3 äggulor, 50 g kokosfett, 2 dl vatten och kanske 1,5 dl hallon.

(Jag drack den kall)

Det avr ok smak men inget jag slog volter av direkt.

Läste i en av alla äggmjölkstrådar att någon hade blandat direkt med kaffe istället för vatten.

Det ska jag testa imorgon, och kanske smaksätta med lite kanel el kardemumma.

Dricker du kaffe? Isåfall kanske det kan vara något att testa för dig också?!

Kan du inte be maken köpa salta jordnötter istället för chips?

Ett annat tips för att få upp proteinet och fetthalten är kesoplättar

Kesoplättar

Anna harr gjort massa olika varianter, bla en med äpple kanel kardemumma och vispad grädde.

Hur gott låter inte det?

Flört

MimLan
0

#97 Du behöver inte komma ihåg en massa. Gör länkar av de sidor som är informativa för dig. Eller klipp in förklarande texter i ett eget dokument. Eller gå in på kostdoktorn.se och ha den hemsidan som en backup när du

Då kan du iaf ha en chans att lära dig hur man bemästrar tvivel och ångest som gärna kommer på köpet. Inte för att tvivlet nödvändigtvis är just det, utan för att det är något okonstruktivt som går ut på att ta bort fokuset på att ta hand om dig.

Caena
0

flikkan!..

pröva äggmjölken med lite vaniljsocker(helst vaniljpulver eller essens) och SAFFRAN!!! det var en gigantisk hit hos mig..!.. synd bara att ja inte "får" göra äggmjölk på morgonen när kombon är hemma, han sover då och vill inte vakna till det oljudet.. suck..

.. lycka till med värmandet.. spikmatta kanske e nått?

flikkan77
0

Tack för ert stöd! Precis vad jag behövde exakt just nu. Glad

Regina78: Hmm, det där brukar jag säga till andra, "att det är okej att göra fel". Har bara aldrig tänkt på att det kan gälla mig med. Förvånad Jag rö min äggmjölk på 2 ägg, minst 50 gram smör, 2 dl vatten och knappt 1 dl grädde,, kakao och lite vaniljsocker med.

Grädden och vaniljsockret minskar jag på lite efterhand, det är meningen att de ska bort så småningom men jag tänker skynda långsamt.

Igår gjorde jag ostchips, rev ost och blandade med lite paprikakrydda och oregano som jag la ut i "lagom" stora högar på en plåt. Gräddade i 200 grader i ungefär 7 minuter. Salt, fett och gott! Ska ha nått att dippa dem i nästa gång.

MimLan: Aha, klippa och klistra! Sen kan jag skriva ut det och alltid ha papper med mig att lämna till frågande. Flört Har pinsamt svårt att ta in information jag läser. Efter 5-10 meningar är jag bortkollrad och minns inte mer. Skulle behöva någon som läser för mig!

Hade samma problem i skolan faktiskt. Det var bäst när läraren stod och malde, informationen jag själv skulle leta upp och läsa in fastnade inte.

Du har alltid så kloka ord!

Caena: Var kan man kanske köpa vaniljessens? Vaniljpulvret har jag nästan gett upp att hitta här men jag kanske kan ha bättre lycka med essens. Saffran låter gott! Hur mycket ska man ta till en mugg äggmjölk? Vet att jag använde två påsar till en bulldeg, men det är ju det enda jag använt saffran till förut. Saffranskanelbullar fyllda med nougat. Det var syndigt värre. Oskyldig

Har funderat på spikmatta faktiskt, har ganska ofta huvudvärk som kommer från höfter och rygg. Att ligga på en sådan tror jag skulle hjälpa just nu. Har inte tänkt på att det kan hjälpa mot frysande men det har du ju rätt i. Glad

flikkan77
0

Caena: Jag får faktiskt också vänta tills min make har vaknat innan jag gör äggmjölk. Ytterst frustrerande! … och nu ligger lillasyster och sover länge idag. Suck! Tycker att alla bör vara vakna när jag är hungrig. Cool

Maja2
0

Men varför inte göra äggmjölken kvällen innan och förvara den i kylen. Det är ju bara att värma den på morgonen Skrattande

flikkan77
0

Maja2: Har hört att den kan klumpa sig då så jag vågar inte. Är väldigt känslig för hur mat ser ut när jag ska äta den. Obestämd

Vet inte om jag skulle lyckas spara den heller, när jag gör den så vill jag ju ha den exakt just då! Oskyldig

Maja2
0

Jag gör alltid lite större laddningar som jag sen värmer en skvätt ur när jag vill ha, men är det så att du har svårt att spara så fungerar det ju inte. Tar man den kall så kan det ju vara lite klumpar, men värmer du den så försvinner klumparna Skrattande

flikkan77
0

Maja2: Trodde det var när man värmde den som klumparna kunde komma, nått med att ägget koagulerar. Hur värmer du din?

flikkan77
0

Har slutat småfuska… och även slutat äta. Skitdumt! Som tur var så fungerade inte MinMat idag när jag tänkte kolla vad jag låg på. Oskyldig

Får i mig äggmjölk i alla fall så jag har druckit två koppar idag. Känner bara inte för att äta. Dricka har alltid gått mycket lättare för mig. Vet inte hur mycket/lite? näring det blir av en äggmjölk. Får i mig 4 ägg, 100 gram smör och 2 dl grädde i alla fall. Hmm, det kanske inte är så dåligt ändå! Glad

Maja2
0

Flikkan, jag värmer i micron Skrattande

kaisakavat
0

Fattar int.. Mitt första försök till inlägg försvann å blev error så jag skrev om ett nytt.. Men sen är de här båda två… Obestämd

kaisakavat
0

Hej Flikkan!

Roligt att titta in i din tråd.. Glad

Åsså vet du ju vad som gäller - ÄT!! Å hör sen!! Skrikandes

Ja e så trött, har varit nere i hufvudstaden jue, sedan i torsdags och har just kommit hem. Sovit 14 timmar på fem nätter, varav senaste natten ca 30 min. Återkommer när jag har sovit lite.. är helt slut i huvvet ..

flikkan77
0

Tjattant! FlörtOch du, man måste sova med, det är viktigt!

Nu har jag just ätit köttbullar med philadelphiaost till. Ibland får jag i mig mer matig mat men annars fungerar äggmjölk bäst just nu. Är lite rädd att jag går ner helt fel bara och går upp det sen igen. Inte för att jag har gått ner nått på en vecka men ändå…

Caena
0

Flikkan,

det var bara jättelite saffran jag behövde, och det blev jättegott..
spikmatta skulle jag också vilja ha.. tror det skulle hjälpa mot min ryggont som kommer då och då.. och all denna smärta i nacken.. =/ 

självklart ska alla vakna och GÖRA MAT ÅT DIG!.. så e de ju bara.. hehehehe=)

flikkan77
0

Caena:

Måste komma ihåg att köpa saffran!

Sov konstigt i natt så jag har ont i högerryggen när jag andas. Hade varit så skönt med en spikmatta att lägga sig på ett tag. Har problem med höfterna så min rygg vill inte alltid det jag vill, som att andas till exempel. Flört

Ja, jag tycker att det borde stå en rykande varm kopp äggmjölk på bordet när jag kommer ner på morgonen. Tyvärr är det ingen annan som tycker som jag… Rynkar på näsanFlört

flikkan77
0

Någon som läser min tråd som vet hur det fungerar att bara "leva" på äggmjölk? Hur får man till det med all näring? Räknade ut att ska jag bara äta ägg och proteinkälla så måste jag få i mig minst 15 ägg om dagen. Det blir en attans massa drickande…

Idag har jag druckit äggmjölk till frukost och ätit falukorvsgratäng till kvällsmat!

Är trött på att vara kinkig med mat och inte kunna variera mig. Kändes lättare när jag kunde äta pasta tre dagar i rad fast med olika såser eller utan sås och sen byta till potatis med samma sås. Kändes lättare att variera på nått sätt. Tröttna på ett bröd och det stod mig tusen åter.

Vet inte riktigt hur jag ska få till det nu. Vill inte gå tillbaka som det var förut och lyckas inte äta som jag ska nu. Obestämd

Jag bara klagar och klagar…

Jennix
0

Flikkan, jag tror det viktigaste för dig är att få i dig mat, oavsett vad det är. Därför säger jag inget om socker eller så, om det är risk att du slutar äta helt så är det ändå bättre att du får i dig nåt.

Vill du har mer varierad mat, ät mer grönsaker! Glad Grönsaker är bättre än ris och pasta, bröd osv.

Strunta i hur strikt det är, du måste ju äta ordentligt med tanke på hur du haft det tidigare. Eller hur? Skrattande

kaisakavat
0

Flikkan!

Nu har jag sovit - så nu är det din tur - ÄT! Flört

Du har ju varit otrooooligt duktig hela hösten. Försök visualisera dig själv i den tiden.. You can do it!!

flikkan77
0

Jennix: Tror jag har fastnat i ett läge där jag vill vara lika duktig som alla andra här och sen inte klarar av det. Just nu vill jag inte ha grönsaker heller, är i alla fall glad att jag i alla fall hellre äter grönsaker än frukt.

Har både sallad, zuccini, blomkål och broccoli hemma men bara tanken på att äta nått av det får det att krypa i mig. Åt i alla fall sex köttbullar till frukost.

Tränger bort att jag måste äta, har ingen hunger alls längre. Kanske ska börja äta nått varje gång min man gör det. Nu har jag dock gått in i andra andningen och är speedad.

kaisakavat: Jag förstår inte alls hur det här gick till! Jag vill och vet att jag kan men ändå så går det inte. Dumma min hjärna som inte är hungrig!Skrikandes

Jennix
0

#118  Jo, jag förstår det. Jag känner själv att det är bra att du talat om dina problem, så att man kan anpassa råden efter det. Risken finns ju att man kanske uppmanar dig till att vara mer strikt annars, när du faktiskt har problem med att äta rent generellt sett.

Och som du säger, att du känner press på att vara duktig och då slutar att äta, tappar lusten på mat…

*skickar en kram*

flikkan77
0

Jennix: På ett matforum känns det som om det går att vara öppen med matproblem. I alla fall känner jag det så i detta forumet, det finns ju en hel del förstående folk som vill hjälpa. Precis som du säger så blir råden bäst så med!

Tack för ditt stöd! Glad

*kram*

kaisakavat
0

Flikkan - Och vi har ju varit grymt imponerade av hur kollossalt duktig du har varit… 

Du behöver ju INTE vara duktigare än nån annan - det var kanske lite synd ifall du tänkte så tidigare. Du måste vara snäll med dig själv!  Du vet - vi gillar ju dig så himla mkt ändå - även om du "bara" är normalduktig och även när/ifall det går åt skogen!! Skrattande

Funderar på om du skulle kunna ta och göra upp en lite långsiktig plan. Inte kräva av dig själv att tvärhitta det rätta spåret på en gång. Bestämma att denna veckan får det bli "så här", men från en viss dag så tar du ett bestämt litet steg i rätt riktning. OCh sedan ett liten men bestämt steg i taget åt rätt håll. Men jag vet inte om det sättet passar dig - vi är alla olika..

Å så det där med att inte ha lust att äta - tangerar själv det fortfarande, då och då. T ex just nu, när det är tämligen tomt i skåpen och jag inte har orkat handla än.. Inte bra. Svårt att tvinga sig själv - men man måste!

Å är det så att du behöver det - då är det bara att "klaga" - så mycket det bara går! Fast jag tycker inte att du klagar, du bara skriver om dina bekymmer. Bra det!!

Pözz till du! Kyss

flikkan77
0

Kaisakavat: När det gäller mat vill jag gärna vara duktigast, vilket är svårt när jag inte äter ens hälften av köttsakerna som finns. Idag har jag i alla fall redan ätit 6 köttbullar, 2 koppar äggmjölk och några ostchips.

Inte ens jag vet vilka sätt som fungerar på mig, försöker vara bestämd ibland men då sätter jag mig ännu mer på tvären. Dessutom kan det vara svårt att argumentera vettigt med sig själv. Svaren blir inte alltid det de borde bli.Oskyldig

Är glad att jag i alla fall har återhittat äggmjölken och har nått att dricka. Mat känns mer när det ska igenom munnen eftersom den behöver tuggas. Innan drack jag äggmjölk medans maken och vår granne åt semlor, hade tänkt att smaka lite på mandelmassan men jag glömde det. Förvånad

Att inte ha någon mat hemma är jobbigt!! Eller när man bara har lite mat hemma men just den vill man inte ha.

Jättetack för ditt stöd med! Vad skulle jag gjort utan er? Obestämd

kaisakavat
0

…utan dej… är jag en gris utan ho..

…utan dej… är jag en svans utan ko utan dej..

..eller hur det nu var i den där visan.. Tror den var med i en adventskalender i radion för en massa år sen. Skrattande

För övrigt: "Köttsakerna" - ett väldigt bra sammanfattningsord!!

flikkan77
0

Minns också lite granna ur den sången! Särskilt "svans utan ko". Om vi nu inte minns fel båda två. Har hört att man ska få dåligt minne och en skrumpnande hjärna om man inte äter kolhydrater. FörvånadFlört

Det finns ju grönsaker så varför inte köttsaker? Oskyldig Det är så krångligt med allt konstigt kött som finns; fransyskor och köttbullar och kycklinglever och lövbiffar och farlikorv (falukorv) och fiskpinnar…

flikkan77
0

Tror min våg driver med mig. Har testat att väga mig några dagar i rad, mest för att se hur mycket det kan skilja på några få dagar.

Idag vägde jag 87.4 och igår 88.5 och dagen före det 87.5 och dagen för den dagen 88.7…

Ser inte någon riktigt logik i det hela. Tur jag inte tar det så allvarligt. Att jag inte går ner mer tror beror helt och hållet på att jag äter alldeles för dåligt.

flikkan77
0

Nu får nån komma och slå mig med nått hårt i huvudet.

Satt och pillade lite på min mat innan och räknad ut vad min äggmjölk blir. (Vad den blir i siffror då för att den blir äggmjölk vet jag redan.Oskyldig)

Det blir 647 kcal, 14 protein, 1.4 kolhydrat och 66 fett. Jättemycket!! På bara en måldid! Förvånad Sen funderade jag lite på vad jag kunde göra för att minska siffrorna, särskilt kalorierna är ju superhöga. Som tur var så kom jag på vad jag höll på med och slutade.

Trodde jag hade kommit över det tänket men uppenbarligen inte. Suck! Skrikandes

munchausen
0

Om du är runt 700 kcal dag x 3 blir det 2100 kcal.

Detta kommer givetvis variera från dag till dag - ena dagen hamnar kanske totalenergin på 1900, andra dagen kanske 2300.

Men det spelar ingen roll. Det vikigaste är att äta när man är hungrig och sluta äta när man är lagom ohungrig samt att hålla kolhydraterna på en låg nivå och fettet på en hög.

Om viktnedgången går väldigt segt, kan man i första hand begränsa grönsakerna o vispgrädden o creme fraichen.

Jag äter mellan 1900-2700 kcal/dag o går stadigt ner i vikt just nu. Men vi är alla olika.

Lycka till!Skrattande

flikkan77
0

Jo, men det innebär jag måste äta tre gånger om dagen med, just nu blir det oftast bara 2 som max.

Har haft anorexia och någonstans där tappade jag bort både hunger- och mättnadskänslor. Just nu är äggmjölken nästan det enda jag får i mig, bortsett från några ostchips. Grönsaker och c.f. äter jag inte längre. Det som åker med är ½dl grädde i äggmjölken.

2100 kcal ser mycket ut… jag tycker om siffran 0, för då är man "duktig" Rynkar på näsan.

Tack för peppet! Glad

kaisakavat
0

Flikkan - såg i min tråd att du tänkte gå å äta frukost, för jättelänge sen, "jättetidigt på morgonen"… Så bra!!

Vad sägs om litet tips på matvariation. Broccoli med massor av ost/gräddsås över. Gärna lagrad ost. In i ugnen.. ut ur ugnen.. ner i Flikkans mage! Käka med ägg/drick äggmjölk till. Eller köttbulle, eller nåt annat..

Var jag för optimistisk nu??

Själv har jag alldeles nyss ätit frukost, utan större aptit..

Aniara4
0

#125 Att vågen hoppar nåt kilo hit och dit är inget att bry sig om, men det vet du ju egentligen redan. Heja på!

flikkan77
0

Ja, jag var tvungen att äta då. Var hos gynekologen vid 9 och jag var så nervös att jag var tvungen att vara där en halvtimme i förväg.

Fick visserligen inte i mig mer än en halv kopp äggmjölk men det var bättre än inget. Sen fick jag köpa mandlar och äta i bilen när vi körde runt till olika affärer. Så jag har nog ätit 20 mandlar med!

Dircka äggmjölk till mat? Är ju glad att jag får i mig en kopp äggmjölk utan nått till. Blir liksom mätt!

Fick antibiotika av gynekologen, har nån infektion i vestibulitkörteln som han egentligen inte vet vad man ska göra åt. Men i alla fall så får jag tre timmar före och efter pillret inte äta någon mjölkprodukt, dvs grädde, ost, cf osv går bort. Smör var hon osäker på.

När i hela världen ska jag äta? Och vad??

Broccoligratäng var det längesen jag gjorde! Tack Kasiakavat för tipset. Blev nästan hungrig! Det var jag förresten igår, magen till och med kurrade en gång. Glad

kaisakavat
0

Skrattande

flikkan77
0

Kom på att jag måste göra broccoliggratäng idag, sen vet jag ju inte när jag ska få till det att äta. Gudars vad det blev invecklat!

Funderar på om jag aldrig får ät mjölkprodukter under alla 10 dagarna eller om det bara var under de där 3 timmarna före och efter pillret.

munchausen
0

Om du "tappat" hungerskänslorna - ungefär som jag fast tvärtom jag blev hungrig oavbrutet av kolh jag vräkte i mig - kan det vara bra att införa reglbundna mål, kanske 3 st/dag och bestämma en lägsta kalorienivå du inte får underskrida.

Om man har haft anorexia är det ju mycket näring man har att ta igen.

Lycka till! Skrattande

flikkan77
0

Aniara4: Vågen får hoppa lite, sen har väl vågar lite felmarginal med… tror jag i alla fall. Tycker dessutom att det är lite kul att se hur mycket som kan skilja dag från dag, gör det dessutom på ett positivt sätt.

När jag gör så här så ser jag ju att det inte är så konstigt att vågen skuttar ett kilo åt nått håll i veckan. Gäller att väga sig rätt dag. Glad

flikkan77
0

Kaisakavat: Min ostsås blev konstig, gjorde den på bara grädde och ost. I kastrullen så det bra ut men i gratängen hade all ost fastnat i broccolin och resten blev lite blaskig sås. Nu var det ju gått ändå, blev bara inte som jag tänkt mig. Sen hade det säkert blivit ännu godare om jag inte glömt krydda.

munchausen
0

#136 Vilken slags bipolär sjukdom har du? Är det typ 1 eller någon annan variant?

Jag har själv typ 1. Har varit sjuk sedan sena tonåren, blev diagnosticerad för ca 1,5 år sedan.

Tack vare lithionit (lithium) kan jag nu leva ett liv fritt från Depression och mani. Glad

Men tråkigt nog gjorde medicinen att jag blev mycket fetare än tidigare. Rynkar på näsan

flikkan77
0

munchausen: Jag är typ 2 och har haft diagnosen i snart 8 år men börjar fundera på om jag inte har någon mer underliggande diagnos.

Testade lithionit och mådde psykiskt bra på det men min kropp protesterad. Jag fick psoreasis, som jag fortfarande har kvar, och tappade avståndsbedömning. Kan tänka mig att folk som såg mig gå på stan trodde jag var onykter eller nått. Visste inte hur högt jag skulle kliva över en trottoarkant så jag lyfte fötterna jättehögt, gick in i folk och missade när jag skulle ta i nått.

Just nu äter jag bara lamotrigin och mina behovsmediciner.

Gick också upp i vikt av lithoniten, Ungefär 8 kilo på två månader, men då var jag inlagd och rörde mig inget heller.

Jätteskönt att du hittat en medicin som fungerar!Glad

munchausen
0

Fy va jobbigt för dig! Jag har verkligen förstått att jag haft tur med lithioniten, det är många som har svårt med biverkningar och inte får tillräcklig effekt.

Vet dock vad du menar med att ragla runt som en berusad. När jag blev inlagd akut för min mani, gav de mig hästdoser av litium och olika antipsykotiska mediciner. Hela världen blev liksom suddig, ungefär som att titta ut genom en manet!Tungan ute

Jag är glad för varje dag utan manin och för varje dag utan helvetet att vara deprimerad.

Hade du inte haft ngn psoreasis innan medicineringen?

flikkan77
0

Nepps, innan lithium var jag helt utslagsfri, nu har jag det främst på knä och fotleder men ibland på armbågarna med. Så det är inte så mycket, men attans vad det kliar ibland! Skrikandes

Jag var inlagd för Depression och panikattacker, tror jag, minns faktiskt inte nu när jag tänker på det. Drogad var jag i alla fall. Har tappat bort ungefär två år av tiden för inläggningen. Bland annat så minns jag inte när jag och familjen flyttade från hus på landet till lägenhet i stan.

Just nu studsar jag mellan lite lätt mani och Depression. Kan pendla lite varje dag så jag vet aldrig hur jag mår, manin är ju att föredra så länge den ite går överstyr. Minns ett tag när jag sov max fyra timmar per dygn på en hästdos av sömntabletter.

Fast man hinner göra mycket när andra sover; diska, baka, gå ut med hunden, se dåliga filmer, rita och sånt… Flört Vet en gång när mamma kom ner vid 4 på morgonen och jag stod och bakade bullar. Tror jag hade satt tre degar och köket såg ut som ett mindre bombnedslag. Men bullarna blev goda. Oskyldig

munchausen
0

Klart att de hypomana och maniska perioderna av bipolär sjukdom är de bästa, man känner ju sig som en gud!

Men mina manier slår alltid över i totalt vansinne o psykos. förr eller senare….

Känner igen allt det där med att stå och baka eller fixa mitt i natten…Tungan ute

flikkan77
0

Javisst! Man kan allt, orkar allt och klarar av precis allt. I alla fall tycker man det själv. Skrattande

Jag har alltid haft så täta läkarkontakter att mina manier blir stoppade i tid. Under ganska många år träffade jag en sjuksköterska en gång i veckan och hon märkte rätt fort när något var fel, ävennär jag tyckte att det var rätt.

flikkan77
0

För mycket fett?

Blir lite stressad av det där… när blir det för mycket? Hur vet man när det är lagom?

(Gudars vad jag hatar ordet lagom! Skrikandes)

kaisakavat
0

Lagom - Det är det där läget man aldrig riktigt får grepp om. Just precis när man tror att "Yes! Nu fick jag till det" - då försvinner det magiska ögonblicket och saker strular igen. Men sedan tänker jag: Vaddå lagom, vad är så bra med lagom egentligen?? Flört

Brassa på du flikkan, med fettet!!

För övrigt: Knäböjer djupt och lägger mig platt till golvet i vördnad och respekt - ingen av er två - flikkan och munchhausen - har det ju särskilt lätt här i världen.

Jättelikasuperastronomiska beundranskramar - vilken spirit ni visar!! Ni kommunicerar era problems, tack för att jag får tjyvläsa, alltid viktigt att få bli lite mer "upplyst".. och - att ni ger er på att börja käka LCHF, bland de mest "obegripliga, konstiga och ologiska" idéer som man kan hitta på: Får jag bli med i er fan-club?? Snälla?? Tungan ute

flikkan77
0

Kaisakavat: Då vågar jag fortsätta dricka äggmjölk på morgon och kväll! Nu när jag fick antibiotika så måste jag äta nått då och det passar ju bra nu när jag inte är hungrig. Man ska se det positiva i det hela. Glad

Jag har aldrig haft någon fanclub innan så du är hjärtligt välkommen! Cool 

Ibland har jag lite för lätt att berätta och skrämmer bort folk, fast de som sen står kvar brukar vara alldeles underbara! Sen tror jag nästan det är lättare att skrämma bort folk med att äta lchf än att vara bipolär. Attans vad skeptiskt en del är!

flikkan77
0

Tror jag har en bugg i min tråd. Den är läst 0 gånger och det tror jag inte på! th_waiting

munchausen
0

#146 Nollställs den inte varje dag eller nåt sånt? Obestämd

kaisakavat
0

Flikkan - samma i andra trådar, t ex i min. Tycker mig också märka nåt skumt med listorna över "Senaste inlägg", m fl. Trådar som "far runt".. försvinner… Men jag vet inte säkert.

munchausen - näe, tror inte det. Ibland står det jättehöga sifror och ibland noll, för samma tråd..

flikkan77
0

Tror det minsann är små buggar som kryper runt och busar!

Nu är det 1743 som har läst min tråd, tror att buggarna märker när man pratar om dem och kommer och lagar.

"Flikkan som kan prata med buggar!", det vore väl nått!

munchausen
0

#148 Ok. Då är det några busiga buggar. Har ofta problem med att få tråden att hoppa till första olästa, när man klickar på den.

#149 Fniss! Skrattande

jobi55
0

tror det är troll buggar  flikkan min

nu är trollmamamman alldeles för ggodissugen  för att kunna göra nåt vettigt o får andnöd av allt byggdamm i lägenheten

massa kramar o snart är det vår o vi kan träffas igen

krama vovvarna från mig

flikkan77
0

mûnchausen: Så krånglar det i vissa av mina trådar med. Ibland fungerar det och ibland inte!

Jobi: När har de byggt färdigt hos er? Känns som om de hållt på i flera år ju!

Har varit hos grannen och ätit två våfflor, mycket grädde och lite, lite sylt på. Kommer nog aldrig att lära mig säga nej till mat jag egentligen inte vill ha.

Hälsa maken din!

jobi55
0

å våfflor som är så gott…..vill oxå ha ju

de ska bli klara med vår lägenhet den 24 februari sen ska den besiktigas i början av mars och sen ska fasaden bytas samt fönster i vår nån gång ….

men i morse hörde jag hur det droppade vatten i badrummet o det kom från ett rör uppe vid taket …så vi fick ringa sos jouren

flikkan77
0

Grannens våfflor är alldeles för goda, jag är mätt så jag tror jag ska spricka!

Vatten från taket är aldrig bra. Det har vi testat fast vi hade ju ingen jour att ringa till. Flört

flikkan77
0

Har tagit fram färs så jag kan göra köttbullar sen, eller kanske ska testa att göra biffar.

Tar bara 1000 år för färsen att tina, ska testa tina med ljummet vatten.

kaisakavat
0

Gillar du nötter?

Jag har börjat ha i finhackad mandel/nötter i köttbullarna/biffarna typ istället för mjöl/gryn. Det är gott, det blir inte så kompakt.

Hade åxå i riven ost förra gången. Det blev jättebra också. Sist glömde jag det dock. (glömsk gammal tjattant - jag vet.. Glad)

flikkan77
0

Jag har testat att göra med fetaost i, det blev gott fast de var svåra att rulla.

Nötter har jag inte tänkt på att man kan ha i. Har bara ägg och grädde i mina. Men de kan altså bli mindre kompakta med något sådant i? Tycker det låter lite konstigt för mjöl borde ju binda ihop det…

Fast jag har lärt mig att köttiga grejer inte är som jag tror.

flikkan77
0

Läster lite i en gammal dagbok jag skrivit på ett annat forum, fast nu mera heter det ju blogg, men ändå.

Trodde att jag varit fri från mina knäppa mattankar läääänge, men i augusti 2004 så åt jag inte. Skrev att jag har hade ätit en banan den dagen och var tvungen att gå ut och gå med vovvan i en timme.

Bananen var det enda jag hade ätit, senhade jag lovat mig själv att inte äta mer den dagen.

Typiskt!!

MillisB
0

Hmm, du har kommit långt nu jämfört med för fem år sedan, låter det som utifrån det du beskriver. 

Får gratulera till ett lite mer normalt förhållande till mat!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

flikkan77
0

Tack MillisB!

Ja, visst har det gått framåt, så på sätt sätt var det faktiskt lite skönt att hitta de där dagbokssidorna.

Nu vet jag ju dessutom att man inte ska äta banan. Flört Har druckit äggmjölk till frukost.

flikkan77
0

Hmm, skalet på kapseln till min medicin smakar majschips. Synd jag inte ska tugga på den. Flört

flikkan77
0

Är så sugen på ostchips!

Imorgon, 3 timmar efter den där dumma antibiotikan, så ska jag minsann göra sådana och äta massor. Nu får det bli äggmjölk. Inte alls samma sak…

flikkan77
0

Har köpt fiberhusk! Minns bara inte vad det var jag skulle ha det till… har skrivit ut ett bröderecept och ska testa det sen, tror jag… Håller nog på att få lillasysters förkylning. Har ont i halsen, fryser och är alldeles matt.

När jag har ont i halsen så kan jag inte sluta äta heller, fast jag orkar inte laga mat, så idag har jag druckit äggmjölk, ätit ost med jordnötssmör och nyss åt jag kokt ägg med räkröra. Handlade lite innan och köpte med mig en burk räkor hem. Nu var de inlagda i lag som har socker i sig men jag orkade inte kolla just då. Goda var de i alla fall.

Men vad ska jag köpa för räkor och ha hemma om jag skulle vilja fortsätta med det?

flikkan77
0

Har följt äggmjölk och avidin-tråden så nu blir det ingen mer äggmjölk.

Var så glad att jag hade hittat nått som gick fort att slänga ihop och sen bara hälla i mig. Nu visare det sig ju att de 70 graderna jag ändå lyckas få upp temperaturen till inte räcker…

Stå och krångla med vattenbad och annat känns som om det blir för mycket jobb. Mixa och sen hälla på vatten, det var precis lagom enkelt när jag absolut inte vill äta.

Typiskt!

Känns så där meningslöst igen.

Jennix
0

Men du, du dör inte av äggmjölk vet du? Jag tycker du ska köra ändå, du kan inte tänka på varje liten detalj.

MariaTherese
0

Hej flikkan

Hoppas det går bra med penicillinetGlad

Äggmjölken går ju lika bra att göra på bara gulorna, jag har börjat göra så för att jag tror att jag får för mycke protein.

Den enda nackdelen är om man inte gillar att kasta mat…Flört

men det har jag inga problem med (är en riktig "slit o släng/slösa")

annars finns en tråd med tips på vad man kan göra av överblivna Äggvitor.

Men äggmjölken med bara gulor är minst lika god !!

flikkan77
0

Jennix: Ska dricka äggmjölk ett tag till i alla fall, biotinbrist verkar inte vara så vanligt och dessutom så finns det att köpa som tillskott. Så då dör jag inte det minsta! Glad

Tror jag överreagerade lite i morse med, hade 38 graders feber och får inte äta mjökprodukter tre timmar före och efter penicillinet. Äggmjölken har varit min räddning också kunde jag inte äta den längre. Obestämd Nu har jag inte lika mycket feber längre så nu kan jag tänka själv och faktiskt våga dricka den ändå.

LN35
0

Jag kör faktiskt också bara ägg-gulor då jag var hos en kineseolog och fick reda på att jag inte bör äta äggvitor alls…

Jag tycker att jag känner mindre vätskeansamlingar i kroppen efter att jag slutat med vitan.

flikkan77
0

MariaTherese: Penicilliner går det bra med, maten är värre. Flört

Funderade på om jag kan göra äggmjölk på ett helt ägg och två gulor, jag behöver få i mig allt protein som bara går. Är inte så bra på att äta köttiga saker nämligen.

Har bara lite svårt att slänga mat, men jag är ju inte sämre än att jag kan lära mig och 4 äggvitor om dagen kostar ju inte så mycket.

MariaTherese
0

Borde ju funka bra, det blir ju högre temperatur ju mindre mängd äggvita det är, sen är det nog inte hela världen heller,

tänk alla kroppsbyggare som år efter år dricker råa äggFoten i munnen 

Flörtdom lever ju…  *kram*

flikkan77
0

MariaTherese: Gjorde äggmjölk precis som vanligt. Fast jag plockade fram tre ägg och hade tänkt göra med ett helt och två gulor, sen gick det av bara farten! Typiskt jag! Glad

Undra vad en kroppbyggare skulle tycka om äggmjölken, äggen är ju lite råa i alla fall. Flört

flikkan77
0

Funderar på om jag ska lägga in det jag äter i MinMat ett tag. Vet att jag äter för lite men kanske kan skrämma igång mig igen.

Det är lite jobbigt att väga och skriva bara, har gått och blivit lat!Oskyldig

MillisB
0

Jag vill uppmana dig att föra dagbok i MinMat i alla fall för en period. Jag håller på fortfarande efter en månad, och det blir en vana det också. Dessutom håller jag koll på vad jag får i mig.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

flikkan77
0

Använde MinMat ett tag innan, har lite problem med att jag börjar jaga siffror bara så jag kan inte använda det för länge i sträckt. Tror dock det är dags igen.

När jag använde det så tyckte jag inte att det var något större problem att mäta och väga maten, men just nu känns det lite omständigt när jag blivit van att inte göra det. Fast det är ju för mitt eget bästa.

Vet ju att jag måste äta! Glad

bullmagen
0

Hej flikkan77!

Kanske du skulle ha fiberhusken till lchf-pizzan? Den är god!

Omega-3 tillskott kan underlätta lite vid bipolär sjukom. Att vara ute i solen (eller ta d-vitamin) eminst 30 min om dagen och stimulera tallkottkörteln är också bra grejer.

Ha en bra dag!

flikkan77
0

Bullmagen: Har faktiskt funderat på pizzan, det låter jättegott!

Är ute med vovvarna varje dag så beroende på hur jag mår så blir det i alla fall minst 30 minuter. Nu har jag varit förkyld så då har det blivit väldigt korta rundor. Är glad att jag har åkrar omkring mig så de kan springa av sig det värsta fastän matte går i ultrarapid. Glad

Har funderat på Omega-3, fast jag är bättre på att fundera än att göra något av det. Oskyldig

bullmagen
0

Kör på omega-3! Googla på omega -3 och bipolar disorder och läs mer om du vill.

flikkan77
0

Funderar på att köpa vitaminer när nästa lön kommer. Omega 3, D-vitamin och B-vitamin.

Sen så ska jag nog stå på benen ett tag till!

Har nog kommit ur mitt tvivel om lchf verkligen passar mig. Tror jag klarar av det ett tag till, men några dagar här var det nästan så jag la ner allt vad mat hette och började med pulver istället. Dricka är så mycket lättare än att äta.

Igår åt jag bacon så det börjar gå åt rätt håll igen. Tror mitt stora problem just nu är antibiotikan och att jag då inte ska äta mat med mycket kalcium i, som ost, grädde och andra mjölksaker. Har bara tre dagar kvar på kuren som tur är.

Om två veckor kan jag sen rulla runt i sänghalmen och se om de här tio dagarna har varit värda besväret.

flikkan77
0

Skulle göra äggmjölk alldeles nyss men hittade inte elvispen, detta enbart för att jag tydligen ställt den i kylskåpet i gårkväll.

Sen tänkte jag ha ett helt ägg och två gulor, men det slutade med två hela ägg för jag delade på ägget åt fel håll. Vitan kom i min bunke och gulan i koppen som jag skulle spara vita i. Oskyldig

Skyller på att jag ätit fler kolhydrater de senaste dagarna, har sötmandlar som halstabletter så det blir ju lite mer än vanligt.

Just det, jag har helt och hållet slutat med vanlijsocker i äggmjölken nu. Halva decilitern grädde är dock kvar.

kaisakavat
0

flikkan - jag är åxå jättemkt mer duktig på att tänka på att göra, än att göra. Tänk, vad vi e duktiga ändå!!

Elvispen i kylskåpet - okey… Gulor och vitor som trilskas… Hm..  här på forumet är du inte ensam om att göra sånt…

Igår kväll hämtade jag min katt och hans tillbehör hos kompis, men glömde min väska och en kasse med mat som jag handlat på ditvägen.. Nyss lyckades jag kolbränna en bit lax i stekpannan, fast jag stod och glodde på den hela tiden..

Tre dagar kvar med penicillinet.. Håll ut flikkan!! Snart får du äta lite mer fritt igen…

flikkan77
0

Kaisakavat: En gång hittade jag bh:n i frysen.  Förvånad 

Bränna mat är så otroligt retligt! Det gjorde jag med baconet igår. Kom på att jag ville ha ett stekt ägg också så jag knäckt i ett i pannan och tyckte att baconet som nästan var klart borde vara färdigt när ägget var det.

Bara det att jag puttade ihop baconet i en hög så det understa var helt kolsvart och alltihop blev supersalt.

Är sugen på ost! Ostchips som man dippar i en röra av jordnötssmöroch c.f., attans så gott! Jag kan äta normalt mitt på dagen, det är bara tre timmar före och efter pillret som det är kritiskt, men då är jag ju inte sugen på nått.

flikkan77
0

Jag har varit hungrig! Tänk vad mycket godare det är att äta när man verkligen vill.

Gjorde två quornfiléer med sås på philadelphia och grädde och åt detta till vanlig grönsallad. Supergott!

Nu äter jag lite ostskivor till efterrätt. Glad

kaisakavat
0

Duktig flikka!!! Skrattande 

Känner f ö igen ditt bacon-stek-beteende.. vissa dagar.. suck…

Hur hamnade bhn i frysen??? Obestämd

flikkan77
0

Har ingen aning om hur bh:n hamnade i frysen, letade efter den rätt länge så jag var inte helt säker på just när den försvann. Den var nog bort i en månad i alla fall. Dessutom så låg den jämte hundarnas frysta märgben så jag fattar inte alls vad jag måste ha tänkt den gången…

kaisakavat
0

Fick för nån vecka sen min favvo-bh per post från Norge. (Uppenbarligen är jus bh-ar lite äventyrliga av sig..) Visade sig att min unge hade råka stjäla med sig den när hon flyttade i höstas. Kriminella unge!!! Skönt när saker har en förklaring dock.. jädrar vad jag hade letat! Skrattande

flikkan77
0

När jag bodde själv och tappade bort saker så brukade jag ringa mamma! På nått sätt brukade hon ha en liten fundering om vart jag skulle leta även när det var flera mil emellan oss.

Nu räcker det att fråga maken. Jag plockar fram saker, han plockar undan och se hittar jag det inte!Oskyldig

Berättade för min man vad jag skrattade åt och han påminnde mig om vår ena katt som är galen i mina bh:ar. Lägger jag en på en stol så är hon där på två sekunder och ska ligga på den.

Andina
0

#181- Skrattande (skrattar inte åt dig - men lite kul ere allt att läsa om era bh-bravader). Jag hoppas att du värmde upp bh'n i ugnen en stund innan du tog på dig den igen…

Självklart hittar du inte grejerna om du låter din man plocka undan! Det gör inte jag heller. (Jag undrar om det inte är din man som smyg-gömmer din bh…)
Och visst är det skön att ha en 'intuitiv' mor - som känner ens (förvirrade) egenskaper sedan länge!

Katter gillar våra genuina dofter - det finns antagligen en del av dem i kläder vi bär närmast kroppen.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

flikkan77
0

#187 Roliga saker ska skrattas åt! Glad Det gör det så mycket roligare att dela med sig av dem.

Mammor kan va väldigt bra att ha. För att citera mitt favoritcitat från Saltkråkan när Teddy, eller Freddy, tappar bort sin ena skridsko:

"Mammor har en särskild sorts ögon, som fiskmåsar ungefär, de ser allt." Glad

Sen är det ju extra kul eftersom fiskmås är en av mina favoritfåglar.

Hade en vovvevalp som brukade gå och leta upp mitt nattlinne när jag inte var hemma, och det var ju ordentligt matte-inluktat. Fast sen var en annan galen i skosnörena på mina stallskor. Resten av skorna rörde hon inte men skosnörena gick åt i rasande takt ibland.

MillisB
0

Härligt att höra att du är på gång igen flikkan.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

jobi55
0

kramar om min trollunge o hennes goa gubbe

o önskar er en fin helg/ mia o Tomas

kaisakavat
0

Nattlinne.. oo du sexbomb!

Själv kör jag med pyjamas.. modell tält ca tre storl för stor. Underbart skönt.

flikkan77
0

Tack MillisB, ja, nu känner jag mig på rätt väg igen! Gjorde falukorvsgratäng till middag igår och det var supergott det med. Inte klokt! Två lagade mål mat på en och samma dag. Förvånad

Jobi: Kram på er med! Hälsa gubben din. Nu är det ju snart vår med… nästan i alla fall. Gjorde snögubbe igår. Glad

kaisakavat: Nu sover jag med nattlinne, torgvantar och strumpor och sen två täcken ovan på det och en hund vid fötterna. Oskyldig Sen vet jag inte om jag känner mig så sexig när mitt laxrosa bommulsnattlinne korvat upp sig ovanför brösten och är så snurrat och vridet att jag måste ställa mig på golvet och snurra på hela kroppen för att det ska bli rätt igen. Förvånad

Tur maken sover rätt hårt. Flört

flikkan77
0

Nu hade jag velat ha ett litet Poff!. Åt ju jättebra igår men har inte gått ner nått alls sen i förrgår, en liten snabbelöning hade ju inte varit fel då.

Vet ju att det kommer igång bara jag håller mig på rätt spår och framför allt äter. Men ett litet, litet poff hade inte skadat, bara ½ kilo hade räckt.

Kanske ska skylla på vågen! Glad

kaisakavat
0

flikkan - *LOL* Ser för min inre syn hur du ålar och bökar och hoppar och trampar och vrider dig för att få ordning på nattlinnet..  Det är för övrigt just det som jag har emot nattlinnen!!

Och sen: TYSAN VAD DU ÄR DUKTIG!! Lagar mat och äter.. Inte illa - stor förändring på kort tid.

Såna däringa POFFs, de är inte dumma. Jag har poffat bort ett par gram sedan igår tror jag.. Tungan ute

kaisakavat
0

flikkan - Jag igen… Tungan ute

Känner att mitt undermedvetna saaakta jobbar sig in i tanken på att pröva äggmjölk. Har sökt efter recept, men blir galen av alla trådar där äggmjölk nämns… har även letat ovan i denna tråd, men gett upp av ork-brist… Rynkar på näsan

Hur gör du äggmjölken? Såg ovan att du testat med grädde o kardemumma, men vad är grundreceptet??

flikkan77
0

Kaisakavat: Har ätit två lagade mål mat i dag med! Först resterna från gårdagens korvgratäng och nu stekt quorn med löksås och till det sallad och tomat. Grannen lämnar in en kasse med diverse mat till oss när han handlat. Idag var det bland annat tomat med. Har inte ätit det på supersuperlänge och det var så gott! Påminde mig om mormor, har ingen aning om varför bara.

När jag inte fryser så sover jag naturellt, men nu är det kallt och det enda jag hittade var nattlinne. Vet att jag hade en pyjamas förra vintern men var?

Jag tror min kropp inte tänker poffa ens ett litet poff förrän den är säker på att den får mat igen. Tycker kroppen borde lyssna på hjärnan som säger att den ska få det. Kroppen borde inte ha en egen vilja på det där sättet!

Receptet på äggmjölk som jag började med var:

2 ägg, 50 gram smör och 2½ dl vatten.

Sen går det ju bevisligen att modifiera åt vilket håll man nu vill. Idag kom jag inte på vilken smak jag ville ha så det blev lite av varje. Kakao, ingefära, kardemumma, saffran och muskot, blev lite konstigt… man kanske inte ska ta allt bara för att man inte kan bestämma sig.Oskyldig

Måste hitta vaniljpulver också! Sånt där som bara är vanilj och inte socker. Vet ju att jag har sett det i någon affär, men i vilken stad? Och i vilken av affärerna där? Har visserligen bara Skara, Vara och Lidköping att välja på men det räcker.

flikkan77
0

Läste just i tråden, Vad är det mest mättande ni vet?, och började fundera lite över det där med hunger och mättnad.

Har precis ätit och känner i magen att den är ganska full men huvudet vill ha nått mer. Helst lite ost eftersom jag inte får äta det förrän imorgon igen. Mer mat vill jag absolut inte ha, har nästan alltid svårt att få i mig sista skeden. Men ändå är jag hungrig, jättekonstigt!

Sen hade jag ju dagarna här innan när jag inte var hungrig. Åt frukost för att jag skulle men sen blev det inte så mycket mer alls. Inte ett knorr från magen och jag hade massor med energi.

Hittade ett utdrag från en dagbok skriven 2004 om hur jag känner hunger och mättnad:

---------

"Det är sällan jag äter för att jag är hungrig. Vet inte riktigt vad hunger är..
Är det när man märker att man börjar se i tunnelseende?
Är det när man inte orkar lyssna på vad någon säger?
Är det när världen rör sig under ens ben?
Är det när man fryser så man hackar tänder?

Mättnad är också en svår känsla..
är det när man blir lyrisk och överenergisk efter en bit choklad?
är det när maten sväller i munnen och man inte kan svälja längre?
är det när det enda man vill är att stoppa fingrarna i halsen och bli av med det?"

------------

Ungefär så är det, jag är mätt när jag inte klarar av att få i mig mer av den maträtt. Kan tugga på som känns konstigt och sen är jag mätt och kan inte äta mer.

Nu har jag lärt mig känna lite hunger, ibland kurrar det i magen och då ska man äta! Sen är det svårt att skilja på sug och hunger. Så skulle jag bli sugen på nått som är det nått jag analyserar, ska jag verkligen vara sugen på nått nu? När åt jag sist? Är det här verkligen nått jag vill ha? Borde jag vänta med att äta?

Det är så svårt att veta!

kaisakavat
0

Förlåt en idiot - men HUR GÖR MAN äggmjölken? Bara mixar ihop..?? Ska det värmas? Minns at jag har läst men hittar inte var..Obestämd

Caena
0

jag kan berätta kaisa,

jag kokar upp vatten(2,5-3 dl) i en mindre kastrull

med en klick smör(ca 15-20 gr), och en klick kokosfett(osmaksatt, ca 15-20 gr)..

i en tillbringare knäcker jag 2 ägg( eller om jag känner för det 1 ägg och 1 gula) med varierande kryddor ( pepparkakskryddor, kanel- kardemumma, saffran)ev. lite sötningsmedel av varierande medel..

mixar först i tillbringaren lätt för att blanda gula och vita..

strilar sedan ned det kokta vattnet (med det smälta fettet) i tillbringaren och har sedan ÄNGLAMJÖLK… =)

flikkan77
0

Jag inte riktigt likadant som Caena. Jag smälter smöret i en bunke och häller sen på kryddor och ägg och vispar ihop det, kör med elvispen för den låter inte lika mycket som min mixerstav. Sen häller jag på den kokande vätskan samtidigt som jag vispar. Klart!

Började att smälta smöret när pratet om avidin kom upp, ville ha det så varmt det går, för i mitt första recept skulle man mixa ihop äggen med det kalla smöret. Ägg och smör ser dessutom ganska oaptitligt ut.

Nu ska jag gå och göra min frukostchoklad, från och med imorgon kan jag äta precis vad jag vill igen!

jobi55
0

och jag lägger i ägg smör i mindre bitar o smaksättning direkt i mixern o häller det kokande vattnet ovanpå…..jag mår hur bra som helst o står mig 5 -6 timmar på den

flikkan77
0

Lånade Skaldemans bok GI-Noll! på biblioteket i går och fick en kick framåt.

Fast sen kom tvivlet… det är så mycket kött! Och korv är inte alls bra att äta, vilket just nu är den ena köttsaken jag får i mig. Ägg äter jag visserligen men för att komma upp i proteinet så ska jag ha i mig ungefär 15 ägg om dagen vilket är helt omöjligt!

Just nu kan jag känna hur köttet växer i munnen på mig av bara tanken. Tänk om jag kunde sluta tänka så mycket!

… och vad mycket lättare det hade varit om jag hade klarat att äta kött. Ibland undrar jag hur det hade varit om min mamma hade tvingat mig att äta kött under uppväxten. Skulle jag ha vant mig tills nu då?

kaisakavat
0

Å va gölliga ni e.. Jag tycker äggmjölken låter så äckligt, varm sockerkakssmet utan socker.. vette sjutton hur jag associerar… Cool Därför tror jag det blir nödvändigt med smaksättning, så varm-rå-äggsmaken dämpas.. Tror jag ska börja med choklad/cacao… Om jag nu vågar… :/

Ta de lugnt, använd korven så länge.. Du kan leta rätt på lite bättre korv, undan för undan kanske.. Visst brukar du köra med falukorv..?

Andina
0

#203 - ja, jag tycker nog att du ska prova. Jag tycker äggmjölken smakar nästan som mjölk, varm eller kall. Smaksätter jag den så smakar den t o m gott. Jag var övertygad om att den skulle smaka bluoäääh, men tji fick jag. Jag gör en äggmjölks-cappuccino på den, varm. Eller dricker den smaksatt och iskall. Provat att göra en iskall "äggmjölks-baylis" också, vilket var helt godkänt.

Så varm sockerkakssmet utan socker - näe, den associationen har jag aldrig fått när jag smakat på den.

Lycka till på provsmakningen! :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Andina
0

#197 - "…Nu har jag lärt mig känna lite hunger, ibland kurrar det i magen och då ska man äta! Sen är det svårt att skilja på sug och hunger…"

Jag tycker det har varit 'intressant' lära skilja på hunger och sug.
Jag har på kort tid lärt mig att min kropp signalerar "sug/"kh-hunger" mer uppåt halstrakten… en "fysisk" känsla - det är som att min 'strupe' ropar efter något att gotta sig i… En 'kh-hunger' som känns från munhålan ner till "hjärt-höjd" eller ner till solarplexus. (Självklart finns nog ett "psykiskt" sug inblandat också men just den "fysiska" skillnaden i känslan har varit kul att 'upptäcka'.)
Riktig hunger - signalerar min kropp från magen…

Det gör det lättare, i mitt fall, att veta vad jag ska ignorera. :)

Jag tycker att utdraget ur din dagbok låter som ett "poem" - som är laddat av känlsor och frågor.  Ett "poem" som talar för många.

flikkan77
0

Kaisakavat: Jupps, det är falukorv jag äter, har testat tre andra korvar med som inte alls var goda. Minns bara inte vilka det var! Är lite kinkig på utseendet med så korven behöver vara så finmalen som falukorv är, annars ser jag ju att det finn konstiga bitar i den.

Det är så jobbigt att vara så här kräsen!

Äggmjölk smakar inte alls som sockerkakssmet, utan mer som varm choklad. Idag blev det nästan krydat med vitpeppar. Skulle ta ingefära men vitpepparburken var väldigt lik som tur var så märkte jag det inte jag hällde i nått.

flikkan77
0

Andina: Det där var bra sätt att beskriva hunger och sug på. Måste funderar på hur mitt känns nästa gång något av det ger sig tillkänna.

Sug tror jag kan sitt i huvudet med, ser jag en chokaldkaka så kan jag vilja äta av den. Då kan det bli ett chokladsug. Sen kan jag längta efter något riktigt gott med, som mormors grönpepparsås, men det betyder inte att jag är hungrig och skulle äta den bara för det. Ibland räcker tanken på mat lika mycket som att äta. Jag kan tänka mig mig mätt.

flikkan77
0

Igår åt jag så här, kunde inte blivit en siffra bättre! De ljuger dock lite för jag åt av en räkröra jag köpt i affären med. Deras hemsida är nere för tillfället så jag kunde inte lägga in de aktuella siffrorna. Åt 83 gram av den i alla fall.

Sen kan jag dessutom tala om att det finn ben i tonfiskkonserver…

.:Dagens Mat:.

Energi kcal:

2763,37

Energi kJ:

11550,10

Proteiner:

95,93

Fiber:

5,95

Kolhydrater:

14,66

Vatten:

687,84

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

260,05

Kolesterol:

2055,60

E-mättade:

68,16

Mättade:

156,09

F-mättade:

12,98

Vitaminer:

A:

2672,26

B1:

1,14

B2:

2,44

B3:

8,25

B6:

1,01

B9:

385,61

B12:

7,61

C:

41,60

D:

9,16

E:

15,82

Mineraler:

Fosfor:

1501,52

Järn:

9,76

Kalcium:

1170,36

Kalium:

1482,12

Magnesium:

214,81

Natrium:

2169,94

Selen:

115,05

Zink:

10,03

40Gram Smör 80% fett
102Gram Ägg rått
40Gram Vispgrädde 40% fett
140Gram Spenat fryst
54Gram Quorn svampprotein färs bitar filé
42Gram Smör 80% fett
40Gram Tomat
120Gram Brieost vitmögelost 34% fett
99Gram Ägg kokt
42Gram Räkor konserv m lag
84Gram Crème fraiche 34% fett
48Gram Tonfisk i olja konserv avrunnen
100Gram Ägg rått
50Gram Smör 80% fett osaltat
38Gram Vispgrädde 40% fett

flikkan77
0

Säger bara ett ord Lövbiff! Det gick att äta och var ganska gott till och med. Väldgt lätt stekt med en sås på grädde och philadelphiaost.

Fast vad ska man lägga in det som i MinMat? 166 gram ger mig säkert en hel del protein i siffrorna ju.

Nu ska jag äta ostchips, dippa i c.f. blandat med jordnötssmör och spela alfapet. Möjligen blir det en martini med, bara för att jag har en bra dag i största allmänhet och för att det är så attans gott!

kaisakavat
0

Av nån anledning så köpte mitt undermedvetna två burkar Bullens pilssnerkorv för några dagar sen. De är lite kh i dem, men mitt undermedvetna tänkte att jag kunde ta en korv i taget, som tillbehör till annan mat..  Jag själv var inte med och bestämde, tror jag för jag blev mkt överraskad av att ha med dem hem.

Lövbiff är ju nötkött så jag föreslår att du väljer typ fransyska eller innanlår nöt, spelar inte så stor betydelse..

Ostchips låter gott!

flikkan77
0

I min falukorv är det ungefär 4 kolhydrater tror jag. Sen har jag börjat tröttna på falukorv också så jag äter det inte så mycket. Ska titta på Bullens pilsnerkorv nästa gång, visst är det nån konservburk?

Tog lövbiffen som oxfilé, men det var nästan samma sak som fransyska.

Ostchips är nästan för gott! När de fortfarande är lite varma men ändå spräda och knapriga kan jag knappt sluta äta dem, fast det gör ju inget. Glad Gör dem på enklaste sättet och lägger bara dubbelvikta skivor på plåten. Snabbt och smidigt.

flikkan77
0

Jag har upptäckt en sak. Jag äter mer när det är kallt och jag fryser!

Vi har lite ont om ved just nu så vi håller en temperatur på 17-18 grader inne och eftersom jag fryser när det är 22 grader så fryser jag ännu mer nu.

Undra om det är bra eller dåligt bra. Idag har jag inte lagt in några siffror alls i MinMat men så här åt jag igår. Tror siffrorna skulle bli ganska lika idag med.

.:Dagens Mat:.

Energi kcal:

2560,42

Energi kJ:

10708,66

Proteiner:

116,79

Fiber:

0,92

Kolhydrater:

11,71

Vatten:

542,13

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

229,87

Kolesterol:

1727,99

E-mättade:

59,11

Mättade:

132,63

F-mättade:

7,53

Vitaminer:

A:

2147,30

B1:

0,26

B2:

2,19

B3:

10,28

B6:

1,18

B9:

223,34

B12:

8,50

C:

13,20

D:

6,16

E:

10,33

Mineraler:

Fosfor:

1704,58

Järn:

10,62

Kalcium:

1374,56

Kalium:

1320,00

Magnesium:

134,70

Natrium:

1291,12

Selen:

94,24

Zink:

12,83

102Gram Ägg rått
51Gram Ägg kokt
166Gram Oxfilé nöt
38Gram Vispgrädde 40% fett
67Gram cream cheese
98Gram Brieost vitmögelost 34% fett
66Gram Tomat
90Gram Ost hårdost 28% fett
105Gram Ägg rått

kaisakavat
0

Bra ätet flikkan! Skrattande

Knycker ditt ostchipsknep, alltså "hyvlaskivormetoden". Varför har jag inte kommit på det förr? Nu blir det ostchips varje gång jag ändå har igång ungnen..

Igår var jag nästan på väg att göra äggmjölk, men jag strejkade i kylskåpsdörren. Nu var det för att jag tänkte mig äggmjölken som havandes samma konsistens som rått ägg som inte är vispat, så att äggvita och äggula är seg-halkiga…

BLÄK!! Sedan dess har avståndet mellan mig och äggmjölk ökat ordentligt igen..

flikkan77
0

Kaisakavat: Tänk "elvisp" istället när du ska göra äggmjölk, ägget blir vispat så det blir massa skumm på ytan av muggen. Vilket alltid resulterar i en mycket ofin ljust chokladfärag mustach på mig. Oskyldig

Jag förstår dig ändå mycket väl, var också mycket skeptiskt till det där med äggmjöllk. Testade det en gång i höstas med, tre gånger för att vara exakt men då stannade det inte i magen längre än 10 minuter. Sen när jag fick min knäppa medicin så kom jag inte på nått annat och slängde i både lite socker och grädde och nu är det gott!

Sockret hade jag bara i några dagar men min ½ dl grädde är fortfarande med. Tycker färgen bli otäck annars.

Undra varför man är så skeptisk till just äggmjölk? Jag tror att det kunde bero lite på namnet för mig, proteindrink hade nog gjort mig mindre skeptisk. Äggmjölk låter lite… konstigt. Skrikandes

jobi55
0

Kajsakavat….håller med flikkan….vispa eller kör den i mixern det blir jättemumsigt ….promise

flikkan77
0

Tänkte på en sak idag, mår illa och känner mig åksjuk, ungefär som ögonblivket innan det svartnar för ögonen när man sivmmar, men ändå har jag tryckt i mig mat.

Det skulle jag aldrig gjort förr. Nu har jag fått inta ryggläge ett tag efter måltiderna för att inte må för illa men ändå. Mandlar går ner helt utan problem men även två quornfiléer och lövbiff har slunkigt ner. Fast inte allt samtidigt då.Glad

Caena
0

gjorde själv lövbiff igår!
supergott.. delar med mig av hur jag gjorde.. 

hade 4 skivor,
blandade majonäs, lite philadelphia och pesto i en skål, och bredde det på lövbiffen, kryddade med salt och svartpeppar.. 
rullade ihop med den breda sidan innåt, och spetsen utåt,, runt den lade jag en halv skiva bacon, och in i ugnen, 200 grader i ca 20-30 minuter (tills de är bruna, såsen har kommit ut och baconet fått färg) 

var jättegott att äta med aioli idag.. och så stekt vitkål till.. guuuu så gott!!! 

tips, prooova iaf.. =) nu när du fått smak på lövbiffen.. =)

flikkan77
0

Canea: Ja, det där ska jag nog testa! Ska bara köpa mer lövbiff, det är ju inte det billigaste köttet jag fått smak på. Vi hade tur när vi handlade sist för då sålde de ut lövbiff med kort datum så då köpte vi ett kilo. Men det är ju inte bara jag som äter mat så nu är det slut.

Dessutom har jag uppäckt att nästan allt blir godare av en klick philadelphia. Glad

flikkan77
0

Ska hem till svärfar imorgon och äta smörgåstårta, han har äntligen lärt sig att jag är vegetarian så ett hörn blir utan kött. Jag hoppas bara att det inte är alldeles för mycket bröd i tårtan.

Just det här med att vara bortbjuden är mitt absolut allra största problem. Från att vara vegetarian så har jag gått till att inte äta någon "normal" mat alls. Falukorv är nog det enda jag kan tänka mig att andra kan laga åt mig, är petig när det gäller annat kött. Quorn går ju också men sen äter jag ju inga grönsaker längre. Så vad i hela världen ska jag be folk laga till mig? Innan åt jag potatis och sås och sallad när jag var bort. Inga poblem alls, nu äter jag sås…

flikkan77
0

Problem två är lillasyster, 20 år, som bor hos oss. Hon behöver också gå ner i vikt och har börjat äta som jag. Bara det att hon har inte direkt tagit reda på vad hon ska äta. Det stora konceptet är rätt, så lite kolhydrater som möjligt, så hon äter ingen past, bröd, ris, potatis osv. Kött äter hon också men det där med att få till fettet och äta tillräckligt mycket är det svårare med. Nu under lovet från skolan så har jag märkt att hon bara äter två gånger om dagen och inte särskilt mycket. Istället dricker hon säker tre koppar te om dagen, varje kopp rymmer nästan 5 dl (Jag får plats med all äggmjöllk i en sån kopp.) Tror hon dricker när hon egentligen är hungrig.

Eftersom jag själv har matproblem så har jag ingen aning om hur mycket jag kan tjata på henne. Tycker att hon borde läsa på själv, har gett henne adressen till denna sidan och visat böcker men hon är inte så intresserad. Blir så frustrerad, jag vill ju att hon ska må bra. Inte att hon ska äta galet och sen gå upp i vikt för att det blev fel.

Senast igår sa hon att hon har vant sig vid att äta så här lite så hon behöver inte mer mat. Vet inte riktigt hur jag ska nå fram. Till och med jag vet ju att man inte ska äta för lite.

kaisakavat
0

Vill du ha perspektiv på "lillasystrar". Min egen syster, 36 år gammal, äter Lätta Mini!!

Lite skoj att du nu försöker lura i din syster mat, precis som vi här försöker lura i dig mat! Det är underligt hur lätt det är att ge råd åt andra och hur svårt det kan vara att göra "sitt eget bästa"..

Om bjudningar.. Nuförtiden ser jag alltid till att ha ätit innan jag far. Inte så jag är smäckmätt, men så att jag vet att jag klarar mig även om det inte kommer finnas nåt till mig. Men OM det FINNS nåt till mig, då ska det finnas kvar ett litet hörn, dit jag kan få ner en liten portion.

Helgardera alltså!!

P.s. Smörgåstårta - Vad är det?? Obestämd

flikkan77
0

Ja, det är alltid mycket lättare att se vad andra kan göra för fel, men som min pappa sa när han lärde mig rida när jag var liten. "Gör som jag säger, inte som jag gör." Glad

Bara för att man lär sig av sina misstag betyder ju inte det att man inte gör om dem, men man kan ju dela med sig av dem ändå. Flört 

Jo, jag ska bottna med nån mat eller i alla fall äggmjöllk innan vi åker i eftermiddag. Det besvärliga är att jag vet att de anstränger sig för att få till maten som jag åt när jag bara var vegetarian. Det har tagit dem ungefär 3 år att lära sig det ochnu har jag ändra mig igen. Till att bli ännu mer besvärlig!

Får äta lite i alla fall, men jag tror inte det blir någon efterrätt.

kaisakavat
0

Tycker åxå att det finns lägen där det är bäst att kompromissa. Och de vill ju så väl dina nära och kära.

Jag tycker din pappas metodik verkar klockren!! ;)

flikkan77
0

Jag åt lite av smörgåstårtan, fast jag pillade av hälften av brödet och gav till maken. Rörorna på tårtan var supergoda så jag hade kunnat äta massor!

jobi55
0

i mitt jobb ser jag dagligen hur barn gör som du gör och inte som du säger….. det är så typiskt….

kramar om

flikkan77
0

Nu har jag köpt vitaminer. B, D och Omega 3 blev det. Ska bli spännande att se om det märks nån skillnad. Egentligen skulle jag kanske inte börja äta dem just nu eftersom jag ändrar runt med mina mediciner. Svårt att säga vad som är vad då. Orkar bara inte vänta i 3 veckor till nu när jag väl har köpt dem.

Hoppas att vitaminer och medicin kan sammarbeta på ett bra sätt!

kaisakavat
0

Ojdå - Pillerbuffé!! Skrattande

Slår vad om att det är nyttigare än vetemjöl!

flikkan77
0

Ja, det hoppas jag verkligen, för det var betydligt dyrare än vetemjöl. Flört

flikkan77
0

Jag går helt plötsligt upp i vikt, och jag fattar inte alls varför.

Det kan bero på att jag äter mer ost än innan kanske, eller så är det medicinändringarna som spökar på nått sätt eller om det är lite allämn stress på grund av medicinändringar, försäkringskassa och annat sånt där man ska leva med.

Har varit speedad ett tag och jag vet inte om det påverkar vikten det med. Vet inte heller om jag varit speedad för att jag ändrar på medicinerna eller om för att jag helt enkelt är speedad.

Eller så går jag upp i vikt för att jag äter fel, kan ju vara så enkelt med. Funderar på om jag ska räkna lite mat igen men det är så tråkigt! Då blir det bara att jag lagar en portion i taget istället för grytor och gratänger. Tycker det är svårt att räkna exakt när andra också ska äta av min mat.

bullmagen
0

Äter du litium så är en av biverkningarna viktökning. Har du ökat dosen kanske? Litium är ett salt som binder vätska, men det kan lika gärna vara osten.

Kan du sova när du är speedad? Sömnbrist (och stress) kan ge lite viktuppgång.

Ha det bra och ta hand om dig!

flikkan77
0

Nä, litium äter jag tyvärr inte. Det fungerade superbra mot det bipolära men jag fick dumma biverkningar av den. Medicinändringen jag gör nu är att ta bort allt vad mediciner heter. Är trött på att aldrig må bra mer än någon vecka i taget så nu ska jag testa och se hur jag mår utan mediciner alls. Har trots allt ätit piller i lite mer än 7 år nu. 

Sover gör jag helt normalt, konstigt nog, det är bara när jag är vaken som jag är speedad och bara i huvudet. Kroppen är seg och jag har ingen muskelork men huvudet kan inte vara stilla.

bullmagen
0

magnesium mot muskeltrötthet, korsord/stickning/pyssel mot huvudet? Om du har satt ut alla mediciner kan det nog ta ett tag innan kroppen har stabiliserat sig. Om du inter äter något humörstabiliserande längre bör du kanske vara vaksam mot speedandet så det inte övergår i mani.

Bra att du kan sova, en skön promenad i solen och lite god mat på det kan vara härligt en lördag!

flikkan77
0

Ska testa magnesium, att jag inte tänkt på att det skulle kunna hjälpa vid annat än de där kramperna man kan få i början av lchf.

Min man har koll på mig så att jag inte blir manisk. Just nu är det skönt att ha energi så jag vill göra saker, hade bara varit lite roligare om jag orkat göra nått med.

Stickar faktiskt handledsvärmare på löpande band samtidigt som jag ser på en tv-serie med lillasyster. Att bara göra en sak i taget har jag aldrig klarat så sticka och samtidigt se på tv är lagom svårt. Glad

Ska se om jag kan lura med mig maken på en vovvepromenad i snön sen.

kaisakavat
0

Modigt att prova sätta ut medicierna. Hoppas verkligen att det går bra!!

Kanske behöver du dem inte på samma sätt nu när du äter så mkt bättre?

Tror inte du behöver oroa dig över viktökningen. Skulle tro den stannar av rätt fort om du nu inte dum-äter alldeles fel.

Kram till dig!! Du e så duktig!! Skrattande

flikkan77
0

GladVet inte om det är så modigt som kanske korkat, men det märker jag ju. Flört Fungerar det inte så får jag väl börja igen…  Blev så himla trött på allt vad mediciner heter efter alla biverkningarna av den medicinen jag åt i december. Har jag tur så kan jag må bra på egen hand nu.

Tycker att jag äter rätt okej faktiskt, till och med nästan mer än rätt okej, tycker att jag äter bra! (Har till och med testat fläskkotlett nu, det blir ganska mycket jag skär bort för att det ser otäckt ut men köttet har jag ätit. Med god sås så gick det utmärkt!)

Tack för ditt pepp! Glad

flikkan77
0

Gjorde Oopsies idag och de var rätt goda, vilket katterna också tyckte. Av de 5 som jag la på en tallrik för att spara fanns helt plötsligt bara ½ kvar. Förvånad Fyra av fem katter är misstänkta…

Har en hemskans huvudvärk och imorgon ska jag faktiskt ta med mig den till en doktor. Om den inte försvinner under natten då, vilket den säkert gör bara för att jag tar mod till mig. Har haft mer eller mindre huvudvärk i högra huvudet i snart en vecka. Emellanåt är det så jag knappt kan röra mig och kan jag inte röra mig får jag ont i hela kroppen, så nu har jag ont i ungefär hela kroppen. Nacke, rygg och höfter är värst men även benen om jag får för mig att ligga ner.

Tinnitus får jag med när det blir så här. Ett tag höll jag på att gå och leta upp hörselkåporna för att fläkten lät så mycket, bara det att fläkten inte var på…

kaisakavat
0

Ibland behöver man mediciner, men det kan ALDRIG vara fel att sträva efter friskhet och att kunna klara sig utan dem. 

Kanske blir du inte frisk i ett nafs, men du har ju valt en väldigt bra metod - att käka den bästa maten du kan käka för att ge dig själv de allra bästa förutsättningarna. Om det sedan "räcker", det får ju tiden utvisa. Hjälp behöver vi alla då och då. Olika sorters!

Ursäkta hjärnsläpp, men vad är oopsies?? Och vad de än är, klart att kattingarna skulle ha!! Flört

flikkan77
0

Ja, det är lite spännande det här med medicinerna, förhoppningsvis kommer det att gå bra för att sätta in dem igen är ingen rolig historia. Får alltid en massa mysko biverkningar, särskilt de som står som mycket ovanliga eller så får jag egna biverkningar som ingen annan har fått. Men det blir en senare historia, ska sluta med dem först i alla fall.

Oopsies är ägg och philadelphiaost! Man delar 3 ägg och vispar vitan för sig och sen gulan tillsammans med osten. Sen blandar man ihop det och gräddar i ugnen. De går att ha som smörgås, vilket vad det jag hade tänkt nu till kvällen.

Det ska finnas en tråd med Oopsies, ska se om jag hittar den åt dig…

Våra katter är hopplösa när det gäller mat. Går inte att lämna nått framme utan att täcka över det ordentligt och hittekatten som flyttade hit i höstas äter sig igenom både plast, papper och kartong om det skulle behövas. För en vecka sen hade hon börjat gnaga på en frusen falukorv som låg instoppad i en plaskasse för att tina. Tur att de är söta allihopa!

flikkan77
0

Här är Oopsies!

flikkan77
0

Är så trött! Måste förstora texten på datorn för att kunna läsa vad som skrivs och hela jag är helt seg. Allt jag gör går i ultrarapid och jag skulle kunna gå och sova redan nu. Är så trött på att vara trött!

Har knappt haft någon huvudvärk idag i alla fall så det blev ingen läkare. Utan ont kan jag ju inte gå dit och känner jag mitt huvud rätt så kommer det tillbaka förr eller senare. Nu är jag som sagt bara trött… jättetrött.

Det jobbigaste är att även huvudet har blivit trött nu, innan orkade jag tänka ut nått jag skulle kunna göra nu orkar jag inte ens tänka. Om några veckor så vet jag i alla fall om det är jag som mår så här eller om det är kroppen som protesterar på saknaden av medicin.

Gäsp!

flikkan77
0

Hmm, mina ägg är slut och grädden är slut och creme fraichen är slut och philadelphian med. Vad äter man då? Vi ska åka och handla ikväll när grannen kommit hem med bilen men jag måste ju äta nått innan dess.

Har ätit lite ost i alla fall… Det finns dessutom falukorv i kylskåpet men jag kan verkligen inte äta köttiga saker utan sås. Behöver nått som tar bort smaken liksom…

Ja,ja om vi åker direkt när grannen kommer hem så bör vi kunna vara hemma vid 19-tiden. Då ska jag äta mat! (… eller i alla fall dricka äggmjölk, det beror lite på hur trött jag blir)

kaisakavat
0

Oj, inte bra när maten är slut. Vad man kan göra…:

Man kanske kan tugga på sambons arm.. om man nu har en sambo alltså. Obestämd Det har inte jag, så jag var tvungen att gå till affären.

Man kan åxå ta en bit falukorv och verkligen en gång för alla inse att det inte är "köttigt" utan "mjöligt". Glad

flikkan77
0

Jo, du har ju rätt i att köttmängden i korv kanske inte gör den så köttig trots allt. Ska tänka på det nästa gång! Nu är kylskåpet fullt med grädde och sånt då gott igen.

Dessutom så hittade vi konstiga köttbitar som slank med hem också. Har börjat förstå att det är skillnad på kött och kött så nu får jag testa lite olika sorter. Så vi köpte hem en ganska stor fyrkant rött kött och en lite mindre fyrkant av inte lika rött kött, det hette visst nått som nötstek och skinkbit eller nått… minns inte. Vet inte ens hur jag ska tillaga det.

Tur att google finns!

Hittade vaniljpulver igår med, det stod bland de asiatiskakryddorna. Jag har varit smart och letat bland vaniljsocker och sånt innan, tyckte liksom att vanilj hör till vanilj men jag hade visst fel.

Letade efter den där osten Puck med, men på Willys hade de inte ens hört talas om den utan trodde jag menade chokladdrycken Pucko. Vilket jag inte gjorde…

MillisB
0

Hejsan flikkan!

Hur går det med dig? Länge sedan sist. Flört

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

flikkan77
0

Hej Millis!

Det går himlans bra faktiskt!

Kom på själv alldeles nyss att jag inte skrivit nått i den här tråden på länge men du hittade den för mig. Flört

Åt en semla förra veckan och gick upp ett kilo annars står jag rätt still i vikten men jag hoppas det ändrar sig snart. Har börjat vara noggrann och väger och räknar maten igen för att se om jag hittar felet. Följer med i Minmatutmaningen här på sidan så jag har andras ögon på mig också.

Semlan satte sig dessutom på brösten för jag växte ut tröjorna helt plötsligt… Förvånad

Hur går det för dig själv?

MillisB
0

Hejsan igen!

Med maten går det bara bra, har inte ätit många kolhydrater totalt de sista månaderna, och mår jättebra. Tyvärr verkar viktminskningen ha stannat upp, men jag bara fortsätter äta LCHF. Trivs med det och tycker maten är god. Så varför göra ändringar?

Jag gick ner nästan 8 kilo de första två månaderna, så har jag gått upp två kilo, om det är den väntande lingonveckan eller inte vet jag inte, den väntar jag fortfarande på, skulle ha kommit nu. 

Semlor är förrädiska. Jag har lyckats hålla mig ifrån dem, gjorde ett försök på kokosmuffins-semla, men det blev inte detsamma… Jaja, kul att höra att din semla satte sig på brösten! För det är inget annat som kan ha hänt?

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

kaisakavat
0

Hej flikkan med gäster!

Bra att det går bra!

Tror det blev lite samma för du å ja flikkan, när vi började köra Minmatutmaningen glömde vi bort våra trådar.

Hehe - ingen simultankapacietet - vi håller på att bli män!!

Hm.. i det sammanhanget är det ju extra skumt att bröst börjar växa… Å andra sidan är det många män som inte kan hantera en tvättmaskin, så kanske tröjorna har krympt p g a feltvätt.. Obestämd

flikkan77
0

Millis: De där lingonveckorna verkar kunna spöka till det för en del, jag tar p-spruta och slipper dem helt. Himla skönt faktiskt! (Så det är inte på grund av någon missad sådan som brösten växt heller… Flört)

Jag börjar få kläm på det här med kött nu med, har precis ätit fläskkotlett. Inte för att det är lika gott som en semla inte, men betydligt nyttigare. Obestämd

Kaisakavat: Jag funderade faktiskt lite över det där med hur tvätten var tvättad egentligen när första tröjan krånglade. Det är faktiskt min man som gör sånt här, han är petigare med färgsorteringen än vad jag är så då får han tvätta. Jag delar i två färger, mörkt och ljust, sen tvättar jag. Oskyldig

Men i alla fall så borde väl inte bara tröjorna krympa och bara över brösten? Nått mer plagg borde ju varit knasigt med. Nu rör det sig inte om så där mycket alls men efter som jag är så otroligt känslig i rygg och axlar så märks det att tröjan inte sitter så löst som den ska.

Knas är var det är!

MillisB
0

Det var ju skönt att det inte är det alternativet i alla fall! 

Och jätteroligt att höra att du börjar få kläm på köttbiten. Och att du försöker nya varianter varje vecka. Det är inte illa gjort av en vegetarian Skrattande Är imponerad. Fortsätt så!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

flikkan77
0

Tror det är för att jag inte har några som helst moraliska aspekter när det gäller kött som jag vågar testa det. Burkar resonera som så att smaken ändrar ju sig och bara för att jag inte gillade nått förr så betyder det ju inte att det är oätligt nu. Kunde jag smaka nya grönsaksrätter förr så kan jag smaka ny mat nu med. Glad

Skulle jag få hem kött som jag inte klarar av att äta i slutändan så är det enda som händer att hundarna blir glada!

Sen börjar jag lära mig vilket kött som är gott med, det får inte se trådigt och marmorerat ut för då känns det så i munnen med och då är det otäckt. Rent fint kött är okej! (rättare sagt så är jag väldigt kräsen. Oskyldig)

Caena
0

vad bra att du prövar nytt kött, fläskkarre e ju supersmarrigt!!! 
gärna med en bea eller svampsås.. mjumma!!!

flikkan77
0

caena: Just nu kör jag med en skvätt grädde i skyn som blir när jag stekt köttet. Hade tänkt göra svampsås igår men hade ingen svamp och då blir det svårt.Oskyldig

flikkan77
0

Idag är en sådan där dag när inget blir riktigt bra.

Försökte göra mandelbröd till frukost men lyckades bränna det och sen kom nån elektriker och knyckte strömmen när jag skulle göra ny frukost. Hade lite bråttom till ett möte med någon så det hällde i mig en äggmjölk alldeles för snabbt till slut. Och brände mig på tungan.

Appropå mötet så är det för att se om jag kan få någon sysselsättning av kommunen, har inte den blekaste vem det är jag har haft möte med bara. Eller vad han håller i för trådar… Ska träffa han igen nästa vecka om jag inte minns fel. Tur att min man är med och kan komma ihåg saker för jag minns då inte.

Batterierna till vågen tog slut så jag har ätit utan att väga och det är inget fel i det egentligen för ajg vet att jag har ätit ungefär samma som igår och de siffrorna var bra.

Sen är jag godissugen. Hysteriskt godissugen hela tiden. Drömmer om godis på nätterna. Sega colaflaskor och chokladbitar, sura sören, sötlakris… eller vispat ägg med socker, kanelbullar, kladdkaka… jag vill ha nått sött! Kan inte påminna mig om att jag någonsin tidigare varit så här godissugen.

Kan dock glädja mig med att maken min också är godissugen och tycker att det är jobbigt, sen tycker han att jag är jobbig med när jag är godissugen förstås. Han får inte äta godis förrän jag känner att jag klarar av det och för min skull så låter han därför bli godis och kakor han med.

Går runt och är så där småirriterad som man kan vara när man är sugen på nått. I alla fall kan jag vara det… och är det. Vilket är irriterande i sig eftersom det inte är kul att vara irriterad.

Suck!

kaisakavat
0

Lilla flikkan - INTE deppa! Gå å ät nåt riktigt fett!!

Kvasipyskologisk metodimprovisation a la kaisakavat:

Försök att personifiera ditt sötsug, låtsas att det är någon du avskyr riktigt speciellt mycket och förakta det sen riktigt ordentligt!!

Ta makten!! Upp till kamp!!!

flikkan77
0

Jag vill inte ha fett, jag vill ha sött!

Tycker att allt smakar salt nu mera, till och med dricksvattnet, så jag vill ha nått sött. Ett tag åt jag ostskivor med smör på när jag var sugen men det har jag förätit mig på så nu mår jag illa av det istället. Blir dock inte mindre sötsugen…

Kanske ska testa att personifiera sötsuget och förakta det riktigt ordentligt! Den kan gå… tror jag.

Tänker dock inte ge upp, för har jag klarat mig några veckor så här så ska jag det väl gå ett tag till. Tar en sekund i taget. Flört

Funderar på om det kan ha nått med medicinerna att göra, de jag har slutat med. Har fått tillbaka en massa andra känslor så varför skulle inte ett sötsug kunna titta fram där med. Frustrerande!

MillisB
0

Håll ut, det går över!

Skickar styrkekramar från Bergen.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

flikkan77
0

Tack Millis!

kaisakavat
0

flikkan - jag är ju din stränga tant, så det var därför jag tyckte du skulle gå å äta nåt fett och visualisera ditt sug som något otrevligt som du inte vill va med..

Fö´låt om jag lät elak å okänslig å oförstående å dum. Rynkar på näsan Förstår att det är jobbigt ju! Skrikandes

flikkan77
0

Kaisakavat:  Så hemsk lät du inte! Glad Mer som en tjatig tant. Flört

Har dock glömt visualisera mitt sug… det gick bra så länge jag hade ditt inlägg framför näsan men sen glömde jag det och suget växte och blev stort igen. Åt en näve sötmandlar på kvällen igår till slut. Enligt påsen är det bara 5.5 kolhydrater i dem så de fick faktiskt slinka ner.

Tycker det är konstigt att jag är chokladsugen med eftersom jag dricker två äggmjölk med choklad i om dagen. Två teskedar kakao om dagen borde ju stoppa det mest desperata chokaldsuget.

Caena
0

flikkan, själv måste jag nog lära mig att dricka änglamjölk som godis.. annars blir det nog för mycket för mig..

kaisakavat
0

Caena - Det låter väl som en bra idé!

Flikkan - När jag efteråt läste min "hurt-friska" kommentar om ditt sötsug, så lät det okänsligt, även om det inte var menat så. 

Tror att jag inte riktigt fattar hur det är, jag har ju inte samma sötsug-bekymmer som ni har.. Lyckligt lottad.. Därför kanske jag låter som om jag bagatelliserar ibland. Fy på mig.. 

Det där med "hat-visualisering" tror jag kan funka ändå (fast jag menar det nog mest på skoj). Men t ex mot "fällor" man vet man kan ramla i. Brukar tillämpa det själv. Huvudsaken är att man aldrig tillämpar det mot "sig själv", t ex tycka att man själv är dålig.. Sig själv ska man vara snäll med!

flikkan77
0

caena: Jag började dricka äggmjölk när jag åt en medicin där jag inte skulle äta nått med mjölkprodukter i 3 timmar före och efter pillret. Det var det enda jag kom på att jag kunde äta då eftersom jag inte får i mig kött utan någon form av sås till. Nu har det blivit en god frukostvana, gärna med två oopsies till.

Har lite svårt att äta ibland och då går det ju bra att dricka äggmjölk, men jag kan förstå de som tycker den är svårt att låtabli! För varmchoklad skulle jag kunna dricka nästan jämt och nu är det ju nyttigt med. Glad

flikkan77
0

kaisakavat: Känner ju dig lite nu så jag tar inte illa vid mig alls av dina kommentarer. Du skriver jättebra! Glad

Jag har inte heller haft sånt här sötsug innan och har faktiskt inte riktigt förstått hur jobbigt det kan vara. Ibland är det nog så, man kan behöva uppleva nått själv för att förstå.

Glömmer hat-visulaisera hela tiden! Fast idag har jag inte haft nått sötsug heller, är mer glad att jag kan stå upp. Är så mysko yr i huvudet och matt i kroppen. Lite lätt illamående med. Ungefär som att vara bakfull… jättemysko!

Har ätit köttfärslåda och äggmjölk idag och lite mandlar och ganska många ostskivor, fast utan smör. Fast jag mår varken bättre eller sämre av att äta. Huvudsaken är nästan att jag inte mår sämre.

Imorgon har jag dock tänkt må helt bra och vara utan godissug. Skulle kännas bra med en sådan dag! Glad

flikkan77
0

Idag har jag faktiskt inte haft nått hysteriskt godissug alls. Riktigt skönt! Däremot har jag varit trött och inte fått nått gjort. Låg i sången mellan 13 och 16 och orkade inte gå upp, fast sen kom maken och påpekade att jag nog borde äta nått och att vovvarna behövde en promenad.

Så vi sammarbetade om att steka korv vilket innebär att jag sitter på en stol och tittar på. Oskyldig Sen gick vi en liten lagom vovverunda i ganska maklig takt. Har totalt ingen energi och fick sitta och vila i hallen när vi kom in innan jag orkade klä av mig, tror vi var ute i 35 minuter bara. Hoppas min ork tänker komma tillbaka sen för så här kan jag ju inte ha det.

Jag är 31 år och somnar oftast innan 22 på kvällen, vaknar vid 8 tiden och behöver sova middag i 3 timmar på dagen. Inte alldeles normalt. Hoppas att det beror på uttrappningen av medicinerna som vanligt.

flikkan77
0

Har en dålig dag och mår inte alls bra. Äter ångestdämpande men de hjälper inte riktigt som jag vill, blir mest trött. Fast när jag sover har jag ingen ångest.

Testar att göra en pizza just nu och det luktar supergott!

Har tröstätit mandlar idag, det var det bästa jag kom på. Tröstäta var dessutom det bästa av de andra alternativen till att få bort ångesten. Inte för att det hjälper men att tugga på nått distraherar lite från tankarna.

flikkan77
0

Funderarde lite på om ångest kan motverka viktnedgång.

Mådde ganska bra i höstas och gick ner i vikt men sen i julas har jag mått dåligt oftare än jag har mått bra och gått upp tre av de sex kilona jag gick ner.

Okej för att jag har fuskat lite men inte jättemycket.

Vet egentligen inte vad som händer i kroppen när man har ångest… men jag kan inte tänka mig att det är nått som är bra.

kaisakavat
0

Trist att du mår dåligt.. gulliga då måste få må bra!

Vet du, många säger att vintern är speciell, att våra kroppar sparat extra hårt på lagren under vintern. Att våra reserver släpper bättre vår och sommar..

Vi får hoppas att det är så.

Fast inte skulle det förvåna mig om även ångest gör att kroppen går ner i spara-läge..

Funderar vidare på det.. Obestämd

flikkan77
0

Hoppas att min kropp vill släppa efter lite på lagren sen när det blir mer vårigt då. Fast det är nästan redan vår ju, snödropparna blommar för fullt och det kommer andra knoppar lite här och var i rabatterna. Vi flyttade hit i somras så jag vet ännu inte vad som gömmer sig i landen på våren så det ska bli spännande!

Nu har jag precis orkat ta mi gupp ur sängen. Var vaken mellan 8-10 men gick och la mig igen. Sover inte utan bara ligger och ligger.

Måste göra köttfärslåda idag med, tog fram köttfärs ur frysen i förrgår men i går eftermiddag hade den fortfarande inte tinat i kylskåpet. Det borde den dock ha gjort nu. Är lite i valet och kvalet om jag ska ha bacon i eller inte, tycker om smaken men inte konsitensen på baconbitarna som bli.

kaisakavat
0

Skrev ju som en kratta ovan, det skulle förstås stå "gulliga DU"!!

Utan tvekan är du trött trött trött. Jag har åxå varit halvdöd ett tag.. Jobbigt.

Min kropp verkar dock ha börjat få "vårkänslor" för jag har tappat några hekton, igår konstaterade jag ca ett halvt kilo och imorse ett par hg till. Fast det kan ju vara vätska eller en muskel eller nåt annat - kanske jag har tappat lite hår.. Flört

flikkan77
0

Jag förståd vad du skrev ändå! Åt en medicin en gång som fick mig att skriva helt vimsigt. Bytte om orden i en mening så alt blev galet och kunde byta ut korta ord mot andra korta ord. Har för mig att jag gärna skrev hus istället för med och nu istället för och… Jättevirrigt!

Med risk för att verka hysteriskt viktfixerad så undra vad kroppen egentligen ställer in sig på när man är så här trött. Gå i idé? Skulle jag levt för länge sen så hade jag svulitit ihjäl för det finns ingen chans att jag skulle orka jaga. Bara plocka ut osten från kylskåpet är jobbigt, har liksom tappa muskelstyrkan med.

Cyklade en knapp km med hunden till skogen idag och sen hem igen då och jag var helt slut. Tror vi hade en hastighet på 9.5 km/h och ändå var det jobbigt. Fick vila i skogen innan jag orkade röra på mig.

Appropå hår så har jag tänkt att klippa mig! Har hår som räcker nedanför skuldrorna nu och tänkte klippa det ganska kort, typ nedaför öronen. Då måste jag ju tappa lite i vikt. Flört

Kul att din kropp har fått vårkänslor i alla fall! Mina kommer nog snart hoppas jag, ska bli spännande att se om jag slipper vårdepressionen i år med. Den brukar komma i slutet av april och sitta i till juni eller så… är känslig för ljuset.

flikkan77
0

Nu tycker till och med jag att det börjar bli lite väl segt, så jag börjar en ny tråd.

Hoppas vi syns där!

kaisakavat
0

Det gör vi garanterat!!

Pözz! Kyss

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer