äter jäst kolhydrater?
http://www.brodinstitutet.se/index.asp?page=2&aktuellt_id=43
"Vid tillsats av små mängder socker motsvarande jästens egen vikt kommer det tillsatta sockret att förbrukas och inte ge någon söt smak åt brödet."
Betyder det att jästen "förbränner" kolhydraterna så att det inte blir något kvar av dem?
borde ju i så fall fungera att ha kolhydrater från mjöl motsvarande jästen man använder?
Vid degberedning tillsätts jäst (encelliga svampar). Enzymer från jästen sönderdelar en liten del av stärkelsen till socker. Sockret sönderdelas vidare till etanol och koldioxid. För att underlätta denna process brukar man ofta tillsätta lite socker. Den lilla sockermängd som jästen behöver för att få fart förbrukas under jäsningen. Alltför stora sockermängder har motsatt verkan.
Besvarar det din fråga?
nja…
vad menas med "förbrukas under jäsningen" ?
Ger de kolhydrater som tillsätts för jäsningnen något insulinpåslag eller omvandlas de till etanol och koldioxid alliihop?
Vad jag menar, om jag bakar "bröd" á la LCHF med 50g jäst och tar mjöl motsvarande 50g kolhydrater, kan jag då räkna det som 0g kolhydrater i brödet?
Den tesked socker man tillsätter förbrukas men alla kolhydrater i mjölet är kvar. Ett bröd som du föreslår blir inte gott men du kan ju testa…
jag förstår ändå inte…
förbrukar jästen kolhydrater från mjölet om jag inte tillsätter något socker?
Så att det inte blir några kolhydrater kvar i mitt exempel?
#3 menade inte att jag skulle baka med 50g jäst och 50g mjöl, men jag undrade om principen
Det stämmer, jäst äter kolhydrater. Men jästen äter bara en liten del av kolhydraterna, så det blir inte kolhydratfritt bara för att jästen har fått verka.
Vilken sorts kolhydrater jästen äter beror på vilken sorts jäst det är. Det finns ju jäst som kan äta kolhydraterna från spannmål, det är så man gör öl, genom att låta jäst äta en del av kolhydraterna från spannmålet man tillsätter och bilda alkohol av det. Men till slut blir alkoholkoncentrationerna så höga att jästen dör, så öl har mycket kolhydrater i sig också.
Vad som skulle hända om du lät jäst sitta och jäsa i en deg i flera veckor vet jag inte, kanske skulle dom flesta kolhydraterna förbrukas? Fast degen börjar nog mögla långt innan dess, och även om det gick så skulle nog resultatet inte bli något brödliknande.
#5 ok
då vet jag
en fråga till: kan jäst jäsa lite även utan kolhydrater?
(Är lite skeptisk till bakpulver)
Bakade en dag med fiberhusk som mjöl, med jäst och det såg ut som om det jäste, men jag vet inte om det var jästen eller äggen? för visst har ägg också jäs effekt?
8 äggvitor vispas hårt
4 äggulor
80g fiberhusk
50g smör smältes
1-2 msk vatten
25g jäst
200* i 1 timma
vad finns det annars för jäsmedel?
#7, Surdegsbröd är bättre än vanligt bröd. Men det har inte med kolhydraterna att göra, utan det beror på att antinutrienterna i spannmålet blir förstörda i processen som skapar surdegen. Så från ett lågkolhydratsperspektiv så bör man ändå undvika det, men om man nu måste äta bröd så är det bättre än annat bröd.
Här finns det rolig information om man är intresserad av olika sätt att baka:
http://paindemartin.blogspot.com/
Förut läste jag allt liknande detta jag kom över, surdegsbakning, baka utan att knåda osv.
Jag har också funderat lite över det där med att olika bröd måste vara olika bra när det gäller kolhydrater, höjning av blodsockret osv. men inte kommit fram till något. Vet inte om jag vågar börja experimentera heller, kanske lätt att falla dit igen i kolhydratsträsket…
Bröd, ffa färskt från ugnen, är det som är svårast för mig att avstå ifrån så jag äter inget som ens liknar bröd. Börjar jag så är det som med chipspåsen….äter tills det tar slut!