Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4485 ggr
Brittalovisa
0

Brittalovisas tråd

Hejsan alla! Ser att det är flera VK.are här så även jag som hittade en bok på bibblan av Sten Sture Skaldeman som fångade mitt intresse!

Jag läser det mesta om "bantning" o dyl. Ska nu pröva denna metod men jag får väl säga att det är nästan kaos i mitt huvud! Jag som hållit på i 30 år, först WW och sen diverse andra metoder och nu sist (vilket jag fortfande är medlem) VK.

Jag har svårt att låta bli smörgåsen på morgonen till kaffet men försöker sedan att hålla mig utan kh. Vad tror Ni om det?

Lunch har blivit bacon och stekt ägg och igår till middag åt jag stekt fläskfilé med en sallad gjord på rårivna morötter och vitkål och en dresseing gjord på creme fraiche och majonäs och då inte den fettsnåla typen.

Eftersom både maken och jag är älgjägare så finns det ju en hel del sånt kött i frysen och eftersom det är magert kött så blandade jag ut  köttfärsen med grädde och två ägg innan jag gjorde biffar. Vad tror Ni om detta?

Behöver en del råd och tips nu när man ska programmera om hjärnan!

See you!

Raring
0

Först: välkommen hit! Glad Hoppas du kommer trivas!

Jag är också gammal viktväktare. Vi är rätt många som lagt det bakom oss här.

Tycker du verkar vara på rätt spår. Jaga elefanterna först (pasta/ris/potatis/mjölmat) och myggorna senare. Man behöver inte bli superstrikt om man inte vill/behöver, men många hamnar i det striktare skiktet ändå efter ett tag.

Har du svårt att låta bli din macka till frukost - behåll den så länge. Eller försök byta ut den mot något annat (flatbröd är det mest kolhydratfattiga jag hittat i butikshyllan 3,5g kh/skiva). Annars verkar du och maken äta gott. Räcka ut tungan 

I övrigt (och det gör du ju redan): läs, läs, läs. Sök på forumet och om du inte hittar gamla trådar där folk frågat det du undrar över är det bara att slänga ut en fråga.

Och skriv gärna en egen tråd (denna eller en ny) där du berättar hur det går. Det är alltid kul att läsa.

Tilda-T
0

Välkommen hit och hoppas att du ska trivas här hos oss!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Maia
0

Välkommen hit! Ja, jär finns många gamla VV-are och allt-vad-som-finns-i-bantningssväg:are :-). Jag håller med Raring. Om du inte kan låte bli frukostmackan så är flatbröd eller finn crisp bästa alternativet. Det låter som en bra övergångsperiod. Om du stagnerar i viktnedgång så behöver du nog ta bort det också.

Tanken med att fetta upp älgköttet låter bra tycker jag. Lycka till, det ska bli trevligt att se hur det går för dig i fortsättningen!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Mimsivimsi
0

välkommen!

vikingmormor
0

En liten Brasklapp - på fotot av Dig, så ser Du faktiskt slank ut, Helt normalviktig. Så har Du under 30 år levt med kalorirestriktion och minimalt med fett - men lyckats hålla vikten ändå, så skippa smörgåsarna.

Detta är ingen bantningsmetod, det är ett sätt att må bra, bli eller förbli frisk, läka en sjuk kropp. Är säker på att alla håller med om det. Men - den som levt på nästan noll fett i många år bör vara extra observant på kolhydraterna - när väl fett läggs till, annars går man upp i vikt. Det finns ingen bättre gödningskur än kombinationen fett och kolhydrater.

Zepp
0

Välkommen! Glad

Vad gör ni med allt fett som det trottsallt finns på älgen?

I buken finns det massor som man som regel slänger.

Vet att samer förr brukade salta o röka detta för längre hållbarhet och det lär vara ett utmärkt stekflott, och renar är väl ännu mer fettskrämda än älg?

Kanske göra eget ister, du lär nog vara ensam i jaklaget om att vilja ha detta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

molana
0

Välkommen hit !  Skrattande

Brittalovisa
0

Nu har jag slutat med mackorna på morgonen!!!

Fick tips på Airams matblogg att hårdsteka ägg (steker dom kvällen innan) bregott, och så annat pålägg t.ex skina och ost.

Passar mig utmärkt och även maken tycker detta är bra.

Lägger dock på lite isbergssallad och ett par gurkskivor?

Det går mycke ägg!

Mitt intag igår:

2 stekta ägg (enligt ovan, bregott, sallad, 1 skiva skinka, gurka, lite keso, 2 koppar kaffe!

ett pkt bacon, 1 tomat, med riven ost ovanpå till lunch

middag stekt lax (smörsket) lite broccoligratäng (tror oxå från Airams blogg) lite vitkålssallad

Dricker naturligtvis vatten till dettta! 

1/2 tomat till kvällen!

Vad tror Ni?

Maia
0

Måste bara säga grattis till brödfriheten! (Menyn låter bra, men jag själv tycker att mycket bacon gör att jag samlar på mig en del vatten. Men samtidigt antar jag att du varierar lunchen från dag tilld ag, så det spelar ju mindre roll…)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Brittalovisa
0

Jag varierar naturligtvis lunchen men det blir mycke bacon!! Jag har inte vägt mig än heller, det får bestå så länge, har ju inte ätit detta så länge än. Jag behöver inte gå ner nämnvärt men eftersom maken behöver så gör jag detta oxå mycket för det och det mest spännande är ju att se om han minskar i vikt, när han nu kommer att väga sig?

Till helgen får jag besök från Sthlm och då vet jag att det kommer att bli vin och lite popcorn men maten ska jag försöka hålla mig till denna och vänninan får väl äta det som bjuds men jag ser till att hon känner sig välkommen!!!

Brittalovisa
0

Jag har inte ätit en enda brödbit, ej heller potatis,ris eller annat!

Var på café i lördags och då blev det lite "synda" men hu så hemskt jag mådde illa och kunde inte få ner det sista men det blev mycke ändå!! Nu är det hårda bandage, eller jag menar inte så riktigt, men vi klarar oss utan extra kolhydrater! Det blir det som finns i äggen och så gjorde jag ett ostbröd som Skaldeman skriver om i boken GI-Noll (ägg, keso och ost) mycket gott och som variation till stekt ägg med pålägg.

Jag väntar nu på boken Smörstekt, jag behöver nämligen recept!

Maken vägde sig igår morse, 109,2, så det ska bli intressant att se vad det står nästa gång men han tycker detta är en alldeles utmärkt diet. Tänk att få äta smör, grädde, ost!!!

Hade maken för några veckor sedan brett bregott på äggen och dessuotm pålägg på detta hade jag kastat ut honom (säger han)

och han har nog delvis rätt i detta påstående. Tur att man gillar fett.

Jag vägde mig oxå igårmorse och då stod vågen på prick 71 så det ska bli kul att se vad jag får för resultat, jag är 177 cm så jag har ju ingen direkt övervikt men nog finns det lite som hänger över byxlinningen.

Snart ska jag hem och tillaga något ätbart till lunch, än så länge sitter det i ryggmärgen att man ska hem och äta kl 12 fast man kanske inte är så hungrig egentligen.

Oj vad detta blev långt. Tar gärna emot tips och kommentarer!!!

Hare, Tjingeling!

maggiL
0

Grattis till en bra start. Min make kommenterar också allt fett som jag äter nu är tvärtom mot förut. Jag är också gammal ww och fettskrämd. Han följer inte min kost men har dragit ner på kolisarna och äter fett när jag äter det. Han är förvånad över att han inte gått upp något under den här tide. Han kanske hänger på så småningom.

Jag är lika lång som du och skulle gärna väga 71,, har det som ett långsiktigt mål. Men min viktnedgång är trög men det beror nog på min hypotyreos, ett problem som många beskriver här i forumet. Men jag håller ut och får pepp här på sidorna.

Lycka till med fortsättningen.

Brittalovisa
0

Jag undrar vad man ska göra för att man inte ska vara så hård i magen? Iofs inget problem sådär, kan det vara så att det inte blir så mycket som måste ut!

Äter ofta 2 stekta ägg till frukost med bregott, lite sallad, ost skinka och ett par gurkskivor!

Lunch kan bli ett par ost och baconmuffins eller 1 pkt bacon med en tomat och riven ost eller en burk makrill med ett stekt ägg!

Igår till middag blev det tjocka revbensspjäll, blomkålsmos och bea.

innan sängdags: Lite keso (4 %) blandat med grekiskt youghyurt och lite fel CF.

Jag kollar inte kolisarna men tror inte att det blir så himla mycket ändå!
Vad är Eran uppfattning?

Margareta
0

Maten låter bra och det blir väldigt mycket mindre som skall ut.

Välkommen hit!

Numer pensionär i Nynäshamn

Brittalovisa
0

Idag vägde jag mig, 73,4 ingen rolig bild kan jag säga!

Jag vill ju inte gå upp!!! Dagens intag av mat

13 gram smör

127 gr stekt bacon

1 stekt ägg

2 koppar kaffe

Energi kcal:

649,76

Energi kJ:

2716,78

Proteiner:

24,18

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

0,65

Vatten:

252,12

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

62,01

Kolesterol:

336,29

E-mättade:

26,40

Mättade:

26,43

F-mättade:

5,74

Vitaminer:

A:

210,34

B1:

0,56

B2:

0,35

B3:

3,87

B6:

0,18

B9:

21,08

B12:

1,86

C:

0,00

D:

1,48

E:

2,83

Mineraler:

Fosfor:

295,77

Järn:

1,83

Kalcium:

43,38

Kalium:

394,10

Magnesium:

34,64

Natrium:

1646,70

Selen:

23,58

Zink:

1,58

13Gram Smör 80% fett
150Gram Kaffe bryggt
55Gram Ägg stekt

Jag blev mätt nu ska vi se vad jag stoppar i mig resten av dagen för nu j-lar måste jag ner i vikt!

04 September05 September06 September07 September08 September09 September10 September11 September12 September13 September14 September15 September16 September17 September18 September19 September20 September21 September22 September23 September24 September25 September26 September27 September28 September29 September30 September01 October02 October03 October

Gram:

Brittalovisa
0

Vägde mig idag igen (ja jag vet man ska inte väga sig så ofta) iaf så visade vågen på 72,6, alltså ned 0.8 sen i måndagsmorse.

Jag äter ju bara protein och fett just nu, ja det kan ju hända att det blir någon kolhydrat som då finns i kaffe eller kanske ägg.

Jag skulle ändå vilja ha någon slags respons på mitt inlägg vad jag äter, lite osäker på om jag äter "rätt" jag blir ju mätt men ibland kan jag känna lite hjärtklappning (har hållit på sen i mitten av juli men inte så extremt som nu).

Kan man ändra sin tråd från Ny till Brittalovisas?

Detta är mitt intag till lunch idag!

Energi kcal:

1609,67

Energi kJ:

6766,11

Proteiner:

51,70

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

5,12

Vatten:

524,67

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

151,99

Kolesterol:

558,47

E-mättade:

20,19

Mättade:

49,68

F-mättade:

4,95

Vitaminer:

A:

530,83

B1:

0,11

B2:

0,50

B3:

0,84

B6:

0,11

B9:

38,10

B12:

1,62

C:

0,00

D:

1,79

E:

4,94

Mineraler:

Fosfor:

264,08

Järn:

2,15

Kalcium:

118,64

Kalium:

433,91

Magnesium:

41,88

Natrium:

1140,47

Selen:

27,38

Zink:

0,55

127Gram Eldorado Bacon
8Gram Kokosfett
55Gram Ägg stekt
300Gram Kaffe bryggt
11Gram Smör 80% fett
115Gram Kaffe bryggt
53Gram Ägg stekt
15Gram Kokosfett
71Gram Vispgrädde 40% fett
131Gram Eldorado Bacon

06 September07 September08 September09 September10 September11 September12 September13 September14 September15 September16 September17 September18 September19 September20 September21 September22 September23 September24 September25 September26 September27 September28 September29 September30 September01 October02 October03 October04 October05 October

Eldorado baconEldorado Hamburgare
Gram:

mikaelj
0

Det verkar som att du äter för lite, snarare.

odezza
0

Rubriken fixad! Glad

"still lost in space and time"

Brittalovisa
0

#7 Jasså tror Du det! Jag ska ju äta en gång till idag och har inte bestämt mig än vad det kan bli!

#18 Man tackar!!!!

Inke
0

Välkommen från mig också. Jag har också varit med i vv några vändor och senast och fortfarande vk, som var det bättre alternativet av de två. 

Jag fick hjärtklappning i början, vilket gjorde mig orolig. Men det  var s.k. övergångsbesvär och går över. Hård i magen är jag fortfarande periodvis. Det som hjälper är magnesium tillskott. En del äter kokosfett. Lycka till.

Brittalovisa
0

Så här blev min dag igår:

Energi kcal:

2243,76

Energi kJ:

9415,96

Proteiner:

106,68

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

6,17

Vatten:

704,03

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

197,87

Kolesterol:

766,36

E-mättade:

32,75

Mättade:

73,53

F-mättade:

11,14

Vitaminer:

A:

664,53

B1:

0,59

B2:

0,78

B3:

20,52

B6:

1,07

B9:

70,35

B12:

25,72

C:

0,00

D:

23,02

E:

8,14

Mineraler:

Fosfor:

766,19

Järn:

2,90

Kalcium:

182,24

Kalium:

1356,91

Magnesium:

102,28

Natrium:

2140,42

Selen:

90,51

Zink:

2,09

8Gram Kokosfett
55Gram Ägg stekt
300Gram Kaffe bryggt
11Gram Smör 80% fett
115Gram Kaffe bryggt
53Gram Ägg stekt
15Gram Kokosfett
71Gram Vispgrädde 40% fett
131Gram Eldorado Bacon
240Gram Lax urtagen varmrökt
35Gram Vispgrädde 40% fett
11Gram Kokosfett

Jag försöker ju undvika kolhydraterna men ser ju att jag fått i mig 6,17 men iaf inget jag väljer med flit!

07 September08 September09 September10 September11 September12 September13 September14 September15 September16 September17 September18 September19 September20 September21 September22 September23 September24 September25 September26 September27 September28 September29 September30 September01 October02 October03 October04 October05 October06 October

Gram:

127g Eldorado bacon8g Kokosfett55g Ägg stekt300g Kaffe bryggt11g Smör 80% fett115g Kaffe bryggt53g Ägg stekt15g Kokosfett71g Vispgrädde 40% fett131g Eldorado bacon240g Lax urtagen varmrökt35g Vispgrädde 40% fett11g Kokosfett

Brittalovisa
0

Frukost idag:

2 st köttfärsbiffar gjorda på blandfärs 50/50 blandat med 1 ägg och kanske 1 dl visprädde. Biffarna vägde iaf 153 gr och så tog jag Lohmanders Bea 25 gr.

Brittalovisa
0

En fråga???

Jag har gjort pannkakan från Airams matblogg är det någon som vet hur man räknar ut  så man kan skriva in det man äter!

Kanske en dum fråga men iaf.

Raring
0

Ta en tom dag på MinMat.net, skriv in hela receptet och dela sedan med antal portioner så kan du skriva in det på aktuell dag efteråt. Omständigt men det går.

Brittalovisa
0

Nu måste jag fråga igen:

När det står att man ska äta protein, 1-1,5 gr per kg kroppsvikt! är det alltså i procent när man lagt in det i matdagboken och ser resultatet?

Är det någon som förstår ?

Jag menar inte kan man väl bara äta 70 gr protein/dag?

Måste jag verkligen hålla på och väga och mäta? Jag vill helst inte det.

Detta låter kanske lite knäppt men va fn man måste ju fråga ändå!

mikaelj
0

Det är inte i procent, utan 1-1,5 gram protein per kg kroppsvikt som du väger.

Men det är förmodligen lite högt räknat med 1,5 gram såvida du inte styrketränar extremt hårt.

Och jo, du kan äta 70 gram prortein per dag. Du måste inte hålla dig till den, utan det är en undre gräns. Äter du mer kommer en liten del av överskottet göras om till glukos, men eftersom det krävs 1,6g protein för 1g glukos gör kroppen det helst inte. Dessutom kan man säkert använda mycket protein för celluppbyggnad och/eller energi.

Kort sagt, utöver den undre gränsen behöver du inte oroa dig alls.  Tänk positivt: protein är dyrt, fett är billigt. 8 XL-ägg ger 80g protein, sedan kan man äta resten fett. :)

Brittalovisa
0

Jamen hur mycket är 70 gr protein? Inte är det väl bara att jag väger upp 70 gr  (till exempel) färs på min hushållsvåg? För det blir inte mycke på en dag att äta?!!!

mikaelj
0

Mängd protein per 100g matvara:

* köttfärs 20g

* ägg 12g (små ägg 50g/styck)

* keso 12g

* fisk 15-20g

* ost 25-30g

Kolla Livsmedelsverkets databas, eller näringsförteckningen på det du handlar i affären.

Återigen är det inte en max-, utan minimumgräns! Ät mat, men det är fett som är huvudfödan -- proteinet lär du få i dig ändå!  (såvida du inte enbart äter smörstekt broccoli)

Brittalovisa
0

Igår och även till frukost idag (missade det där med äggets dag) har jag ätit färsbiffar, endast detta. Frukost, lunch och middag och en halv innan sänggåendet. Jag har gjort dom på 2 delar fläskfärs och en del älgfärs och så slog jag i vispgrädde. Varje måltid har jag ätit ca 250 gr förutom kvällsmålet då, och så har jag smält lite smör ovanpå.

Vad tros om detta? Detta skulle väl kunna kallas fakir? Hur länge jag orkar hålla på ja vem vet, snart är biffarna slut och då måste man ju göra nya.

Imorgon ska jag ju ut i älgskogen och då måste jag ha med mig något det blir väl att steka nya biffar för nu måste det hända något på vågen!

Jag har några kilon som måste bort (tycker jag själv alltså, ingen annan).

MimLan
0

#29 Äter man grädde är det ingen fakir.

Det är din kropp som anger vad som är normalvikt för dig, inte du själv vill eller andra.

Du har ju som du själv konstaterar ingen övervikt, och har dessutom haft ett liv med mångårig bantning. Är det inte bättre att din kropp får lära sig att den kan lita på att du ger den näring och bara får må bra ett slag?

Brittalovisa
0

Kan det spela så stor roll om man slår i ca 2 dl grädde i en färs på nästan 2,5 kg?

MimLan
0

#31 Om det spelar roll för dig, vet jag inte, det kan bara du själv ta reda på.

Men fakir har likväl inget med mejeriprodukter att göra.

Brittalovisa
0

Jag blir bara så besviken! att läsa om alla som går ner i vikt, flera kg jätte fort, alltså jag är förstås glad för deras skull men va fn jag vill oxå gå ner, jag vet inte vad jag gör för fel. Nu har jag ju slutat att hälla i grädden i fläskfärsbiffarna, inte äter jag bröd, potatis, ris, mjölkprodukter eller spannmål. Kaffe med fett i, smör till biffarna, inga grönsaker ingen frukt,

Hjääääääälp!!! Nu! Jag behöver nog en matsedel på precis vad jag ska äta!

Äter jag för lite, äter jag för mycke fett!

Jag mår ju bra av maten men inte bra i psyket eftersom jag hela tiden tänker på vad jag ser på vågen och känner på mina kläder.

mikaelj
0

Det finns många mått som är intressanta, utöver kg!

Har du märkt av några ändringar i midjemått, handleder, överarmar, eller att du känner dig starkare/synligare muskler?

Brittalovisa
0

Nej det kan jag inte säga att jag har, jag har aldrig tagit några mått men jag tycker ju att det som hänger över byxlinningen är mer än tidigare och jag har absolut inte fått mer muskler det är jag övertygad om.

Förut var jag mycke ute och promenerade men nu är jag lat som bara den känner liksom ingen gaist (stavningen).

Men något måste ju bara ske alltså, jag är såååååå beroende av vad vågen säger.

Jag kände ju att detta var liksom min grej, tycker om smör och grädde men inte till vilket pris som helst! Då måste jag göra något annat!

Maken är ju jätte glad för denna kost, och jag oxå då men……

Brittalovisa
0

Kan man överleva på bara fettet????

mikaelj
0

Nej, du måsta äta protein också. Rekommenderat är 1g protein per kg kroppsvikt, så får du inte underskott.  Protein är kroppens byggmaterial, fett är dess energi.

Brittalovisa
0

Nu var det länge sedan jag skrev något men brukar vara inne och läsa varje dag. Blir avundsjuk på alla som går ner! Det har jag inte gjort? Ok jag har väl inte levt helt utan kolhydrater men jag äter inget bröd, ris, potatis eller pasta, däremot har det väl slunkit ner lite glass i olika former, vilket var väldigt gott och för att inte tala om mörk choklad, Sea salt, jag tycker inte annars om just mörk choklad men denna är riktigt goooood.

Julen blev det väl oxå lite "fuskande" men inget frossande.

Jag har gått upp sen jag började med LCHF förra sommaren och jag vill ju inte gå upp ännu mer för byxorna tränger och alla dessa volanger ovanför byxlinningen.

Idag börjar jag igen, 2 kokta ägg med en liten klick majo + 3 skivor skinka till frukost osså kaffe förstås.

Ska försöka dricka mycke vatten och denna vecka är det inga andra utsvävningar vad jag vet just nu.

Foten i munnen

odezza
0

Dom som det går bra för, är dom som har många kilon att tappa… (därmed inte sagt att det går bra för alla, som har många kilon att tappa)

Ingen skulle kalla mig överviktig, med 50 kg till 156 cm…

Men nog skulle jag vilja bli av med min mage! Helst genom att den minskar, och jag får mer muskelmassa, dvs vikten står still… men skulle det innebära viktnedgång, att bli av med den, så är det också okej… har ätit LCHF i 2 år och 8 månader…

Magen har jag byggt upp genom 50 års kolhydratsätande, så det är kanske inte så konstigt om den envist vill hålla sig kvar… och jag har inga tips på hur du ska göra, för jag vet inte själv hur jag ska göra för att snabbt bli av med min. Men jag fortsätter med LCHF, för jag får så många andra hälsovinster.

När det gäller din viktuppgång, så tror jag kroppen går lite upp och ner för oss normalviktiga, när man lägger om kosten. Jag gick ner 7 kg till att börja med (till 43), och såg lite skelettartad ut, ett skelett med stor mage… Flört

Sedan gick jag upp som mest 10 kg, till 53, och kände mig uppblåst och plufsig, framför allt när jag skuille knäppa jeansen, men med muskler på armar och ben, sen ner till 50 igen, och där har jag legat rätt länge…

Men jag har också märkt att jag under vintern ligger lite över 50 kg, och på sommaren kan jag ibland hamna lite under… och jag tycker inte att det verkar så ologiskt, att kroppen vill ha ett litet fettlager på vintern… det jag menar är att det kan kanske vara lite årstidsbundet, när kroppen lägger på sig lite…

"still lost in space and time"