Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: frågelåda-minmat
Läst 3961 ggr
drina
0

Äter någon frukt?

Har inte ätit frukt på två månader och funderade om jag kunde lägga till en frukt. Enligt minmat.net fick jag i mig 10% kolhydrater om jag åt ett äpple och en apelsin/dag.

Har någon erfarenhet av detta? Obestämd

Magica1970
0

Är du sugen på frukt?

drina
0

Jag sneglade på stenålderskost på nätet och tänkte att det är ju ursprunglig kost, men utan mjökprodukter dock ej smör.

Visst är jag sugen på frukt, det erkänner jag Glad

Cowboy
0

Jag äter gärna en grapefrukt. Den har inte så högt kolhydratinnehåll och en om dan räcker bra. Det blir inte alla dar.

Maggan71
0

Jag äter inte frukt alls och saknar det inte heller faktiskt. Ibland tillåter jag mig lite frukt i maten (gjorde Flygande Jacob häromkvällen med banan), men det blir så himla lite utslaget på en portion.

Jag vet inte vilken/vilka frukter som skulle bara "bäst" ur LCHF-synpunkt…?

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Karin20
0

Frukt är godis, dvs egentligen samma sak, bara i olika former. Socker. Och visst kan man känna sig sugen, t ex när fruktkorgarna kommer till jobbet på morgnarna. Men det är godis ändå.

Bär är bättre, hallon eller blåbär, någon gång.

Tror att det är viktigt att skilja på nyttiga och onyttiga kolhydrater om man kan. Där frukt just är onyttiga kolhydrater som gör att blodsockret rusar i höjden.

//Karin

magma
0

Nätmelon: 4,1 %, grape:6,5% kolhydrater

Läs här för en mer utförlig lista.

nyttigajag
0

nej vi äter inte frukt och har blivit av med suget efter det oxå.

Cissit
0

Än så länge (har bara ätit lchf i 5 veckor) så har vi hållt oss undan från frukt. Ibland blir jag lite sugen på ett grönt syrligt äpple, men jag kan leva utan det.

bustas
0

Det mest kända äpplet i sverige är väl Astrakan äpplet (tack vare Moberg) och det kom troligtvis i slutet på 1700: talet med svenska soldater. Så någon stenålderskost är nog inte äpplet!

bazz
0

Äter inte frukt. Saknar det inte heller. När jag tittar på fruktskålen på jobbet så tänker jag alltid "maskerad coccola"!

Beate
0

Jag äter bara lite apelsin när jag gör "Keso à la Malta", då blir det 1/4 apelsin per portion.

Annars kan jag inte påstå att jag saknar frukt särskilt mycket men jag tänker att jag kanske äter lite mer frukt och bär under sommar/höst. (har ätit lchf sen drygt 2 mån)

mikaelj
0

Är frukt verkligen ursprunglig föda? av Johanna Söderlund

Stärker mig än mer i uppfattningen att frukt är godis. Om än godis som växer på buskar & träd.

LenaKa
0

Eftersom jag är diabetiker så testar jag mitt blodsocker flera gånger varje dag. Det gör att jag lärt mig lite hur frukt påverkar mig. Ett normalstort äpple ger inte så jättemycket höjning av blodsockret, högst 2mmol…. perfekt att äta innan långpromenad för att slippa känning. Apelsin höjer mera och verkar vara långsammare, så apelsinr undeviker jag. Banan ger jättemycket socker. Kiwi höjer inte mycket, kanske för att de är små, men de är ju proppade med c-vitamin…..

En dag testade jag att dela äpplet i fyra klyftor som jag åt av med timmars mellanrum, då reagerade blodsockret nästan inte alls.

/lena Glad

Icegirl
0

Har inte ätit någon frukt sedan den 1 nov då jag började med LCHF - visst har jag sug ibland, men klarar det bra. Några hallon brukar jag unna mig ibland.

fia1
0

Äter inte frukt, förstår inte varför. Det är socker, vatten och cellulosa. Äter inte heller smågodis eller choklad tex.

TjockaBerta
0

En grapefrukt har jag ätit det senaste året. Då hade jag gått och varit sugen i en vecka just på grape.

>>>Malum domesticum<<<

chilisalsa
0

När det gäller frukt och bär så är det inte så enkelt som att titta på kolhydratmängd enbart. Melon ligger lågt som nämnts men är väldigt lättupptagliga kolhydrater… lite som läsk nästan. Högt fiber och vatteninnehåll samtidigt gör att det kostar mer för kroppen att utvinna kolhydratinnehållet vilket dels gör att nettotillskottet av energi blir mindre men oxå att insulinsvaret blir mindre i förhållande till kolhydratsinnehållet.

Bättre:

Äpplen, aprikoser, blåbär, körsbär, vindruvor, päron, jordgubbar

Bland det sämsta:

Banan, dadlar, fikon, vattenmelon, russin och all torkad frukt

Medarbeterare på Kost

drina
0

Ok då mikaelj, jag har ju faktiskt läst den sidan och det verkar logiskt. Kanske man kan äta bär i olika former eller?  Eller kan man pröva äta lite mer grönsaker. Jag äter mellan 2-5% kolhydrater av dagsinnehållet. Jag kanske är ute och cyklar?

mikaelj
0

Kan och kan.

Ät lite bär och frukt och se om du exploderar. Om inte, upprepa tills nöjd. :-)

drina
0

Jag har innan lchf varit en sockergris, så kanske jag ska pröva försiktigt. Tack för tipsetGlad

chilisalsa
0

Att öka på grönsaker typ broccoli, sparris m.m. lär du knappast få nån sockerkick av !Flört

Medarbeterare på Kost

drina
0

Ingen sockerkick, jag vet , men kanske för många kolhydrater ändå

Zepp
0

Under en viktnedgångsfas kan det vara kontraproduktivt att äta frukt, men om jag är sugen på ett päron så köper jag ett och njuter!

I dag åt jag jordgubbar med grädde.. men det blir inte så ofta!

Här har ni en lista på "fruktogrönt"!

http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#

Klicka på innehållet så ställer tabellen om sig!

Spara som favo!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sipoas
0

Skivat äpple dränkt i kanel, smör och kokos, in i ugnen, mums! Det äter jag ofta, men det blir sällan mer än ett halvt äpple på en dag. Mår inte ett dugg dåligt av det, men har ingen koll på hur mycket kolhydrater det blir.

drina
0

Bra tack zepp

elin83
0

jättebra listor! Underlättar:-)

kaffemoster
0

Innan jag började äta LCHF var jag vegetarian och åt 2-3 frukter varje dag. Nu äter jag kanske en frukt i veckan, om ens det… Jag är oftast så mätt så jag är inte sugen på frukt, trots att jag älskade frukt i mitt "tidigare liv". I vinter har det oftast blivit kiwi. Jag äter LCHF pga gasig, orolig mage och äpple och banan utesluter jag helt eftersom jag inte mår bra av dem.

Bellamorte
0

Jag äter lite hallon ibland

gluffgluff
0

Min son får frukt till efterrätt om han vill ha. Om han inte äter upp kan jag ta det som är kvar. Min man gör fruktsallad som efterrätt ibland, då tar jag lite med mycket vispgrädde till. Någon gång delar vi på en grapefrukt till helgfrukosten också.

Jag är oftast inte sugen på frukt. Det är ju sött, och visst kan man se det som godis. Men det är ändå mycket mer ursprungligt än chips och gelehallon. Och bättre än juice tex.