Tankar kring normalvikt
Jag är normalviktig (enligt BMI gränserna, tycker däremot att BMI är väldigt missvisande) och jag har hört att man inte kan gå ned i vikt genom att äta LCHF-kost om man är normalviktig för att denna kost är viktnormalisernade och äter man LCHF och är normal/underviktig går man upp i vikt.
Stämmer detta? Ska jag lägga av med denna kost om jag vill gå ned i vikt?
Tja, hur lång är du och hur mycket väger du då? BMI är ju svårt, som sagt var.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Många äter denna kost på grund av alla hälsofördelar inte bara för att gå ner i vikt!

Det är inte säkert att man går upp i vikt, om man är normalviktig… det är om man är underviktig man gör det. Det är nämligen svårt att fortsätta vara underviktig, när man äter en artanpassad föda, som ger kroppen den näring och byggstenar den behöver.
Jag där normalviktig, och håller vikten, därför fortsätter jag med LCHF, eftersom jag får så manga hälsovinster!
PS Det kan hända att man går upp i vikt (om man är normalviktig) men det beror oftast på att man får muskler istället. Muskler har ju högre densitet än fett, så man kan mycket väl uppleva att man blir smalare iallafall…
"still lost in space and time"

Är det verkligen siffran på vågen som är det viktigaste , det finns väl inte många dieter som fixar att du får lika lite underhudsfett samtidigt som du har musklerna kvar . Men visst kan man väl svälta sig till lägre siffror på vågen än om man håller sig till lchf .

Jag är 167cm och väger ca. 60 kg

Självklart är hälsovinsterna många och väger upp men man läser att folk bara "rasar" i vikt och det har inte hänt mig.
Mina mått i midjan har minskat med 1 cm till nuvarande 69cm och jag har hållt på i ca 2 månader med denna kost.
Och du tränar mycket, då är det antagligen muskler som väger. Bättre att du fortsätter träna och äter som du gör nu, och låter det bli som det blir.
Ät sånt du mår bra av, du behöver inte gå ner i vikt och kommer antagligen inte att göra det om du tränar, eftersom muskler väger mer än fett.
Jag tror inte du kan rasa i vikt om du inte svälter dig.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Dom som rasar i vikt, är dom som har många kilon att ta av…
Du verkar vara normalviktig, och kommer inte att rasa i vikt…
Jag tycker det verkar jättebra att du har minskat 1 cm i midjan på 2 månader, med ditt utmärkta utgångsläge (dvs inte överviktig). Har det inte hänt något på vågen, så betyder det att du har fått muskler istället för den förlorade centimetern… bra va!
"still lost in space and time"
Säger samma sak som i din andra tråd: Du väger inte bara 60 kilo till 167 cm, det är också så att du leder skivstångspass tre gånger i veckan, så du har rejält mycket mer muskler än medelsvensson. Dessutom kör du tre timmar spinning en gång i veckan. Då får du lårmuskler.
Jag tror att du väger alldeles lagom och du har en midja som motsvarar stl. 36. Perfekt för en ung tjej i din storlek.
Men om du vill ha mindre lår ska du låta bli att träna låren så hårt som du gör just nu, så får du kanske annan form på dem.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

jag undrar också, har precis börjat med LCHF o vill absolut inte gå upp i vikt, jag är 163 o väger 67 kilo, alltså på gränsen till överviktig, hur ska man äta för att det ska ge bäst resultat?

Tyvärr har det stått i media att man kan "rasa" i vikt på kosten men det stämmer bara om man är ordentligt överviktig och insulinresistent.
Kosten normaliserar hungerkänslor som kanske aldrig varit normala om man ätit mest kolhydrater.
Det gör att kroppen kommer att söka sig mot den vikt man är avsedd att ha av naturen
Är man underviktig går man som sagt ofta upp i form av mer muskler.
LCHF ska du främst äta för att du prioriterar att vara frisk och må bra under hela livet.
Är siffrorna på vågen viktigare för dig kanske du borde fundera lite över dina prioriteringar och föreställningar..
#10 Fokusera inte på vågen, gå efter mått och kläder. Har du större kläder än 38? Muskler väger mer än fett, vet du. 

jag har 36/38, o S.. men vet att jag är större än vanligt eftersom mina finjeans inte passar längre..o visst, kommer jag i dem igen så struntar jag i ad jag väger, men det var ca 5 kilo sen som dom passade..
#13 Det kan ju bero på att du växer… 38 är väl en helt normal storlek, om jag minns rätt? En storlek som alltså är för vuxna kvinnor? 36 är det få vuxna som kan ha, men det finns även små kvinnor som kan ha det - tror Greensis är rätt liten. 
Jag tror tyvärr att det är många i åldern 18-23 eller dyligt som tyvärr måste vänja sig vid tanken att man inte kan ha samma storlek resten av livet. Kroppen förändras ju äldre man blir och det är naturligt.

jo, men jag gick ju upp nästan 10 kilo på ett halvår när jag blev sambo, det är dem jag vill li av med. Det mesta har lagt sig på rumpa o lår, samt en del på brösten. Vill bara bli av med det.. men först o främst vill jag komma i mina jeans!

det är inte muskler jag fått eftersom jag slutade träna när ag flyttade. Vill bara få bort överskottsfettet på mage o lår

mamma är lite kortare än mig men väger ca 60 kg. P-piller har ja ätit sen jag var 16, så den förändringen har jag redan haft..Det är ingen viktugång som bara kommit utan att jag vet varför, jag slutade träna, blev sambo o åt för stora portioner, även en del bullar o kakor (älskar att baka)

jahaa, ojdå :P aja, men jag har nyss börjat, så har nog ite fått några än iaf. Vägde mig iaf innan start, samt mätte midjan..vikten är inte det viktiga, utan hur jag ser ut o känner mig. Nu känner jag mig fläskig o dallrig.
#0, I en annan tråd ställde du den här frågan:
andreas0, så man går inte ner med LCHF-kost om man är normalviktig? Inte ens om man ligger på ett lägre kaloriintag? Det borde man ju göra för att det är väl enbart då man går ned i vikt oavsett kost?
Jag svarar här eftersom den här tråden handlar om detta ämnet.
Visst kan man svälta sig ner i vikt. Men frågan är om man verkligen vill det.
När man går ner i vikt genom att svälta sig så äter kroppen i första hand upp musklerna. Detta eftersom den försöker spara på energi, och musklerna i kroppen är det som drar mest energi. Dom drar energi hela tiden, dygnet runt, även när man inte använder dom. Så även om man går ner i vikt så är det inte säkert att det är en positiv viktminskning. Kroppen tar såklart på fettet också, men man får räkna med att förlora en hel del muskler om man svälter sig.
Och när man sedan går över till en kost med normalt energi-intag igen så går man upp i vikt igen. Plus ett par kilo extra jämfört med vad man hade innan man började svälta sig. Kanske inte direkt, men studier har visat att på 1-2 års sikt efter avslutad bantning så har i stort sett alla som har gått ner i vikt med hjälp av kalorireducering gått upp till högre än vad dom var innan dom började. Och det stämmer överens med personers erfarenheter också så vitt jag kan se.
Detta eftersom kroppen vill lägga på sig lite extra för att ha inför nästa eventuella svält. Det är detta som kallas för jojo-bantning. För varje gång man gör det så blir det dessutom svårare att gå ner i vikt. Det är därför personer som har bantat hela livet är dom som har svårast att gå ner i vikt. Visst kanske det fungerar en eller två gånger när man är ung, men sedan vågar kroppen inte släppa på fettet i onödan eftersom den vill ha ett bra energilager så den överlever nya svälter om det blir "dåliga tider" igen.
Svälter man sig själv så lär man knappast njuta av livet särskilt mycket heller. Kroppen går ner på sparlåga för att spara så mycket energi som möjligt. Resultatet är att man blir på dåligt humör jämt, fryser, orken försvinner, osv.
Om man nu tvungen ska svälta sig så är det däremot bättre att göra det på LCHF kost än på annan kost, dels eftersom musklerna verkar vara skyddade lite bättre då, och dels eftersom LCHF kost är mycket mer näringsrikt, så man inte riskerar att få i sig för lite närings också, när det bara är för lite energi man är ute efter. Plus att LCHF kost mättar bättre så man slipper gå runt och vara hungrig lika mycket.
Du gör hur du vill såklart, men personligen skulle jag inte svälta mig ner i vikt även om jag fick betalt. Hellre att det får ta lite längre tid då.
Duva, du skrev:
_Tyvärr har det stått i media att man kan "rasa" i vikt på kosten men det stämmer bara om man är ordentligt överviktig och insulinresistent.
_Menade du inte, och inte är insulinresisten.
Det är ju svårare att rasa i vikt om man ständigt går omkring med högt insulin.
Bjorne,
Du går inte omkring med ständigt högt insulin när du utesluter kolhydraterna, så ja, det är specifikt insulinresistenta som verkligen kan rasa i vikt.

Man kan gå ner i vikt om man tränar när man äter denna kost. Men egentligen om man är normalvikt kan man nog säga att man skulpterar kosten i stället. Det gjorde ju blondinbella under förra våren när hon åt kosten och tränade. Dock hade hon inte tränat tidigare, och hon fick muskler i stället.
Så räkna inte BMI när du hamnar inom normalvikten. Utan försök forma vikten. Du kan göra det trotts att du äter kosten. Tränar du redan mycket kommer du troligen inte märka mycket skillnad alls. Men ta kontakt med en PT om du vill ha konkreta tips för att skulptera kroppen och forma om den. Men låt det ta tid och kom ihåg som ovanstående har sagt du får ju muskler och de väger mer än fettet.
Nog tycker jag mig ha läst åtskilliga gånger här på forumet att just insulinresistenta skulle ha särskilt svårt att gå ner.
Var det tex inte ett av kriterierna som Andreas0 angav som en av anledningarna vid svårighet att gå ner?
Hur ser mekanismerna ut som skulle göra att insulinresistenta skulle ha extra lätt att tappa vikt?
Jag tycker att det borde vara tvärtom. Är du insulinresistent går det väl åt mer insulin än normalt för att reglera blodsockret?
Jag själv diagnostiserades som typ2 diabetiker för några år sedan.
Mitt blodsocker pendlar runt 6mmol trots LCHF-kost.
Det borde väl innebära rätt så högt insulin.
Min vikt rasar inte direkt heller.
Istället väger jag nu 2kg mer än jag gjorde när jag började med dieten för drygt 2år sedan.
Liksom så många andra så tappade jag ca 8 kg de tre första månaderna men sedan har kurvan vänt uppåt steg för steg.
Jag provade fakiren i 3 veckor men tappade knappt ett hekto.
Det verkar faktiskt som om min kropp har gett sig den på att väga 100kg och har lärt sig efter de tre första månadernas tillvänjning att klara detta på vilken diet som helst, uppenbarligen genom att tillverka sitt eget socker.
Bjorne,
Är du typ 2-diabetiker tror jag att du kan behöva hålla koll på mängden protein så du inte får i dig för mycket.
ok