Tappar aptiten av träning
Hej! Är det någon som vet hur det kommer sig att man kan tappa aptiten efter träning?
De dagar jag har tränat vill jag knappt ha mat, och känner nästan ingen hunger heller.. :S

Japp samma här fasten jag inte är Diabetiker!
Har för mig det är det naturliga tillståndet.. att fysisk ansträngning triggar Glukagonet att höja blodsockret!
Iallafall tror jag att det är vad som händer och du har vad jag kommer ihåg, mätt upp själva förloppet oxå.
Förr kunde jag avbryta träniningen ibland för att jag var så trött o hungrig.. kunde nästan döda för en banan!
Nu får jag inte i mig något alls direkt efter träningen, men senare när blodsockret har sjunkit tillbaka igen så går det bra!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Det varierar lite. Vissa gånger är jag väldigt osugen på mat men oftast blir jag jättehungrig. De dagar jag blir väldigt osugen på mat tar jag igen dagen efter genom att konstant vara hungrig. Försöker parera och äta fast jag tränat och inte vill äta, då slipper man ätardagen efteråt. Den brukar bara kännas jobbig annars.
Min teori.
Äter du socker förbrukar din hjärna massa socker. Då blir du hungrig, eftersom det nya glukoset som tillverkas går dit och till musklerna.
På lågkolhydratkost förbrukar hjärnan betydligt mindre socker, vilket gör att blodsockret inte sjunker och gör dig hungrig.

# 1 Ja de kanske är för att blodsockret stiger.. förr hade jag en enorm aptit efter socker även om jag låg högt (väldigt högt också) men det blir det ju inte nu.. så kanske känner kroppens riktiga signaler nu :) (om bs höjs så sänks aptiten normalt menar ja)
#2 Ja då får jag väl se om jag kommer vräka i mig imorgon :P
# 3 Fast jag har mer aptit om jag inte har tränat.. lr det kanske bara är sug pga rastlöshet.. ska undersöka det lite!

Speciellt om man tränar med hög intensitet för långvarigt får det den effekten… men man ska ändå se till att käka framförallt protein rel. direkt efter.
Egentligen är det kortisolets påverkan som är avgörande och som triggar resten. All träning är stress för kroppen. Ju högre intensitet desto kortare bör man hålla på utan det stegrande kortisolet gör att träningen blir rent kontraproduktiv och kräver onödigt lång vila innan nästa träning.
Glukagonet är insulinets motpol vad gäller fettförbränning och påverkan på blodsockret. Insulinet är anabolt och fettlagrande emedans glukagon är bra ur fettförbränningssynpunkt men också katabolt… för att höja blodsockret kan det använda glycogen via glycogenesis men oxå muskler om det behövs. För en sockerjunkie som hamnar i det tillståndet är det dock mycket värre för än en fettdriven person… dvs han kommer i högre grad äta muskler.
Vid styrketräning ca 45 minuter eller max en timme.,, sen äta inom en halvtimme därefter för att förhindra onödig katabolism på muskler.
Medarbeterare på Kost

# 5 Ska försöka tänka på det.. särskilt som jag gillar långa pass. Ngt tips på protein man kan ta med sig till gymmet tro? Tål inte vassleprotein eller laktos och sådant som finns endel i proteindrinkar (iaf de jag har läst på).

Kassein (mjölkprotein kanske, eller äggprotein. Ett ägg om man fixar det :)
Själv tog jag en burk tonfisk idag… fick skölja ner ner… inge gott utan majjo ! :)
Medarbeterare på Kost

Bra håller på och kikar lite på Bodystore på det nu :)
Hehe gillar du inte bara tonfisk :P.. tycker de e gott :) Torkat kött kan kanske funka me :)

Bara tonfisk blir lite torrt… hellre då makrill i tomatsås !
Torkat eller rökt kött är kanon som snacks. Men direkt efter träning ska det va nåt kroppen kan ta till sig rel. snabbt. Kött hör inte till den kategorin tyvärr. En liten burk smaksatt Keso funkar nog bättre isf.
Medarbeterare på Kost
Jag har också problem med aptit efter träningen får vänta några timmar för att bli hungrig igen.