Kokosfett och nötallergi
Finns här någon med erfarenhet av nötallergi som vet hur det funkar med kokosfett?
Själv är jag nötallergiker, men klarar mandel. Kokos i fast form funkar inte, då kommr klådan dirket, men jag har hittills inte känt av något när jag ätit kokosfett (i form av ischoklad till jul…).
Nu vill jag kunna ha kokosfett/olja i te och kaffe på jobbet. Det ser ju mer aptitligt ut än osaltat smör. :o)
Någon som har koll?
Konstigt… Jag är också nötallergiker som klarar mandel, men jag klarar även kokos, så vitt jag vet (äter inte så mycket kokos och har inte fått reaktion). Har dessutom läst att kokos inte har något med nötallergi att göra.
Kan det vara så att det finns spår av nötter i fast kokos? Eller så kanske du är allergisk mot kokos med? Det kan ju vara så att du är det även om det är högt ovanligt. Du kanske under ordnade former (d.v.s. med medicin till hands) kan våga testa lite kokosfett, det är väl iallafall rent.
Det är lite läskigt med fetterna, jag åt en gång middag hos min faster som glömt min allergi. Vi åt kyckling med potatis och sås, och plötsligt började det klia i munnen. Då visade det sig att hon haft i 1 msk jordnötolja i såsen! Det var ju helt omöjligt för mig att upptäcka innan jag åt! Som tur var hade jag medicin med för vi var mitt ute i bushen.
Jag är allergisk mot nötter och mandel och jag kan äta kokos.
Kokosnötter, muskotnöt och jordnötter är inga nötter så dom har inget med nötallergi att göra.
Det kan mycket väl vara så att det är spår av nötter i påsen med fast kokos fast då ska det stå på påsen att det kan finnas spår av nötter.
Eller så kanske du är allergisk mot kokosnötter också.
Hmm…
Jag tål ju som sagt mandel. Och jordnötter. Kokos reagerade jag på först för några år sedan, medan mina andra allergier funnits längre.
Ungefär samtidigt som jag reagerade på kokos, hände samma sak med banan, och det kan jag inte ens skala utan att känna av det. Inte för att det spelar någon som helst roll nu i lchf-livet. ;o)
Ja. Kanske är jag allergisk mot kokos, men då borde jag väl inte klara fettet?? Eller - varför inte - det är ju renare… Inte konstigt att man är förvirrad. ;o)
Eller (mer troligt?) spår av nötter i kokosflingorna.
Who knows?
Tack för era svar, jag kommer nog att prova med lite fett/olja i kväll när Mannen är i närheten och kan ta hand om mig. :o)
*solpkramar*
Man kan nog vara allergisk mot nån viss del av ett livsmedel. finns somliga som tål äpple om de skalar det t.ex.
Mmm…
Dem hör jag till. :o)
Eller, rättare, jag tål vissa sorters äpplen.
Har hört mig för i dag och det stämmer att banan- och kokosallergi hör ihop.
Tänkte såhär innan jag provade: Kokosfettet är smaklöst, kanske allergenerna finns i den doftande delen av kokosen?
Tog en tesked i teet, och ännu känner jag inte av någonting.
*glad*

Jag är allergisk mot nötter, mandel och banan, och ibland reagerar jag lite på kokos men oftast inte. Nån gång har det börjat klia när jag smort in händerna med det fettet med kokossmak (oftast när jag fått mycket på läpparna och gnott av det på händerna), men det har aldrig hänt med det smaklösa. Använder silverpaketet som hudkräm.
Det kan nog vara så att allergenerna försvinner med smak- och doftämnena, men jag vågar förstås inte svära på det!
Jag tycker att vi fortsätter att tro det! :o)
Jag har tagit ett par teskedar till, och mår fortfarande ypperligt!