Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1437 ggr
Luccas
0

Behöver man räkna fibrer?

Behöver man oroa sig för att äta för mycket fibrer eftersom de räknas som kolhydrater? Jag äter linfrön varje dag och de innehåller ju 0 kolhydrater men ca. 35% fibrer.

Wtn3
0

En matsked linfrön eller två om dagen har ingen som helst negativ effekt på viktminskningen, i alla fall inte för mig, ska man av något skäl se upp med mängden linfrön är det nog snarare pga cyaniden.

Aniara4
0

Linfrön tror jag räknas om man tuggar dem men inte annars.

Sen är det ett annat problem att fibrer irriterar tarmen och att man helst bör försöka klara sig utan dem av den anledningen. Har man mycket problem med förstoppning är det bättre att prova extra kokosfett och magnesiumtillskott.

Aniara4
0

Och klarar man sig inte utan fröna är psylliumfröskal bättre än linfrön.

Skogiz
0

Muskelfibrer är bäst. Skrattande Jag har gått veckor utan att äta spannmåls- eller grönsaksfibrer och magen mår bara bättre. Det sista tarmen behöver är "motion".

Luccas
0

Jag har nog inga problem med förstoppning. Jag äter linfrö för jag trodde att jag behövde fibrer varje dag. Men fibrer påverkar väl inte insulinet som kolhydrater gör, eller?

Skogiz
0

Nej, det gör det väl inte. Men fibrer är inget man  direkt behöver heller vad livsmedelsverket än säger. Sten Sture Skaldeman skrev om det där vill jag minnas. Hans böcker rekommenderas varmt, förresten. Eller för all del hans grupp här på forumet. Klicka till vänster, "Ej frågelåda-Sten Sture Skaldeman"

nyttigajag
0

det finns nåt som heter NETTOkolhydrater det är alltså:

antalet kolhydrater per 100g i en vara MINUS fiberdelen i samma vara.

så om en vara innehåller 5g kolhydrater/100g och fiberinnehållet är 2g/100g vara, så blir NETTOKOLHYDRATERNA:

5-2=3g.

dvs varan innehåller 3g kolhydrater.

lizaohman
0

Men det är ju bara i USA man räknar så, nyttigajag, läste jag här på Forum. I Sverige är man så petig att man delar upp det och då ÄR det 5 gram kolhydrater plus 2 gram fibrer.

nyttigajag
0

#8 varför skulle man bara räkna så i usa?? låter hur dumt som helst..

ungefär som att säga att man bara bortar tänderna i USA inte i sverige.

Aniara4
0

Eller som att säga att man i Sverige använder det metriska systemet men i USA kör med pounds och gallons och annat konstigt…?

Man har valt att redovisa innehållet på olika sätt helt enkelt.

bazz
0

Idéen med nettokolhydrater kommer från Atkins och är hans påfund. Inget vi bryr oss med på LCHF.