Kvinnor, hormonsvängningar och kost
Skaldeman skriver (ungefär) i sin bok att kvinnor ofta har svårare att äta strikt LCHF än vad män har. Kvinnor kanske har ett något större kolhydratbehov och det kanske kan bero på att kvinnor i historien knaprat mer växter i väntan på männens jaktbyten. (Fast där fastnar jag i frågan varför inte sönerna kan ärva sin mammas "ätar-gener" likaväl som döttrarna, och döttrarna ärva sina fäders osv. "Ätar-generna" borde väl inte vara könsbundna? Men detta var ett sidospår…)
Jag själv har alltid varierat mitt matval under en månads lopp. Jag kan äta strikt och gilla att äta bara kött och fett veckan innan mens medan jag veckan efter tycker att jag mår dåligt på just den maten. Eller rättare sagt - det känns som om jag behöver balansera maten med lite mer kolhydrater. (lite pressad apelsin utspätt med vatten efter frukost och någon frukt på eftermiddagen t ex). Det är ett rent fysiskt "behov" och om jag inte följer det så mår jag inte riktigt bra på LCHF. En del här på forumet beskriver att de tappar matlusten på LCHF-kost och mår illa av tanken på allt kött osv. Precis så känner jag mig vissa veckor medan jag njuter av maten andra.
Undrar om man ska lyssna på sin kropp eller om man ska vara hård och ignorera den och kanske kunna vänja den av med "sånt strunt"… (Jag har alltid givit efter hittills -men inte svävat ut jättemycket för den sakens skull.)
Är det någon av er tjejer som känner igen er? Några tankar?
"Every point of view is a view from a point."
(ang. sidospåren finns det massvis med saker som följer könet. hormonerna du tar upp är en sån sak…)
jag har dragit ner BETYDLIGT på kolhydrater…skippar HELT:
*pasta
*godis
*frukt
*mjöl
och jag har inga hormonsvängningar längre.
mår bara bra.
Ja, så är det för mig också, att jag har olika behov av kött, ost, fett, salt och fräscht grönt olika perioder.
Sött är det enda beroende som är konstant för mig, det är det jag kämpar mot och inte följer. Men det klart, får jag ett jättestort sug så försöker jag äta sånt som är mer OK, som hallon och grädde.
Annars försöker jag lyssna på vad jag tror min kropp vill ha, oftast är det faktiskt kött av olika slag - också där kan jag ha sug efter fläsk, nöt eller kyckling!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#1: Jo, jag vet att mycket följer könet men just detta att kvinnor skulle ärva själva vanan att äta en viss sorts mat… Om det är så att sockerätandet är knutet till hormonerna så följer jag med. Men om urfarmor stoppar i sig mer kolhydrater än farfar för att hon vistas mer där de växer, (medan männen är ute på jakt) - hur kan det föras vidare till bara döttrarna? Det är klurigt för mig, det.
#2: Jag menar inte just att jag har humörsvängningar (ifall det låter som det) utan just behovet av olika sorters mat. Men du kanske menar att du slipper dessa? Har du i så fall haft sådana matsvängningar tidigare? För om du haft det och blivit av med det så kan ju detta sockerbehov vara konstlat och onaturligt. Jag har förresten alltid känt av hormonerna på olika sätt, inte bara gällande matvanor. Det handlar också om sömnbehov, social förmåga, sångröst, vätska i kroppen, hur lätt jag svettas, hur frusen jag är, energi/ork, stresskänslighet…mm. Det finns massor som ändrar sig under månaden. Kanske du har blivit av med typ sådant?
#3: Jag känner också ofta sug på kött eller så. Men just i vissa perioder så är det som om kroppen söker "balans", att det blir för ensidigt med bara protein och fett. Suget är inte godissug utan bara att jag vill ha lite mer kolhydrater för att känna mig nöjd. Men det kan ju vara ett onaturlgt behov, som sagt. Ett beroende som helt enkelt förstärks av vissa hormonnivåer. Vad vet jag?
#4 Vilka kolhydrater är du sugen på då? FÖr det är stor skillnad på ett normalt sug efter grönsaker och ett konstigt sug efter sött, för min del alltså.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#5: Hmm. grönsaker hjälper inte tillräckligt, kan man säga. Men om jag äter en frukt eller en halv brödbit till maten, eller kanske en liten klick potatismos - då hjälper det. Det kan ju räknas som "konstigt sug efter sött" i och för sig.
Det retsamma är att när jag kommer in i den "beöver-inte-kolhydrater-fasen" och mår bra på det - då tror jag att jag äntligen kan äta strikt och klara av det. Men så vips är jag tillbaka på ruta 1 (nåja, ruta 3 kanske) igen. Då känns det som att jag aldrig kommer att kunna äta strikt och att kroppen ibland behöver lite mer sött.
Men jag får helt enkelt stålsätta mig och låta bli "behovet" så kanske det försvinner för alltid. Och då kanske jag äntligen kan få lite mer fördelar med LCHF-kosten än vad jag hittills fått.
Sen kan jag kanske tillägga att jag inte mår dåligt dåligt på LCHF, utan bara att maten liksom inte smakar när jag ska äta kött, ägg osv ibland. Jag kan mer beskriva det så här: Om ni minns någon gång när ni varit på kalas och ätit massor av sötsaker, tårta o.dyl. - då längtar man efter något salt/proteinrikt. Även om man varit hungrig då hade man absolut inte velat äta tårta igen. Urk! Så känns det när jag ska äta kött i de där perioderna, som om det blir för mycket av samma sorts mat.