Ett år med lchf!
Nu firar även jag 1-årsjubileum med lchf. Och det är alldeles förskräckligt:
- Min hjärna fungerar inte och jag är trött hela tiden.
- Viktminskningen beror på att musklerna förtvinar.
- Jag är konstant sjuk.
OBS: SKOJAR BARA!!!!
När det gäller punkt 1, så är jag väl lika trögtänkt som vanligt, men jag håller mig pigg hela dagen. D-vitamin har också gjort susen, förstås.
Om mina muskler förtvinar, är det i så fall väldigt märkligt att jag numer kan ha dubbelt så hög belastning på alla vikter på gymet; tränar nu biceps med 6-kiloshantlar i stället för 3-kilos, t.ex. Har aldrig hänt förut!
Förkyld har jag inte varit sen slutet på mars och jag får ofta kommentarer om att jag "ser så frisk ut". Mina stressexem har jag inte sett röken av på säkert ett halvår.
Började med c:a 35 kilos övervikt, men nu har jag tappat nästan 13 kg och dessutom 16 cm i midjemått! Att jag inte gått ner mer på ett helt år, beror på att vikten stod still de första fem månaderna (som för så många andra), samt att jag var ganska slarvig under sommarmånaderna. Rejäla avsteg då och då under övriga månader har naturligtvis också bromsat.
Nu marscherar jag glatt in i år 2!

Skräms inte!
Det är så skönt att höra att du mår toppen med denna kost och att din kropp blivit starkare.
*stor kram*
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Grattis! Själv har jag ett par veckor kvar till mitt 1års jubileum, men snart så…

Grattis jag tycker du har varit jätteduktig!!! Du har ju tagit tag i ditt liv, även om det inte går så fort som du tänkt från början. Tycker du nån dag att du inte gått ner så mkt kan du ju roa dig med att ta 2 kundkorgar, lasta i 13 liter mjölk o prommenera runt i butiken en stund o KÄNNA hur duktig du varit.
Lycka till med fortsättningen Kram Luccy
Stort grattis till dig!
Visst är det härligt att äntligen ha hittat modellen för livet och hälsan och välbefinnandet!
Kram!
Jättegrattis clajo!
Bara att hoppas på att resten av kilona droppar av i stadig takt nu som du är inne i ditt andra år 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Grattis

Tack för alla gratulationer!
Jag själv är tacksam över att jag hörde talas om den här typen av kosthållning av en ren slump. Önskar bara att jag gjort det tidigare.
Fick en liten föraning när jag var i Kina för 10 år sen; i stort sett alla på resan gick ner i vikt, trots att vi åt så mycket av den feta maten! Vi åt varken potatis eller bröd och också ganska lite ris och nudlar. Tyvärr kopplade jag inte helt ihop sambandet…

Inspirerad av Maias glada tråd och AnnaCathrinas -18 kilo, vill jag även putta upp min egen tråd, för att uppmuntra de som misströstar… (är för lat för att skriva en ny tråd
)
Klart vi ska putta upp alla roliga trådar vi har! Låt den här tråden bli en fortsatt glädjetråd!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

heheh roligt att läsa och bli inspirerad av…..Hur går det för dig nu då?

#10: Det går fortfarande bra. Jag hamnade dock på viktplatå (när jag gått ner 15 kg) fr.o.m oktober, som jag har försökt bryta: först genom att äta mycket mat under hela december för att kroppen skall känna sig trygg och inte tro att det är svält. Har också tillåtit mig en hel del avsteg (små men ofta) för att kanske stöka till det lite. Viktökningen på några kilo pga detta har jag accepterat som ett led i det hela.
Stod på -11 kg (dvs + 4 kg) i måndags (veckan efter jul) och då har jag så mjukstartat igen med min vanliga lchf, där jag håller koll på både kolhydrater och mjölkprodukter. Jag är också en av dem som inte kan äta hur mycket fett som helst (trots att det är strikt lchf) eftersom det verkar som att kroppen då endast nöjer sig med att bränna kostfettet och inte bryr sig om kroppsfettet. Jag går inte upp i vikt av det, men alltså heller inte ner.
I morgon är det vägning och då återstår det att se om min taktik funkar! Under veckan som följer blir det ytterligare en åtstramning av kosten också - mjukstarten är över! 

Ska bli jättespännade och se vad som har hänt för dig…Jag väntar med spänning men man måste unna sig oxå så länge man kommer på banan igen….
Väntar ialf med spänning tills din vägardag…. I huvudsak har man ju fått den största vinsten genom att man mår bra med denna kosten, tycker jag!
Kram Tindra
Grattis Clajo och tack för att du delar med dig.
Det är jätteroligt med alla dessa positiva berättelser - vi behöver många såna eftersom det ofta är de som kämpar som skriver och då kan det bli fel balans i forumet.
Numer pensionär i Nynäshamn
Fy fan va rolig läsning!
Kan inte vänta till att komma så långt själv.
Heja heja!

Kul att man kan uppmuntra andra!
Kom på att jag glömt rapportera hur det gått: -1,8 kg under första veckan efter jul.
Andra veckan kommer nog att ge ett något sämre resultat, eftersom jag slutat snusa efter årvis som kedjesnusare!
Tror att kroppen blir lite stressad av abstinensen och inte vill släppa taget, men jag tror det ordnar till sig.
Åh vilken trevlig läsning:-)
Jättegrattis till första året och lycka till på ditt andra.
Skönt att få läsa detta för jag är inne på min 15:e dag och jag gör ungefär som Anna i boken vägen från 137 kg….. Konstigt nog har jag minskat 9 cm i midjan
men bara 0,1 kg på vågen… Lite besviken och rädd för att "trilla dit igen" så din berättelse gav mig en "välbehövlig puff"!
Tack för "puffen"!!
Vänligen Åsa
Hej clajo!
Så roligt att det går bra. Smittsamt med ditt glada humör! Tack!
Hej clajo!
Vad roligt att det går så bra för dig, och att sluta snusa i tillägg, hur har det gått nu? 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Ja, nu har jag ju levt på denna kost i 1 år och 4 månader.
Jag har gått ner ofattbara 18 kilo, vilket är ungefär halva min övervikt. Viktminskningen kom igång igen på allvar efter jul och funkar trots att jag slutat med snus. Tuggar fortfarande nikotintuggummin, men de skall försvinna snart de också!
Just nu äggmjölks-deffar jag, eftersom jag har en blus jag absolut skall se bra ut i nästa lördag…
Det är märkligt, men jag får i mig minst lika mycket kalorier/fett osv genom äggmjölken som genom min vanliga mat, men viktminskningen har bara rasslat iväg på ett par dagar. Kanske för att jag får i mig så extremt lite kolhydrater…
Hoppas ni haft en fin alla hjärtans dag! Själv har jag varit på bröllop och grinat… 

Grattis och lycka till i fortsätningen

#19 Hur går det med bicepscurlen nu, är det 10kiloshantlar som gäller?
Grattis till viktminskningen!

Tack jejja!
Tack också Pasi, men nä du; jag hänger fortfarande i på 6 kilo, fast jag varierar träningen lite mer nu. Ibland kör jag pass med lättare vikter och fler repetitioner. Men jag tror att jag skulle kunna höja vikten snart på de "tunga" passen…
I ärlighetens namn är jag inte alltid lika duktig med träningen och ibland kan det gå över en vecka innan jag går till gymet igen. Fast jag försöker få till det 2-3 gånger i veckan.
Och aldrig mer än 45-50 minuter (Kortisol, du vet…
).
Det lustiga är att jag med denna kosten inte tappar lika mycket i styrka, om jag skulle vara borta från träningen nån vecka. Och det går snabbare att komma igen!

#22 Ja, man bevarar både muskler och styrka på ett bra sätt.
Testa med 10kg-hantlar nästa gång….ta i allt vad du är värd även om du bara klarar 2-3 rep. Det ger resultat!
Stort grattis till dig!!

#23 Pasi: Jag skall testa! Jag är nog lite feg av mig… Kör 5-6 rep x 3 i vanliga fall, med kort vila emellan, men jag skall försöka med något nytt nu. (Åh, jösses vad stark och snygg jag kommer att bli
)
Tack också till dig, linda85!

JA, du kommer bli jättestark….och snygg!

#26: Jag ser fram emot det! 

Nu har jag testat att följa ditt råd, Pasi! 10 kg var skittungt för biceps och jag orkade bara 3 rep x 3. Fast kanske egentligen inte, för jag kände att jag tog hjälp av kroppen som en hävstång mot slutet…
Nästa gång skall jag stödja armen mot något, så det bara är armen som får jobba.
Körde samma princip med andra muskelgrupper och jag darrade fint en stund efteråt…
Något som fascinerar mig är att jag inte får träningsvärk på samma sätt med lchf. Känner av det ibland när jag bytt redskap eller vikt, visst, men det är inte alls lika illa.
(PS: Har dessutom halkat ner på -19,8… Äggmjölks-deffen avslutas fr.o.m i morgon. DS)

#28 I verkliga livet…när du skall lyfta frambenet på en mammut och det är lite för tungt så använder du också kroppen som hävstång utan att någon klagar på det, eller hur? 
Trots hjälp av kroppen så har du nu gett din muskel maxbelastning…. en riktig utmaning och uppmaning som den behöver kompensera för.
Vi får se vad du tycker om en vecka eller två (borde märka resultat då).
PS Jag tycker isolerande övningar är klart sämre för framförallt motorik och styrka men även muskeltillväst verkar sänkas, iallafall på mig.

#29: Nej, det är ingen som klagar på hur jag lyfter mammutben… Ha, ha! 
Jag lovar att inte ge mig med min styrketränings-utmaning - det får bli en ny rapport snart…

Jag hade missat den här tråden. Låter intressant det där med träningen och förstås ett stort grattis till dina fantastiska resultat Clajo!

Nu har jag kört flera pass med tung styrketräning sen sist jag skrev och det ger verkligen snabba resultat - snart får jag öka vikterna!
Jag vilar 3-4 dagar mellan passen.
Har dessutom kört en andra runda med "äggmjölksdeff" och har nu totalt gått ner 20,5 kilo! Utan att tappa muskler…
Jag har minskat 21 cm kring midjan, 13 cm kring bysten och 14 cm kring både höften och baken - eller minst två klädstorlekar om man så vill…!
Jag skulle tro att jag har c:a 15 kilo kvar att gå ner, men nu har jag målet i sikte!
Hälsningar fån clajo - envis som en get, men frisk och snygg(are) 
Så kul att du har tappat så mycket nu clajo! Grattis!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Grattis Clajo. Tack för att du rapporterar. Man läser alltför ofta om att det inte går så bra och då är det härligt att snubbla in på trådar som din. Det blir en rejäl peppning.
Grattis ! Lycka till med år 2. Vill verkligen veta hur det går, tack för inspirerande läsning!!!!!

Grattis Clajo… härligt att höra hur bra det går för dig.