Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 2091 ggr
[SarahOhrn]
0

Fika ute - vad gör man?

Jag har hållt på i snart 3 veckor med LCHF, och senaste dagarna har känts ganska hopplösa! Och just nu känns det ännu jobbigare, då min sambo och jag ska träffa hans föräldrar idag och sen fika ute på café, men jag sa att jag kan inte följa med för det blir bara jobbigt när jag inte kan fika, mer än te typ… Nu när jag har så svårt att stå emot!

Men, då blir han sur för att jag inte kan följa med och för att jag går på den här "dieten". Hur gör ni när ni fikar ute???

Melindrea
0

Ta med grädde (om du använder det i te), och sedan beställer du något i stil med en "räkmacka utan macka, tack"?

Wildrat
0

Te eller kaffe med mycket vispad grädde i. Fråga först så de inte sötar grädden bara. Fråga också om man kan få påfyllning av grädden, det brukar inte få plats så mycket i muggen så det tar slut så fort. Se till att inte vara hungrig när du kommer dit bara så brukar det räcka med teet/kaffet.

Jennix
0

Jag tar enbart kaffe eller te med grädde om det finns, annars mjölk.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mervi
0

Jag dricker bara kaffe. Men jag vet att det tjatas ofta jättemycket när man är ute på fik med andra.

Flisan74
0

Ta med en atkinsbar och drick kaffe eller te till… funkar bra för mig!! Sen får ditt sällskap gnälla bäst de vill.. eller hur!!?

kaisakavat
0

Köp en riktigt god macka och käka upp pålägget!! Ibland finns små praliner med mörk choklad som du kan ta som "efterrätt"..

Margareta
0

Jag ber ibland om pålägget på en tallrik - typ räkor majonnäs och ägg - brie och salami.

Numer pensionär i Nynäshamn

Vickie
0

Jag brukar dricka kaffe och alltid en lite burk äggmjölk med mig. Den tar bort suget efter att äta något och ser "normal" ut i koppenSkrattandeFrågar någon vad det är brukar jag svara att jag inte tål kolhydraterna i mjölk. Då brukar frågorna vara slut.

nyttigajag
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# beställ en räkmacka och ta bort brödet när du får den på din tallrik!Flört

ejn04013
0

Jag skulle se till att få en stor mugg roiboste. Sen tar jag inget kaffebröd. Om omgivningen tycker man är konstig så är det bara att låta bli att lyssna. Själv vänjer man sig att inte falla för onödiga frestelser. Omgivningen i sin tur får väl också vänja sig att man inte längre har några "svullarvanor".

nyttigajag
0

andra får tycka vad de vill,jag äter vad jag vill! så tänker jag.

niloss
0

jag brukar be om en portion vispad grädde på en assiett d får man den där sked känslan o blir mätt o nöjd samtidigt som man kan sitta o små slicka i sej grädden o te eller kaffe såklart , kaffet med kanel i ,,,mmm nam nam

Margareta
0

Fiket i centrum där jag bor har börjat med grädde till kaffet - det räcker långt och måste vara fler än jag som frågat eftersom det står framme för jämnan numer.

Numer pensionär i Nynäshamn

Agyr07
0

I går var jag tvungen att vänta ett par timmar på T-centralen i Stockholm. Lite fikasugen gick jag till en kafeteria (vid utgången mot spår 3-8) och beställde en kopp te. "Vill du ha mjölk i teet" frågade hon. "Nej, men gärna grädde" svarade jag och väntade på responsen. Den kom direkt: "Kaffegrädde eller vanlig grädde?" När jag bad om vanlig drog hon upp en litersförpackning ekologisk arla vispgrädde och sa "varsågod, ta så mycket du vill". Dessutom hade de mörk choklad i en lite kula på en slickepinne, ca tio gram 70%ig. Den smakade gott till teet.

Så jag tror nog att fiken börjar bli mer och mer införstådda att det finns sådana som vi.

[slamslams]
0

Ät dej mätt innan du går dit är det bästa råd jag kan ge dej.

Du kan själv ha med dej 1-2 bitar 70% choklad att äta till ditt kaffe.

Detta har räddat  många situationer för mej.

[Sias]
0

Min erfarenhet är att, när man valt att avstå från mjöl & socker så är det viktigt att vara ärlig mot sin omgivning, sina nära och kära, vänner -  tala om att det är för att MÅ BRA! för att man inte tål mjöl och socker, blir sjuk av det,  Men att det inte hindrar att  man hänger med på café. 

Tyvärr gjorde inte jag det, utan istället gjorde jag under många år det stora misstaget vid cafébesök att "vara snäll". Tog en kopp kaffe och det minst dåliga till - och mådde sen dåligt i dagar efter.

När jag inte längre stod inte ut med det - började jag istället  hitta på ursäkter för att slippa gå. 

Tack & lov blev jag klokare, insåg att jag inte behöver be om ursäkt för att jag väljer att äta och dricka sånt jag mår bra av. Att jag inte behöver äta och dricka som alla andra - att jag kan gå på café och bara ta en kopp varmt vatten -om det är det som känns bäst, jag mår bra av. 

Berättade sanningen - att jag inte tål socker, inget mjöl, inte några mjölkprodukter, inte choklad.  När det är cafébesök är det ingen som tycker det är konstigt att jag bara tar en kopp varmt vatten.  Inte jag heller! Det har nästan blivit en vana!

greensis
0

PUMA - Pålägg Utan MAcka.

Förutom räkmacka är salami-brie (med lite sallad under) ett bra förslag. Be att få utan bröd - kan de inte fixa detta, så töm det "oätliga" skalet.

Vispgrädde - fråga efter osötad.

Te eller kaffe efter smak, men undvik chokladen.(sockervarning!)

Kolla om de har ren choklad - eller hallon/blåbär till något bakverk -  i köket.

Och framför allt: Le soligt och var vänlig när du är påstridig. Oskyldig

Fabricati diem, pvnc!