Fruktos - bra eller dåligt?
Om fruktos nu omvandlas till fett i levern, borde inte vi LCHF-are kunna äta detta i en liten mängd då utan att påverka blodsockernivån?
Jag förstår inte varför fruktos skulle vara så dåligt, och framförallt inte varför det skulle orsaka fetma, om det nu ovandlas till fett utan att höja blodsockret värst mycket. Dessutom är det ju nästan vår mest naturliga sockerart? Bär innehåller ju mest fruktos, och det har vi ätit mycket av sedan länge…
Vad tror ni? Vet ni något som tyder på att fruktos verkligen skulle vara så hemskt som det målats ut?
Den som tror sig veta allt
vet inte särskilt mycket
Tydligen är det så att fruktosen går till levern för omvandling till fett och glykos utan att höja blodsockret nämnvärt, på kort sikt. Det som händer sen är att blodsockret stegras under en längre tid och framför allt vid ett stort fruktos intag kan detta ge en stor fettlagring i alla fall trots att man inte får snabba insulinsvar.
Så fruktos i små mängder är nog ok ur fettlagringssynpunkt (dock EJ vid LCHF), men det blir riktigt dåligt vid för stora mängder. Stora mänder blir det eftersom många tillverkare använder fruktos som sötningsmedel utöver de eventuella frukter som äts. Detta ser man som en av bovarna till amerikansk fetmaepedemi.
Björnar äter mycket bär på sensommaren hösten och blir smällfeta av detta för att klara sitt ide!
Vidare har fruktos dålig inverkan på triglycerider, vilket vid mätningar tydligen kunde höja värdet på upp till 30% under ett dygn.
Kontentan blir att fruktos inte är bra det heller.

"Bär innehåller ju mest fruktos" är ett påstående värt att diskutera.
Nej, bär innehåller inte mest fruktos, skulle jag säga.

Jag får hålla med #2….bär innehåller liksom andra sötsaker (frukt, socker) ungefär lika mycket fruktos som glukos (lingon i finelis db).
Fruktos bildas till fett i levern om det intas i överskott. Att det sedan lagras in i lever och i fettlager utan en höjning av insulin (mer än dietfett alltså) har jag aldrig sett belägg för, endast lösa påståenden.
Triglyceriderna höjs, vilket inte är konstigt då det är samma sak som "fett"….men att det skulle vara skadligt!? Vet inte och tror inte Uffe skulle påstå nåt sånt.
#1 Amerikanarna är nog främst feta för att de ersätter fettet i kosten med stärkelse, men även högsockerprodukter….båda ger kraftiga insulinpåslag (fettinlagring) och blodsockersvängningar, vilket ökar hunger och matintag.
Jag påstod aldrig att fett lagras in utan insulin, utan det som händer är att triglyceriderna, hamnar i blodet därav höjningen, i nästa steg ombildas fruktos till glukos vilket ger ett svagare men längre insulin påslag och då finns det massa gottigt triglycerid att lagra in och att det är denna långtidseffekt man har förbisett, utan bara tittat på blodsockret efter en timme eller vad nu GI joxet säger, men att det ligger högre mycket längre.
Angående feta Amerikaner så skrev jag att EN av bovarna är fruktos , sen tror inte jag heller att det är den främsta ;-)

#5 Jag har aldrig sett någon insulinmätning after intag av fruktos, men det mesta görs om till glykogen i levern (om inte intagna mängderna är allt för stora) och bara ca (max?) 10% används som "extra" glukos till blodomlopp….vilket delvis leder till att musklernas glykogenlager får en mindre påfyllning (kräver inte mycket insulin om de inte är överfulla redan). Så insulinhöjningen borde vara ganska sparsam.
Jag misstänker att fruktoshotet främst är uppbyggt för att säkerställa att spannmålets plats som basföda inte skall hotas.
Jag själv började med LCHF av just den anledningen att jag lade på mig när jag åt frukt i tron att de gör en frisk och smal. När jag slutade med frukt helt gick jag ner i vikt.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
Pasi, HFCS anges ju som en tänkbar anledning.

#8 HFCS - Vad är det?
High-Fructose Corn Syrup, vanligaste sötningsmedlet i USA. 55/45 fruktos/gluks istför 50/50 som i vanlig sackaros.

#10 Tror du alltså att den lilla skillnaden spelar nån roll?
Vad man vet är att grisar och sumobrottare blir feta, och att kor och gäss får fettlever av stärkelse….men jag har inte sett några bevis för att de blir det av fruktos (än mindre ett bevis för att fruktos är värre än glukos/stärkelse).
Skulle det råka komma fram att stärkelse är orsak till fetma även för djuret människa, så skulle det få oanade konsekvenser för livsmedelsindustrin, då stärkelse är grymt billigt och basen i dagens matindustri. Antagligen också därför som SLV propagerar för stärkelse som en hälsosam bas i kosten.
Majs används som bekant för att bygga fettlever, så visst kan det ha ett samband! Många bäckar små, etc.
Fruktosen snickras ju om i levern innan den kan användas till något, varför det finns anledning att misstänka att den orsakar fetlever -- jag har för mig att en länk till en artikel som länkade ihop fruktos och fettlever fanns med i Feta nyheter för ett tag sen.
*drar fram Konspirationskortet*
Som vi ser väljer dock SLV att tolka studier hur de vill, t.ex. den om omega n-6, troligtvis för att anpassa det till livsmedelsindustrin (Unilever).

Bloggaren Hyperlipid skriver om fruktos - han skyr det som pesten! Frukt håller han sig ifrån. Vet ju inte om han har rätt men det han skriver är intressant.

Okej… Intressant, i alla fall.
#2, jag syftade främst på bär som hallon och krusbär, dvs de som innehåller mer fruktos än glukos. Ursäkta att jag skrev "bär" generellt.
Den som tror sig veta allt
vet inte särskilt mycket