Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1795 ggr
Agyr07
0

Yrlingens syrra

Jag har lyckats med någonting jag inte förväntade mig.

Min lillasyster bor hos mig under några månader. Hon har alltid varit smal på gränsen till underviktig och äter helst bara bröd och knäckebröd samt pasta. Sen hon kom tillbaka i början av januari så har hon också fått äta LCHF men jag har kokat lite ris eller bulgur eller liknande som tillbehör.

Till saken hör att syrran har epilepsi, disikerar allt kött för att få bort allt som är vitt för att det kan vara fett och vill att allt ska vara sött. Tidigare i vintras när hon var hos doktorn så gjorde man ett blovprov och upptäckte att hennes blod i princip saknade näring. Så hon har fått utskrivna vitaminer, järntabletter, Levaxin och fler grejer som jag inte har koll på.

Och jag har smugit in information lite vart efter om kosten för kommer allt på en gång så sparkar hon bakåt. Äntligen i torsdags fick jag henne att påbörja en sockeravvänjning och äta mer LCHF.

Hon tar ett knäckebröd då och då men väldigt sällan och har börjat skriva upp allt hon äter och sen för vi in det i Min mat där hon kan se svart på vitt hur fördelningen ser ut.

Nu till min fråga.

Jag har rekommenderat henne att inte ligga under 1500 kcal om dagen, att hon ska ha över 55 g protin för 55 kg är vad hon vill väga till sina 163 cm (nu väger hon 52 kg men ramlade ner från 54 sen i torsdags) och att hon bör ligga under 20 g kolhydrater medan hon håller på och har ihjäl sitt sockermonster. (Först sa jag att det skulle ta en vecka, sen ökade jag det till tio dagar, det vart sen två veckor och nu pratar vi månad). Och hon har köpt det.

Tycker ni siffrorna ser ok ut? Är det ett bra mål för en underviktig 163 cm lång tjej årsmodell 71.

dufva
0

Vilken tur hon har dig som systerGlad.

Hon behöver säkert stöd och hjälp för att komma över fetträdsla och tänka på ett nytt sätt.

Kosten är bevisat effektiv mot epilepsi också så det finns alla förutsättningar att det kan bli rktigt bra på flera plan

Agyr07
0

Tack dufva Cool

Jo det var ett av argumenten att hon hade chans att bli bättre av sin epilepsi.

Just nu är hon på dag 5 och ni som har haft inkörningsproblem vet vad det betyder. Hon fryser, är jättetrött och hennes hjärna håller på och försöker spela henne spratt med en massa epileptiska känningar.

Både jag och morsan har försökt försäkra henne att det kommer att gå över.