Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 7736 ggr
Thea
0

Frågor kring fibrer och surdeg

Nu "svär jag i kyrkan" lite. De som läst det senaste jag skrivit i mina trådar här på sidan känner till att jag just nu mår rätt dåligt, psykiskt, pga kosten. Jag funderar allvarligt på att dra mig åt GI-hållet för att se om jag börjar må bättre. Har läst på en hel del om GI, men fortfarande kvarstår ett par frågor som jag hoppas kunna få svar på här. Det saknas ju en GI.ifokus.se. Flört

Det pratas ofta om lättlösliga fibrer och svårlösliga fibrer. Vad är vad? Om jag väljer fullkornsbröd med mycket hela kärnor. Innehåller det mycket svårlösliga fibrer?
Kli, det bör ju vara väldigt svårlösliga fibrer, eller?
Hur är det med quinoa och vildris/oskalat ris?

Sen undrar jag över surdegar? Är det bättre att äta börd gjort på surdeg? Har för mig att jag har läst det någonstans. Vad i ligger skillnanden för kroppen med surdegsbröd jämfört med traditionellt bröd?

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Per_W
0

Thea!

Frukter samt havre innehåller vattenlösliga fibrer. Fiberteorin är överhuvudtaget dåligt vetenskapligt underbyggd men stödet för  vattenlsöliga fibrer är i varje fall bättre än för de olösliga fibrerna som du hittar i framförallt spannmål.

Surdegsbakat bröd är bättre än vanligt bröd av två skäl. Det får lägre GI d v s omvandlas långsammare till glukos i kroppen. Dels förstörs en del antinutrienter i spannmålet såsom fytinsyror (som hindrar mineralupptaget, bla järn).

Men låt dig inte luras av bröd där det bara står något i stil med att "surdegskultur tillsatt". Inget av de bröd som bakas av de stora bagerierna är surdegsbakat på riktigt även om de tillsatt lite surdegskultur. Riktig surdegsjäsning tar något dygn jämfört med snabbjästen som går på några tiotals minuter. Vill du har äkta surdegsjäst så får du baka själv eller hitta något lokalt, småskaligt bageri.

Per Wikholm

Thea
0

Tack för ett mycket bra svar!

Om jag tolkar dig rätt behöver jag inte fundera speciellt mycket på fibrers form.

Min tanke var att ge mig på eget surdegsbak. Flört Jag älskar att baka bröd och saknar det enormt!!! Att baka surdegsbröd kan inte vara så knepigt. Det knepigaste är väl att få till en temperatur på ca 25 grader för surdegsjäsningen.

H. Thea

cacao
0

Vanlig rumstemperatur räcker för att surdegskulturen ska starta. Täck med plastfolie bara och "mata" degen på andra dygnet med lite mer rågmjöl. Bra recept finns säker om du söker på nätet.

//Suss

Medarbetare på sajten irishcob

Thea
0

Tack cacao!

Jag ska prova det!

H. Thea

Luccy
0

Varför tror du Gi löser problemen? Jag skulle tro att du löser dom bättre genom att äta lchf o kanske höja din kolisgräns lite så du får in lite bröd som du så gärna vill. Jag har själv ätit Gi o en sak är då säker, sockerkänningarna var jobbiga o jag hetsåt mellan varven. Nu är jag mera i balans, magen mår bättre o mkt är eg bättre för mig i alla fall.

Lycka till Kyss

gluffgluff
0

Johanna Söderlund har skrivit en del om olika fibrer, tex det här och det här. Även ett inlägg om fytinsyra, angående surdegsbröd etc.

En annan intressant blogg angående bla mer kolhydratrik men ändå nyttig kost är whole health source.

Lycka till, hoppas att du mår bättre.

Thea
0

Vad irriterande! Jag skrev ett långt svar och sen klappade KiF ihop. *mutter*

Luccy: Anledningen till att jag letar mig från LCHF är att jag känner mig så otroligt bakbunden och fängslad av LCHF. Jag är så FÖRBANNAT trött på kött, sås och sallad i alla dess former. Visst, det är olika såser, olika typer av kött och olika typer av sallader/tillbehör, men nu börjar det bli väldigt enformigt! Vi åt i princip aldrig kött, sås och potatis innan LCHF. Jag är så LESS på dessa gratiner med äggstanning som blir vattnig pga blomkål/broccoli mm. Jag vill göra pajer, lasagne, matiga sallader, böngrytor mm. Jag saknar den där klicken ris till grytan eller den enstaka potatisen.

Jag tror inte att GI är mirakelmedicinen som LCHF gärna basuneras ut som. Men jag tror att det är ett sätt att äta som passar mig bättre. Jag har inte rönt så stora fördelar av LCHF att det är värt den enorma uppoffringen jag upplever att jag behöver göra. Jag älskar att laga mat och njuta av mat. Det är en stor del av mitt liv! Just nu känns mat bara som ett krångligt, trist måste. Allt smakar likadant! Jag vill kunna hämta inspiration från kokböcker, men VILKET recept jag än väljer är det stopp. Det är alltid något som gör att jag måste "bygga om" receptet ganska så ordenligt. Visst, det är väl inget stort problem i sig, men just nu upplever jag det som en stor begräsning i min vardag.

Sen börjar jag FETLESSNA på alla dessa ägg! Ägg till frukost, ägg till mellanmål och i värsta fall ägg även i kvällsmaten. Jag älskar ägg, men det börjar bli för mycket av det goda.

Det blir inte bättre av att jag börjar gå upp i vikt! Hur mycket har jag inte en aning om, men byxorna börjar sitta trångt. De "måttbyxorna" jag ville komma i till sommaren kan jag GLÖMMA nu. De sitter trängre än innan LCHF! Det gör att jag ännu mer börjar inse att LCHF är inte min melodi i livet. Men den akademiska bakgrunden jag har så har energi in vs energi ut en betydelse. Krasst, men sant!

Jag måste må bättre! Jag måste få tillbaka glädjen i att äta och laga mat! Jag vill inte längre vara bakbunden! Jag tror inte att man dör av en frukt eller två. Inte heller av lite pasta eller ris till maten.

H. Thea

missaz
0

Jag tror att GI fungerar rätt bra om man är rätt normalviktig och inte har några hälsoproblem. Det är inte meningen att kosten ska göra att man känner sig bakbunden; och Thea, du har ju hållit på med LCHF ett bra tag nu, så mår du inte bra (oavsett om det blir fysiskt eller psykiskt) av detta förstår jag att du vill bli mer liberal och luta dig mer åt GI-hållet.

Lycka till, hoppas du kommer att må bra och gå ner det du vill i vikt/mått! Ta med dig det du lärt dig av LCHF och fortsätt med naturliga, bra råvaror, gott om naturligt fett och mer pålägg/kött/fisk än bröd/pasta/potatis osv! Flört Mycket bra idé att baka brödet själv på surdeg; då blir det ju inte en massa tillsatser, dessutom är ju surdegsbröd så mycket godare och nyttigare.

Thea
0

missaz: Självklart kommer jag att bära med mig alla kunskaper från LCHF. Jag kommer def att fortsätta med så naturliga råvaror som möjligt. Bara fullfeta produkter! Flört Precis som du säger kommer jag att äta mer "sovel" än ris/pasta/potatis eller vad vi nu har för kolhydratkälla. Jag kommer fortfarande att hålla ner kolhydraterna, men inte så strikt som tidigare.

H. Thea

Irran
0

Thea, jag har full förståelse för att du överväger att gå över till GI-kost. Här är en till…

Jag har inte hållt på så läng med LCHF, kanske tre veckor eller ngt mera, och jag är också innerligt less på maten. Inte för att den är äcklig, men det blir enformigt, svårt att hitta nya recept osv, trots den jättebra LCHF-kokboken. Dyrt är det också! Har konstaterat att vårt matkonto har ökat radikalt! Saknar inte potatis särskilt mycket, men det blir ändå lite tjatigt.

Inte heller är det någon större succé på vågen! Gick ner 2 kg första veckan, sedan har det inte hänt ett dugg! Jag har inte så jättemånga kilon som jag vill bli av med, ca 5-7 kg, och tror nog också att GI kan vara en bättre metod. Ska också försöka ge mig på det här med surdeg. Undrar om det inte var i senaste numret av Allt om Mat som jag hittade flera recept på just surdegsbröd, jag ska nog också testa!

Kan nog tyvärr tycka att här verkar de flesta tycka att LCHF-metoden är "the one and only", ibland kan det vara lite "halleluja" här. Dock inte av alla, men i flera fall. Önskar att det kunde finnas lite mer respekt för att denna metod kanske inte passar alla, vi är ju trots allt olika individer. Olika dieter passar väl olika människor, eller…??

Lycka till med din GI, jag tänker också snegla lite åt det hållet, vill så gärna få bort de där fjuttiga kilona jag har, Beach 2009 närmar sig med stormsteg!

nyborjare08
0

Självklart ska man äta det som man mår bra av och trivs med! All respekt för dina upplevelser, Thea. Hoppas att du hittar något som passar dig!

Jag äter enligt LCHF och det trivs jag med. För mig är det ett livsval och ingen tillfällig "diet". Alla hälsoförbättringar är för mig det viktiga, inklusive viktnedgång, men den är alltså inte viktigast.

Det som jag reagerat på på sistone är att allt fler verkar se LCHF som vilken bantningsmetod som helst och ger upp efter ett mycket kort tag. Ursäkta Irran men tre veckor är en för kort tid för att se någon effekt på vikten. Förmodligen har din kropp knappt hunnit ställa om sig till fettförbränning. LCHF är viktnormaliserande så även om du vill gå ner så kanske inte din kropp vill det. Glad Däremot kan kroppen formas om så att måtten minskar även om vikten står still.

Synd att du redan ger upp men som sagt, huvudsaken är att du hittar det du trivs med. Och GI är ju vettigt om man mår bra i övrigt, tränar och är normalviktig. Då klarar man att förbränna kolhydraterna.

Mitt totala matkonto har inte ökat, snarare minskat, om man räknar in godiset jag tidigare åt, men inte längre äter. Kolhydrater är ändå bara ren energi. Då satsar jag hellre pengarna på näringstät mat.

Luccy
1

Jag var mest nyfiken på varför, jag tycker inte lchf är enformigt o jag är så tacksam att min hetsätning är under mera kontroll. Så som sagt nyfiken.

Lycka till Thea Kyss

Luccy
0

Skrattande Ivrigt pekfinger o puckad dator……….dubbelt alltså

Luccy
0

Jag var mest nyfiken på varför, jag tycker inte lchf är enformigt o jag är så tacksam att min hetsätning är under mera kontroll. Så som sagt nyfiken.

Lycka till Thea Kyss

Zepp
0

Mnjaeä.. vet inte varför många alltid anser att LCHF bara är strikt GI-noll eller max 20 gram kolhydrater, det är individuellt och många tar till sig av huvudkonceptet och framförallt så är det viktiga att inte vara fettskrämd såtillvida man inte är diabetiker eller insulinresistent.

Har man inte problem med glukosomsättningen så är det antagligen bättre att vara mer liberal utan att tappa kontrolen bara man inte äter fettsnålt och onyttigt.

Hälsan är viktigare än viktnedgången och det gäller att hitta en medelväg som passar ens metabolism och psyke.

Bara för att man inte äter strikt behöver man inte svulla en massa margarin o lightprodukter.

Lycka till och hoppas du hittar en matregim som du kan stå ut med och som ger dig både hälsa och matglädje!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
0

#2 Ställ bunken med surdegen vid/nära elementet så får du upp temperaturen ganska lätt.

Thea
0

Irran: 3 veckor på LCHF är kort tid! När jag ätit enl LCHF i 3 veckor var jag fortfarande "frälst". Jag mådde skitbra och hade motivation. Inte hade jag gått ner något (har inte många kilon att tappa och hos mig är det troligtvis hjärnan mer än kroppen som vill gå ner i vikt….) i vikt, men vad spelade det för roll. Jag mådde BRA och hade ork!

Jag har ätit LCHF sen aug -08. Inte jättelång tid heller, men jag har gett det ett seriöst försök. Jag kommer i fortsättningen att hålla kolhydratintaget så lågt jag bara kan. Det blir inga monsterportioner pasta med en dutt sås! Möjligtvis blir det en dutt pasta till en duktig portion sås.

Det jag också hoppas på är att matkontot ska minska igen! Innan LCHF åt vi ganska mycket bönor, linser och quinoa. Åt vi kött var det mest köttfärs o korv någon dag i veckan. Mycket sällan helt kött och då oftast i gryta. Matkontot steg märkbart när vi började äta LCHF. Det trots att vi inte köpte godis och bröd längre.

Lycka till själv! Vi får se hur mycket åt GI vi hamnar och hur mycket vi stannar kvar åt LCHF-hållet. Det enda som är säkert är att vi inte kommer att gå tillbaka där vi kom ifrån!

H. Thea

Thea
0

nyborjare08: Det är inte konstigt att folk enbart ser LCHF som en renodlad bantningsmetod! Det är ju så A.D mfl gått ut och marknadsfört det hela. Hälsofördelarna har fått stå för mycket i skymundan! Bantning = pengar i kassan! Vill du ha publisitet och reklam, ja, då är det bantning som gäller för det vill tidningarna skriva om. Det säljer! Jag har ända sen starten ansett att strålkastarna har varit lite snedvridna inom LCHF, men det är så det har blivit.

H. Thea

Thea
0

Zepp: Anledningen till att många, inkl jag, uppfattar LCHF som max 20 g kolhydrater är att det är det som basuneras ut, ffa här på KiF. Äter du mer än 20 g följer du inte läran! Att man fortfarande kan äta uppåt 100 g kolhdyrater och fortfarande äta åt LCHF-hållet skrivs mycket sällan.

Vi får se var vi hamnar i vår matvärld. Jag kommer inte att lämna KiF bara för att jag väljer att äta mer kolhydrater. Jag kanske får upplevelser och erfarenheter som jag anser att jag vill dela med mig av. Det kanske finns fler i min sits, vem vet!

Jag kommer def inte att flossa margariner och lightprodukter. Det har aldrig legat för mig. Det kommer fortfarande att handlas hem smör, grädde, röd mjölk mm. Vi kommer inte att snåla på fettet i matlagningen, men inte heller överdriva så som det känns nu att vi gör.

Tack! Jag hoppas att jag hittar min balans så småningom.

H. Thea

Thea
0

MimLan: Vi har inga element på! Skäms Huset är så välisolerat att den värme i behöver får vi gott och väl av vedeldningen i kamin och vedspis. Eldar vi i vedspisen kan jag ju ställa surdegen nära den.

H. Thea

Irran
0

Jo, jag vet att 3 veckor är kort tid, och jag har egentligen inte hakat upp mig så mycket på att det "bara" är 2 kg ner på vågen, för jag känner också i kroppen att det nog är mer än dessa 2 kg, egentligen. Folk i min omgivning säger att det syns att jag har minskat, och det borde inte ynka 2 kg visa, så visst känns det ändå bra! Kruxet för mig är nog också att jag har väldigt bråttom när jag ger mig in i något. Kan väl säga att jag har mått väldigt bra under de här ca 3 veckorna jag har hållt på. När jag slutade med bröd så minskade magen, den blev mindre bullrig, magen var nog ganska svullen av allt bröd, mjöl m.m. Så där är en ren hälsovinst i och för sig! Misstänker att jag kan vara lite glutenkänslig. Dessutom så vet jag inte hur min kropp reagerar på detta i och med att jag också har gjort en viktoperation (Gastric Bypass) för 7 år sedan. Kan alltså inte äta fullstora portioner, men äter inte så pyttelite som många tror att man gör efter en sådan operation. Det som får mig att tänka efter är dels att det blir väldigt dyrt, för det har det blivit! Det ÄR dyrt med rent kött, smör och grädde! Dels känner jag också att fantasin tryter när det gäller mat. Men jag kommer nog att köra en "light-version" eller åt GI-hållet, för helt klart tänker jag fortsätta vara snål med kolhydrater!

Thea, jo visst är det dyrare med LCHF-mat, bara att konstatera! Jag tänker också fortsätta vara snål med kohydrater, tänka mig för vad jag äter osv. Jag har ju inte heller så många kilon att gå ner. Jag gjorde ju en viktoperation, gick ner massor, men sedan har jag spårat ur vad gäller kosten och lyckades gå upp 10 kg, men vill gå ner 5-7 av dessa. 2 kg har jag ju redan klarat av tack vare LCHF.

Håller också med dig om att det inte är konstigt att folk ser LCHF som ännu en bantningsmetod. I tidningarna syns A.D. basunera ut att man kan gå ner 1 kg i veckan med denna diet. Även om det inte är hennes ord, det är nog troligt att det är tidningarna som vinklar det så, men det gör det ju inte lättare! Så självklart tror jag att det är många som testar och blir besvikna över att kilona inte rasar efter första veckan!

Lycka till allihopa, oavsett om ni är jättestrikta eller lite mera "light"… På något sätt är det ju välbefinnandet och resultatet som är viktiga, oavsett metod, eller hur?

Jennix
1

#19  Exakt vad som är LCHF och inte, tycker jag är svårt att definiera. Annika Dahlqvist och Skaldeman äter nog inte på samma sätt och alla medlemmar här äter inte på samma sätt.

Dessutom är KIF för olika sorters lågkolhydratkost, som jag ser det - rätta mig om jag har fel. Flört

Om du vill ha mer variation skulle jag fokusera på grönsaker och rotfrukter, och det finns betydligt bättre saker att äta än spannmål. Potatis, rotfrukter, quinoa - sånt tror jag är nyttigare än t.ex. vete och fullkorn. Skrattande

Det finns mer nyttiga saker i grönsaker än i frukt så vill du ha vitaminer - ät grönsaker. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

nyborjare08
0

#18 och #21, Njaa, Annika säger ju att det är en metod för "hälsa och viktkontroll". Så det är media som vinklar (de gör de i stort sett alltid oavsett ämne). För bantningsmetoder säljer ju. Just därför tycker jag att det blir viktigt att så ofta man kan försöka påpeka alla andra fördelar med kosten utöver viktkontrollen.

Jag håller helt med om att det inte bara finns en väg att gå. Var och en måste hitta den modell som passar en själv och man kan vara olika strikt med kolhydraterna.