lohmanders bearnaisesås
är det nåkon som vet hur mycket kolisar det är i bea.såsen nu det har tillkommit att den innehåller socker ock melass
Saxat från deras hemsida www.alacarte.nu:
Ingredienser
Rapsolja, vatten, ägg, ättika, vinäger, smörarom, salt, kryddor, E202, E211, citronsyra E472c och karoten E160a.
Näringsvärde per 100g
Energi 3000 kJ/710kcal
Protein 3,5g
Kolhydrater 2,4g
Fett 77,5g
(varav omättat fett utgör 96%)
Bearnaisen är fri från gluten och mjölk (både laktos och mjölkprotein)!
Lägger till förklaringen till E-numren:
E202: kaliumsorbat
E211: natriumbensoat
E472c: mono- och diglyceriders citronsyraestrar
E160a: karotener, betakaroten
på ica maxi där jag köpt den här sitter det en klisterlapp på locket
innehåller worcestersås.maltvinäger (av korn)vinäger melass socker salt ansjovis tamarinextrakt lök vitlök kryddor och smakämnen
Maila och fråga A La Carte vad det är för dumheter de håller på med! 
vad menar #0 med Nu har det tillkommit att den innehåller osv.? Jag förstår inte formuleringen? Betyder det att du har läst att det har tillkommit dessa saker i receptet?
jaha jag läste inte alla inlägg tydligen… men det där låter ju inte ALLS som bearnaise? Worchestersås? Ansjovis? Tamarind? (som har över 70 gram kolisar per 100! ) Mycket märkligt! Jag har en lohmanders bearnaise här och inte står det nåt sånt på den…
det värsta på min är väl smöraromen…
dom har klistrat på en liten lapp som det står att den innehåller worchestersås med det inne håll jag skrev tidigare
I ingrediensförteckningen står det "kryddor" - som innehåller bl.a. worchestersås, som i sin tur innehåller socker, ansjovis mm. Anledningen till den extra märkningslappen är att ansjovis är ett allergen som måste märkas ut (samma regel som med t.ex. jordnötter), och det har Lohmanders missat.
Men det är alltså små mängder av den där kryddsåsen i bean. Kolhydratinnehållet är fortfarande 2,4 gram/100 gram.

Det var ett enkelt ett produktfel :) (vad jag har fått reda på iallafall) För att få lov att sälja produkter satte dom bara en klisterlapp på och meddelade att lite annan sås hade trillat i. ^^
Men denna är alltså okej att äta trots emedel? *förvirrad*
alla e-nummer är inte skadliga! T.ex. E300 är askorbinsyra.

Gosh, när jag gick livsmedelsprogrammet snodde jag åt mig en liten broshyr där alla E-medel är listade. Någon som har en aning om var jag kan få tag i den igen?
inte broschyren men du kan ju hitta lista på nätet, googla bara på E-nummer, du kan nog skriva ut den därifrån

E202: kaliumsorbat: Kan orsaka Levskador, allergiska reaktionen. Samt bildar mutagena, kemiska föreningar som ger ärftliga skador.
E211: natriumbensoat: Kan orsaka astma, dermatit, hudsjukdommar, fosterskador Försenad tillväxt mm.
E472c: mono- och diglyceriders diglyceriders vinsyraestrar: Cancerframkallande.
E160a: karotener, betakaroten Kolla om det är den syntetiska eller naturell. Den syntetiska bidrar till ökad risk för cancer mm.

I min värld är melass en biprodukt från sockerframställning och ett djurfoder.

Får ta och skriva ner de numrena du listade precis. Tack!

Hahah.. Kul att de har färgat såsen gul med E160a.
Varför???
Men, den är god! ;)