Ostchips
Recept jag hittade, ej provlagat!
Ostchips
Riv en smakrik ost grovt, exempelvis Västerbotten eller Brännvinsost. Lägg i små högar på bakplåtspapper och grädda i ca 200 grader tills de fått fin färg. Om du vill ha tjockare chips så kan du blanda den rivna osten med äggula.
Är gott att dippa i klet bestående av creme fraiche, avocado, vitlök, lite salt…Man mixar ihop alltihop och får dipp till "ostchipsen":)
Låter mumsigt!
Det blev goda ostchips…fast det fattas salt, förstås, men det håller jag på att minska ner med…
// Shintaida
Jag brukar steka tunt skuren haloumi. Det är jättegott!

*vilket är det bästa ostchipsreceptet om man vill ha lite knapriga chips och inte sega?
Och om man inte har bakplåtspapper hemma, hur gör man då
#5 Man köper bakplåtspapper i affären.
Nej, men ärligt talat, jag tror itne det blir bra utan papper. Chipsen blir ju rätt tunna och de går nog sönder om du ska skrapa från plåten. men jag har inte provat…
Parmesan blir nog rätt knaprigt, men det tror jag detta recept blir också, tror inte det blir segt.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Men jag har jue hela 700 m till coop forum, sen måste man gå så långt i affären för att komma till kassorna. Alldeles för jobbigt för några ostchips´skull
och permesan det har jag inte hemma *S* jag ska nog inte ha några chips
Hahaha, nej, det låter inte som du vill ha chips.
Nån sa till mig: knaprighet eller seghet, trådighet har med ostens egenskaper att göra. Så nu vet vi.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#5 Evasch - skickar en länk till min blogg och kategorin snacks. Där kanske du kan hitta något så du klarar kvällen .

Fett bra mat Är väl utan tvekan Lycos fläsksvålar som Chips.
Nästan bara Protein och Fett - och ett E-nummer , man kan ju krydda de själv , men se upp med kryddornas E-tillsatser.
Record-

Record, jag brukar täcka fläsksvålar med en massa cheddarost och hackade inlagda jalapeños och sedan gratinera.
Det är också gott att gratinera brie i ugnen, så att osten inuti skalet smälter, och sedan dippa fläsksvålarna i det.
Alla är dock inte så förtjusta i fläsksmaken på svålarna.
Jag lägger in en bild på fläsksvålarna för dem som inte vet vad det är.
Hackade jalapeños finns i glas- eller plåtburkar bland taco-tillbehören.
Akta er för de grillkryddade fläsksvålarna som innehåller glutamat.

# 8 Jag ville visst ha det :P Men det blev "man tager vad man haver" färdigriven gratängost med en äggula och så in i ugnen, avslutade med lite grill. Gick bra även utan smörpapper me´n med smord plåt. Men tyvärr så blev dom sega, men det gick att ha till tacos iaf :)
# 9 Jättemånga bra recept där, och allra bäst var att jag hittade tillbaka. Ställde nämligen en fråga där häromdagen, men hittade inte tillbaka. Tack för svaret :)
De där ostchipsen med räkor måste jag testa nästa gång.
Vad tror du…spelar det någon roll om man kör vanlig ugn, grill eller varmluft?

#12 - Evasch - jag har bara en vanlig ugn och har aldrig provat under grillelementet. Jag skulle tro att det också handlar om osten. Jag skär kuber av hård tät ost med medelstora pipor (hål), t.ex. Emmentahaler. De blir krispiga, men då använder jag såklart bakplåtspapper. I o f s tror jag att det också fungerar på smord plåt.
Ett tips för att du aldrig ska vara utan bakplåtspapper. Du får önska dig en silikonmatta.

ahaa…så du river dom inte innan? Jätteskönt isf, blir jue mkt lättare :)

Kul! Detta måste jag testa. Det är ju helg och hade varit kul att knapra på nåt. Värsta med denna kosten är ju att jag inte blir hungrig och sugen.. Familjen tycker att jag är tråkig! 
#11 Fettbramat
Tackar för receptet.
Hittade en ny variant på fläsksvålar med namn: OK
där hade man lagt till E320 utöver citronsyran E330 och det var inget tilltalande den fanns hos Willys dessutom ganska smaklös som Mr Chipp`s.
Record-
Om man gör med kuber / stavar , vilken storlek bör man skära dem i då? Eller spelar det ingen roll, blir det bara olika stora chips?
Måste testa detta, man saknar ibland något krispigt men fläsksvålarna klarar jag inte att smaka särskilt mycket av. Lite sunkig smak på något vis… Fungerar däremot klockrent som panering! Men detta låter mumsigt, kanske det kan vara något till tacos också! 

#17 - Jag brukar försöka göra dem i ungefär lika stora bitar (lite större än sockerbitar). Det viktigaste är att ha koll på dem så att de blir tillräckligt knapriga utan att bli brända eller för den delen för lite gräddade då de blir mer sega. Det tar några gånger, sen blir man ostchipsexpert =)
äggula måtte väl göra dem sega?
#17 Okej, springer genast och testar! :)

Jag föredrar att lägga osten på linfrö husk kex! Mycket godare (enligt min mening) och innehåller nästan noll kolhydrater!
#21 Instämmer, testade dina kex med ost på och det var jättemumsigt!!! :) Tack för receptet!
vad tilt det blev i hjärnan när det står HFLC…
fick tänka en snabb sekund, tänkte du menade att de var extra feta men det är de ju inte…
mina chips blev inga chips, de blev bullar… de flöt inte ut.

Jag orkar aldrig riva osten när jag ska göra cihps utan hyvlar vanliga skivor som jag lägger på plåten. Går mycket fortare och blir mindre smuligt! 
"You just have to belive…"

Jag testade med riven västerbottenost för någon vecka sen, kryddade med lite oregano. Blev jättegott! Hade med mig en burk till en bjudning och mumsade på det när de andra åt chips och godis, men ganska snart så övergav de andra godisburken och käkade upp mina ostchips istället!!! :)
Försökte göra ostchips förra veckan men då gick det inget bra, glömde bort dem i ugnen så de blev brända…så jag gjorde en till plåt och brände dem också, sen gav jag upp *skrattar*

Jag har också bränt ostchips, det går så attans fort när de väl börjar bli lite gyllene tills de är brända.
"You just have to belive…"