Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3610 ggr
AnnK
0

Ost och kolhydrater

Undrar över ost och kolhydrater. Misstänker att det är något lurt med ovan nämnda (#20) Västerbottensost, för jag får nämligen SUG efter den. Man blir ju supermisstänksam mot allt som ger just sug, eller hur?

Hittar dock inga uppgifter om kolhydratinnehåll? Någon som känner till detta? Vilka har mest kolhydrater, hårdost eller mjukost? Och visst har väl mjukost mer lactos? Hjälp vad mycket att hålla ordning på ibland.

Tack på förhand!

Mervi
0

Mjukostar kan vara luriga. Margareta säger att hårdost har mindre eller inga kolhydrater.

AnnK
0

OK, så mitt västerbottensug kanske är något helt annat än kolhydratssug? Hoppas, hoppas…

Amiechan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Västerbottensost:

Näringsvärde per 100 g

Ämne

RDI%*

Energi kJ

1650kJ

-

Energi kcal

400kcal

-

Protein

24g

-

Kolhydrat

1,5g

-

Fett

33g

-

Vitamin B12

1,4µg

140

Kalcium

680mg

85

*RDI% = Procent av Rekommenderat Dagligt Intag

Amiechan
0

Västerbottensost:

Ingredienser
Pastöriserad mjölk, levande mjölksyrakultur, salt, ostlöpe, kalciumklorid, konserveringsmedel E 202, E235 och E 251. Potatismjöl tillsatt för bibehållen fin fördelning (endast riven Västerbottensost ® )

AnnK
0

TACK!!! Amiechan. Var hämtar du de här uppgifterna ifrån?

Mervi
0

Jag sökte också efter Västerbottenost och försökte hitta dessa uppgifter. Intressant att veta var man kan hitta det.

Jag vet att man kan skriva till tillverkarna och få uppgifter men det kanske finns annat sätt.

Amiechan
0

Det var ganska enkelt - jag stavade det västerbottensost - ni stavade det västerbottenost när ni sökte :D

Västerbottensost

Gittan-Xyz
0

Jaha, då vet vi varför du fick sötsug, AnnK - potatismjölet! Det skulle jag fått migrän av direkt! Den osten ska i alla fall inte jag köpa! (Vällagrad ost hörde jag var bäst när jag gick på GI-kurs förra året, borde väl gälla för oss också?)

Två dagar i rad fick jag sötsug, som jag normalt sett inte får längre. I brist på ingredienser i kylen rörde jag ner hackad rödlök i creme fraichen som sås. Kan det ha varit rödlöken? Drack ett glas vitt, torrt vin ena kvällen till middagen och trodde att det var vinet, men drack bara vatten andra dagen. Måste ha varit rödlöken som gav mig sötsug!

Amiechan
0

Obs - potatismjölet fanns enbart i den färdigrivna varianten. Västerbottensost i bit är utan potatismjöl!

#8: alkohol kan ge sötsug i ett par dagar efteråt.  En dag är inte nog för att säkert vara av med sötsuget som kan uppstå av olika sorters kolhydrater. Jag kan ha sötsug i upp till 4 dagar efter ett avsteg. jag skulle snarare tro att alkoholen i ditt fall gav sötsug i ytterligare en dag.

Gittan-Xyz
0

Då kan vi alltså köpa Västerbottenost! Då ska de inte bojkottas.

Ojdå, så länge! Men jag fick bara sötsug efter middagen.

skogsstjrna
0

Nån som vet nåt om kolhydratmängden i ricotta? Kollade både slv och finska databasen utan napp.

agnetasch
0

I 100 g ricotta är det 11 g kolh

Här är en sida med lite bra grejer:

http://www.aftonbladet.se/vikt/jsp/kalorikollen/kalorikoll.jsp

agnetasch
0

Klart det måste vara fel med 11 g kolhydrater.Det verkar nästan som om det vore en större mängd ricotta,200-300 g.

Tack för de bra länkarna,Aftonbladets länk är nog skrotbar!

hemul
0

Köpt ricotta kan man ju inte veta om de tillsatt nånting i, men jag råkar veta att stjärna gör sin egen, hon. Räcka ut tungan