Trodde inte mina ögon!
"Är du sugen på att prova dieten där du äter mycket fett och få kalorier? Nu har du möjlighet att vinna Doktor Dahlqvists nya kokbok fylld med lättlagade LCHF-recept till både fest och vardag."
Till först märkte jag inte vad där stod. Tänkte bara att ja den boken har jag ju redan.
Detta stod i Passagens blogg. Så lite vet de vad det är fråga om. Det skulle ju ha stått kolhydrater, förstås!

Bra att de skrev om boken!
Men mycket fett och få kalorier… låter inte som LCHF, i alla fall!
Fabricati diem, pvnc!
Kolhydrat… Kalori… båda börjar ju på K iallafall… 

Jag kan inte få frugan eller morsan att skilja på kalorier och kolhydrater. Går ICKE!
När jag kommer till butiker med manuell chark brukar jag passa på. Vår butik har nämligen inte någon. Men jag är besvärlig som kund.
Nu sist bad jag biträdet att kolla om det var glutamat i pålägget. Hon var helt frågande. Jag sa smakförstärkare kan det stå också. Ja, det är mycket smak i denna, sa hon. Nej glutamat, sa jag. Vi har ingen gluten här sa hon då.
Kan inte hjälpa det men jag blir fortfarande förvånad.
Jag har varit med om samma som du hoppet - jag fick stå i charken och ha kurs med expediterna. De var mycket tacksamma efteråt men jag var mest chockad.
Numer pensionär i Nynäshamn

#4 "om det var glutamat i pålägget"
Du behöver nog inte fråga. Det är det nästan alltid! Ibland gömmer man tillsatserna och anger jästextrakt, buljongextrakt, kryddor, arom…
Enklast är att köpa färskt kött, stek i ugnen och skiva själv. Eller koka lite fisk med dill till egna sallader.

Om inte annat så visar det med tydlighet att "vanligt" folk inte har den ringaste aning om vad de egentligen stoppar i sina munnar… eller sina barns munnar. Där har "kostetablissemanget", experter, matproducenter i samverkan osv osv tagit full pott. Med alla reklam, uttalanden från s.k. "experter" (det krävs tydligen inte så mycket för att bli kallad expert i media) och så vidare, så drunknar folks nyfikenhet bland alla motsträviga råd. Vi ska äta ditt och datt men inte det eller det… och i samma tidning kan det stå om nästa mirakelkur, som ställer den första på skam. Jag har full förståelse för alla dem som inte kan skilja mellan kolhydrater och kalorier och energi till hjärnan och brist på c-vitamin och selen… och… och… så vidare.
Mitt i allt mediabrus drar Rössner till med ett helknasigt uttalande om att gå ner i vikt genom att endast äta hallonbåtar… och blir trodd?? En del trodde att han menade allvar. Själv höll jag på att sätta min smörfyllda ostskiva i halsen. Jag skrattade gott i flera minuter. Rössner är ju helfestlig. Han smaskar ju in på debattbanan med jätteroliga skämt. Han skulle göra sig bra på "Släng Dig I Brunnen" med sina drapor och sina skämt om hallonbåtar.
Nej, det är kanske inte så underligt att så många tror att de sitter inne med "sanningen" ibland. Den stod ju att läsa i tidningen, talades om i TV eller radio osv osv…
Stefan Bloggar här på sajten
Stefan bloggar också här, på extern sajt