Kolhydrater i té?
Hej!
Jag har precis köpt ett té som är jättegott, Yogi Tea Choko. Ingredienserna är: Kakaoskal, kanel, lakritsrot, carob, kornmalt, kardemumma, ingefära, kryddnejlika, kanelextrakt, vaniljextrakt, svartpeppar, ingefärsolja, vaniljskidor.
Det jag undrar över är caroben och kornmalten, är det kolhydrater i den? Och i så fall, är det kanske obetydliga mängder? Jag är inte jättestrikt men vill inte få upp sockersuget genom té…:)
Tack!
Ingen som har någon aning? Vore jätteglad för svar, vill helst dricka mitt goda té
Det där är inte te, det där är ett avkok. Te får man tekniskt sett endast endast kalla sådant som är gjort på bladen från tebusken. Och det är inte med som ingredients där. Att kalla det där för te är ungefär samma som om man skulle kalla varm choklad för kaffe för att båda är varma och har mörk färg. Vill man inte kalla det för avkok så går ört-te bra i nödfall för att visa att det inte är riktigt te det handlar om. Men te är det inte. Te stavas för övrigt som "te" inte som "té" med apostrof.
Nåja, ska sluta tjata nu. 
Men i alla fall, I riktigt te finns det inga kolhydrater i den färdiga drycken (mindre än 0.1 gram).
I den blandningen du visar har jag ingen aning om. Men kornmalt är väl spannmål? Och spannmål innehåller kolhydrater. Annars ser det väl hyffsat ut. Sedan är frågan om kolhydraterna tas upp i vattnet, det har jag inget svar på.
Där ser man, har nog mycket kvar att lära mig om te
Tack för ditt svar, jag fortsätter nog att dricka det i rimliga mängder!

Det borde inte kunna vara så mycket. Stälde samma fråga för ett tag sedan, då kom vi fram till att det inte kunde vara så mycket.
Nej jag hoppas och tror på det också!:)
#2 Örtte stavas inte heller med bindestreck. 

Borde inte egentligen riskera att öppna pandoras box här men hehe. Det där med té, finns en jäkla mängd stavningar och vad jag vet så är ingen av dem direkt "fel". Te utan apostrof har dock ej hört innan men Tea, té & the osv är vanliga.. Har dock ganska svårt för "The" då jag läser det som engelska.
Te, bryggt, innehåller 0,4 gr kolhydrater per 100 gr
Ditt Yogi-vadmannuskakalladet innehåller sannolikt betydligt mer. Sen beror det ju på inmundigad mängd, vilken kolhydratgräns du har, etc.
Bara du kan avgöra om du vill dricka det eller inte…
Kornmalten är boven i det hela 
Ja det var vad jag trodde också… synd att dom inte har någon näringstabell på teet! Jag kommer att fortsätta att dricka Choco-teet men kommer inte att köpa det igen, det finns ju många andra goda sorter