Skrynkliga naglar
Jag ahr en lite konstig fråga. Har ätit LCHF sen slutet av oktober förra året och har märkt att mina naglar har blivit skrynkliga. Konstigt! Kan det bero på en brist? Isåfall av vad? Teori, någon? :)

Ja skrynkliga naglar kan bero på någon brist. Är naglarna skrynkliga på bredden eller längden?
hm har inte märkt nåt på naglarna, men jag har märkt att jag är skrynkligare på konstigt sätt på händerna
, insidan av händerna ser ut som jag legat i bad för länge. Hur kommer det sig? Säger som tidelo, är det nån brist på nåt som gör att det blir så?

De är skrynkliga på längden. Djupa fåror. Man ser en tydlig gräns på varje nagel, så det är en "ny" brist sen jag började med nya kosten.
Hittade denna text:
"Räfflade och randiga naglar kan ofta hjälpas med utrensning av avfallsämnen från mag- och tarmsystemet, njurar, gallan och levern samt blodet.
Nyttiga örter
- Afrikansk ört, Spilanthes utvärtes 3 gånger dagligen.
- Åkerfräken, Equisetum arvense, innehåller bl.a. mycket kisel (silicium), stärker bindevävnaden och är mycket bra vid sköra naglar.
- Brännässla - té eller extrakt - verkar blodrensande.
- Echinacea, - purpurea (solhatt) 3 ml eller 1 kapsel dagligen stärker immunförsvaret.
- Gullris, Solidago virgaurea: ½ liter te dagligen rensar ut njurarna.
- Hampdån, Galeopsis är mycket kiselrikt och stärker naglar och bindevävnad: 15 droppar i vatten 3 gånger dagligen innan måltid.
- Havre, Avena sativa stärker all bindevävnad och är viktig för naglarna.
- Vitlök, Allium sativum verkar blodrensande och immunstärkande.
- Pepparrot, Armoracia rusticana är milt antibiotiskt.
Annat
- Aloe vera gele eller saft för skråmor och sår verkar snabbt läkande
- Aminosyran Cystein underhåller nagelväxten - och rensar bort tungmetaller från kroppen samt inaktiverar fria radikaler
- Arnicasalva
- Molkosan, in- och utvärtes till inflammationer, svamp och mag-tarm obalanser
- Mjölksyrabakterier: 1 kapsel till varje måltid vid längre matsmältningsproblem
- Oljor: Arnica, Johannesolja, olivolja
- Ullfettsalva
- Ölgäst
Endel kosmetologer rekommenderar att äta gelatin för att stärka naglarna. Det finns dock inte veteskapliga bevis för att gelatin skulle stärka naglarna."
härifrån: Vitaviva
Så det hör helt säkert ihop med ändrad kosthållning…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Intressant. Jag har nämligen otroligt starka, hårda, långa naglar, har alltid haft det. Men sen jag började med LCHF i nov så blev dom krokiga. Dom böjer sig som klor! Vad göra mer än att klippa dom korta?!

Dett är mindre oroande när det är på längden har jag för mig. men det skadar nog inte att ta en vitamintablett. och om du äter väldigt ensidigt bör du nog försöka att variera lite mer.
B-vitaminbrist, kanske? (öljästen som hänvisas till i #4)
Aloe vera och oljor är kvacksalveri. Aminosyror får du i dig genom maten.
ölgäst!?
Är det en gäst som är en smula påstruken? vad kan han göra åt de randiga naglarna?
:) #8
Nej, jag tror, som mikaelj att det rör sig om nå'n brist. (Men tog med hela stycket där - mest för att påvisa att det troligtvis hör ihop med den förändrade kosthållningen.) Fick i all hast inte med allt jag tänkt skriva…
Har hört att kisel-brist kan vara orsak till 'randiga naglar'… rätt eller fel vet jag inte. (Vilket jag i så fall har… :) )
Kanske är det så att den förändrade kosthållningen "ruckar" även på funktionen att tillgodogöra sig ämnen som man stoppar i sig?tillfälligt… (Fast, är 4 månader "tillfälligt" i så fall…?)
Kisel påverkar ju uppenbarligen även matsmältningen m m…
Se länk till artikel i : Webnews
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
#8 han kan måla de i vackra färger så att man passar in ordentligt i pridefestivalen i stockholm…..nej den var dålig!!! 

googla så kan du säkert hitta bilder. lättare att veta med exakt vad det handlar om då
http://www.tara.se/skonhet/artiklar/2007/special-hander-naglar/index.xml
Här stod det att:
Randiga naglar är genetiskt och kan komma med stigande ålder, alltså naturligt.
En liknande sak hände mig när jag precis började med LCHF. Jag fick totalt 3 "ränder" eller veck på ena tumnageln, vilket jag tror har att göra med den enorma chock kroppen gick igenom den första tiden. Jag gjorde inget särskilt annat än att sköta mig, och sakta men säkert växte nageln och nu är ränderna nästan borta… bara 1 kvar, 
Jag vet inte om det är samma sak eftersom du har ätit LCHF bra mycket längre än mig när jag fick vecken. Du kanske kan ta en multivitamin-mineral-tablett och se vad som sker, för säkerhets skull?
#13 Tror att ränderna går åt andra hållet, här dvs längs med växtriktningen, går de på tvärsen är det ofta något "trauma" tex kraftig kostomläggning eller näringsbrist eller nått.
Vad är "kiselrik mat"? (läste Dagens Hälsa-länken)
Läser på alternativmedicin-sajten att kisel finns i:
Åkerfräken, sallad, maskros, jordgubbar, gurka, solrosfrö.

Jag tillhör kategorin med långa, hårda starka naglar och dom har alltid varit "lång-randiga" mellan två "ränder" på vänster tumme finns "droppar" som löper hela vägen. Några av naglarna, främst på vänster hand har en tendens att kröka sig neråt på ett par fingrar. Växer som attan gör dom också efter att jag började med LCHF!
Jag äter en vitamineral-tablett varje dag och får i mig det mesta av allt möjligt. Hur mår håret på dig, Tidelo? Om det inte mår så bra så kan kan det mycket väl vara kiselbrist (om jag inte minns fel).
Jo, kisel är bra för hud, hår och naglar.
Långrandiga kommer med ålderna men om det kommer plötsligt så beror det nog på något. Är de tvärrandiga kan det också bero på psoriasis.
Mina naglar har också blivit konstiga. De skivar sig lång ner på nagelbädden. de har de inte heller gjort förr.
NYHET!
Hittade Holistics (ska ju vara ett bra märke) Basmineral Plus på [www.shopping4net.se .](http://www.shopping4net.se . Direktträff: Tre)
Direktträff:
http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Mineraler/Oevriga/BasMineral-Plus-Holistic.htm .
Tre burkar kostar 567:- inkl frakt (fraktfritt vid köp över 500:-).
Kanske kan va nåt??

Jag har börjat att få längsgående ränder. Det är fullt med små tunna ränder på varje nagel. jag hade ju selica hemma så det har jag böjat att ta nu.
Jag har ochså fått så hemst fett hår, jag måste tvätta det varje morgon annars kan jag inte visa mej ute. Det ser ut som om jag inte tvättat håret på en vecka. Är det någon mer som har det såhär.
Jag började äta lchf den 15 sep 08
nja, det blir ju absolut flottigare i o m att man steker så mycket, men annars så har jag faktiskt gått över till att tvätta håret med endast balsam och det känns och ser finfint ut.

Tvätta håret med BALSAM??? Blir det inte "fett" av det?
Nä (fast jag har inte fett hår annars heller). Poängen är visst att använda schampo med ett ämne, som jag förstås inte kommer ihåg, och tvätta håret riktigt rent. Sedan räcker det att använda balsam. Blir fint, känns rent och ser ut att ha blivit 30 år yngre. Bra glans, t ex. Sedan ska man inte använda vilket balsam som helst heller har jag förstått. Du kan leta här på sajten på balsam eller schampo så hittar du nog rätt tråd.
PS hårvården blir alltså hälften så dyr/dubbelt så billig :D
lockig.se där kan man läsa om balsamtvätt och sistaschampoo
Det finns ju de som inte tvättar håret alls. Jag hittade denna länken: http://www.aftonbladet.se/sofismode/article467471.ab
Jag tycker det låter intressant. Kanske får testas.