Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 5960 ggr
Margareta
0

Smör vs Margarin

Den som läst och tagit till sig informationen i den här skriften har nog inte svårt att bestämma sig. Diskussionerna går höga i media om vilket fett vi skall äta. Det som är mest aktuellt är om det är mättat eller omättat fett som är bäst.

Denna pdf-fil är ett inlägg i debatten, men handlar mer om vad vi vill stoppa i oss. För mig är valet enkelt.

Du som håller med kan gärna skriva ut den och sprida den där du tycker det behövs. Jag kommer att lägga den i personalrummet och hos dem som tillhandahåller vår mat.

Numer pensionär i Nynäshamn

molana
0

Bra Margareta!  Skrattande

Den ska jag skriva ut med och använda för att visa att smör är bäst.

Blir arg varje gång Becell reklamen dyker upp i Tv.Hoppas den tas bort för gott så vi slipper se den.  Skrikandes

Margareta
0

Hoppas alla ser att pdf-filen har två sidor.

"Baksidan" är bäst om man vill förklara hur margarin tillverkas.

molana
0

Är hemma i Sandviken och skrev ut 10 st av det här.Fick leta efter den här sidan som kommit långt bak.Men nu är det gjort.

Tack för den Margareta.  Skrattande

Margareta
0

Den kanske skulle sitta fast ett tag?

Denna kommentar har tagits bort.
Uttelille
0

Bra! Nu är den utskriven och lagd på arbetskollegornas fikabord!

Kefa
0

Kom ihåg att under December är  smör på 1Kg ofta till extrapris. Passa på att fylla frysen.

Margareta
0

Mycket bra tips Kefa

Uttelille
0

Kan man frysa smör!?

Margareta
0

Ja det kan man - men det har lång hållbarhet ofruset också

mikaelj
0

"Eta myrer!?"

:-)

Uttelille
0

Ja, typ så ;)

Wildrat
0

Eller så kan man göra ghee, det har också lång hållbarhet.

Mariaerika
0

Vilket superbra dokument!

Varje gång Becel-reklamen går på TV och jag har sällskap i soffan mässar jag: tro inte på det där, tro inte på det där, tro inte på det där, tro inte på det där……. tills reklamen är över. Nu har vi kommat så långt att mitt sällskap börjar förekomma mig och påbörja mässandet innan jag hinner vara med :)

emb3
0

ObestämdVarför margarin när det finns smör.Först har man något som är flytande, långt ifrån gult och som varken smakar el luktar smör. Sedan gör man en hel mängd trixiga och inte så lite äckliga manövrar för att få den här soppan att se ut som smör smaka smör och lukta smör. Varför i hela friden då när det redan finns en helt naturlig produkt som heter smör.

Becelreklamen ljuger:Det finns omega 3 men det finns mer av omega 6 som är skadligt för hjärta och kärl, hur kan dom få göra reklam på falska grunder, och lura folk.

Är det inte dags att protestera snart.Alla dessa tillsatser i maten, som gör att vi blir sjuka på sikt.

[ngupa]
0

hur kan dom få göra reklam på falska grunder, och lura folk.

Är väl för att om befolkningen är sjuk och orkeslös så protesterar dom inte heller och är därmed en foglig osjälvständigt tänkande massa…

[Anega]
0

Ni får väl anmäla dom, ni också. Jag har anmält margarin.se.

anki1
0

17, Jag säger oxå så. Värsta smörjan. Sånt där skt borde inte få kallas livsmedel. Jag kan inte fatta att jag och massor av folk faktiskt är uppfödda på smörjan. Och att jag fött upp mina 2 påt. UURRRRRKKK.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

mikaelj
0

emb/#18

Det finns inget för människor användbart omega 3 i deras margarin.  Så beroende på hur man ser på det ljuger de om det också.

blodtopp
0

Ska ta med mig ett gäng utskrifter av detta när jag ska till vårdcentralen på tisdag. TÄnkte lägga ut dem i väntrummen på alla våningar… *hehe*

Hanveden
0

En del är före sin tid med att varna för margarin:  Barbro Ernemo skrev detta 2001!

mlchfh  Cool .

Pylle
0

Varför har Arla bara vågat göra reklam för Smör när det är dags at baka pepparkakor

Igår diskuterade vi morotssoppa  på jobbet

En olivoljeälskare frågade vad ska jag anvnända.

Ska du göra soppa på morötter finns inget alternativ till smör

Min lunchsopa var en rejäl synd!

morätter (2 st)

chilii.

purjo

en bit paprika som blev över i går

en rejäl klyfta vitlök

ett stänk curry

jätteklick smör att låta alla dess godsaker svettas i

en halv kycklingbuljongtärning

skvätt grädde

koka

fram med mixerstaven

Morotssoppa!!!

Lehane
0

Arla är antagligen rädd för att drabbas av vad som hände Vallio i Finland när de försvarade sin produkter mot "kolesterolmaffian" på -70 eller -80-talet - d v s en massa negativ publicitet som påverkar försäljningen. Vallio och dess ledande expert fick löpa gatlopp i både medierna o bland forskarna.

graleh
0

Hur är det med oljor?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Margareta
0

graleh - det råder lite delade meningar där. Det har med vegetabiliskt och animaliskt fett att göra. Vi tillgodogör oss inte veg omega3 på samma sätt som animaliskt omega3. En annan frågeställning är även omega6 som oljorna är rika på och omega6.

Olivolja och rapsolja skall vara de minst dåliga om man väljer oljor.

Det har med fettsammansättningen att göra.

Läs mer på http://www.kostdoktorn.se

graleh
0

Margareta> Jaa, det är lite omtvistat det där. Jag har dock för mig att rapsolja skulle vara något av det värsta man kunde äta och att olivolja skulle aldrig hettas upp, t.ex. att steka i, utan enbart ha som det är i sallader.

Jag undrar mest vad man ska steka i för olja. Jag brukar t.ex. panera schnitzlar och då gör jag det i rapsolja men det är kanske inte det bästa.

Tack för länk :)

Aniara4
0

#29 Stek i smör eller kokosfett. Kokosfett funkar precis som en olja när man steker i den (med sprätt och allt). Hur gör du paneringen - inte med mjöl väl…?

graleh
0

#30> Aha kokosfett? Cool, ger det kokossmak? Jag har för mig jag sett sådana paket med kokosfett, ska absolut prova!

Jag använder skorpmjöl. Inte så bra LCHF-mässigt men det går inte heller åt så himla mycket skorpmjöl och jag vet inget schyst alternativ heller.

Margareta
0

Jag håller med om att rapsolja skulle vara det värsta och jag använder det inte själv - skyr det som pesten - men som sagt det finns olika åsikter. Att olivolja inte skall hettas upp håller jag också med om. Smör och kokosfett håller bäst för värme - precis som sagts redan.

Det finns annat att panera i än skorpmjöl - jag panerar inte själv men jag vet att en del använder kokosflingor.

graleh
0

Aha, fast koksflingor låter inte så gott, det är ju den speciella paneringssmaken man vill åt som kommer från skorpmjöl. Men kan vara värt att prova på.

greensis
0

Ister funkar jättebra att fritera/steka i - det är originalet till wienerschnitzlar om jag minns rätt.

Köps i mejeri/fett-disken på stormarknaden.

Fabricati diem, pvnc!

upgradeyou
0

Hej!

Har läst tråden men inte hittat det jag letata efter. Har förstått att det är smör och inte margarin som är att föredra! Men hur vet jag vad som är smör när jag handlar?

Idag har jag bregott på osten och steker med det också ibland. Annars använder jag olivolja.

Är alla förpackningar som det står smör på verkligen smör? Vet att det finns nån guldförpackning det står smör på men går det att kolla på innehålletm eller nåt att det verkligen är rätt?

Tack för en bra tråd!!

[Anega]
0

Står det smör så är det smör :). Annars står det Milda, Margarin eller andra skumma namn.

pitch
0

Tyvärr är det så att vissa butiker annonserar margarin som smör…(Jag tänker inte ens nämna namnet på den butikskedjan åven fast de har bra bacon)

[Anega]
0

#37 Va? Men kan du inte säga vem som gör det?

pitch
0

Jodå men jag vill inte nämna det därför då får de "gratis" uppmärksamhet…eller vad det kallas

Jennix
0

#35  Står det vegetabiliskt fett, på baksidan så är det INTE smör.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

upgradeyou
0

tack jennix! det var det jag undrade:)

MimLan
0

#41 Titta på innehållsförteckningen på valfritt margarin och jämför med hur den ser ut på ett smörpaket. Bara det är en stark indikation på att margarin är fejkmat.

[Anega]
0

Men alltså, nu skulle jag vilja veta vem som skriver SMÖR på ett paket margarin. Är inte smör namnskyddat?

MimLan
0

#43 Det är ingen som skriver det. Däremot är det standard att folk benämner vilket margarinjunk som helst som "smör", för de förstår inte skillnaden. Samma sak kan hända i reklamblad där man säljer "smör", medan reklamen gäller något margarin.

[Anega]
0

Så bra, då ljög jag i alla fall inte i #36.

Jenjen
0

Vill bara ge ytterligare ett exempel som är ganska så fräckt om det nu är så att smör är namnskyddat. På innehållsförteckningen till en burk kakor där "smör" ingår i namnet läser jag följande: vetemjöl, smör (vegetabilisk olja, salt, emulgeringsmedel E47, arom, färgämne E160A), socker, sirap - - osv. osv.

Undrar i mitt stilla sinne om de får göra såhär, men eftersom fabriken ligger i min hemkommun som är tillräckligt drabbad av nedläggningar ändå så vill jag inte ställa till det för dem.

[Karro]
0

Smör är inte skyddat

däremot Svenskt smör är skyddat

http://www.svensktsmor.se

citat från hemsidan

Vad är smör?

Smör är en naturprodukt och får bara innehålla mjölkfett. Smör framställs genom att man kärnar grädde och tillsätter salt och mjölksyrakultur.Vattenhalten får vara max 16% och inga andra tillsatser eller fetter får förekomma. Svenskt Smör innehåller 81-84% fett, beroende på vilken salthalt det har.

Sen står det en hel del strunt också memen tillverkningen står med iaf Glad

PiteCarina
0

Mycket bra skrift om smör och margarin som jag nu ska ta och skriva ut!

[Anega]
0

Lite OT. Jag var på restaurang häromdagen och skulle ta en bit knäcke till maten. Frågade om det var riktigt smör som stod i skålen och fick Ja till svar. Men när jag började bre så märkte jag att konsistensen var salvig och konstig så jag sa att det här är väl inte smör? Jo, det är vanlig Lätta, blev svaret. Jag bad att få lite RIKTIGT smör i stället. Tror det är ganska vanligt att folk benämner det man brer på mackan som smör och det man steker i som margarin, oavsett vad det egentligen är.

Margareta
0

Anega - du har så rätt - det är så i "modernt" språkbruk - därför måste man fråga. Jag har gått på "niten" att fråga om smör så många gånger att jag inte ställer den ledande frågan "är det smör" längre. Jag frågar vad är det ni har att bre på mackorna - typ, vilket märke eller något sådant kan jag lägga till.**
Jag påpekar att det är viktigt för mig att veta om jag kan äta det!**

[Karro]
0

Det är så retsamt när man sitter o tar order… *suck*

"aa sen vill jag ha smör"

"då har vi det i 1 kg kartong om 10 kg eller i en 2 kg bytta"

"det låter mycket… jag tänkte en så där man har på bordet"

"men då är det bregott eller lätt&lagom du tänker på"

"aa just det lätt&lagom! och sen där gröna varianten"

"du vill ha lätt&lagom 600g med olivsmak alltså"

"precis"

men varför säger du då SMÖR?!

sarahn
0

Hej Margareta!

Jag undrar om jag får printa ut din pdf fil om "smör vs margarin" och använda den när jag föreläser om LCHF?

Mvh

Sarah

Margareta
0

Absolut - den är till för det.

Det finns många varianter och den här är inte den bästa - men ta den tills du hittar en bättre.

Margareta
0

Ps den är inte "min" jag har fått den

sarahn
0

Tack! : )