Fråga ang. datummärkning... (OT)
Hej hopp!
Jag hamnade i diskussion med min lilla mamma igår angående datummärkning. Hon hävdar att när det står "bäst före 5 mars" så bertyder det att man skall laga/äta maten senast den 4 mars, eftersom det är sista datumet FÖRE 5 mars. Jag tolkar det istället som att 5 mars är sista dagen. Precis som "Sista förbrukningsdag 5 mars".
Hur ser ni på saken?
/Linda
Ska man märka ord så står det ju att varan är "bäst före" 5 mars; alltså är den bättre 4 mars än 5 mars… Man kan ju i detta också lägga in innebörden "sämst efter 5 mars" vilket då skulle betyda att varan är OK till och med 5 mars. Jag tror att "bäst före" har samma betydelse som "sista förbrukningsdag".
Huruvida en vara är OK eller inte beror inte på ett exakt datum; man kan lukta och smaka för att se om varan är OK även efter bäst före.
"Sista förbrukningsdag" är helt enkelt den sista dag man ska äta varan. "Bäst före" betyder att det går att äta varan efter det datumet, att man själv avgör om det är ok eller inte.
Jag håller naturligtvis med om att det är smak och lukt som avgör; jag är ingen som strikt förljer datummärkningen (det är däremot min mamma…). Men det var just frågställningen kring vad den som gör märkningen menar med ordalydelsen "bäst före 5 mars" som var fokus för diskussionen igår.
Tack för era svar! Tolkar det som att ni tycker ungefär som jag. Dvs att man absolut inte behöver slänga varan den 4 mars om det står "bäst före 5 mars", vilket min lilla mor gärna gör… ;-)
/Linda