Vita prickar under naglarna
Vad beror det på? Kanske brist på vitamin/mineral?

Jag har läst någonstans att det är en myt att brister skulle ge vita prickar under naglarna och att det istället beror på skador, att man har slagit i naglarna eller så. Men om det är sant vet jag tyvärr inte :/
Nej har inte slagit naglarna.

**9. VITA PRICKAR
**Orsak: Det beror inte på kalkbrist, som myten säger. Vita prickar får du av slag och stötar mot nageln.
Lösning: Vänta tills nageln växer ut. Vet du med dig att du i jobbet eller på fritiden utsätter händerna för hårda påfrestningar, använd bra skyddshandskar.
Länk!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Det ska alltså bero på att man har slagit i fingret innan nageln vuxit ut, så det skapas skador i själva tillväxtzonen på nageln….Men efter lite googlande så hittar jag också att zinkbrist kan ge vita fläckar i naglarna. Men det står olika på olika sidor. En sida sa att om det är enstaka fläckar så beror det på skador men om det är på många naglar så kommer det inifrån och kan bero på hormonförändringar eller brister. Om du är orolig för brister kanske du ska prata med en läkare?
Jag har dessa prickar på flera naglar så jag tror inte det beror på att jag skadat dem. Det är kanske hormoner som Cissit säger.
Tack för alla svar!
Vita prickar/fläckar på 2 eller fler naglar sägs betyda zinkbrist