Blows fakirtråd
Jag har snart gjort min tredje dag på fakirkost. I förra veckan åt jag också kött (vilt) för första gången på 22 år.
Likt reamdn här på forumet har jag valt att samtidigt dra ner på kaloriintaget och har under de här tre dagarna ätit ca 1500 kcal per dag.
Först var det lite svårt för mig att planera en bra veckodiet, med ett så pass lågt kaloriintag och med en bra balans mellan fett och protein. Mycket därför att jag av vana använder mycket smör. För att minska mitt kaloriintag funderade jag därför på att ersätta smöret med ekologisk avokadoolja, för att på så sätt vilja använda mindre mängd, men efter att andreas0 och reamdn beskrivit hur oljan kan främja inflammationer i kroppen så bestämde jag mig ändå för att enbart hålla mig till smöret. Av bl.a. samma anledning äter jag ekologiskt smör.
Jag har under de här tre dagarna ätit hjortskav, älgskav, smör, ägg och lax. Jag har kryddat med svartpeppar och Herbamare. Till det har jag druckit vatten och örtte. Jag har även druckit ett glas Berocca per dag.
(Det stör mig dock att Berocca bl.a. innehåller aspartam. Jag gillar verkligen Berocca och känner att jag mår enormt bra av de extra vitaminerna. Finns det nåt mer hälsosamt men likvärdigt alternativ, med så hög vitaminhalt i?)
I övrigt känns det bra och hittills som vanligt.

Grattis till att du börjat äta kött igen!
Vad var anledningen till att du var veg(etar?)ian?
Tror du gör helt rätt i att behålla smöret. Visst blir det mycket kalorier men jag tycker man håller sig mätt. Det svåra är att sluta äta när man väl börjat. Men om man väl sliter sig märker man att man faktiskt är mätt. Min personliga uppfattning är att animaliska fetter är mer naturligt för människan än vegetabiliska, oavsett molekylkomposition. Visst kan man äta t.ex. nötter eller avocado ibland, men basen bör nog vara animalisk.
Stort lycka till!
Stort tack för lycka tillet!
Jag kände att jag mådde bra av att äta vegetariskt.
Jag läste precis Jenny Reimers bok "Maten vi borde äta" som finns att ladda hem som pdf-fil här på KiF. I den skriver hon bl.a. att industrimat från djurfabriker bör betraktas som avfall. Jag håller med henne om det. Jag tycker att sättet som vi väljer att ofta producera kött på i dag, är enormt sorgligt och ohållbart.
Lycka till med fakirandet Blow! Jag ær nyfiken på hur det fungerar att kaloribanta med LCHF, så de ska bli spænnande att kika hur går før dig och reamdn :)
Lycka till!
Lycka till :)
Tack! Jag har aldrig provat att räkna kalorier innan, alltså överhuvudtaget, så det känns nytt.
Jag är nu inne på dag 6 med fakiren.
Jag känner mig inte hungrig eller törstig. Jag ligger på ungefär 1400-1500 kcal per dag, med fördelningen 79% fett, 21% protein och 1% kolhydrater.
Jag tycker att jag mår bra, men jag har fått väldigt torr hy. Inte flagig utan snarare att den känns oelastisk på nåt sätt. Om jag nyper mig i t.ex. handen, så tar det också ett tag innan huden går tillbaka. Det ser ut som vätskebrist? Men jag dricker 3 liter vatten om dan och jag känner mig inte törstig. Vad kan det bero på?
Min mage är också helt trög just nu.
Jag har också haft svårt för att somna. I vanliga fall brukar jag sova ca 8 timmar per natt, men nu hamnar jag på bara ca 4-5 timmar.
I övrigt mår jag bra. Jag känner mig helt lugn. Jag är superlugn också i vanliga fall, så det är nästan så att jag är rädd för att jag verkar drogad som jag är nu.
Att må bra och bli lugn beror på maten det kan bli väldigt starkt i början och kännas fantastiskt bra. Så var det för mig.
Vi köper ekologiskt/kravmärkt nötkött av en bonde i närheten där vi bor och det smakar verkligen gott och annorlunda mot det vakuumförpackade i kyldiskarna som kan ligga i 1-2veckor.
Lycka till med köttätandet!
Nu är jag inne på min fjortonde dag. Men under det senaste dygnet har jag börjat få ett sånt enormt sug efter andra smaker.
Jag har i de här 14 dagarna bara ätit viltkött, ägg, smör och fisk. Jag vet inte hur jag ska variera det. Jag kan inte lägga till nån annan sorts kött. Det funkar inte för mig. Men finns det några bra kryddor eller andra tips, vad som helst, på hur jag ska få maten att smaka annorlunda? Jag blir galen.

Blow - Fuska med lite grädde och CF?
Hur går det med vikten?
Mina favoriter till älg- o nötkött är stött rosé- o grönpeppar. Rosépepparen går till det mesta faktiskt.
Vi äter mest lax i fiskväg. Den blir jättegod om man gnider in färsk ingefära (torkad går också) o strör korianderpulver över. Annars är ju smör, dill o citron en klassiker till fisk.
Kryddsmör?
Vitlökssmör; jag kör smör, vitlök, en nypa dragon o ett par droppar balsamvinäger + lite salt…blir urgott.
Rödvinssmör; låt lite rödvin koka in i lite finhackad gul lök, blanda m mjukt smör o lite salt o peppar.
Örtsmör; blanda vald/valda hackade gröna kryddörter m smör o lite salt.
Tycker nog du kan unna dig lite cr fr el en gräddskvätt i köttskyn. Blir det jobbigt att äta är det lätt att falla ifrån den smala vägen. Du behöver ju inte ta så mkt. Lycka till!

Beasås!
MaMaMade: Tack, vilka jättefina tips! Jag ska verkligen prova den där kombinationen av färsk ingefära och koriander. Låter supergott.
Rosé- och grönpeppar vet jag knappt om jag har använt nån gång. Jag tror att jag ska köpa dem i veckan som kommer.
Pasi: När det gäller kryddsmör så är jag lite osäker på om jag ska äta mat med vin och lök och sånt i, nu när jag håller på med fakiren. Så grädde och crème fraiche funkar väl inte alls.
Det kanske är lite överdrivet att vara så strikt, men jag lyckades inte gå ner på LCHF trots att jag försökte i flera månader så jag vill gärna prova fakiren i kanske tre veckor och sen försiktigt lägga till ost, mjölkprodukter, broccoli osv för att se om det är nån särskild produkt som hindrar mig att gå ner.
Men annars tycker jag faktiskt att jag äntligen börjar gå ner nu. Jag har inte vägt mig, men på överkroppen och ner till midjan känner jag mig mycket mindre. Nyckelbenen har börjat synas litegrann och handledarna och halsen är smalare och så.
Fast magen och benen, som jag egentligen helst vill gå ner på, ser ut som innan. Magen är faktiskt helt hopplös. Jag vet inte vad jag ska göra med den. Jag tänker att jag kanske skulle hjälpa till genom att försöka få mer muskler där, men jag har så svag rygg så jag kan knappt ens göra situps.
Jag har nu passerat 3 veckor på fakir. Hittills har det funkat förhållandevis bra. Utseendemässigt tycker jag att jag ser ca 10 kg smalare ut än vad jag gjorde innan, även om jag utgår från att den faktiska viktminskningen är mycket mindre.
Men magen är fortfarande ganska stor. Jag läste nånstans vad det kunde bero på, men minns inte längre vad det stod eller var jag hittade texten. Kan det ha varit proteinbrist som nämndes som orsak? Nån som har några andra idéer kring vad det annars kan vara?
Dessutom har jag under den senaste veckan haft enormt svårt att behålla maten. Det känns som om allting bara rinner ur mig, som om kroppen överhuvudtaget inte kan binda vätska.
Blow, har du alltså inte vägt dig? Strongt i så fall. Är du fortfarande torr? Fortfarande svårt att somna?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#15 Jo, fast under den senaste kanske tioårsperioden har jag bara vägt mig två gånger och det var i samband med läkarbesök och inte därför att jag egentligen var intresserad av vad jag vägde.
Jag har aldrig riktigt förknippat själva viktsiffran med min kropp, bara känt att jag har mått bra eller som nu att jag vill och behöver bli smalare.
Jag känner mig inte riktigt lika torr längre (men jag har också kört några ansiktsmasker och fuktkurer). När det gäller sömnen så känner jag mig fortfarande lite speedad eller hur jag ska beskriva det, typ övertrött så att jag beter mig som om jag vore pigg.

Blow, tänkte tipsa dig om kokosmjölk som ger en bra smakvariation och med rimligt kolhydratinnehåll och nyttigt fett. Jag kokar fisk i kokosmjölk och kryddar med vitlök och just trocomare. Man kan nog sätta med lite allt möjligt i grytan, tror det blir kanongott hur man än gör. Purjolök och blomkål brukar jag ha. Lycka till!
#17 Tack! Kokosmjölk låter som en bra plan, när jag har slutat med fakiren.
Jag har nu provat både fakir och mer vanlig LCHF-kost och det har funkat ganska bra. Jag har inte märkt nån större viktförändring, men tycker att min mage har mått bättre. Jag är också glad för att jag har börjat äta kött.
Mitt problem är dock att jag mår så väldigt illa av kosten. Jag tycker inte att det är så gott. Jag längtar hela tiden efter typ havregrynsgröt, sallad, grönsaker, apelsiner, bär och filmjölk. Jag undviker att äta eftersom jag tycker att det är äckligt med allt fett och inga kolhydrater, sen äter jag ändå och mår illa och sen klarar jag inte av att må illa längre så då äter jag istället kopiösa mängder kolhydrater. Jag har tappat all normal rytm och kan inte längre känna när jag är hungrig och mätt, eftersom jag inte är sugen på det som jag tänker är nyttigt för mig.
#19 jag har läst vilken spännande läsning !!
Det är klart annorlunda att höra att man är sugen på havregröt (vilket jag oxå kan känna ) Jag har ätit Lchf i 1 månad o jag är så glad att jag klarat mig utan att tappa den fetarödatråden.
Jag känner igen detta att min kropp känns 10kg lätter men vågen säger nått annat … jag är dock törstig mycket ..min teori är att jag äter fläsksvålar o äter 3msk krossade linfrön
Dom blandas med nått varje dag så magen ska må bra + att det är suveränt okunnesätning innan säng gång
det är ju otroligt hurdan vanemänniska jag är *suck
Detta med kött kan jag tänka kan göra en stor skillnad vi har använt renskav som "kebabkött " o att krydda som tacos typ ..det är ett litet tips.
Vad är Berocca?
#20 Vad kul att det funkar så bra för dig.
Berocca är en multivitamintablett som säljs på bl.a. Apoteket, men det var ett tag sen jag åt den sortens tillskott.
Jag håller mig fortfarande strikt till den fetare mjölken, till smör istället för margarin osv, men jag saknar verkligen att äta mat som från början är mager såsom sallad och juice och linser.
Jag har inte läst så mycket om stenålderskost och sånt som t.ex. Staffan Lindeberg förespråkar, med magert kött och grönsaker/frukt/nötter. Vad tror ni om det?
Men måste du verkligen ligga så lågt med kolhydraterna att du inte kan tillåta dig grönsaker??? Under fakiren är det ju iofs självklart men annars?
Jag har under sommaren gärna ätit sallader/grönsakstallrikar, det hör liksom årstiden till att äta lättare mat under stekheta sommardagar. En tallrik bottnad med salladsblad, en hel del gurka, några körsbärstomater, kanske några rädisor. Fetaost och oliver, kanske ett kokt ägg i klyftor och så något i proteinväg, kanske rester eller en burk tonfisk. En sås på majonäs och/eller fet youghurt.
Personligen anser inte jag grönsaker i allmänhet vara så stora bovar som bröd, ris och pasta. Att inte passa på att äta grönsaker när det är säsong och få äta dem så färska som det går är otänkbart för mig. Min gräns för kolhydratintag ligger på max 40 gram per dag men oftast hamnar jag ändå runt 20.
Om jag försöker mig på fakir mår jag inte bra mentalt, tappar lusten att äta, lusten att laga mat, lusten att göra något överhuvudtaget. Det passar helt enkelt inte alla. Nu har jag visserligen mina krämpor som kanske gör att kroppen prioriterar annorlunda och behöver en viss del snabbt bränsle tillgängligt men jag vet att jag inte är ensam heller om mina reaktioner på fakiren.
Jag tänkte fortsätta använda den här tråden som min tråd, trots att jag inte längre äter fakirkost. Nån admin får gärna ändra trådnamnet till "Blows tråd", om det är möjligt.
Jag har ätit LCHF till och från i snart ett år. Jag vet inte riktigt vad det har gjort med min vikt. Det känns inte som om jag har gått ner nåt, kanske lite. Jag har inte vägt mig. Ett par byxor som var för stora för mig, innan jag plötsligt ökade jättemycket i vikt för ett och ett halvt år sen, kan jag fortfarande inte få på mig. Jag skulle tro att jag har ungefär 20 kg övervikt (eller 10 kg kanske, men om jag siktar på idealvikt så har jag närmre 20 kg).
De fördelar som jag ändå har märkt med LCHF är att nästan all min ledvärk är borta. I samband med att jag förut gick upp i vikt så fick jag svårt att knyta händerna och vända huvudet åt sidan och sånt. Jag hade också en jätteuppsvälld mage, ibland, och tyngd i axlarna, som nu nästan har försvunnit.
Jag tycker att det är svårt att göra en bra matsedel. Jag har inte tid att laga mat (eller jag är dålig på att laga mat varje dag), så oftast köper jag bara nåt direkt i affären.
I dag har jag ätit grädde och frysta hallon (225 g) till frukost, resten av grädden (totalt 3 dl) har jag haft i kaffe och örtte. Under dan har jag ätit parmaskinka (80 g), babybelostar (120 g), mozzarella (125 g) och rökt makrill (228 g). Till detta har jag druckit ca 3 liter Loka.
Jag gillar inte att jag äter så mycket mjölkprodukter och dessutom bär. Jag försöker också att undvika kaffe. Men hela dagarna längtar jag ändå efter det där kaffet, grädden och hallonen. Jag tror att jag skulle ha mycket lättare att undvika det, om jag hittade bra köttalternativ. Men efter att ha letat omkring på typ alla större matbutiker så hittar jag ändå typ inga skinkor eller liknande utan glutamat och socker i.
Förövrigt är jag väldigt trött och har varit det sen mitten av sommaren. Jag sover ofta upp till tolv timmar per dygn och på helgerna kan jag periodvis sova i över ett dygn.
Jag tror att jag håller på att ta mig över en viktplatå. Det känns bra, men för första gången sedan jag började med LCHF (för typ 1,5 år sedan) har jag ett sådant enormt sockersug. Jag vet inte vad jag ska göra eller vad som triggar det.
Jag äter nästan 0 g kolhydrater, bortsett från att jag vid två tillfällen, ganska nyligen, inte "klarade" av att stå emot (och då köpte en hamburgare, choklad och en smörgås med hjortron och ost).
Jag törs nästan inte gå på stan. Jag vill bara ha bröd, choklad, havregryn och mjölk.