Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3314 ggr
nyttigajag
0

kolhydrater som kolhydrater!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

känner mig lite vilse..men jag hoppas ni i8nte kastar ut mig för att jag valt att gå atkins väg?

jag menar det handlar ju om att minimera sina kolhydrater till max både i LCHF och Atkins och stenålderskosten.

så jag hoppas jag får vara med härCool

kram på er alla som kämpar!

Pylle
0

Så klart vi inte kastar ut dig!

Kolhydrater som kolhydrater, vi måste alla hitta vår väg.

När jag körde Atkins hade jag den värsta förstoppning jag varit med om

Men idag när jag kör LCHF och tvingas ta Metformin så vet jag vad "rännskita! är .

Här kan du alltid diskutera hur du mår, få hjälp av andra och ställa frågor

lizaohman
0

Nja, det är väl bara i inledningsfasen som Atkins kommer ner ordentligt i kolhydratintag? Och sedan inför de kolhydrater allt eftersom, istället för fett. Så har jag fattat det. Och eftersom kolhydrater är rena giftet för mig som diabetiker, så blir jag tvungen att hålla låg nivå resten av livet. Självklart är du välkommen här ändå :D  Det finns många som är friska och som därför klarar av fler kolhydrater!

chilisalsa
0

Nu är jag ju ingen expert på Atkins. Men om jag förstått rätt så introducerar man kolhydrater efter inledningsfasen i små, små steg utan att viktminskningen ska avstanna. Gör den det ska man backa ner kolisarna igen ?

Medarbeterare på Kost

nyttigajag
0

hej Lizaohman!

då har du missuppfattat atkins tror jag.

Atkins :

övervikt beror på dåligt fungerande ämnesomsättning och vi äter en kost baserad på kolhydrater.

kolhydrater omvandlas till glukos i kroppen.

den glukos som inte förbränns lagras i kroppen som fett.

med atkins går du ner i vikt och dessutom får du äta tills du blir mätt,du har kontroll över din aptit,du får njuta av god och näringsriktig mat,du får till och med småäta när du känner dig sugen, och du får bestående matvanor som hjälper dig att hålla din idealvikt.

DU SLIPPER:

känna hungerkänslor

räkna kalorier

äta små portioner

utesluta grädde smör och annat fett

problem som hör ihop med kolhydrater och övervikt.

känns det igen?? jag tror det va??Flört

nyttigajag
0

i inställningsfasen som är MINST 2veckor får jag bara äta 20g kolhydrater per dag och det är inga problem!

Detta har jag ätit idag:

12.00

1glas vatten

30g ost= 1g kolhydrater

100g tomat=4g kolhydrat

14.00

1glas vatten

17.00

kyckling= inga kolhydrater

sallad= 4g kolhydrater (hälften av salladen)

TOTALT INTAG KOLHYDRATER IDAG:

9g kolhydrater!!

SALLAD till 2personer:

73g gurka=2g kolhydrater

50g paprika=2g kolhydrater

100g tomat=4g kolhydrater

mikaelj
0

Du äter väldans lite fett.  Blir du mätt på det?

nyttigajag
0

mikaelj:

japp det blir jag,som sagt alla är vi individerGlad

Blow
0

#5 Det ser ut som om du äter alldeles för lite mat. Om du reducerar intaget av kolhydrater måste du fortsätta att äta tillräckligt med protein och öka fettintaget.

nyttigajag
0

mikaelj:

jag borjade IDAG med inställningsfasen på Atkins

nyttigajag
0

#8 du kanske ser det så för att du inte vet om att på atkins inställnings fas får man max äta 20g kolhydrater/dag.

men kött innehåller ju inga kolhydrater,så du kan ju faktiskt inte SE hur mycket mat jag äterGlad

du kan bara se hur mycket kolhydrater jag äter och det är lite,och det SKA det vara som sagt.

idag första dagen åt jag 9g kolhydrater på hela dagen utav mina 20g jag FÅR äta per dag.

man måste känna efter själv.

Blow
0

#10 Jag trodde att du endast hade ätit det som du nämnde här ovan. Om detta stämmer kan jag se att du äter för lite fett.

Man måste i viss mån känna efter själv, precis som du skriver, och vi är alla individer. Men vi är också alla människor, vilket bl.a. innebär att våra kroppar behöver vissa ämnen för att vi ska vara friska och överleva.

lizaohman
0

Nu förstår jag inte - på vilket sätt har jag missuppfattat Atkins? Är det inte så att du ska äta lite kolhydrater i inledningsfasen och sedan öka på kolhydratintaget?? Förvånad

profca
0

bara lite nyfiken, eftersom jag tycker det ser ut som ganska lite mat, hur mycket kyckling åt du? Nu har jag iofs ingen aning om hur stor eller liten eller aktiv du är vilket också påverkar hur mycket energi du behöver peta i dig. :-)

Jennix
0

Självklart är du välkommen! Alla härinne måste inte äta LCHF, även om det kanske låter så ibland. Jag har också provat Atkins Induktionsfas med gott resultat, och tror kanske att jag ibland äter lite blandat Atkins Induktion och LCHF…

Speciellt eftersom jag tror att Induktionsfasen är superbra, eftersom den undviker så mycket som de flesta har problem med. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

wimawe
0

#4 & #12 : lizaohman - du har inte alls missuppfattat Atkins! Nyttigajag - får jag fråga om du har läst Atkins böcker eller bara läst om induktionsfasen på internet? Jag har läst två av hans böcker och det är precis som #12 säger, i induktionsfasen som varar minst två veckor (men längre ifall man behöver/är extremt överviktig) ska man äta 20g KH. Men när man sedan går över till fas 2, 3 och 4 så är det ju faktiskt så att man ökar på kh-intaget för att hitta sin jämvikt, dvs den kh-mängd där man vare sig ökar eller minskar i vikt.

Jag dömer absolut inte dig för den väg du valt, men vill bara poängtera Atkins "system". Jag gick ner med Atkins för ett antal år sedan, ca 5 kg på 3 veckor. Dock blev jag så otroligt sötsugen och tröttnade till slut. Tror det beror på det minimala fettintaget. Men, som sagt, alla är vi olika, så lycka till så mycket med din resa!

mikaelj
0

Why Low-Carb Diets Must Be High-Fat, Not High-Protein

Har hans bok "Trick and Treat" på skrivbordet, han ser ut att ha lagt ner mycket jobb på att få fram vetenskapligt underlag till det han skriver.

lizaohman
0

haha, jag trodde först det var Barack Obama som skrivit boken, Mikael - det var det första jag såg när jag klickade på länken!

mikaelj
0

Barry Groves har även en bra jämförelse mellan människan, växtätare och köttätare på sin sida.

magma
0

Välkommen hit för det första!

Jag undrar dock över dtte:

#10:"men kött innehåller ju inga kolhydrater,så du kan ju faktiskt inte SE hur mycket mat jag äter"

Nej kanske inte- men du skrev i #5 vad du åt och där står att du bara åt 30 gram ost och 100 tomat fram till kl 17. Varför?

Tillsätter du inget fett alls till kosten- varför inte?

Atkins propagerar ju inte för fettsnålt, även om hans variant på low carb ligger lägre i fettintag än LCHF och mer åt vegetabiliska oljor än mättat fett. Ingen mår bra av att inte äta fett alls, vår kropp och vår hjärna behöver fett.

nyttigajag
0

#19 men fettet kommer ju från osten! den innehåller 30% fett…

men nu har jag suttit och läst här en stund och även läst frågor och svar,och ni verkar inte räkna kolhydrater överhuvudtaget?

grejen är att jag är jättekänslig för kolhydrater,men det kanske räcker om jag slutar äta godis,mjöl,pasta,ris ?och ersätter med fett…

idag blir middagen tjocka revben med en god sås gjord på stekflottet,creme fraiche och soja och kryddor.

till det koktamorotsslantar och en bit gurka.

låter det bra?

Jennix
0

#20  OM du äter enligt Atkins Induktion så ser du där vilka grönsaker du kan äta. Håller du dig till hans tabeller där så kan du äta så i princip resten av livet, om du äter fett kött och fet fisk + att du lägger en klick smör på maten ibland. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

mikaelj
0

nyttigajag,

Det enda sättet att få reda på vad som funkar för dig är faktiskt att testa. Märker du att det inte funkar som du vill kan du fundera över vilka livsmedel som orsaker det.

Kandidater kan då vara mejeriprodukter (men inte pga kolhydrater, utan mjölkprotein, faktiskt) och t.ex. morot (kokt morot innehåller mer kolhydrater än rå morot).

En del räknar kolhydrater, men om du (som sagt) baserar din mat som livsmedel som inte innehåller kolhydrater och har lite kolhydratfattiga tillbehör behöver en överväldigande majoritet inte räkna. Det löser sig ändå.

(och om osten: du kommer nog snart märka att Atkins/LCHF inte är en högproteinkost, utan högfett. då kommer du förmodligen att lägga till mer fett.. fast det beror på hur mycket du rör dig. det är precis samma sak om du hade ätit enligt SNR och kände dig hungrig -- du hade tagit mer pasta. vi tar mer fett istället..)

odezza
0

Det finns en artikel här på Kif, som jämför olika sorters kost… bl a atkins…

Här är länken till den!

"still lost in space and time"

nyttigajag
0

#22 ja jag läste frågor och svar och jag hade missuppfattat och trodde att eftersom jag tar bort pasta,potatis  så skulle jag äta MER kött,men det ska jag alltså INTE  göra , utan istället en god sås TILL köttet som innehåller mycket fett.

mikaelj
0

Japp, du har förstått helt rätt!

LKHF (och Atkins) uttalas "lite kolhydrater, mycket fett"; och inte "lite kolhydrater, mycket protein."

nyttigajag
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#22 okGlad

nu har jag varit och handlat..

12pack ägg

250g keso(har aldrig provat)

gräddfil 12% fett

SMÖR 80% fett

mild youghurt naturell fetthalt 4,5%

milko vispgrädde 40% fetthalt

Flört

Aniara4
0

#26 Härligt! Nästa steg blir att byta ut yoghurten mot turkisk dito med 10% fett! Flört

nyttigajag
0

#27 stod och tittade på den först,men jag är rädd för nytt…Flört

men va fan har sambon lärt mig äta rödbetor så…

Jennix
0

#28  Då äter du alltså itne Atkins längre utan LCHF nu då? Flört

nyttigajag
0

#29 ja LCHF verkar enklare på nåt sätt..har beställt LCHF kokboken..verkar som att Atkins är striktare vad det gäller mejeriprodukter?? jag måste ha mejeriprodukter som mjölk,fil ,youghurt.

mikaelj
0

nyttigajag,

Det finns inga rätt och fel i LCHF eller Atkins. De är rekommendationer. Grundidén är att drastiskt skära ner på mängden kolhydrater, äta naturlig animalisk mat och inte vara rädd för fett.

Sedan får du justera modellen efter just dina mål…

nyttigajag
0

#31 ok precis så som jag vill då..bra.

provsmakade middagen..my GOD vad gott..det kan jag verkligen rekomendera!

tjocka revben kryddas med olja och kryddor och skärs i bitar och läggs i en ungsfast form

morötter skärs och läggs oxå i formen,likaså paprika och tomat.

fyll på med grädde,mjölk och cremefraiche. in i ugnen till köttet verkar genomstekt 40-60minuter..ASGOTT!!!

magma
0

#20:"men fettet kommer ju från osten! den innehåller 30% fett…"

Jovisst, men 30 gram ost som fettkälla under en hel dag är en droppe i havet…Flört Fast du verkar ha fått fart på fettmängden sedan dess, jättebra!

nyttigajag
0

#33 men om jag inte behöver mer och håller mig mätt på det?

alla behöver vi olika..

magma
0

Kroppens grundläggande behov av fett kommer du aldrig ifrån, hur mätt och nöjd man än känner dig mentalt. Ingen mår bra av så gott som inget fett alls, vilket jag anser att 10 gram/dag är. Utöver fettaspekten så innehöll din matdag med ost/kyckling/sallad bara ca 230 kalorier, och bara det är ju ett kapitel för sig…Flört)

Hjärnan består till större delen av fett och alla kroppens cellmembran är till stor del uppbyggda av fett- hur ska dessa kunna underhållas och bytas ut regelbundet med bibehållen kvalité, om man inte äter fett alls?

Nu verkar du ju ha lagt till en hel del fett sedan den dagen du åt bara grönsaker, 30 gram ost och kyckling, så på något plan måste du ju själv känna att det mår bättre med mer fett i kosten? Förhoppningsvis så får du fortsätta må bra och hittar en bra balans, lycka till!

profca
0

kokosolja??