Vilket är minst dåligt?
Om man vill prova att äta en frukt om dagen för att se hur man reagerar vilket är då minst dåligt.
Äta den direkt på morgonen på fastande mage? Innan man lägger sig på kvällen? Före/eller efter ett träningspass. Före/efter en måltid?
Vet någon vilket som är att föredra?
Och bör man äta något fettrikt direkt efter frukten? eller undvika äta något ett tag efter?
Tacksam för svar
Efter ett träningspass ska visst vara den bästa tiden att stoppa i sig kolhydrater har jag förstått….
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Direkt efter träning. Iaf om passet inneburit tillräcklig hög belastning så att du tullat på kolhydratreserverna i musklerna (glycogen). Kroppen prioriterar då att fylla på glycogenet framför att använda kolhydraterna som energi…
Medarbeterare på Kost

Minst dåligt är efter träning om man har tömt glukogendepåerna och näst minst dåligt är på morgonen då du vaknar effter en natts "fasta"!
Sämst lär vara på kvällen då kroppen har svårare att hantera inkommande blodsocker vid denna tiden då andra hormoner är mer aktiva, sådana som gör att vi blir pömsiga o lite frusna och vill krypa ner under täcket!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
okej då vet jag, tack så mycket. Jag kommer inte äta frukt varje dag men prova att ta en ibland
Det enda jag vet är att man ska undvika att äta frukt mellan kl. 00-24
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Läser precis Skaldemans bok och han skriver, som sagts ovan, att på morgonen är bäst. Dessutom ska du absolut inte äta fett efteråt för då går fettet rakt in i fettcellerna. Blodsockret, och därmed insulinet, går igång på frukten och kommer det en massa fett sedan så är det motorväg till fettlagringen. Det är bra att separera frukten från annan mat. Låt det gå en bra stund innan du äter igen.
Han skriver också att det är bra att börja en måltid med en liten "förrätt" i form av något fett, t ex ost, eftersom det gör att blodsockernivån inte höjs så fort. (Om du alltså tänker äta något med lite mer kolhydrater i). Man kan också börja måltiden med äppelcidervinäger eller något annat surt - det har samma effekt. Vill du äta efterrätt (t ex frukt) så ska det ätas i slutet av måltiden - alltså aldrig i början.
Detta var lite bra tips tyckte jag, när jag läste det. Om man nu vill äta lite mer "ostrikt" någon dag så finns det alltså lite bra knep för att förbättra.
"Every point of view is a view from a point."