Hur mycket fett kan jag äta? Är relativt ny och oerfaren när det gäller den här kosten. Vissa av er verkar mena att man kan äta nästan hur mycket fett som helst, därför att det försvinner med avföringen. Om jag håller ner kolhydraterna extremt lågt, kan jag det då?? Känns livsfarligt för en fettfobiker som jag…Tack för råd

Japp, så är det. Så länge du äter mycket lite kolhydrater kan du äta fett tills du blir mätt - det är SVÅRT att äta för mycket fett när man inte har kolhydrater till!

Fett är enormt mättande, jag tror personligen inte att du ens skulle kunna få i dig för mycket fett ens om du försökte.
Jag har testat själv att öka på mängden smör och kokosfett i äggmjölken och jag blir helt enkelt illamående om jag överskrider 60g smör/kokosfett på en ca 3-4 dl portion.
Det som kan hända är väl att du blir väldigt lös i magen typ ;)
Medarbetare på sajten irishcob

Ja altså man skall esätta energin från kolhydraterna med energi från fett!
Minimum 1 gram protein per kilo och dygn, ett minimum av kolhydrater och resten fett tills du är mätt.. vare sig mer eller mindre!
Det är cirka 20 % protein i kött och de som vill gå ner i vikt försöker liga på 40-20 gram kolhydrater per dag eller mindre!
Som de andra säger så är det svårt att äta för mycket fett, antingen blir man illamående eller så får man lös avföring!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

… eller så blir du både illamående OCH får lös avföring!
*vis av erfarenhet*
Skratt jag älskar bregott kan utan tvekan äta upp ett storpack med sked så det är nog olika för oss alla jag har iafl ingen begränsing på fett.
anna-67,
Kolla igenom "Vanliga frågor & svar", jag tror att det du undrar över finns att hitta där!
Viss mat innehåller så pass mycket naturligt fett att det inte finns anledning att tillsätta mer. Jag är dock lite skeptisk till att överdriva fettkonsumptionen med tanke att man blir lös i magen och kanske mår illa.
ejn04013
Om du märker att du blir lös i magen och mår illa är det bara att minska till nästa gång. Man märker hur mycket man klarar av.
Men på det viset skiljer sig det inte jättemycket från valfri kosthållning. Äter du mer än vad du borde mår du oftast inte bra. På kolhydratrik kost är det oftast magen som blir helt uppspänd, på fettrik kost mår man illa innan magen blir uppspänd.
(jag vill inte vara med om att äta så mycket fettrik mat att magen blir uppspänd. uäck!)
#9 jag har alltid fått höra av min doktor att jag måste dricka mer för jag alltid är förstoppad,men nu verkar det som LCHF hjälper mig på traven..dock aldrig lös i magen utan smidig men ändå fast…ja du fattar vad jag menar…*asgrav på Göteborksa*