Törstig
En sak som har hänt sedan jag började med LCHF är att jag blivit mycket mer törstig! Det är tur att jag har mina Keto-Diastix så att jag kan se att jag inte har socker i urinen annars hade jag väl trott att jag fått diabetes. Skämt åsido, jag dricker ju inte onaturligt mycket utan kanske börjar närma mig de rekommenderade minst 1,5 liter om dagen. Innan drack jag vatten för att det var bra för mig, men nu dricker jag för att jag känner att jag behöver det.
Jag undrar lite vad det beror på… är det någon som har en aning?

Kosten innehåller mycket mindre vatten än tidigare, samt att man förlorar vätska vid viktnedgång.

Kolhydrater binder ju vätska och när man reducerar sitt kolhydratintag så rinner antagligen vattnet typ rakt igenom utan att "fastna". Kanske är det bara i början innan kroppen ställt om sig.
??
"Every point of view is a view from a point."
Sen kanske det är så att du får i dig mycket salt???
Äter du mycket bacon tex? Rökt fisk? Ost?
Ketoner är vätskedrivande då de drar med sig kalium- och natriumjoner.
Vätskebrist är alltså i själva verket saltbrist. Salta lite extra ett tag och drick mycket.

Jag var också jätte törstig från början och det hör till för kosten innehåller mindre vatten än förut, frukt, grönsaker, tillagad pasta & ris innehåller vatten och det tar man ju bort med LCHF eller minskar rejält iaf så då behöver kroppen mera vätska = törst.
Och drick tills du är otörstig!!!
Många nybörjare får kramper och huvudvärk. Vätskebrist är troligen den vanligaste orsaken.
Tack för svaren! Nu klarnar det ju! *tar ett till glas citronvatten*

#5: Det där med att maten innehåller mindre vatten med LCHF - det låter lite långsökt för mig. Det lilla vatten man får i sig med ris och spagetti borde man lätt kunna ersätta med ett enda extra glas vatten. Själv äter jag mer grönsker nu än förut till maten. Och bröd, som många åt förut, innehöll ju inte direkt någon vattenmängd. Så jag tror mer på de andra förklaringarna. (Sedan beror det ju lite på hur man åt tidigare - vräkte man i sig frukt och råa grönsaker så kan det ju förstås bli en skillnad.)
#8 Jag var nog en sån som vräkte i mig råa grönsaker… halva tallriken full med grönsallad. Sen blev det även en och annan apelsin.
Varje gram kolhydrat binder 2-3 gram vätska. På 2500 kcal med 50E% kolhydrater får du ändå i dig ett halvkilo vatten.

#10: Ja, den förklaringen är jag med på. Då binder den ju även den vätska man dricker sig till, inte bara det som kommer från maten.