Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7163 ggr
nyttigajag
0

är coca cola light okey?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

är coca cola ligt ok nån gång då och då? jag menar den innehåller ju inga kolhydrater…till vardags dricker vi kranvatten,mineralvatten och citronvatten.

men ibland vill man ju ha sötdricka..

BalticJohan
0

Ur ett kolhydratperspektiv - ja.

Ur alla andra perspektiv - nej

Cola light innehåller ett antal kemikalier som troligtvis inte hör hemma i våra kroppar - med det sagt måste jag tillägga att jag gärna tar en whiskey iblandGlad och det hör knappast inte heller hemma i min kropp - men gott är det!

Melindrea
0

Jag skulle inte dricka den, men jag mår inte bra av sötningsmedel.

BalticJohan
0

Ur ett kolhydratperspektiv - ja.

Ur alla andra perspektiv - nej

Cola light innehåller ett antal kemikalier som troligtvis inte hör hemma i våra kroppar - med det sagt måste jag tillägga att jag gärna tar en whiskey iblandGlad och det hör knappast inte heller hemma i min kropp - men gott är det!

nyttigajag
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 och#3

då kommer jag ta mig en coca cola ligt nån gång emellanåt,man måste ju leva oxå.

Magica1970
0

#4 "då kommer jag ta mig en coca cola ligt nån gång emellanåt,man måste ju leva oxå."

Det var dagens roligaste uttryck :D

[Pennylane1]
0

fast då får du byta namn  Skrattande

nyttigajag
0

#5 kul att göra nån gladTungan ute

sitter här och smuttar på vaniljte med gräde i..

ejn04013
0

Ur kolhydratperspektiv ja. men eftersom sötningsmedel ställer till konstiga processer i kroppen så är slutgiltiga svaret nej. Dessutom de sötningsmedel som cola light innehåller det vill säga acesulfam-k samt sukralos lurar kroppen med sin söta smak att det vankas kolhydrater så sätter buksportkörteln och producerar insulin som lagrar fett. För övrigt påstår vissa källor att sukralos är starkt cancerframkallande.

Skogiz
0

Som jag säger till alla som orkar lyssna: sötningsmedel är rena giftet. Jag fick bokstavligen en långvarig Depression av lightprodukter men begrep inte vad som var fel förrän efter att jag slutat med det. Skrikandes Drick vanlig sockrad cola om du nu behöver sockervatten.

Jennix
0

Oavsett kolhydrater eller ej, det finns många som har upplevt att viktnedgången påverkas negativt av sötningsmedel. Jag kan inte vetenskapen bakom teorin men jag vet att andra har skrivit här på forumet, om att det kan påverka kroppen även om det inte har kolhydrater i sig.

Sen håller man kvar behovet av det söta också.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

mikaelj
0

Jag undrar om insulinnivåerna är kopplad till söt smak eller blodsocker. Det borde ju verkligen vara det senare. Kanske bägge, förvisso.

Jennix
0

#11  Ja, det är ju det som är frågan. Det konstiga är att jag hört talas om folk som har reagerat på de sötningsmedel som sägs inte ska påverka blodsockret… Frågan är vad det är då, om inte smaken? Jag minns inte vem som sa det, men nån har lagt fram teorin om att den söta smaken faktiskt kan påverka kroppen och viktnedgång.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

cor2009
0

Depression av lightprodukter!! Så du menar att om jag skulle dricka en cola light i veckan så blir jag deprimerad!!!

Finns det vetenskapliga bevis för det ?

Din Depression kanske skulle gått över ändå.

Jag tror att det är mycket vanligt att man vill lägga sin ångest eller Depression "utanför" sig själv(lightprodukter),eftersom det gör livet enklare.

Hur mycket lightprodukter åt(eller drack) du egentligen?

Jennix
0

#13  Du får kanske inte en Depression MEN du kan få en ångestattack av det, en stund senare. Det har jag själv upplevt och därför slutade jag med Cola Light.

Jag blev inte av med min Depression pga att jag slutade med socker och sötningsmedel, men jag märkte att jag mådde mycket bättre.

Minorca
0

Hej

Jag började med cola light när jag var VV för 17 årsedan, ibörjan var det istället för godis ca en gång i veckan, Sakt började jag dricka mer, min kropp svarade jätte bra på colan blev piggare både fysisk och psykiskt men krävde mer och mer tillslut var det 3 till 4 liter per vecka.

Ibörjan gick jag ner i vikt och då drack ca en burk i veckan. Där efter har jag under 15 år gott upp ca 25 kg om det var light colan eller den fetfria kosten som det beror på.

Efter att köpt några light color med kort datum som hade ändrat smak som sötningsmedel gör när de blir gamla. Slutade jag tvärt och var som en zombie under en månad och "vaknade" helt när jag hade börjat med ätit LCHF.

Att dricka light cola någon enstaka gång tror jag inte är speciellt farligt men man kan bli beroende.

Skogiz
0

#13 jag har aldrig brytt mig om att kolla upp saken närmare, men jag vill minnas från listan över biverkningar av aspartam att det var mycket otäcka saker bland annat Depression. Jag behöver så att säga inte höra det från forskare eftersom jag vet att det är sant. (för mig)

Dock hittade jag en sida som är ett riktigt skrämskott, http://hem.passagen.se/enummer/enr05.html

Kan kanske vara bra att läsa om man blir sugen på kemikalier. Skrattande

Inke
0

HUr är det med tandkräm???? Köpte Apotekets nya tandkräm Classic. Tuben såg fin och fräsch ut. Men usch vad söt den var. Hade inga glasögon vid inköpet så jag märkte det  först när jag använde den. PÅverkas man även av sött i munnen så att insulinproduktionhyen går igång. Sorbitol innehöll den.

fenixthebasketcase
0

Jag bläddrade precis igen listan lite snabbt, uuuhhh!

Kan dom inte göra en lista med emedel som är okej? Det finns ju några naturliga. Eller en sån lista finns kanske redan?