Mjukt bregott?
Ja, jag undrar faktiskt om man kan få riktigt smör som inte är hårt?
Min pappa är nämligen väldigt svag i sin ena arm och under vår och höst så har han alltid bordssmöret på balkongen för att de ska vara lättare att bre mackan. Men det är ju ingen större idé när det är kallare ute än i kylen.
Finns det någon med liknande problem som har något tips. Han har alltså svårt att hålla i paketet när han tar smöret.
Vet att många inte ens äter bregott då ni inte äter mackor längre, men kanske någon?
Det gjorde att han nu senast faktiskt köpte lättmargarin för att det är så besvärligt att smöra och det var ju mindre bra.
Förstår nu vad frågan gäller, trodde först att du frågade om Bregott om det är ok som LCHF´s fett hehe.
Han kanske kan blanda i lite rapsolja för att mjuka upp Bregott. Det går säkert bra för Bregott består av grädde och rapsolja.Så här står det om bregott på Arlas hemsida:
Bregott kommer direkt från naturen. Det är en helt naturlig produkt, utan konserveringsmedel, emulgeringsmedel eller andra tillsatser.
Vi har kärnat det av färsk svenskt grädde och rapsolja, och sedan adderat en nypa salt. Grädden finns med för den goda smakens skull, och rapsoljan för bredbarheten.
Fel post

Bregott är ju redan mycket mjukare än smör, men om även det är för hårt kan han ju lägga över mindre mängder i en liten bytta eller på ett fat och låta det stå framme. Då kan han ju också välja ett kärl som är lättare att få grepp om, kanske en tung porslinsskål som inte rör sig så lätt?

Jag brukar som Aniara föreslog, ha en liten bytta med vanligt smör stå i rumstemperatur, då går det att bre direkt för det är lagom mjukt!

jo, han brukar ha det ibland ståendes i fönstret men min syster är väl inte så förtjust i det men det går ju att dela upp förstås.
Jag ska lägga det som förslag.
Tack!
Vi förvarar smör i skafferiet där vi har en ventil som på vintern är tätad med handdukar då det är minusgrader ute. Blir det för kallt försöker vi koppa ihåg att lämna smöret framme i rumstemperatur innan det ska användas.

Har han provat bregott mellan? Det är lite mjukare än vanligt bregott, men innehåller samma saker som vanligt bregott, med tillsats av vatten som gör det lite mjukare. Bra mkt bättre än lättmargarin iallafall! Annars är ju idéen om att ha en mindre bytta med bregott framme en bra idé, men om det blir väldigt varmt så smälter det ju och blir nästan rinnande istället…
Men om det då bara är en liten del kanske det inte gör något om det rinner bort 
Går kanske att steka i då om det inte stått framme för länge 

Hehe det är sant..och det stelnar ju i kylen igen om man ställer in det igen, även om det ser lite annorlunda ut :)

Den här tråden påminner mig om att jag borde köpa en ostkupa att ha mitt smör i. :) Det blir så mycket mer smakrikt när man har det i rumstemperatur.
Sen borde jag köpa mig ett tårtfat också, sånt med lock, så att jag kan ha mina ostar i bra temperatur också..
Mmmmm… ost och smör…
Går det kanske att använda en osthyvel istället för kniv? Då är det ju bara att lägga skivan på mackan! Antingen att använda riktigt smör och hyvla det, eller kanske stjälpa ut Bregott på en tallrik?

#12 Tack för tipset men det är inte bara själva påläggningen på mackan som är svår utan även att hålla fast i paketet. Dock tror jag det går lite lättare med ost eller så skär han osten istället för att använda osthyvel faktiskt.
Jag får nog ta och besöka honom och göra mig en bättre bedömning.
Men tack alla för svaren!