Här har du en som kommer testa det!
Fick du nån förklaring till varför de först skall kokas?

Det är säkert för att få bort eventuellt smuts, samt eventuellt för att de inte ska torka ur genom att porerna täpps till vid kokningen. Samma tillvägagångssätt ger de allra mest underbara revbensspjäll. Först koka lite, sen ugnssteka. Lycka till !

Förresten, lite kuriosa - jag tror, att butikspersonalen trodde att: jag skulle mata fåglarna med 2kg fet svål. Jag fick liksom beundrande miner *L*
*haha* Lyllos Airams fåglar tänkte de nog:O)
Jag bara undrar- behåller man "huden" på svålen???

Jepp - det är huden som gör det ! Kolla bilden så ser Du hur knaprig den blir ;-)

Så gjorde min mamma när vi var små hon köpte en gris o hon, kokade inte men skar dom i små bitar o la i stekgrytan o lät flottet smälta ut o kvar blev det fläskaknas o så gott det var , flottet användes till bak o matlagning.
Urk, det ser för läbbigt ut måste jag säga… Sorry
Jag antar att jag fortfarande på sätt och vis är fettskrämd, jag har inte vant mig vid att äta "äkta fett"- har svårt för att äta fett när jag märker av det. Eller hur jag ska beskriva det. Måste t.ex steka bacon knaprigt för att tycka det är gott, eller "gömma" fettet- t.ex cocosfett i thé och kaffe om maten blir att innehålla för lite fett. Tar bort skinnet på kycklingen för det är så läbbigt, och i värsta fall sitter det små fjädrar kvar också. *ryyys* Jag vet, det är fjantigt, men likväl svårt att vänja sig av med! Men du ska ha tack för dina recept, du verkar vara en inspirerad matlagare! Jag brukar spara dem i word, så en vacker dag kanske jag är såpass "ofettskrämd" att jag kan prova även dina svålrecept 

*ler* Magma, Du är inte fjantig. Du är oxå bara människa och tack o lov, är vi människor (än sålänge) olika.
Det kanske är jag som är konstig istället. Som kan äta svinhud med massor av späck och nästan t.o.m kunna svepa in fjädrarna från kycklingskinn…
Jag glädjs, att Du ändå glädjs av mina bidrag. Tack !

Idag har jag stekt fläskfilé i en klick av det smälta svålflottet + en klick smör - och stekytan blev alldeles fantastiskt fin. Jag "brukade" alltid vilja ha en skvätt olja i pannan vid stekning, för värmens skull och margarin för smaken.
MEN - nur råder andra tider. MYCKET bättre tider !

Jag tycker det är dunder-gott med en knaprig svål på fläsket eller fläsksteken
, men tyvärr är jag så pass känslig att jag vägrar äta om jag ser en endaste antydan till borst (eller päls) på svälbiten, då säger det STOP i min mage, men annars finns det väl inget bättre än en knisprig god fläsksvål…

#10 - jag tror ytterst få äter svinborst och kycklingfjädrar. Jag överdrev här ovan… :-) När man köper svål sådär, är den svedd och helt borstfri. Ingen fara att Du får hår i munnen alltså.
*heh* Blev nästan lite orolig där, funderade på kycklingfjädrar kontra matsmältning…