Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6218 ggr
Ceciliaolucifer
0

Rekommendera BMI-våg?fett%?

Jag tänkte införskaffa mig en mer avancerad våg som utvisar fettprocent, BMI och lite sånt roligt. Inte på allvar utan lite mer lättsamt. Jag gjorde ett ordentligt test hos en tränare för ett antal år sedan och det jag kommer ihåg var att jag hade 13% kroppsfett, för lågt BMI och undervikt. (Jag åt normalt, rörde mig inte mer än ett vanligt svenssonliv)

Idag så vet jag att så inte är fallet, jag har betydligt mer fett, mindre muskler men har ett "optimalt" Bmi.

Det här ska vara lite mer på skoj, inget allvarligt. Utan ngt som skulle vara lite roligt att följa under tiden jag lchf:ar.

Så till min fråga, någon som vet om en sån här våg som ni rekommenderar?

dufva
0

Från början var dessa vågar väldigt inkorrekta.

Möjligen är dom iof lite bättre idag Obestämd

Ulf-S
0

Tjaa… Jag har en våg av märket Tanita, de ska vara bra.

Men hur som helst är hemvågar av den här typen ganska ungefärliga och ger mest en fingervisning om vad som händer med muskel- och fettmassa.

mikaelj
0

De är fortfarande värdelösa.

Spegel och kaliper ger bättre mätvärden.

chilisalsa
0

Ska man ha en som är något sånär så kostar de runt 2.500 och uppåt,  T.ex. Tanita BC568. Derar "riktiga vågar kostar från 40.000 nånting… http://www.tanita.com/BodyComposition.shtml Knappast nåt man är beredd att betala.som privatperson. Dock Tanita är de som har längst erfarenhet. De har helt enkelt bäst omvandling från det de mäter till vad de visar, plus att de använder flera frekvenser.

Bättre då att köpa en billig kaliper för under 200 eller en elektronisk för runt 500. Finns olika formler som stämmer olika bra beroende på kroppskonstitution och fitnessnivå. Enklast är att skita i procenten och bara se utvecklingen genom att summera värdena från några ställen…

Vill man ändå veta en procent så finns det som sagt olika omvandlingstabeller. Här är en som använder Durnin/Womersley:

http://www.iform.se/polopoly.jsp?d=977&a=8572

Tyvärr måste man ha assistans då.

Jackson/P finns i varianter man kan mäta själv…

http://www.linear-software.com/online.html

Du behöver dock en korrekt våg ändå… och BMI räknar du ut själv från vikten ;)

Medarbeterare på Kost

lizaohman
0

Jag har en liten mojäng, mindre än en decimeter, som man sätter tummarna på och så registrerar man vikt och ålder. Då kommer dessa olika värden, som märkligt nog korresponderade väl mot vårdcentralens asdyra våg, till diabetessköterskans otroliga förvåning. :D

Jag tror jag fick den gratis i en bokklubb.

Coturnix
0

Vad konstigt det här verkar, för mig som inte känner till det här alls, låter det lika trovärdigt som att stoppa en guldtia i en spåautomat.

Men jag ska ta reda på och lära mig. Det finns ju redskap som kan se syresättningen i blodet. Jag förstår inte hur en våg kan se vilket som är skelett eller kroppsmassa. Hänger inte med i utvecklingen för fem öre.

En sådan hushållsvåg skulle ju vara bra. Väg din måltid och vågen räknar ut hur stor del av maten som är skräp och tillsatsämnen.;)

kaisakavat
0

Starkt benägen att hålla med mikaelj här.. Spara pengen! Skrattande

Kör själv med ett gammalt manuellt vågskrälle. Den visar ungefärlig totalvikt, mer noga än så behöver jag inte veta och fattar personligen inte hur en våg ska kunna avgöra vad som är det ena eller det andra av min kroppshydda… men kanske, vad vet jag..?

Jag ser ju tydligt var mina återstående "fettdepåer" finns. Överarmar, lår och höfter. Tycker det funkar utmärkt att mäta med måttband och sedan föra in måtten i en tabell för kuliga jämförelser. 

Men men, vi vill ju olika, hoppas du hittar en du blir nöjd med ifall du slår till! Skrattande

lizaohman
0

# 6  Jaaa :)

Jag köpte faktiskt en våg på ICA som väger och ger olika värden. Även där matar man in längd (vikt klarar den av själv hehe). Den kostade 400:- och verkar klara av att visa värdena okey. Jag var mest intresserad av förändringarna, så det gör ju inte så mycket om den inte har perfekt grundvärde, så att säga. Min ICA-våg kostade 400:-

shamani
0

Min dotter har en sån där våg som man knappar in en massa info innan man ställer sig på den. Rena skiten! Man får olika resultat om man kliver på den två gånger…Obestämd För att ha en viss mängd fett till ett annat på bara ett par minuter, vikten varierar också - rejält! Man skulle tro att det varit någon annan på vågen. Fast hennes är kanske inte av den bästa sorten… tydligen. Själv har jag en digitalvåg. Jag får väga mig flera gånger för att få ett genomsnittvärde… också skräp, men den ger i alla fall riktvärden. Tacka vet jag de gamla vågarna som fanns/finns på vårdcentraler och sjukhus! Glad