Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 1067 ggr
Sheena
0

Sötma i vitt vin..

Har gladeligen upptäckt att det visst går att ta ett glas vin till fredagsmiddan ist för den tidigare outbytbara ölen. Trott att jag inte tyckt om vin så värst tidigare.

Så.. vinkännare, jag undrar nu om det finns nått enkelt sätt att jämföra sötman i olika viner? Skiljer det förresten mkt på de olika vinerna om man tex bara är intresserad av torra vita? Söker man på systembolagets sida så får man ju veta sockerinnehåll först när man är inne på ett särskilt vin, inte så lätthanterat då jag inte vet någonting alls om viner o knappt känner igen några namn.

Köpte ett vin igår som hette Tcherga, gott!! Stog att sockerinnehållet är mindre än 5g/l. Är detta "standard"?

Tips om goda viner som är "okej" ur lchf-hänseende?

Ajdan8
0

Mauro Chardonnay är just nu en av favoriterna. Avnjutes iskall. Mmmm

kaisakavat
0

De viner som kallas "torra" är de osötaste.

På systembolagets hemsida kan du läsa om produkterna, om du tar fram ett torrt vin så finns uppgifter om detta där. Tror det står i en ruta/tabell eller liknande, sockerhalt/liter eller nåt sånt..

Torra viner brukar ligga under 5 g socker per liter.

Sheena
0

#1 skall införskaffas och prövas. Skrattande

#2 okej, tack. ingen mening då med att gå o lusläsa på alla flaskor :)

bazz
0

Du kan lugnt dricka alla torra vitviner och samtliga rödviner. Alla rödviner är ju i sig torra. Champagne skall vara brut (=utan sockertillsats).