cocospannkakor o oopsies?
Hej!
Jag har nu kört igång med LCHF/GI i hopp om att tappa några kilon. Har kollat runt lite o sett nåt som heter "oopsies", vad är det o hur gör man? Sen undrar jag om cocospannkakorna, är dem menade som en dessert eller kan man äta dom i veckorna?
Och om jag tex äter äggröra med bacon o lite smörstekta champijoner, hur mkt är en rimlig mängd?
Hur mkt ska jag äta en dag? Snälla, hjälp!

Du ska äta dig lagom mätt. inte övermätt men inte så att du blir hungrig direkt igen.
Sök på oopsies och cocospannkakor så hittar du massor. Om man vill äta dessa som huvudrätt bestämmer man själv. De innehåller endel kolhydrater men om man klarar det ser jag ingen anledning till att man inte skulle kunna göra det.

men det det som är svårt, för jag hr lätt att äta bara för att det är gott :P
okej, men hur vet man om man klarar det`? Jag vill verkligen ge detta en ärlig chans nu och göra allt jag kan, men får man äta lite mer kolhydrater ibland?

Man måste ge det tid. När man har ätit såhär ett pat tre veckor börjat man känna lite hur det går.
Men som grund mått är det många som säger att man ska äta ca 1g protein (rnt proteinalltså inte kött) per kg "önskad" kroppsvikt. Men detta är oxå sånt som man får prova sig fram till.
Om du äter mer kolhydrater en dag är det ingen kris men försök att hålla det under 20 gram.

jag har ett BMI på 24-25 och är alltså normalviktig, men på övre gränsen. Vill gå ner 5-10 kilo. Har inga problem med att hålla vikten med "vanlig" mat, utan vet att jag har ätit för mkt under en tid o därför gått upp.. Hur vet man att man inte tål kolisar?

men hur mkt kolhydrater är det i en kokospannkaka då tex?

Man måste prova sig fram. Vissa kan äta mer kolhydrater utan att gå upp och andra måste äta väldigt lite för att kunna gå ner. Om man inte har så mycket att gå ner kan det ta längr tid. Detta är inte en snabbdiet.
Vet inte exakt hur mycket Kh det är i dem. sök här på sajten så borde du hitta.
Det bästa du kan göra nu tror jag är att läsa andra trådar för att lära dig mer om hur det fungerar.

usch, nu har jag läst om massor som gått upp av LCHF dieten.. huuga

Det är inte min upplevelse, men man kan öka i vikt pga ökad muskelmassa.
Fortsätt läsa. Och prova ett en månad eller två.

Jag vet inte hur min vikt har förändrats (gick up i början på grund av fler muskler), men jag har minskat 15cm i midjan sedan maj förra året.

jag ska ge det en chans, absolut, men är jätterädd att gå upp ännu mer..
hr mkt är rimligt att äta per dag? Har läst om många som gjort felet att ätit för lite, men hur ska man veta? Kan ni inte skriva så jag får ett hum iallfall?

olika för alla.
Du kan få min matlista för en dag. Men tänk på att jag är större än du.
Energi kcal:
2290,11
Energi kJ:
9579,80
Proteiner:
98,09
Fiber:
1,92
Kolhydrater:
9,34
Vatten:
507,19
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
209,09
Kolesterol:
1169,40
E-mättade:
53,96
Mättade:
122,26
F-mättade:
19,72
Vitaminer:
A:
1218,75
B1:
2,56
B2:
2,47
B3:
22,44
B6:
1,98
B9:
163,17
B12:
5,03
C:
15,73
D:
4,81
E:
7,53
Mineraler:
Fosfor:
1250,00
Järn:
8,77
Kalcium:
266,92
Kalium:
1923,81
Magnesium:
150,25
Natrium:
1396,91
Selen:
81,68
Zink:
13,49
100Gram Ägg rått
15Gram Äggvita
200Gram Fläskkarré gris stekt i skivor
15Gram Majonnäs 80% fett
5Gram Dressing majonnäs ca 60% fett
18Gram Tomat
20Gram Isbergssallat
50Gram Vispgrädde 40% fett
30Gram Smör 80% fett
35Gram Kokosfett
60Gram Stekfläsk sida gris m svål skivor
66Gram Champinjoner
14Gram Purjolök
27Gram Squash
50Gram Ägg rått
30Gram Smör 80% fett
100Gram Färskost 27% fett Philadelphia

oj, men väger du allt?
tex om jag äter äggröra med bacon o smörstekta champinjoner, vad är lagom då? JAg brukar ta 2 ägg, 4 skivor bacon o kanske 4 champinjoner, är det lagom?tycker det är så svårt. Ska kcal-intaget ligga som vanligt, bara att pasta, bröd o ris o sånt är borta?

Jag vägde det mesta, vissa saker gissade jag lite på. Kcal är inte så intresant egentligen. Ät den mängd protein din kropp behöver kompletera med fett tills du blir mätt.
Är det frukosten som du har skrivit ner?

det beror, igår åt jag det till middag, men idag till frukost, vet ine riktigt vad jag ska äta

Det finns massa bra recept här. kolla i vänstersidan på sajten. Du ska äta när du är hungrig. kött fisk fågel. grönsaker som växer ovan jord ost och mjölkprodukter. Kolla på förpakningen så att det innet innehåller mer än 5g kolhydrater per 100g vara.
Så som sagt det är bara att börja läsa på vad andra har skrivit. sökfunktionen och att läsa gamla trådar är det bästa.

men hur är det med korv o salami?
Har fått tips om kalkon o sånt men det är ju magert`? Kan man äta ost o salami till frukost? O ska man försöka äta grädde, eller vad? Har alltid gjort äggröra med vatten eller lättmjölk förut, men nu gör jag med grädde, är det bra eller dåligt?

o vilket är bäst? kycklingfilé naturell eller baconlindad med gräddsås?

Fett är bra, ta den fetare varianten om du kan välja.
LÄS PÅ MER PÅ GAMLA TRÅDAR.
Alla frågor du ställt finns svar på där. Nu får du leta lite själv.
Lycka till