Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 6063 ggr
Anninni
0

Mer äggost till folket

Måste bara tipsa om den ljuvliga äggosten igen.

Det är ett lite projekt att göra men väl värt mödan.

Äggostrecept 

8 ägg
3 dl grädde
3 dl gräddfil
3 liter gammaldags mjölk/ går att byta ut en del av mjölken mot grädde.
ev. sötningsmedel om man vill.

äggosten är god som den är men kan även kryddas med tex vanilj kanel kardemumma.

Vispa upp äggen i en stor kastrull och tillsätt filmjölken eller grädde och gräddfil. Häll därefter i mjölken och värm sakta under omrörning tills det sjuder och skär sig. Det får inte koka! Dra kastrullen av plattan och låt stå i 10-30 minuter. Ös upp ostmassan (vasslan) med hålslev i en äggostform /eller durkslag med en kökshanduk i och varva med sötningen. Låt formen stå svalt tills vasslan runnit av. Stjälp upp äggosten på ett fat och garnera eventuellt med kanel. Servera gärna med Hallon till!

Anninni
0

det är gott, jag lovar

odezza
0

Det verkar väldigt gott! Det ska väl gå att halvera recpetet, om man inte vill ha så mycket…?

"still lost in space and time"

Anninni
0

Det går jättebra.

men det blir mindre än vad det verkar som när all vasslen runnit av.

magma
0

"Varva med sötningen"? Den ska alltså inte med direkt i kastrullen??

Anninni
0

Nej den häller man på mellan "slevarna". Jag tror att det är för att den följer med vasslen annars.

Vill man så går det utmärkt bra att göra utan sötning med.

magma
0

Aha. Detta låter intressant! Hur ser en ostform ut? Jag har en gammal pryl i köket som jag tror är antingen det eller en mjölsikt- det är en rund träform (ca 1 liter i volym?) med ett väldigt finmaskigt nät i botten. Formens sidor är kanske 10 cm höga och diameterna kanske 15 cm ungefär.

Anninni
0

Äggostformar i olika material

magma
0

Haha, nej så ser INTE min form ut. Alltså är det en sikt av något slag, men om jag lägger en bomullsduk i den så borde den fungera också som ostsil. Tjusiga formar!

Anninni
0

ja det går jättebra. Jag har gjort i durkslag med duk i. Kan inte hitta min form. Har en misstanke om att min mamma lånat den och "glömt" att lämna tillbaka.

Formarna är jättefina och äggostarna blir mycket tjusiga

Effie
0

Vanlig sil eller durkslag brukar funka också, om man inte är ute efter det estetiska…

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anninni
0

Ja det går mycket bra, man kan även ta kaffe filter.

vad som hälst som släpper igenom vasslen men inte massan.

[Nilla59]
0

Ja det här är verkligen mums. Den rätten har gått i generationer i min släkt. Jag har en sådan där i plåt på bilden. Jag har aldrig prövat att använda något annat än socker men det blir väl till att pröva.

Anninni
0

Det går jättebra. Går även bra att göra på yoghurt om man vill förnya lite.

AnnaCecilia
0

Älskar äggost! har bara gjort det en gång, misslyckades totalt!

Vill bara varna andra, jag var för otålig.Kokade upp allt för snabbt.

Det ska verkligen gå lååångsamt vid uppvärmning…

Annars blir den hård och tråkig.

Blev väldigt sugen, så jag gör ett nytt försök snart!Glad

Anninni
0

Ja som #14 säger. väldigt viktigt att den går långsamt. Absolut inte koka.

tamari
0

Måste pröva! Åh, med hallon till! Mums!

HakanKrakan
0

Det man behöver till äggost är köttbröd..om det finns någonting som heter så..

Anders-S
0

Här i Bohuslän äter man äggost enligt gammalt med sill, inget socker och inte som efterrätt.

Anninni
0

Ja utan socker blir det ju som en fast färskost.

magma
0

Går det bra med vanlig mjölk?? Det finns inte gammaldags att få tag på där jag bor, letade idag!

Anninni
0

det går precis lika bra. Men för fetthaltens skull kan du ju byta ut lite av mjölken mot grädde.

magma
0

Aha, vad bra! Har inhandlat 30 ägg, en liter grädde samt en trea gräddfil idag så förhoppningsvis blir projektet av snart… Kul att prova något helt nytt! (Nytt för min del ivarjefall:)

Anninni
0

Lycka till med det, och tänk på att det ska vara en långsam uppvärmning och inte koka. Om vätska inte är helt separerad, om den är det så kan äggosten bli lite torr och hård.

När man gör äggost är den viktigaste ingerediensen tålamod.

rifla
0

måste fråga. det står gammaldagsmjölk i receptet, men sen står det i hur man lagar filmjölk! ska det vara mjölk eller filmjölk som också finns gammaldags?

Anninni
0

Det ska vara mjölk.

Men i receptet ingår även gräddfil.

Hade missat det där med filmjölken som står i beskrivningen. Det står så för att man kan använda filmjölk istället för grädde och gräddfil för en Hemskfettsnål Tungan utevariant.

Jag tog bort detta onödiga och upprörande ur receptet men missade liteSkäms

rifla
0

helt ok..ingen skada skedd.. filmjölk är allt bra det med..har gjort på opasoriserad mjölk några gånger..

och nu när det är kalvning så brukar jag göra kalvdans. och det är bara råmjölk i en form med lite kardemumma eller kanel och in i ugnen och det stelnar och blir underbart.. mmm

[Pennylane1]
0

har just gjort en äggost, letade efter en gammal tråd där vi skrev om äggost i höstas och disuterade kolhydratsinnehållet, men hittade denna istället.  Jag kom på att det ju inte borde bli alls så mycket som vi kom fram till då! Allt enligt vad vi diskuterat nyss i en färskosttråd angående kolhydrater så borde ju det inte bli så mycket eftersom de flesta kolisarna finns i vasslan!  Fick lite mjölk över eftersom sonen inte var här så länge som beräknat och det var mellanmjölk så jag fick spä med rätt rejält med grädde istället. Inte hade jag någon gräddfil eller yoghurt hemma heller så jag tog ättika…

Fast de där med att man i Bohuslän enbart äter den till sill stämmer ju inte! Jag har bott i Bohuslän i tio år samt varit där många gånger och jag vet att de gjorde det förr men har hittills aldrig fått den serverad annat än med (oftast) björnbärssylt och vispgrädde.

Dora
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är min ungersk äggost, som vi brukar äta vid påsk, men vår är inte sött, istället saltig.

/10 ägg + 1 liter mjölk (eller grädd/mjölk blandning) +salt, ev kummin/

Anninni
0

#27 såklart att man inte bara äter sill i bohuslän. Jag är uppväxt där och har alldrig ätit äggost med sill. Förr i tiden var det dock en vanligare kombination, men då inte söt.

#28 Din äggost lät spännande. Den ska provas.

Effie
0

Min mamma (från Norge, men mycket nära Bohuslän) brukade göra osötad äggost att ha som smörgåspålägg. Skjärost kallades det. Ett recept med mycket mjölk och filmjölk i förhållande till äggen.

Först som vuxen lärde jag mig att tycka om äggost (med hjortronsylt). Nu gör jag det vid jul - och är den enda i familjen som äter den…Rynkar på näsan Ett recept med många ägg i förhållande till mjölk och gräddfil. I julas försökte jag öka på gräddmängden, men lyckades inget vidare; vasslan rann av dåligt. Får väl göra nya experiment framöver.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mervi
0

Såg denna tråd idag, konstigt att jag missat den. Blir sugen på att göra denna ost.

Tack!

Anninni
0

Jag lovar att det är värt att testa Mervi.

Funderat på om jag ska göra en sats idag.

[Pennylane1]
0

# 30 jaha!  det var nog därför min blev lite konstig , jag hällde på en rätt rejäl mängd med grädde och det ystade sig dåligt! Jag tror kanske inte det gör så mycket om man inte fettar upp den? Eftersom de mesta  kolhydraterna ändå försvinner med vasslan? Man kan ta mer grädde till istället! MUMS!!! Måste göra mer snart!

HarrietKiara
0

Blir den som ostkaka eller kan man ha den som pålägg?

Love my Kelpie!

Anninni
0

Det blir lite som hemmagjord färskost i konsistensen men något fastare. Man äter den oftast med sylt/bär eller bara som den är. Vissa gillar att ha vispad grädde till men jag tycker det är onödigt.

HarrietKiara
0

#35 Tack då vet jag. Ska prova med bär. Är ingen ostkakemänniska men den här kanske är annolunda annars får det bli pålägg Glad

Love my Kelpie!

Anninni
0

Funkar nog bra som det med om man inte sötar den.