Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3269 ggr
tessie
0

Tandläkaren

Tjena tjena

Är det någon mer än jag som har fått bättre tandhälsa.

Var hos tandläkaren idag och de konstaterade att både tandköttet var bättre

och inga håll.

Självklart det är kosten och jag läste någonstans att ost var mycket

var mycket bra för tandisingarna.Vad vet ni

Skaldeman
0

Mycket vanligt. Jag har fått säkert tusen rapporter om detta. Min egen tandläkare har förbjudit mig att tala om min kost, han har inte hittat annat en en smula tandsten på fyra, fem år. MIn begynnande tandlossning etc är bara gamla minnen.

Vi äter inte socker, det är självklart viktigt. Men viktigare är nog att vi får en annan bakterieflora i munnen.

Sten Sture

odezza
0

Jag tycker att mina tänder har blivit något vitare, och mindre känsliga, och mindre beläggningar, och mindre tandsten… ska till tandläkaren den 15 november, det ska bli spännande att se om han märker någon skillnad.

Skaldeman, varför har din tandläkare förbjudit dig att tala om din kost, då den uppenbarligen fungerar??? Är det hans/hennes egen prestige som kommer i kläm, eller???

"still lost in space and time"

Pasi
0

TANDLÄKAREN KAN JU BLI ARBETSLÖS SÅKLART! Skrattande

odezza
0

hehe… tandläkarna får väl omskola sig till kostrådgivare Flört

"still lost in space and time"

Caena
0

*putt till tråden 2 år senare*

var precis hos tandläkaren - eller hygenisten( är på semester i min hemort och valde att gå till tandläkaren här) och hon meddelade att det såg faktiskt bättre ut i munnen, men för första ggn fick jag skrapa tandsten så det hette duga. *ryser*

men så har jag bara ätit lchf i 2 månader drygt.  
förväntar mig att nästa år så behövs det inte laga nått. och varför jag behöver laga den här ggn, är för att de såg en skugga under en gammal lagning,alltså inget nytt hål! och de 2-3or som de hittat tidigare år har inte växt sig någonting. finns några små risker kvar, men med en stark floursköljning och tandtråd Ä(+ rätt borstning på framtänderna) ska jag nog kunna råda bot på det och tandstenen. !!!

märkte direkt när jag började att "pälsen" på tänderna försvann.. men borsta tänderna ska man ändå!!

axelina
0

Har inte fått några hål men en hel del tandsten som jag aldrig haft förut. Ätit LCHF 8 mån.

Wildrat
0

Många får mer tandsten av LCHF, varför vet vi inte. Vet inte heller om det blir bättre när man ätit LCHF en lägre tid. Det positiva är att man slipper hål.

#5 Fluor gör tänderna hårda men samtidigt sköra. Dessutom kan tänderna bli fläckiga av fluoren. Sök lite på nätet för att läsa mer…

dufva
0

Det blir först mer tandsten och efter nåt år betydligt mindre..

Ska till hygienisten nästa vecka för att göra min årliga renskrapning.

Det verkar som att jag kan börja glesa ut besöken där för jag känner knappt nån tandsten bakom framtänderna denna gång.

Caena
0

jag är tydligen duktig att borsta bakom tänderna Skäms men mindre bra på framsidan.. =/ vinklar tydligen tandborsten fel.. 25 år gammal och  borstar fortfarande fel.. 

#7 wildrat

jag läste massor kring flour, och jag tycker det verkar som om meningarna är delade..
jag prövar ett tag, det brukar inte hålla i sig länge, men kanske det hjälper.. har "dåliga" gener bakom mig när det gäller tänderna så jag får väl försöka det jag kan.
farligheterna om jag förstår det verkar inte vara själva flouret mot tänderna och dess effekt utan mer farligheten att få det i sig tex genom att vi inte har tillräcklig kontroll på dricksvattnet i vissa kommuner. (mest usa)

sedan kan jag tänka mig att pröva weledas tandkräm bara för att veta att det är mindre mängd ämnen i den tex. kör ju själv med balsamtvättning(www.lockig.se) och lchf så det borde ju inte vara långt gånget att byta tandkräm också.. Flört

sarag
0

Jag får fortfarande mer tandsten än tidigare. Har ätit kosten i snart 3 år. Men det gör inte så mycket tycker jag för hela munhälsan är så mycket bättre. Det säger min tandläkare också.

Blow
0

Jag har precis varit på min årliga koll hos tandläkaren. Hade inga hål (jag har aldrig haft hål i mina tänder). Däremot hade jag extremt mycket tandsten.

Har tidigare aldrig behövt ta bort tandsten mer än kanske lite grann vart tredje år, men nu tog det nästan en halvtimme att ta bort allt. Enda skillnaden jag kan se är kosten.

dubbelouseven
0

Att ha hål har i stor sett inte med kost att göra. Dvs borstar man tänderna grundligt två ggr om dagen och skiter i att småäta dagen genom, då får tänderna vara ifred och blir inte undermineraliserade som gör att de blir sköra och får blir sjuka i karies.

Däremot om man har mineraliseringsstörningar är det en annan femma.

Fluor är bra för tänderna, men i lagom mängd.

Tandsten har med salivens sammansättning att göra, mineraler och salter som finns i saliven bildar tandsten. Bot mot det är tandtråd - använder man det i samband med borstningen hinner det inte bildas tst.

ToFat
0

Men nog måste väl kosten spela roll för hål? Stärkelserik mat klibbar ju fast på tänderna? Jag märker direkt när jag slarvar till det ett tag, blödande tandkött direkt som tar ca 10 dagar bli av med. Likaså ilningar o allmänt obehag.

Pasi
0

Kosten har betydelse för bildning av hål.

Spannmålsätande folkgrupper visar en grymt mycket sämre tandhälsa än andra folkgrupper (kan läsas i Weston A Price bok).
Stort intag av syrlig mat och drýck….t ex frukt och läsk luckrar upp tänderna bla genom att lösa upp mineral…och fytinsyra från spannmål hindrar återmineralisering.

Blow
0

#12 Jag funderade mer på om saliven förändrats med LCHF och om detta kan ha orsakat mer tandsten. Så klart har det även betydelse vilken kvalitet man råkar ha på sina tänder och hur väl man underhåller dem. När det gäller hål och t.ex. tandlossning tror jag egentligen att tandkvaliteten spelar mest roll.

Annica38
0

Jag har börjat tvivla lite på om fluor verkligen är så bra för tänderna! "Experterna" säger att det är bra, men nya rön kommer fram hela tiden! "Experterna" säger ju att mättat fett är farligt, så vi kanske har blivit lurade när det gäller fluoret också!?

Jag citerar en artikel jag hittade på nätet: Fluor - en århundradets bluff av Marcus Strömberg

"I Orthomolecular Medicine skrev man 1993 om tre studier i USA, Indien och Japan5. Man hade undersökt 445 000 barn som bor i områden med mycket naturligt fluor i dricksvattnet. I SAMTLIGA fall innebar en högre nivå fluor i vattnet FLER hål i tänderna. I artikeln konstaterar man att det inte existerar någon forskning som stöder teorin att fluor förebygger karies. En annan studie på Nya Zeelands alla barn visade samma sak6. Författaren påpekar att studier som visat att fluor sänker risken för karies har utförts på små och handplockade grupper av barn.
Data från WHO visar att högre fluornivå i dricksvattnet ökar risken att få karies7"

[Karro]
0

Jättekul att ni har grävt fram en gammal tråd! Superbra *nöjd medarbetare*

men för att återgå till topic!

Jag har inte vart hos tandläkaren på ehm alldeles för länge men känner heller ingen rädsla för att gå dit eftersom jag äter en hel annan kost nu än när jag var där sist. (dock hade jag inga hål då heller, utan fick bettskena för att jag gnisslar tänder på nätterna)